From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista @mbienteeducação |
Texto Completo: | https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1205 |
Resumo: | This paper aims to understand the knowledge produced about cinema and media education in the ANPED (National Association for Research and Graduate Studies in Education). In methodological terms, it is characterized as a bibliographic study with systematic literature review elements that focus on the papers published in the “Communication and Education” working group of the ANPED national conferences between 2000 and 2019. Ultimately, this mapping gathered 23 works whose analysis considered the different functions attributed to cinema/audiovisual in the educational field. In dialogue with the principles of media education, the papers were categorized according to their alignment with forms of education about/for, with, and through the media. |
id |
UNICID_6163049e1d28561f38a7c300c04c79ea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1205 |
network_acronym_str |
UNICID |
network_name_str |
Revista @mbienteeducação |
repository_id_str |
|
spelling |
From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPEDDel ver al aprender: Un estúdio sobre cine e educación mediática en ANPEDDo assistir ao aprender: Um estudo sobre cinema e educação midiática na ANPEDCinemaEducationEducational technologiesMedia educationANPEDCinemaEducaciónTecnologías educativasEducación mediáticaANPEDCinemaEducaçãoTecnologias educacionaisEducação midiáticaANPEDThis paper aims to understand the knowledge produced about cinema and media education in the ANPED (National Association for Research and Graduate Studies in Education). In methodological terms, it is characterized as a bibliographic study with systematic literature review elements that focus on the papers published in the “Communication and Education” working group of the ANPED national conferences between 2000 and 2019. Ultimately, this mapping gathered 23 works whose analysis considered the different functions attributed to cinema/audiovisual in the educational field. In dialogue with the principles of media education, the papers were categorized according to their alignment with forms of education about/for, with, and through the media.Este trabajo tiene como objetivo comprender la producción de conocimiento sobre cine y educación mediática en el ámbito de la Asociación Nacional de Investigación y Estudios de Posgrado en Educación (ANPED). En términos metodológicos, se caracteriza por ser un estudio bibliografico con elementos de revision sistemática de la literatura que se centra en los trabajos publicados en el grupo de trabajo “Comunicación y Educación” de las reuniones nacionales de la ANPED entre 2000 y 2019. En total, el mapeo reunió 23 trabajos cuya análisis tuvo en cuenta las distintas funciones atribuidas al cine / audiovisual en el ámbito educativo. En diálogo con los principios de la educación en medios, los textos fueron categorizados según su alineación con formas de educación sobre / para, con y a través de los medios.Este trabalho tem o objetivo de compreender a produção do conhecimento sobre cinema e educação midiática no âmbito da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (ANPED). Em termos metodológicos, caracteriza-se como um estudo bibliográfico com elementos de revisão sistemática de literatura que tem como foco os trabalhos publicados no grupo de trabalho “Comunicação e Educação” dos encontros nacionais da ANPED entre os anos de 2000 e 2019. No total, o mapeamento reuniu 23 trabalhos cuja análise levou em conta as diferentes funções atribuídas ao cinema/audiovisual no âmbito educacional. Em diálogo com os princípios da educação midiática, os textos foram categorizados conforme seu alinhamento a formas de educação sobre/para, com e através das mídias.Universidade Cidade de São Paulo2023-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/120510.26843/ae.v16i00.1205Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023019Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023019Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230191982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1205/1087https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1205/1088Copyright (c) 2023 Marcos José da Silva Batista, Gilson Cruz Juniorinfo:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Marcos José da SilvaCruz Junior, Gilson2024-01-11T20:36:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1205Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:25Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED Del ver al aprender: Un estúdio sobre cine e educación mediática en ANPED Do assistir ao aprender: Um estudo sobre cinema e educação midiática na ANPED |
title |
From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED |
spellingShingle |
From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED Batista, Marcos José da Silva Cinema Education Educational technologies Media education ANPED Cinema Educación Tecnologías educativas Educación mediática ANPED Cinema Educação Tecnologias educacionais Educação midiática ANPED |
title_short |
From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED |
title_full |
From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED |
title_fullStr |
From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED |
title_full_unstemmed |
From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED |
title_sort |
From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED |
author |
Batista, Marcos José da Silva |
author_facet |
Batista, Marcos José da Silva Cruz Junior, Gilson |
author_role |
author |
author2 |
Cruz Junior, Gilson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, Marcos José da Silva Cruz Junior, Gilson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema Education Educational technologies Media education ANPED Cinema Educación Tecnologías educativas Educación mediática ANPED Cinema Educação Tecnologias educacionais Educação midiática ANPED |
topic |
Cinema Education Educational technologies Media education ANPED Cinema Educación Tecnologías educativas Educación mediática ANPED Cinema Educação Tecnologias educacionais Educação midiática ANPED |
description |
This paper aims to understand the knowledge produced about cinema and media education in the ANPED (National Association for Research and Graduate Studies in Education). In methodological terms, it is characterized as a bibliographic study with systematic literature review elements that focus on the papers published in the “Communication and Education” working group of the ANPED national conferences between 2000 and 2019. Ultimately, this mapping gathered 23 works whose analysis considered the different functions attributed to cinema/audiovisual in the educational field. In dialogue with the principles of media education, the papers were categorized according to their alignment with forms of education about/for, with, and through the media. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1205 10.26843/ae.v16i00.1205 |
url |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1205 |
identifier_str_mv |
10.26843/ae.v16i00.1205 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1205/1087 https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1205/1088 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marcos José da Silva Batista, Gilson Cruz Junior info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marcos José da Silva Batista, Gilson Cruz Junior |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023019 Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023019 Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023019 1982-8632 10.26843/ae.v16i00 reponame:Revista @mbienteeducação instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) instacron:UNICID |
instname_str |
Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
instacron_str |
UNICID |
institution |
UNICID |
reponame_str |
Revista @mbienteeducação |
collection |
Revista @mbienteeducação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798315140844617728 |