Popular education in brazilian Higher Education: The protagonism of the Universidade Federal da Fronteira Sul

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Rui Anderson Costa
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista @mbienteeducação
Texto Completo: https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1142
Resumo: The university project in Brazil was structured in an excluding and highly elitist perspective. Popular education emerged in an attempt to collaborate to change the contexts of discrimination and social injustices practiced socially, seeking the coexistence of the plurality of ideas and cultures, in addition to equal opportunities in education. Popular education movements transcended adult literacy and ascended to higher education. This essay, based on documental analysis and a review of the Freirean literature, took place within the scope of the Observatory of the Popular University in Brazil of the PPGE of the Universidade Nove de Julho, focusing on the studies of the institutional matrices of the universities created in the beginning of the 21st century in the Brazil. The objective was to reflect on the project of the Universidade Federal da Fronteira Sul as a public, free and popular institution, considering its potential to materialize Paulo Freire's conceptions in the Brazilian higher education scenario.  
id UNICID_f0c3eae6876ff89b7ac87f866cd03980
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1142
network_acronym_str UNICID
network_name_str Revista @mbienteeducação
repository_id_str
spelling Popular education in brazilian Higher Education: The protagonism of the Universidade Federal da Fronteira SulLa educación popular en la Educación Superior brasileña: El protagonismo de la Universidade Federal da Fronteira SulA Educação popular no Ensino Superior brasileiro: O protagonismo da Universidade Federal da Fronteira SulEnsino SuperiorEducação PopularPaulo FreireUniversidade Federal da Fronteira Sul.The university project in Brazil was structured in an excluding and highly elitist perspective. Popular education emerged in an attempt to collaborate to change the contexts of discrimination and social injustices practiced socially, seeking the coexistence of the plurality of ideas and cultures, in addition to equal opportunities in education. Popular education movements transcended adult literacy and ascended to higher education. This essay, based on documental analysis and a review of the Freirean literature, took place within the scope of the Observatory of the Popular University in Brazil of the PPGE of the Universidade Nove de Julho, focusing on the studies of the institutional matrices of the universities created in the beginning of the 21st century in the Brazil. The objective was to reflect on the project of the Universidade Federal da Fronteira Sul as a public, free and popular institution, considering its potential to materialize Paulo Freire's conceptions in the Brazilian higher education scenario.  El proyecto universitario en Brasil se estructuró en una perspectiva excluyente y de grande elitización. La educación popular surgió en un intento de colaborar para cambiar los contextos de discriminación e injusticia social practicados socialmente, buscando la convivencia de la pluralidad de ideas y culturas, además de la igualdad de oportunidades en la educación. Los movimientos de educación popular trascendieron la alfabetización de adultos y ascendieron a la educación superior. Este ensayo, basado en un análisis documental y una revisión de la literatura freireana, se realizó en el ámbito del Observatorio de la Universidad Popular en Brasil del PPGE de la Universidade Nove de Julho, centrándose en los estudios de las matrices institucionales de las universidades creadas a principios del siglo XXI en Brasil. El objetivo fue reflexionar sobre el proyecto de la Universidade Federal da Fronteira Sul como institución pública, gratuita y popular, considerando su potencial para materializar las concepciones de Paulo Freire en el escenario de la educación superior brasileña.O projeto de universidade no Brasil estruturou-se numa perspectiva excludente e de bastante elitização. A educação popular surgiu na tentativa de colaborar para mudanças dos contextos de discriminação e injustiças sociais praticadas socialmente, buscando a coexistência da pluralidade de ideias e culturas, além da igualdade de oportunidades na educação. Os movimentos da educação popular transcenderam a alfabetização de adultos e ascenderam ao ensino superior. Este ensaio, fundado na análise documental e na revisão da literatura de cunho freiriano, se deu no âmbito do Observatório da Universidade Popular no Brasil do PPGE da Universidade Nove de Julho com foco nos estudos das matrizes institucionais das universidades criadas no início do século XXI no Brasil. O objetivo consistiu na reflexão do projeto da Universidade Federal da Fronteira Sul enquanto instituição pública, gratuita e popular, considerando seu potencial de materialização das concepções de Paulo Freire no cenário do ensino superior brasileiro.Universidade Cidade de São Paulo2022-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/114210.26843/ae.v15i00.1142Revista @mbienteeducação; (2022) v. 15, Publicação Contínua; e0220021982-863210.26843/ae.v15i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1142/938https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1142/939https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1142/940Copyright (c) 2022 Rui Anderson Costa Monteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Rui Anderson Costa2022-10-14T18:41:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1142Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2022-10-14T18:41:12Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false
dc.title.none.fl_str_mv Popular education in brazilian Higher Education: The protagonism of the Universidade Federal da Fronteira Sul
La educación popular en la Educación Superior brasileña: El protagonismo de la Universidade Federal da Fronteira Sul
A Educação popular no Ensino Superior brasileiro: O protagonismo da Universidade Federal da Fronteira Sul
title Popular education in brazilian Higher Education: The protagonism of the Universidade Federal da Fronteira Sul
spellingShingle Popular education in brazilian Higher Education: The protagonism of the Universidade Federal da Fronteira Sul
Monteiro, Rui Anderson Costa
Ensino Superior
Educação Popular
Paulo Freire
Universidade Federal da Fronteira Sul.
title_short Popular education in brazilian Higher Education: The protagonism of the Universidade Federal da Fronteira Sul
title_full Popular education in brazilian Higher Education: The protagonism of the Universidade Federal da Fronteira Sul
title_fullStr Popular education in brazilian Higher Education: The protagonism of the Universidade Federal da Fronteira Sul
title_full_unstemmed Popular education in brazilian Higher Education: The protagonism of the Universidade Federal da Fronteira Sul
title_sort Popular education in brazilian Higher Education: The protagonism of the Universidade Federal da Fronteira Sul
author Monteiro, Rui Anderson Costa
author_facet Monteiro, Rui Anderson Costa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Rui Anderson Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Superior
Educação Popular
Paulo Freire
Universidade Federal da Fronteira Sul.
topic Ensino Superior
Educação Popular
Paulo Freire
Universidade Federal da Fronteira Sul.
description The university project in Brazil was structured in an excluding and highly elitist perspective. Popular education emerged in an attempt to collaborate to change the contexts of discrimination and social injustices practiced socially, seeking the coexistence of the plurality of ideas and cultures, in addition to equal opportunities in education. Popular education movements transcended adult literacy and ascended to higher education. This essay, based on documental analysis and a review of the Freirean literature, took place within the scope of the Observatory of the Popular University in Brazil of the PPGE of the Universidade Nove de Julho, focusing on the studies of the institutional matrices of the universities created in the beginning of the 21st century in the Brazil. The objective was to reflect on the project of the Universidade Federal da Fronteira Sul as a public, free and popular institution, considering its potential to materialize Paulo Freire's conceptions in the Brazilian higher education scenario.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1142
10.26843/ae.v15i00.1142
url https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1142
identifier_str_mv 10.26843/ae.v15i00.1142
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1142/938
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1142/939
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1142/940
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Rui Anderson Costa Monteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Rui Anderson Costa Monteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação; (2022) v. 15, Publicação Contínua; e022002
1982-8632
10.26843/ae.v15i00
reponame:Revista @mbienteeducação
instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron:UNICID
instname_str Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron_str UNICID
institution UNICID
reponame_str Revista @mbienteeducação
collection Revista @mbienteeducação
repository.name.fl_str_mv Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315142390218752