Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Geovane Carlos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lopes, Celi Espasandin, Santos, Sidney Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista @mbienteeducação
Texto Completo: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1172
Resumo: This paper aims to make a mapping of the scientific productions of researchers linked to the Statistical Education group (GT-12) of SBEM, based on theses and dissertations that focused on training of Mathematics teachers concerning on teaching and learning of statistics and probability in period between 2000 and 2020. The mapping was made from the researchers' curricula lattes, Theses and Dissertations Bank of CAPES and Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). Sixty works were indentified and categorized in six thematic focuses and nine sub-focuses concerning on Fiorentini's theoretical-methodological guidelines. The results showed a homogeneous distribution of studies in Basic Education, little adoption of methodologies such as life stories and narratives. It's expected that research gaps highlighted in this mapping can direct for further works at Statistical Educacion.
id UNICID_12d053e4e93fa6089b14062e3a570b45
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1172
network_acronym_str UNICID
network_name_str Revista @mbienteeducação
repository_id_str
spelling Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical educationMapeo de tesis y disertaciones sobre la formación del profesor de matemáticas: una mirada a la producción en la educación estadísticaMapeamento das teses e dissertações sobre a formação do professor de matemática: um olhar para a produção na educação estatísticaStatistical EducationMathematics teacher educationMappingGT-12ProbabilityEducación EstadísticaFormación de profesores de matemáticasCartografíaGT-12ProbabilidadEducação EstatísticaFormação do professor de MatemáticaMapeamentoGT-12ProbabilidadeThis paper aims to make a mapping of the scientific productions of researchers linked to the Statistical Education group (GT-12) of SBEM, based on theses and dissertations that focused on training of Mathematics teachers concerning on teaching and learning of statistics and probability in period between 2000 and 2020. The mapping was made from the researchers' curricula lattes, Theses and Dissertations Bank of CAPES and Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). Sixty works were indentified and categorized in six thematic focuses and nine sub-focuses concerning on Fiorentini's theoretical-methodological guidelines. The results showed a homogeneous distribution of studies in Basic Education, little adoption of methodologies such as life stories and narratives. It's expected that research gaps highlighted in this mapping can direct for further works at Statistical Educacion.Este artículo tiene como objetivo mapear la producción científica de investigadores vinculados al grupo de Educación Estadística (GT-12) de la SBEM, a partir de tesis y disertaciones que toman como objeto de estudio la formación de profesores de Matemática en lo que respecta a la enseñanza y el aprendizaje de estadística y probabilidad en el período comprendido entre 2000 y 2020. El mapeo tomó inicialmente el currículum lattes de los investigadores, el Banco de Tesis y Disertaciones de la CAPES y la Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones (BDTD). Sesenta obras fueron reveladas, distribuidas en seis focos y nueve sub-focos temáticos basados ​​en las orientaciones teórico-metodológicas de Fiorentini. Los resultados apuntan a una distribución homogénea de los estudios en Educación Básica, poca adopción de metodologías como relatos de vida y narrativas. Se espera que las lagunas de investigación destacadas en este estudio puedan ser un punto de partida para futuros trabajos en educación estadística.Este artigo tem por objetivo mapear a produção científica dos pesquisadores vinculados ao grupo de Educação Estatística (GT-12) da SBEM, a partir das teses e das dissertações que tomam como objeto de estudo a formação do professor de Matemática no que se refere ao ensino e à aprendizagem da estatística e probabilidade no período compreendido entre 2000 a 2020. O mapeamento tomou inicialmente o currículo lattes dos pesquisadores, o Banco de Teses e Dissertações da CAPES e a Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD). Foram revelados 60 trabalhos distribuídos em seis focos e nove subfocos temáticos a partir das orientações teórico-metodológicas de Fiorentini. Os resultados apontam uma distribuição homogênea dos estudos na Educação Básica, pouca adoção de metodologias como histórias de vida e narrativas. Espera-se que as lacunas de investigação apontadas nesse estudo possam ser um ponto de partida para novos trabalhos na Educação Estatística.Universidade Cidade de São Paulo2023-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/117210.26843/ae.v16i00.1172Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023036Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023036Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230361982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1172/1130https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1172/1131Copyright (c) 2023 Geovane Carlos Barbosa, Sidney Silva Santos, Celi Espasandin Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Geovane CarlosLopes, Celi EspasandinSantos, Sidney Silva2024-01-11T20:36:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1172Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:28Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false
dc.title.none.fl_str_mv Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education
Mapeo de tesis y disertaciones sobre la formación del profesor de matemáticas: una mirada a la producción en la educación estadística
Mapeamento das teses e dissertações sobre a formação do professor de matemática: um olhar para a produção na educação estatística
title Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education
spellingShingle Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education
Barbosa, Geovane Carlos
Statistical Education
Mathematics teacher education
Mapping
GT-12
Probability
Educación Estadística
Formación de profesores de matemáticas
Cartografía
GT-12
Probabilidad
Educação Estatística
Formação do professor de Matemática
Mapeamento
GT-12
Probabilidade
title_short Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education
title_full Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education
title_fullStr Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education
title_full_unstemmed Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education
title_sort Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education
author Barbosa, Geovane Carlos
author_facet Barbosa, Geovane Carlos
Lopes, Celi Espasandin
Santos, Sidney Silva
author_role author
author2 Lopes, Celi Espasandin
Santos, Sidney Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Geovane Carlos
Lopes, Celi Espasandin
Santos, Sidney Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Statistical Education
Mathematics teacher education
Mapping
GT-12
Probability
Educación Estadística
Formación de profesores de matemáticas
Cartografía
GT-12
Probabilidad
Educação Estatística
Formação do professor de Matemática
Mapeamento
GT-12
Probabilidade
topic Statistical Education
Mathematics teacher education
Mapping
GT-12
Probability
Educación Estadística
Formación de profesores de matemáticas
Cartografía
GT-12
Probabilidad
Educação Estatística
Formação do professor de Matemática
Mapeamento
GT-12
Probabilidade
description This paper aims to make a mapping of the scientific productions of researchers linked to the Statistical Education group (GT-12) of SBEM, based on theses and dissertations that focused on training of Mathematics teachers concerning on teaching and learning of statistics and probability in period between 2000 and 2020. The mapping was made from the researchers' curricula lattes, Theses and Dissertations Bank of CAPES and Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). Sixty works were indentified and categorized in six thematic focuses and nine sub-focuses concerning on Fiorentini's theoretical-methodological guidelines. The results showed a homogeneous distribution of studies in Basic Education, little adoption of methodologies such as life stories and narratives. It's expected that research gaps highlighted in this mapping can direct for further works at Statistical Educacion.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1172
10.26843/ae.v16i00.1172
url https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1172
identifier_str_mv 10.26843/ae.v16i00.1172
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1172/1130
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1172/1131
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Geovane Carlos Barbosa, Sidney Silva Santos, Celi Espasandin Lopes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Geovane Carlos Barbosa, Sidney Silva Santos, Celi Espasandin Lopes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023036
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023036
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023036
1982-8632
10.26843/ae.v16i00
reponame:Revista @mbienteeducação
instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron:UNICID
instname_str Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron_str UNICID
institution UNICID
reponame_str Revista @mbienteeducação
collection Revista @mbienteeducação
repository.name.fl_str_mv Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315140527947776