Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista @mbienteeducação |
Texto Completo: | https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1172 |
Resumo: | This paper aims to make a mapping of the scientific productions of researchers linked to the Statistical Education group (GT-12) of SBEM, based on theses and dissertations that focused on training of Mathematics teachers concerning on teaching and learning of statistics and probability in period between 2000 and 2020. The mapping was made from the researchers' curricula lattes, Theses and Dissertations Bank of CAPES and Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). Sixty works were indentified and categorized in six thematic focuses and nine sub-focuses concerning on Fiorentini's theoretical-methodological guidelines. The results showed a homogeneous distribution of studies in Basic Education, little adoption of methodologies such as life stories and narratives. It's expected that research gaps highlighted in this mapping can direct for further works at Statistical Educacion. |
id |
UNICID_12d053e4e93fa6089b14062e3a570b45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1172 |
network_acronym_str |
UNICID |
network_name_str |
Revista @mbienteeducação |
repository_id_str |
|
spelling |
Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical educationMapeo de tesis y disertaciones sobre la formación del profesor de matemáticas: una mirada a la producción en la educación estadísticaMapeamento das teses e dissertações sobre a formação do professor de matemática: um olhar para a produção na educação estatísticaStatistical EducationMathematics teacher educationMappingGT-12ProbabilityEducación EstadísticaFormación de profesores de matemáticasCartografíaGT-12ProbabilidadEducação EstatísticaFormação do professor de MatemáticaMapeamentoGT-12ProbabilidadeThis paper aims to make a mapping of the scientific productions of researchers linked to the Statistical Education group (GT-12) of SBEM, based on theses and dissertations that focused on training of Mathematics teachers concerning on teaching and learning of statistics and probability in period between 2000 and 2020. The mapping was made from the researchers' curricula lattes, Theses and Dissertations Bank of CAPES and Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). Sixty works were indentified and categorized in six thematic focuses and nine sub-focuses concerning on Fiorentini's theoretical-methodological guidelines. The results showed a homogeneous distribution of studies in Basic Education, little adoption of methodologies such as life stories and narratives. It's expected that research gaps highlighted in this mapping can direct for further works at Statistical Educacion.Este artículo tiene como objetivo mapear la producción científica de investigadores vinculados al grupo de Educación Estadística (GT-12) de la SBEM, a partir de tesis y disertaciones que toman como objeto de estudio la formación de profesores de Matemática en lo que respecta a la enseñanza y el aprendizaje de estadística y probabilidad en el período comprendido entre 2000 y 2020. El mapeo tomó inicialmente el currículum lattes de los investigadores, el Banco de Tesis y Disertaciones de la CAPES y la Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones (BDTD). Sesenta obras fueron reveladas, distribuidas en seis focos y nueve sub-focos temáticos basados en las orientaciones teórico-metodológicas de Fiorentini. Los resultados apuntan a una distribución homogénea de los estudios en Educación Básica, poca adopción de metodologías como relatos de vida y narrativas. Se espera que las lagunas de investigación destacadas en este estudio puedan ser un punto de partida para futuros trabajos en educación estadística.Este artigo tem por objetivo mapear a produção científica dos pesquisadores vinculados ao grupo de Educação Estatística (GT-12) da SBEM, a partir das teses e das dissertações que tomam como objeto de estudo a formação do professor de Matemática no que se refere ao ensino e à aprendizagem da estatística e probabilidade no período compreendido entre 2000 a 2020. O mapeamento tomou inicialmente o currículo lattes dos pesquisadores, o Banco de Teses e Dissertações da CAPES e a Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD). Foram revelados 60 trabalhos distribuídos em seis focos e nove subfocos temáticos a partir das orientações teórico-metodológicas de Fiorentini. Os resultados apontam uma distribuição homogênea dos estudos na Educação Básica, pouca adoção de metodologias como histórias de vida e narrativas. Espera-se que as lacunas de investigação apontadas nesse estudo possam ser um ponto de partida para novos trabalhos na Educação Estatística.Universidade Cidade de São Paulo2023-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/117210.26843/ae.v16i00.1172Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023036Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023036Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230361982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1172/1130https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1172/1131Copyright (c) 2023 Geovane Carlos Barbosa, Sidney Silva Santos, Celi Espasandin Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Geovane CarlosLopes, Celi EspasandinSantos, Sidney Silva2024-01-11T20:36:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1172Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:28Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education Mapeo de tesis y disertaciones sobre la formación del profesor de matemáticas: una mirada a la producción en la educación estadística Mapeamento das teses e dissertações sobre a formação do professor de matemática: um olhar para a produção na educação estatística |
title |
Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education |
spellingShingle |
Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education Barbosa, Geovane Carlos Statistical Education Mathematics teacher education Mapping GT-12 Probability Educación Estadística Formación de profesores de matemáticas Cartografía GT-12 Probabilidad Educação Estatística Formação do professor de Matemática Mapeamento GT-12 Probabilidade |
title_short |
Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education |
title_full |
Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education |
title_fullStr |
Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education |
title_full_unstemmed |
Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education |
title_sort |
Mapping of theses and dissertations on the formation of the mathematics teacher: a look at the production in statistical education |
author |
Barbosa, Geovane Carlos |
author_facet |
Barbosa, Geovane Carlos Lopes, Celi Espasandin Santos, Sidney Silva |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Celi Espasandin Santos, Sidney Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Geovane Carlos Lopes, Celi Espasandin Santos, Sidney Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Statistical Education Mathematics teacher education Mapping GT-12 Probability Educación Estadística Formación de profesores de matemáticas Cartografía GT-12 Probabilidad Educação Estatística Formação do professor de Matemática Mapeamento GT-12 Probabilidade |
topic |
Statistical Education Mathematics teacher education Mapping GT-12 Probability Educación Estadística Formación de profesores de matemáticas Cartografía GT-12 Probabilidad Educação Estatística Formação do professor de Matemática Mapeamento GT-12 Probabilidade |
description |
This paper aims to make a mapping of the scientific productions of researchers linked to the Statistical Education group (GT-12) of SBEM, based on theses and dissertations that focused on training of Mathematics teachers concerning on teaching and learning of statistics and probability in period between 2000 and 2020. The mapping was made from the researchers' curricula lattes, Theses and Dissertations Bank of CAPES and Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). Sixty works were indentified and categorized in six thematic focuses and nine sub-focuses concerning on Fiorentini's theoretical-methodological guidelines. The results showed a homogeneous distribution of studies in Basic Education, little adoption of methodologies such as life stories and narratives. It's expected that research gaps highlighted in this mapping can direct for further works at Statistical Educacion. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1172 10.26843/ae.v16i00.1172 |
url |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1172 |
identifier_str_mv |
10.26843/ae.v16i00.1172 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1172/1130 https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1172/1131 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Geovane Carlos Barbosa, Sidney Silva Santos, Celi Espasandin Lopes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Geovane Carlos Barbosa, Sidney Silva Santos, Celi Espasandin Lopes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023036 Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023036 Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023036 1982-8632 10.26843/ae.v16i00 reponame:Revista @mbienteeducação instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) instacron:UNICID |
instname_str |
Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
instacron_str |
UNICID |
institution |
UNICID |
reponame_str |
Revista @mbienteeducação |
collection |
Revista @mbienteeducação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798315140527947776 |