Mapeamento Participativo: "Terra Indígena Mãe Maria", Bom Jesus do Tocantins - PA pela equipe da Norma Mônica Sabel, Gaspar - SC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Unifebe |
Texto Completo: | https://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1005 |
Resumo: | This article presents the results of the participatory mapping of the indigenous Land of Mãe Maria in Bom Jesus do Tocantins - PA, carried out by the OBRAC team of E.E.B. Norma Mônica Sabel, Gaspar - SC. Using maps in Geography education is essential to help students understand the organization of the geographical space and interpret different cartographic representations. Participatory mapping, a fundamental method in this process, was carried out using digital applications and platforms. Unlike other competitions, the V Brazilian Cartography Olympiad adopts a group competition approach that promotes partnership teamwork. This qualitative and descriptive study reflects the application of an active teaching-learning method that challenges the students of E.E.B. Norma Mônica Sabel to solve concrete problems. The team coordinated the entire participatory mapping process, following the guidelines established by the organization of the Olympiad and using the map tool. The elements included in the map, such as the area of the indigenous land of Mãe Maria, highways, rivers, schools, and villages, revealed the challenges faced by local indigenous communities, including external pressures, environmental impacts, and security issues. These results highlight the importance of participatory mapping as an educational and awareness tool about geographic and social issues. |
id |
UNIFEBE-1_aaf6a1df32d7434d7c435b81c006bc2e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unifebe.edu.br:article/1005 |
network_acronym_str |
UNIFEBE-1 |
network_name_str |
Revista da Unifebe |
repository_id_str |
|
spelling |
Mapeamento Participativo: "Terra Indígena Mãe Maria", Bom Jesus do Tocantins - PA pela equipe da Norma Mônica Sabel, Gaspar - SCThis article presents the results of the participatory mapping of the indigenous Land of Mãe Maria in Bom Jesus do Tocantins - PA, carried out by the OBRAC team of E.E.B. Norma Mônica Sabel, Gaspar - SC. Using maps in Geography education is essential to help students understand the organization of the geographical space and interpret different cartographic representations. Participatory mapping, a fundamental method in this process, was carried out using digital applications and platforms. Unlike other competitions, the V Brazilian Cartography Olympiad adopts a group competition approach that promotes partnership teamwork. This qualitative and descriptive study reflects the application of an active teaching-learning method that challenges the students of E.E.B. Norma Mônica Sabel to solve concrete problems. The team coordinated the entire participatory mapping process, following the guidelines established by the organization of the Olympiad and using the map tool. The elements included in the map, such as the area of the indigenous land of Mãe Maria, highways, rivers, schools, and villages, revealed the challenges faced by local indigenous communities, including external pressures, environmental impacts, and security issues. These results highlight the importance of participatory mapping as an educational and awareness tool about geographic and social issues.Este artigo apresenta os resultados do mapeamento participativo da Terra Indígena Mãe Maria, localizada em Bom Jesus do Tocantins - PA, conduzido pela Equipe OBRAC da E.E.B. Norma Mônica Sabel, Gaspar - SC. A utilização de mapas no ensino de Geografia é fundamental para auxiliar os estudantes na compreensão da organização do espaço geográfico e na interpretação de diferentes representações cartográficas. O mapeamento participativo, uma metodologia essencial nesse processo, foi realizado com o apoio de aplicativos e plataformas digitais. Diferenciando-se de outras competições, a V Olimpíada Brasileira de Cartografia adota uma abordagem de competição em grupo, promovendo a colaboração entre os participantes. Este estudo, de natureza qualitativa e metodologia descritiva, reflete a aplicação de uma metodologia ativa de ensino-aprendizagem, desafiando os estudantes da equipe da E.E.B. Norma Mônica Sabel a resolver problemas concretos. A equipe coordenou todo o processo do mapeamento participativo, seguindo as diretrizes estabelecidas pela organização da olimpíada e utilizando a ferramenta uMap. Os elementos incluídos no mapa, como a área da Terra Indígena Mãe Maria, rodovias, rios, escolas e aldeias, revelaram os desafios enfrentados pelas comunidades indígenas locais, incluindo pressão externa, impactos ambientais e questões de segurança. Esses resultados destacam a importância do mapeamento participativo como uma ferramenta educacional e de conscientização sobre questões geográficas e sociais.UNIFEBE2024-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1005Revista da UNIFEBE; v. 1 n. 30 (2024): Revista UNIFEBE: Edição Educação2177-742X1679-8708reponame:Revista da Unifebeinstname:Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE)instacron:UNIFEBEporhttps://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1005/774 Cichelero, Emily Gabrieli Russi Prade, Grácia MargaridaMendonça, Gustavo Junges Schumacker, RenanVisbeck Bonetti, VithorVasquez Couto, Joilson AugustoRainert, Jael JaimeRoedel, Tamilyinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T00:42:16Zoai:periodicos.unifebe.edu.br:article/1005Revistahttps://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebePUBhttps://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/oairevistadaunifebe@unifebe.edu.br||pesquisa@unifebe.edu.br2177-742X1679-8708opendoar:2024-06-18T00:42:16Revista da Unifebe - Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mapeamento Participativo: "Terra Indígena Mãe Maria", Bom Jesus do Tocantins - PA pela equipe da Norma Mônica Sabel, Gaspar - SC |
title |
Mapeamento Participativo: "Terra Indígena Mãe Maria", Bom Jesus do Tocantins - PA pela equipe da Norma Mônica Sabel, Gaspar - SC |
spellingShingle |
Mapeamento Participativo: "Terra Indígena Mãe Maria", Bom Jesus do Tocantins - PA pela equipe da Norma Mônica Sabel, Gaspar - SC Cichelero, Emily Gabrieli |
title_short |
Mapeamento Participativo: "Terra Indígena Mãe Maria", Bom Jesus do Tocantins - PA pela equipe da Norma Mônica Sabel, Gaspar - SC |
title_full |
Mapeamento Participativo: "Terra Indígena Mãe Maria", Bom Jesus do Tocantins - PA pela equipe da Norma Mônica Sabel, Gaspar - SC |
title_fullStr |
Mapeamento Participativo: "Terra Indígena Mãe Maria", Bom Jesus do Tocantins - PA pela equipe da Norma Mônica Sabel, Gaspar - SC |
title_full_unstemmed |
Mapeamento Participativo: "Terra Indígena Mãe Maria", Bom Jesus do Tocantins - PA pela equipe da Norma Mônica Sabel, Gaspar - SC |
title_sort |
Mapeamento Participativo: "Terra Indígena Mãe Maria", Bom Jesus do Tocantins - PA pela equipe da Norma Mônica Sabel, Gaspar - SC |
author |
Cichelero, Emily Gabrieli |
author_facet |
Cichelero, Emily Gabrieli Russi Prade, Grácia Margarida Mendonça, Gustavo Junges Schumacker, Renan Visbeck Bonetti, Vithor Vasquez Couto, Joilson Augusto Rainert, Jael Jaime Roedel, Tamily |
author_role |
author |
author2 |
Russi Prade, Grácia Margarida Mendonça, Gustavo Junges Schumacker, Renan Visbeck Bonetti, Vithor Vasquez Couto, Joilson Augusto Rainert, Jael Jaime Roedel, Tamily |
author2_role |
author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cichelero, Emily Gabrieli Russi Prade, Grácia Margarida Mendonça, Gustavo Junges Schumacker, Renan Visbeck Bonetti, Vithor Vasquez Couto, Joilson Augusto Rainert, Jael Jaime Roedel, Tamily |
description |
This article presents the results of the participatory mapping of the indigenous Land of Mãe Maria in Bom Jesus do Tocantins - PA, carried out by the OBRAC team of E.E.B. Norma Mônica Sabel, Gaspar - SC. Using maps in Geography education is essential to help students understand the organization of the geographical space and interpret different cartographic representations. Participatory mapping, a fundamental method in this process, was carried out using digital applications and platforms. Unlike other competitions, the V Brazilian Cartography Olympiad adopts a group competition approach that promotes partnership teamwork. This qualitative and descriptive study reflects the application of an active teaching-learning method that challenges the students of E.E.B. Norma Mônica Sabel to solve concrete problems. The team coordinated the entire participatory mapping process, following the guidelines established by the organization of the Olympiad and using the map tool. The elements included in the map, such as the area of the indigenous land of Mãe Maria, highways, rivers, schools, and villages, revealed the challenges faced by local indigenous communities, including external pressures, environmental impacts, and security issues. These results highlight the importance of participatory mapping as an educational and awareness tool about geographic and social issues. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1005 |
url |
https://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1005 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1005/774 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIFEBE |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIFEBE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da UNIFEBE; v. 1 n. 30 (2024): Revista UNIFEBE: Edição Educação 2177-742X 1679-8708 reponame:Revista da Unifebe instname:Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE) instacron:UNIFEBE |
instname_str |
Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE) |
instacron_str |
UNIFEBE |
institution |
UNIFEBE |
reponame_str |
Revista da Unifebe |
collection |
Revista da Unifebe |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Unifebe - Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadaunifebe@unifebe.edu.br||pesquisa@unifebe.edu.br |
_version_ |
1809464892426551296 |