A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Research, Society and Development |
Texto Completo: | https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/43398 |
Resumo: | Given the importance of thinking globally and acting locally in favor of conserving life on Earth, the availability and access to information must be made easier for everyone. Recognizing the relevance of images as objects of knowledge and mnemonic aids, the research aims to raise and interpret scientific content on biological diversity and its interfaces with environmental education, focusing on aspects of biodiversity highlighted in concept maps. To assess the extent of the integrative potential of this theme, the content analysis method was used, and the selected publications in the Portuguese language were obtained from easily accessible websites focused on scientific dissemination. The careful searches conducted showed that there are few publications available that met the established criteria. However, the evidence points to trends and emphasizes the importance of further understanding of graphic schemes, fostering interdisciplinary data for teaching and research on sustainable development goals (SDG). |
id |
UNIFEI_21f7eb6ccfe32621e8d2be254f9ad6bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43398 |
network_acronym_str |
UNIFEI |
network_name_str |
Research, Society and Development |
repository_id_str |
|
spelling |
A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambientalBiodiversity explained in concept maps and interfaces with environmental educationLa biodiversidad explicada en mapas conceptuales e interfaces con la educación ambientalAgenda 2030Esquemas gráficosEnsinoDiversidade biológicaInterdisciplinaridade.Agenda 2030Esqueas gráficosDocênciaDiversidad biológicaInterdisciplinariedad.Agenda 2030Graphic schemesTeachingBiological diversityInterdisciplinarity.Given the importance of thinking globally and acting locally in favor of conserving life on Earth, the availability and access to information must be made easier for everyone. Recognizing the relevance of images as objects of knowledge and mnemonic aids, the research aims to raise and interpret scientific content on biological diversity and its interfaces with environmental education, focusing on aspects of biodiversity highlighted in concept maps. To assess the extent of the integrative potential of this theme, the content analysis method was used, and the selected publications in the Portuguese language were obtained from easily accessible websites focused on scientific dissemination. The careful searches conducted showed that there are few publications available that met the established criteria. However, the evidence points to trends and emphasizes the importance of further understanding of graphic schemes, fostering interdisciplinary data for teaching and research on sustainable development goals (SDG).Dada la importancia de pensar globalmente y actuar localmente en favor de la conservación de la vida en la Tierra, la disponibilidad y el acceso a la información deben facilitarse para todos. Reconociendo la relevancia de las imágenes como objetos de conocimiento y operacionalizadores en la asociación mnemotécnica, la investigación tiene como objetivo recopilar e interpretar el contenido científico sobre la diversidad biológica y sus interfaces con la educación ambiental, centrándose en aspectos de la biodiversidad destacados en mapas conceptuales. Para evaluar la amplitud del potencial integrativo de este tema, se utilizó el método de análisis de contenido, y las publicaciones seleccionadas en lengua portuguesa se obtuvieron de sitios web de fácil acceso centrados en la difusión científica. Las búsquedas cuidadosas realizadas mostraron que hay pocas publicaciones disponibles que cumplieron con los criterios establecidos. Sin embargo, la evidencia apunta a tendencias y destaca la importancia de comprender mejor los esquemas gráficos, fomentando datos interdisciplinarios para la enseñanza e investigación sobre los objetivos de desarrollo sostenible (ODS).Em face da importância de pensarmos globalmente e agirmos localmente em prol da conservação da vida na Terra, a disponibilização e o acesso de informações atinentes a essa perspectiva devem ser facilitados para todos. Reconhecendo a importância dos esquemas gráficos como objetos de conhecimentos e operacionalizadores na associação mnemônica a pesquisa tem como objetivo inventariar fontes de divulgação sobre a diversidade biológica e suas interfaces com a educação ambiental, enfocando aspectos relativos ao termo biodiversidade evidenciados em mapas conceituais. Para verificação da amplitude do potencial integrativo sobre a temática, utilizou-se o método de análise de conteúdo e, as publicações selecionadas, em língua portuguesa, foram obtidas de sites de fácil acesso voltados à divulgação científica. As buscas criteriosas realizadas mostraram que existem poucas publicações disponíveis que satisfizeram aos critérios determinados. Contudo, as evidências apontam tendências e sinalizam a importância do entendimento adicional em torno dos esquemas gráficos, fomentando dados interdisciplinares para o ensino e as pesquisas sobre os objetivos de desenvolvimento sustentável (ODS).Research, Society and Development2023-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4339810.33448/rsd-v12i10.43398Research, Society and Development; Vol. 12 No. 10; e141121043398Research, Society and Development; Vol. 12 Núm. 10; e141121043398Research, Society and Development; v. 12 n. 10; e1411210433982525-3409reponame:Research, Society and Developmentinstname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)instacron:UNIFEIporhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/43398/35050Copyright (c) 2023 Elineí Araújo-de-Almeida ; Suynara Raquel dos Santos Viana; Rhayane de Almeida Alves; Luana Dias Lampreia da Silva; Douglas de Souza Braga Aciole; Roberto Lima Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo-de-Almeida , ElineíViana, Suynara Raquel dos Santos Alves, Rhayane de Almeida Silva, Luana Dias Lampreia da Aciole, Douglas de Souza Braga Santos, Roberto Lima 2023-10-20T10:57:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43398Revistahttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/indexPUBhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/oairsd.articles@gmail.com2525-34092525-3409opendoar:2023-10-20T10:57:42Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental Biodiversity explained in concept maps and interfaces with environmental education La biodiversidad explicada en mapas conceptuales e interfaces con la educación ambiental |
title |
A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental |
spellingShingle |
A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental Araújo-de-Almeida , Elineí Agenda 2030 Esquemas gráficos Ensino Diversidade biológica Interdisciplinaridade. Agenda 2030 Esqueas gráficos Docência Diversidad biológica Interdisciplinariedad. Agenda 2030 Graphic schemes Teaching Biological diversity Interdisciplinarity. |
title_short |
A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental |
title_full |
A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental |
title_fullStr |
A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental |
title_full_unstemmed |
A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental |
title_sort |
A biodiversidade explicitada em mapas conceituais e interfaces com a educação ambiental |
author |
Araújo-de-Almeida , Elineí |
author_facet |
Araújo-de-Almeida , Elineí Viana, Suynara Raquel dos Santos Alves, Rhayane de Almeida Silva, Luana Dias Lampreia da Aciole, Douglas de Souza Braga Santos, Roberto Lima |
author_role |
author |
author2 |
Viana, Suynara Raquel dos Santos Alves, Rhayane de Almeida Silva, Luana Dias Lampreia da Aciole, Douglas de Souza Braga Santos, Roberto Lima |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo-de-Almeida , Elineí Viana, Suynara Raquel dos Santos Alves, Rhayane de Almeida Silva, Luana Dias Lampreia da Aciole, Douglas de Souza Braga Santos, Roberto Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Agenda 2030 Esquemas gráficos Ensino Diversidade biológica Interdisciplinaridade. Agenda 2030 Esqueas gráficos Docência Diversidad biológica Interdisciplinariedad. Agenda 2030 Graphic schemes Teaching Biological diversity Interdisciplinarity. |
topic |
Agenda 2030 Esquemas gráficos Ensino Diversidade biológica Interdisciplinaridade. Agenda 2030 Esqueas gráficos Docência Diversidad biológica Interdisciplinariedad. Agenda 2030 Graphic schemes Teaching Biological diversity Interdisciplinarity. |
description |
Given the importance of thinking globally and acting locally in favor of conserving life on Earth, the availability and access to information must be made easier for everyone. Recognizing the relevance of images as objects of knowledge and mnemonic aids, the research aims to raise and interpret scientific content on biological diversity and its interfaces with environmental education, focusing on aspects of biodiversity highlighted in concept maps. To assess the extent of the integrative potential of this theme, the content analysis method was used, and the selected publications in the Portuguese language were obtained from easily accessible websites focused on scientific dissemination. The careful searches conducted showed that there are few publications available that met the established criteria. However, the evidence points to trends and emphasizes the importance of further understanding of graphic schemes, fostering interdisciplinary data for teaching and research on sustainable development goals (SDG). |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/43398 10.33448/rsd-v12i10.43398 |
url |
https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/43398 |
identifier_str_mv |
10.33448/rsd-v12i10.43398 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/43398/35050 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Research, Society and Development |
publisher.none.fl_str_mv |
Research, Society and Development |
dc.source.none.fl_str_mv |
Research, Society and Development; Vol. 12 No. 10; e141121043398 Research, Society and Development; Vol. 12 Núm. 10; e141121043398 Research, Society and Development; v. 12 n. 10; e141121043398 2525-3409 reponame:Research, Society and Development instname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) instacron:UNIFEI |
instname_str |
Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) |
instacron_str |
UNIFEI |
institution |
UNIFEI |
reponame_str |
Research, Society and Development |
collection |
Research, Society and Development |
repository.name.fl_str_mv |
Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) |
repository.mail.fl_str_mv |
rsd.articles@gmail.com |
_version_ |
1797052631579885568 |