Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Edilene Soares
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alencar, Luciana Saliba Mohana, Martins, Renan Reno, Sousa , Gabriela de Lyra, Barbosa, Danielle Lima, Tartáglia, Juliana dos Santos, Monteiro, Julius Caesar Mendes Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Research, Society and Development
Texto Completo: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/41581
Resumo: The purpose was to carry out an educational intervention with medical students about diabetic foot care. This is an individual, longitudinal, interventionist and educational study. The students' knowledge about the subject was analyzed through a questionnaire and the data obtained were shown in tables and graphs through descriptive and inferential statistical analysis, assuming the alpha level of significance < 0.05%. About 62% of the students were between 18 and 25 years old and 100% stated they never participate in any training program. Being observed evolution of knowledge through the questionnaires applied in the pre and post lectures, representing a better result after the training course. Health education in the context of diabetic foot syndrome can be applied as an essential instrument to offer quality care, given that educational practices can directly contribute to the knowledge of medical students and to the support of self-care for DM patient implementation.
id UNIFEI_0f4aa3adbc52e2dc390d13ed3a66b953
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41581
network_acronym_str UNIFEI
network_name_str Research, Society and Development
repository_id_str
spelling Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de MedicinaTraining course on diabetic foot syndrome: a intervention proposal with Medical studentsCurso de formación sobre el síndrome del pie diabético: a propuesta de intervención con estudiantes de MedicinaDiabetes MellitusPé DiabéticoEnsinoUlceração.Diabetes MellitusPie Diabético EnseñanzaUlceración.Diabetes MellitusDiabetic FootTeachingUlceration.The purpose was to carry out an educational intervention with medical students about diabetic foot care. This is an individual, longitudinal, interventionist and educational study. The students' knowledge about the subject was analyzed through a questionnaire and the data obtained were shown in tables and graphs through descriptive and inferential statistical analysis, assuming the alpha level of significance < 0.05%. About 62% of the students were between 18 and 25 years old and 100% stated they never participate in any training program. Being observed evolution of knowledge through the questionnaires applied in the pre and post lectures, representing a better result after the training course. Health education in the context of diabetic foot syndrome can be applied as an essential instrument to offer quality care, given that educational practices can directly contribute to the knowledge of medical students and to the support of self-care for DM patient implementation.El objetivo era realizar una intervención educativa con estudiantes de medicina sobre el cuidado del pie diabético. Método: se trata de un estudio individual, longitudinal, intervencionista y educativo. Se analizó el conocimiento de los estudiantes sobre el tema a través de un cuestionario y los datos obtenidos se plasmaron en tablas y gráficos mediante análisis estadístico descriptivo e inferencial, asumiendo el nivel de significación alfa < 0,05%. Resultados: El 62% de los estudiantes tenían entre 18 y 25 años y el 100% dijo no haber participado en ningún programa de formación. Observándose la evolución del conocimiento a través de los cuestionarios aplicados en las clases pre y post curso de capacitacion, representando un mejor resultado después del curso. Conclusión: La educación en salud en el contexto del síndrome del pie diabético puede ser aplicada como una herramienta esencial para ofrecer una atención de calidad, dado que las prácticas educativas pueden contribuir directamente al conocimiento de los estudiantes de medicina y apoyar la implementación del autocuidado de los pacientes con DM.O objetivo foi realizar uma intervenção educacional com discentes de Medicina acerca dos cuidados com o pé diabético. Trata-se de um estudo individual, longitudinal, intervencionista e de cunho educacional. Foi analisado o conhecimento dos estudantes quanto ao tema, através de um questionário e os dados obtidos foram demonstrados em tabelas e gráficos por meio de análise estatística descritiva e in inferencial, assumindo- se o nível alfa de significância < a 0,05%. Sendo que 62% dos alunos tinham idade entre 18 a 25 anos e 100% afirmaram que nunca participaram de nenhum programa de capacitação. Sendo observado evolução de conhecimento através dos questionários aplicados no pré e pós palestras, representando um quadro melhor após o curso de capacitação. A educação em saúde no contexto da síndrome do pé diabética, pode ser aplicada como um instrumento essencial para oferecer assistência de qualidade, haja vista, práticas educativas podem contribuir diretamente para o conhecimento dos acadêmicos de medicina e para o apoiar a implantação do autocuidado dos portadores de DM.Research, Society and Development2023-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4158110.33448/rsd-v12i5.41581Research, Society and Development; Vol. 12 No. 5; e14212541581Research, Society and Development; Vol. 12 Núm. 5; e14212541581Research, Society and Development; v. 12 n. 5; e142125415812525-3409reponame:Research, Society and Developmentinstname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)instacron:UNIFEIporhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/41581/33785Copyright (c) 2023 Edilene Soares Silva; Luciana Saliba Mohana Alencar; Renan Reno Martins; Gabriela de Lyra Sousa ; Danielle Lima Barbosa; Juliana dos Santos Tartáglia; Julius Caesar Mendes Soares Monteirohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Edilene Soares Alencar, Luciana Saliba Mohana Martins, Renan Reno Sousa , Gabriela de Lyra Barbosa, Danielle Lima Tartáglia, Juliana dos Santos Monteiro, Julius Caesar Mendes Soares 2023-05-30T13:24:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41581Revistahttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/indexPUBhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/oairsd.articles@gmail.com2525-34092525-3409opendoar:2023-05-30T13:24:21Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)false
dc.title.none.fl_str_mv Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina
Training course on diabetic foot syndrome: a intervention proposal with Medical students
Curso de formación sobre el síndrome del pie diabético: a propuesta de intervención con estudiantes de Medicina
title Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina
spellingShingle Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina
Silva, Edilene Soares
Diabetes Mellitus
Pé Diabético
Ensino
Ulceração.
Diabetes Mellitus
Pie Diabético
Enseñanza
Ulceración.
Diabetes Mellitus
Diabetic Foot
Teaching
Ulceration.
title_short Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina
title_full Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina
title_fullStr Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina
title_full_unstemmed Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina
title_sort Curso de capacitação em síndrome do pé diabético: uma proposta de intervenção com acadêmicos de Medicina
author Silva, Edilene Soares
author_facet Silva, Edilene Soares
Alencar, Luciana Saliba Mohana
Martins, Renan Reno
Sousa , Gabriela de Lyra
Barbosa, Danielle Lima
Tartáglia, Juliana dos Santos
Monteiro, Julius Caesar Mendes Soares
author_role author
author2 Alencar, Luciana Saliba Mohana
Martins, Renan Reno
Sousa , Gabriela de Lyra
Barbosa, Danielle Lima
Tartáglia, Juliana dos Santos
Monteiro, Julius Caesar Mendes Soares
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Edilene Soares
Alencar, Luciana Saliba Mohana
Martins, Renan Reno
Sousa , Gabriela de Lyra
Barbosa, Danielle Lima
Tartáglia, Juliana dos Santos
Monteiro, Julius Caesar Mendes Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Diabetes Mellitus
Pé Diabético
Ensino
Ulceração.
Diabetes Mellitus
Pie Diabético
Enseñanza
Ulceración.
Diabetes Mellitus
Diabetic Foot
Teaching
Ulceration.
topic Diabetes Mellitus
Pé Diabético
Ensino
Ulceração.
Diabetes Mellitus
Pie Diabético
Enseñanza
Ulceración.
Diabetes Mellitus
Diabetic Foot
Teaching
Ulceration.
description The purpose was to carry out an educational intervention with medical students about diabetic foot care. This is an individual, longitudinal, interventionist and educational study. The students' knowledge about the subject was analyzed through a questionnaire and the data obtained were shown in tables and graphs through descriptive and inferential statistical analysis, assuming the alpha level of significance < 0.05%. About 62% of the students were between 18 and 25 years old and 100% stated they never participate in any training program. Being observed evolution of knowledge through the questionnaires applied in the pre and post lectures, representing a better result after the training course. Health education in the context of diabetic foot syndrome can be applied as an essential instrument to offer quality care, given that educational practices can directly contribute to the knowledge of medical students and to the support of self-care for DM patient implementation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/41581
10.33448/rsd-v12i5.41581
url https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/41581
identifier_str_mv 10.33448/rsd-v12i5.41581
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/41581/33785
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Research, Society and Development
publisher.none.fl_str_mv Research, Society and Development
dc.source.none.fl_str_mv Research, Society and Development; Vol. 12 No. 5; e14212541581
Research, Society and Development; Vol. 12 Núm. 5; e14212541581
Research, Society and Development; v. 12 n. 5; e14212541581
2525-3409
reponame:Research, Society and Development
instname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
instacron:UNIFEI
instname_str Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
instacron_str UNIFEI
institution UNIFEI
reponame_str Research, Society and Development
collection Research, Society and Development
repository.name.fl_str_mv Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
repository.mail.fl_str_mv rsd.articles@gmail.com
_version_ 1797052624094101504