A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo-de-Almeida , Elineí
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Viana, Suynara Raquel dos Santos, Alves, Rhayane de Almeida, Silva, Luana Dias Lampreia da, Aciole, Douglas de Souza Braga, Santos, Roberto Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Research, Society and Development
Texto Completo: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/43398
Resumo: Given the importance of thinking globally and acting locally in favor of conserving life on Earth, the availability and access to information must be made easier for everyone. Recognizing the relevance of images as objects of knowledge and mnemonic aids, the research aims to raise and interpret scientific content on biological diversity and its interfaces with environmental education, focusing on aspects of biodiversity highlighted in concept maps. To assess the extent of the integrative potential of this theme, the content analysis method was used, and the selected publications in the Portuguese language were obtained from easily accessible websites focused on scientific dissemination. The careful searches conducted showed that there are few publications available that met the established criteria. However, the evidence points to trends and emphasizes the importance of further understanding of graphic schemes, fostering interdisciplinary data for teaching and research on sustainable development goals (SDG).
id UNIFEI_21f7eb6ccfe32621e8d2be254f9ad6bb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43398
network_acronym_str UNIFEI
network_name_str Research, Society and Development
repository_id_str
spelling A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambientalBiodiversity explained in concept maps and interfaces with environmental educationLa biodiversidad explicada en mapas conceptuales e interfaces con la educación ambientalAgenda 2030Esquemas gráficosEnsinoDiversidade biológicaInterdisciplinaridade.Agenda 2030Esqueas gráficosDocênciaDiversidad biológicaInterdisciplinariedad.Agenda 2030Graphic schemesTeachingBiological diversityInterdisciplinarity.Given the importance of thinking globally and acting locally in favor of conserving life on Earth, the availability and access to information must be made easier for everyone. Recognizing the relevance of images as objects of knowledge and mnemonic aids, the research aims to raise and interpret scientific content on biological diversity and its interfaces with environmental education, focusing on aspects of biodiversity highlighted in concept maps. To assess the extent of the integrative potential of this theme, the content analysis method was used, and the selected publications in the Portuguese language were obtained from easily accessible websites focused on scientific dissemination. The careful searches conducted showed that there are few publications available that met the established criteria. However, the evidence points to trends and emphasizes the importance of further understanding of graphic schemes, fostering interdisciplinary data for teaching and research on sustainable development goals (SDG).Dada la importancia de pensar globalmente y actuar localmente en favor de la conservación de la vida en la Tierra, la disponibilidad y el acceso a la información deben facilitarse para todos. Reconociendo la relevancia de las imágenes como objetos de conocimiento y operacionalizadores en la asociación mnemotécnica, la investigación tiene como objetivo recopilar e interpretar el contenido científico sobre la diversidad biológica y sus interfaces con la educación ambiental, centrándose en aspectos de la biodiversidad destacados en mapas conceptuales. Para evaluar la amplitud del potencial integrativo de este tema, se utilizó el método de análisis de contenido, y las publicaciones seleccionadas en lengua portuguesa se obtuvieron de sitios web de fácil acceso centrados en la difusión científica. Las búsquedas cuidadosas realizadas mostraron que hay pocas publicaciones disponibles que cumplieron con los criterios establecidos. Sin embargo, la evidencia apunta a tendencias y destaca la importancia de comprender mejor los esquemas gráficos, fomentando datos interdisciplinarios para la enseñanza e investigación sobre los objetivos de desarrollo sostenible (ODS).Em face da importância de pensarmos globalmente e agirmos localmente em prol da conservação da vida na Terra, a disponibilização e o acesso de informações atinentes a essa perspectiva devem ser facilitados para todos. Reconhecendo a importância dos esquemas gráficos como objetos de conhecimentos e operacionalizadores na associação mnemônica a pesquisa tem como objetivo inventariar fontes de divulgação sobre a diversidade biológica e suas interfaces com a educação ambiental, enfocando aspectos relativos ao termo biodiversidade evidenciados em mapas conceituais. Para verificação da amplitude do potencial integrativo sobre a temática, utilizou-se o método de análise de conteúdo e, as publicações selecionadas, em língua portuguesa, foram obtidas de sites de fácil acesso voltados à divulgação científica. As buscas criteriosas realizadas mostraram que existem poucas publicações disponíveis que satisfizeram aos critérios determinados. Contudo, as evidências apontam tendências e sinalizam a importância do entendimento adicional em torno dos esquemas gráficos, fomentando dados interdisciplinares para o ensino e as pesquisas sobre os objetivos de desenvolvimento sustentável (ODS).Research, Society and Development2023-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4339810.33448/rsd-v12i10.43398Research, Society and Development; Vol. 12 No. 10; e141121043398Research, Society and Development; Vol. 12 Núm. 10; e141121043398Research, Society and Development; v. 12 n. 10; e1411210433982525-3409reponame:Research, Society and Developmentinstname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)instacron:UNIFEIporhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/43398/35050Copyright (c) 2023 Elineí Araújo-de-Almeida ; Suynara Raquel dos Santos Viana; Rhayane de Almeida Alves; Luana Dias Lampreia da Silva; Douglas de Souza Braga Aciole; Roberto Lima Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo-de-Almeida , ElineíViana, Suynara Raquel dos Santos Alves, Rhayane de Almeida Silva, Luana Dias Lampreia da Aciole, Douglas de Souza Braga Santos, Roberto Lima 2023-10-20T10:57:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43398Revistahttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/indexPUBhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/oairsd.articles@gmail.com2525-34092525-3409opendoar:2023-10-20T10:57:42Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)false
dc.title.none.fl_str_mv A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental
Biodiversity explained in concept maps and interfaces with environmental education
La biodiversidad explicada en mapas conceptuales e interfaces con la educación ambiental
title A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental
spellingShingle A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental
Araújo-de-Almeida , Elineí
Agenda 2030
Esquemas gráficos
Ensino
Diversidade biológica
Interdisciplinaridade.
Agenda 2030
Esqueas gráficos
Docência
Diversidad biológica
Interdisciplinariedad.
Agenda 2030
Graphic schemes
Teaching
Biological diversity
Interdisciplinarity.
title_short A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental
title_full A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental
title_fullStr A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental
title_full_unstemmed A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental
title_sort A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental
author Araújo-de-Almeida , Elineí
author_facet Araújo-de-Almeida , Elineí
Viana, Suynara Raquel dos Santos
Alves, Rhayane de Almeida
Silva, Luana Dias Lampreia da
Aciole, Douglas de Souza Braga
Santos, Roberto Lima
author_role author
author2 Viana, Suynara Raquel dos Santos
Alves, Rhayane de Almeida
Silva, Luana Dias Lampreia da
Aciole, Douglas de Souza Braga
Santos, Roberto Lima
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo-de-Almeida , Elineí
Viana, Suynara Raquel dos Santos
Alves, Rhayane de Almeida
Silva, Luana Dias Lampreia da
Aciole, Douglas de Souza Braga
Santos, Roberto Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Agenda 2030
Esquemas gráficos
Ensino
Diversidade biológica
Interdisciplinaridade.
Agenda 2030
Esqueas gráficos
Docência
Diversidad biológica
Interdisciplinariedad.
Agenda 2030
Graphic schemes
Teaching
Biological diversity
Interdisciplinarity.
topic Agenda 2030
Esquemas gráficos
Ensino
Diversidade biológica
Interdisciplinaridade.
Agenda 2030
Esqueas gráficos
Docência
Diversidad biológica
Interdisciplinariedad.
Agenda 2030
Graphic schemes
Teaching
Biological diversity
Interdisciplinarity.
description Given the importance of thinking globally and acting locally in favor of conserving life on Earth, the availability and access to information must be made easier for everyone. Recognizing the relevance of images as objects of knowledge and mnemonic aids, the research aims to raise and interpret scientific content on biological diversity and its interfaces with environmental education, focusing on aspects of biodiversity highlighted in concept maps. To assess the extent of the integrative potential of this theme, the content analysis method was used, and the selected publications in the Portuguese language were obtained from easily accessible websites focused on scientific dissemination. The careful searches conducted showed that there are few publications available that met the established criteria. However, the evidence points to trends and emphasizes the importance of further understanding of graphic schemes, fostering interdisciplinary data for teaching and research on sustainable development goals (SDG).
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/43398
10.33448/rsd-v12i10.43398
url https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/43398
identifier_str_mv 10.33448/rsd-v12i10.43398
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/43398/35050
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Research, Society and Development
publisher.none.fl_str_mv Research, Society and Development
dc.source.none.fl_str_mv Research, Society and Development; Vol. 12 No. 10; e141121043398
Research, Society and Development; Vol. 12 Núm. 10; e141121043398
Research, Society and Development; v. 12 n. 10; e141121043398
2525-3409
reponame:Research, Society and Development
instname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
instacron:UNIFEI
instname_str Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
instacron_str UNIFEI
institution UNIFEI
reponame_str Research, Society and Development
collection Research, Society and Development
repository.name.fl_str_mv Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
repository.mail.fl_str_mv rsd.articles@gmail.com
_version_ 1797052631579885568