Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Research, Society and Development |
Texto Completo: | https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/41581 |
Resumo: | The purpose was to carry out an educational intervention with medical students about diabetic foot care. This is an individual, longitudinal, interventionist and educational study. The students' knowledge about the subject was analyzed through a questionnaire and the data obtained were shown in tables and graphs through descriptive and inferential statistical analysis, assuming the alpha level of significance < 0.05%. About 62% of the students were between 18 and 25 years old and 100% stated they never participate in any training program. Being observed evolution of knowledge through the questionnaires applied in the pre and post lectures, representing a better result after the training course. Health education in the context of diabetic foot syndrome can be applied as an essential instrument to offer quality care, given that educational practices can directly contribute to the knowledge of medical students and to the support of self-care for DM patient implementation. |
id |
UNIFEI_0f4aa3adbc52e2dc390d13ed3a66b953 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41581 |
network_acronym_str |
UNIFEI |
network_name_str |
Research, Society and Development |
repository_id_str |
|
spelling |
Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de MedicinaTraining course on diabetic foot syndrome: a intervention proposal with Medical studentsCurso de formación sobre el síndrome del pie diabético: a propuesta de intervención con estudiantes de MedicinaDiabetes MellitusPé DiabéticoEnsinoUlceração.Diabetes MellitusPie Diabético EnseñanzaUlceración.Diabetes MellitusDiabetic FootTeachingUlceration.The purpose was to carry out an educational intervention with medical students about diabetic foot care. This is an individual, longitudinal, interventionist and educational study. The students' knowledge about the subject was analyzed through a questionnaire and the data obtained were shown in tables and graphs through descriptive and inferential statistical analysis, assuming the alpha level of significance < 0.05%. About 62% of the students were between 18 and 25 years old and 100% stated they never participate in any training program. Being observed evolution of knowledge through the questionnaires applied in the pre and post lectures, representing a better result after the training course. Health education in the context of diabetic foot syndrome can be applied as an essential instrument to offer quality care, given that educational practices can directly contribute to the knowledge of medical students and to the support of self-care for DM patient implementation.El objetivo era realizar una intervención educativa con estudiantes de medicina sobre el cuidado del pie diabético. Método: se trata de un estudio individual, longitudinal, intervencionista y educativo. Se analizó el conocimiento de los estudiantes sobre el tema a través de un cuestionario y los datos obtenidos se plasmaron en tablas y gráficos mediante análisis estadístico descriptivo e inferencial, asumiendo el nivel de significación alfa < 0,05%. Resultados: El 62% de los estudiantes tenían entre 18 y 25 años y el 100% dijo no haber participado en ningún programa de formación. Observándose la evolución del conocimiento a través de los cuestionarios aplicados en las clases pre y post curso de capacitacion, representando un mejor resultado después del curso. Conclusión: La educación en salud en el contexto del síndrome del pie diabético puede ser aplicada como una herramienta esencial para ofrecer una atención de calidad, dado que las prácticas educativas pueden contribuir directamente al conocimiento de los estudiantes de medicina y apoyar la implementación del autocuidado de los pacientes con DM.O objetivo foi realizar uma intervenção educacional com discentes de Medicina acerca dos cuidados com o pé diabético. Trata-se de um estudo individual, longitudinal, intervencionista e de cunho educacional. Foi analisado o conhecimento dos estudantes quanto ao tema, através de um questionário e os dados obtidos foram demonstrados em tabelas e gráficos por meio de análise estatística descritiva e in inferencial, assumindo- se o nível alfa de significância < a 0,05%. Sendo que 62% dos alunos tinham idade entre 18 a 25 anos e 100% afirmaram que nunca participaram de nenhum programa de capacitação. Sendo observado evolução de conhecimento através dos questionários aplicados no pré e pós palestras, representando um quadro melhor após o curso de capacitação. A educação em saúde no contexto da síndrome do pé diabética, pode ser aplicada como um instrumento essencial para oferecer assistência de qualidade, haja vista, práticas educativas podem contribuir diretamente para o conhecimento dos acadêmicos de medicina e para o apoiar a implantação do autocuidado dos portadores de DM.Research, Society and Development2023-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4158110.33448/rsd-v12i5.41581Research, Society and Development; Vol. 12 No. 5; e14212541581Research, Society and Development; Vol. 12 Núm. 5; e14212541581Research, Society and Development; v. 12 n. 5; e142125415812525-3409reponame:Research, Society and Developmentinstname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)instacron:UNIFEIporhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/41581/33785Copyright (c) 2023 Edilene Soares Silva; Luciana Saliba Mohana Alencar; Renan Reno Martins; Gabriela de Lyra Sousa ; Danielle Lima Barbosa; Juliana dos Santos Tartáglia; Julius Caesar Mendes Soares Monteirohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Edilene Soares Alencar, Luciana Saliba Mohana Martins, Renan Reno Sousa , Gabriela de Lyra Barbosa, Danielle Lima Tartáglia, Juliana dos Santos Monteiro, Julius Caesar Mendes Soares 2023-05-30T13:24:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41581Revistahttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/indexPUBhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/oairsd.articles@gmail.com2525-34092525-3409opendoar:2023-05-30T13:24:21Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina Training course on diabetic foot syndrome: a intervention proposal with Medical students Curso de formación sobre el síndrome del pie diabético: a propuesta de intervención con estudiantes de Medicina |
title |
Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina |
spellingShingle |
Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina Silva, Edilene Soares Diabetes Mellitus Pé Diabético Ensino Ulceração. Diabetes Mellitus Pie Diabético Enseñanza Ulceración. Diabetes Mellitus Diabetic Foot Teaching Ulceration. |
title_short |
Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina |
title_full |
Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina |
title_fullStr |
Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina |
title_full_unstemmed |
Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina |
title_sort |
Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina |
author |
Silva, Edilene Soares |
author_facet |
Silva, Edilene Soares Alencar, Luciana Saliba Mohana Martins, Renan Reno Sousa , Gabriela de Lyra Barbosa, Danielle Lima Tartáglia, Juliana dos Santos Monteiro, Julius Caesar Mendes Soares |
author_role |
author |
author2 |
Alencar, Luciana Saliba Mohana Martins, Renan Reno Sousa , Gabriela de Lyra Barbosa, Danielle Lima Tartáglia, Juliana dos Santos Monteiro, Julius Caesar Mendes Soares |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Edilene Soares Alencar, Luciana Saliba Mohana Martins, Renan Reno Sousa , Gabriela de Lyra Barbosa, Danielle Lima Tartáglia, Juliana dos Santos Monteiro, Julius Caesar Mendes Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diabetes Mellitus Pé Diabético Ensino Ulceração. Diabetes Mellitus Pie Diabético Enseñanza Ulceración. Diabetes Mellitus Diabetic Foot Teaching Ulceration. |
topic |
Diabetes Mellitus Pé Diabético Ensino Ulceração. Diabetes Mellitus Pie Diabético Enseñanza Ulceración. Diabetes Mellitus Diabetic Foot Teaching Ulceration. |
description |
The purpose was to carry out an educational intervention with medical students about diabetic foot care. This is an individual, longitudinal, interventionist and educational study. The students' knowledge about the subject was analyzed through a questionnaire and the data obtained were shown in tables and graphs through descriptive and inferential statistical analysis, assuming the alpha level of significance < 0.05%. About 62% of the students were between 18 and 25 years old and 100% stated they never participate in any training program. Being observed evolution of knowledge through the questionnaires applied in the pre and post lectures, representing a better result after the training course. Health education in the context of diabetic foot syndrome can be applied as an essential instrument to offer quality care, given that educational practices can directly contribute to the knowledge of medical students and to the support of self-care for DM patient implementation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/41581 10.33448/rsd-v12i5.41581 |
url |
https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/41581 |
identifier_str_mv |
10.33448/rsd-v12i5.41581 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/41581/33785 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Research, Society and Development |
publisher.none.fl_str_mv |
Research, Society and Development |
dc.source.none.fl_str_mv |
Research, Society and Development; Vol. 12 No. 5; e14212541581 Research, Society and Development; Vol. 12 Núm. 5; e14212541581 Research, Society and Development; v. 12 n. 5; e14212541581 2525-3409 reponame:Research, Society and Development instname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) instacron:UNIFEI |
instname_str |
Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) |
instacron_str |
UNIFEI |
institution |
UNIFEI |
reponame_str |
Research, Society and Development |
collection |
Research, Society and Development |
repository.name.fl_str_mv |
Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) |
repository.mail.fl_str_mv |
rsd.articles@gmail.com |
_version_ |
1797052624094101504 |