From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Marcos José da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cruz Junior, Gilson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista @mbienteeducação
Texto Completo: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1205
Resumo: This paper aims to understand the knowledge produced about cinema and media education in the ANPED (National Association for Research and Graduate Studies in Education). In methodological terms, it is characterized as a bibliographic study with systematic literature review elements that focus on the papers published in the “Communication and Education” working group of the ANPED national conferences between 2000 and 2019. Ultimately, this mapping gathered 23 works whose analysis considered the different functions attributed to cinema/audiovisual in the educational field. In dialogue with the principles of media education, the papers were categorized according to their alignment with forms of education about/for, with, and through the media.
id UNICID_6163049e1d28561f38a7c300c04c79ea
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1205
network_acronym_str UNICID
network_name_str Revista @mbienteeducação
repository_id_str
spelling From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPEDDel ver al aprender: Un estúdio sobre cine e educación mediática en ANPEDDo assistir ao aprender: Um estudo sobre cinema e educação midiática na ANPEDCinemaEducationEducational technologiesMedia educationANPEDCinemaEducaciónTecnologías educativasEducación mediáticaANPEDCinemaEducaçãoTecnologias educacionaisEducação midiáticaANPEDThis paper aims to understand the knowledge produced about cinema and media education in the ANPED (National Association for Research and Graduate Studies in Education). In methodological terms, it is characterized as a bibliographic study with systematic literature review elements that focus on the papers published in the “Communication and Education” working group of the ANPED national conferences between 2000 and 2019. Ultimately, this mapping gathered 23 works whose analysis considered the different functions attributed to cinema/audiovisual in the educational field. In dialogue with the principles of media education, the papers were categorized according to their alignment with forms of education about/for, with, and through the media.Este trabajo tiene como objetivo comprender la producción de conocimiento sobre cine y educación mediática en el ámbito de la Asociación Nacional de Investigación y Estudios de Posgrado en Educación (ANPED). En términos metodológicos, se caracteriza por ser un estudio bibliografico con elementos de revision sistemática de la literatura que se centra en los trabajos publicados en el grupo de trabajo “Comunicación y Educación” de las reuniones nacionales de la ANPED entre 2000 y 2019. En total, el mapeo reunió 23 trabajos cuya análisis tuvo en cuenta las distintas funciones atribuidas al cine / audiovisual en el ámbito educativo. En diálogo con los principios de la educación en medios, los textos fueron categorizados según su alineación con formas de educación sobre / para, con y a través de los medios.Este trabalho tem o objetivo de compreender a produção do conhecimento sobre cinema e educação midiática no âmbito da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (ANPED). Em termos metodológicos, caracteriza-se como um estudo bibliográfico com elementos de revisão sistemática de literatura que tem como foco os trabalhos publicados no grupo de trabalho “Comunicação e Educação” dos encontros nacionais da ANPED entre os anos de 2000 e 2019. No total, o mapeamento reuniu 23 trabalhos cuja análise levou em conta as diferentes funções atribuídas ao cinema/audiovisual no âmbito educacional. Em diálogo com os princípios da educação midiática, os textos foram categorizados conforme seu alinhamento a formas de educação sobre/para, com e através das mídias.Universidade Cidade de São Paulo2023-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/120510.26843/ae.v16i00.1205Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023019Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023019Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230191982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1205/1087https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1205/1088Copyright (c) 2023 Marcos José da Silva Batista, Gilson Cruz Juniorinfo:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Marcos José da SilvaCruz Junior, Gilson2024-01-11T20:36:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1205Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:25Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false
dc.title.none.fl_str_mv From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED
Del ver al aprender: Un estúdio sobre cine e educación mediática en ANPED
Do assistir ao aprender: Um estudo sobre cinema e educação midiática na ANPED
title From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED
spellingShingle From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED
Batista, Marcos José da Silva
Cinema
Education
Educational technologies
Media education
ANPED
Cinema
Educación
Tecnologías educativas
Educación mediática
ANPED
Cinema
Educação
Tecnologias educacionais
Educação midiática
ANPED
title_short From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED
title_full From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED
title_fullStr From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED
title_full_unstemmed From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED
title_sort From watching to learning: A study about cinema and media education on ANPED
author Batista, Marcos José da Silva
author_facet Batista, Marcos José da Silva
Cruz Junior, Gilson
author_role author
author2 Cruz Junior, Gilson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Marcos José da Silva
Cruz Junior, Gilson
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
Education
Educational technologies
Media education
ANPED
Cinema
Educación
Tecnologías educativas
Educación mediática
ANPED
Cinema
Educação
Tecnologias educacionais
Educação midiática
ANPED
topic Cinema
Education
Educational technologies
Media education
ANPED
Cinema
Educación
Tecnologías educativas
Educación mediática
ANPED
Cinema
Educação
Tecnologias educacionais
Educação midiática
ANPED
description This paper aims to understand the knowledge produced about cinema and media education in the ANPED (National Association for Research and Graduate Studies in Education). In methodological terms, it is characterized as a bibliographic study with systematic literature review elements that focus on the papers published in the “Communication and Education” working group of the ANPED national conferences between 2000 and 2019. Ultimately, this mapping gathered 23 works whose analysis considered the different functions attributed to cinema/audiovisual in the educational field. In dialogue with the principles of media education, the papers were categorized according to their alignment with forms of education about/for, with, and through the media.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1205
10.26843/ae.v16i00.1205
url https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1205
identifier_str_mv 10.26843/ae.v16i00.1205
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1205/1087
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1205/1088
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Marcos José da Silva Batista, Gilson Cruz Junior
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Marcos José da Silva Batista, Gilson Cruz Junior
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023019
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023019
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023019
1982-8632
10.26843/ae.v16i00
reponame:Revista @mbienteeducação
instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron:UNICID
instname_str Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron_str UNICID
institution UNICID
reponame_str Revista @mbienteeducação
collection Revista @mbienteeducação
repository.name.fl_str_mv Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315140844617728