Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pontes, Fernando da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fonseca, Luís Carlos Costa, Silva, Wildemarkes de Almeida da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Research, Society and Development
Texto Completo: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/40213
Resumo: The use of gamification as methodology for the engagement of students in non-games context has been widely used and researched in recent years. However, in order for a gamification project to be successfully implemented, it is necessary to understand, in the best possible way, the use of game mechanics in Learning Management System (LMS), of Distance Education courses. This article is the result of a Systematic Literature Review, from which 14 studies were analyzed presenting the correlation between the use of game mechanics and the engagement of elementary, secondary and higher education students. It is concluded that the use of games mechanic, by the use of gamification, has provided a greater involvement of students who use the gamified learning systems.
id UNIFEI_a41b8a906343c9cdedd54a372a623c82
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40213
network_acronym_str UNIFEI
network_name_str Research, Society and Development
repository_id_str
spelling Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literaturaIncorporation of games mechanics as engagement tools for students in distance teaching system: a systematic review of the literatureIncorporación de mecánicas de juegos como herramienta de participación de los estudiantes en sistemas de educación a distancia: una revisión sistemática de la literaturaGame MechanicsGamificationDistance educationEngagementTeaching.Mecánica del juegoGamificaciónEducación a distanciaCompromisoEnseñanza.Mecânica de JogosGamificaçãoEducação à DistânciaEngajamentoEnsino.The use of gamification as methodology for the engagement of students in non-games context has been widely used and researched in recent years. However, in order for a gamification project to be successfully implemented, it is necessary to understand, in the best possible way, the use of game mechanics in Learning Management System (LMS), of Distance Education courses. This article is the result of a Systematic Literature Review, from which 14 studies were analyzed presenting the correlation between the use of game mechanics and the engagement of elementary, secondary and higher education students. It is concluded that the use of games mechanic, by the use of gamification, has provided a greater involvement of students who use the gamified learning systems.El uso de la gamificación como metodología para la participación de los estudiantes en contextos que no son juegos ha sido ampliamente utilizado e investigado en los últimos años. Sin embargo, para que un proyecto de gamificación sea implementado con éxito, es necesario comprender, lo mejor posible, el uso de las mecánicas de juego en los Entornos Virtuales de Aprendizaje (EVA) en los cursos de Educación a Distancia. Este artículo es resultado de una Revisión Sistemática de la Literatura, a partir de la cual fueron analizados 14 estudios que presentan la correlación entre el uso de mecánicas de juego y el engagement de estudiantes de Educación Básica, Media y Superior. Se concluye que el uso de mecánicas de juego, mediante el uso de la gamificación, ha proporcionado una mayor implicación de los estudiantes que utilizan sistemas de aprendizaje gamificados.O uso da gamificação como metodologia para engajamento de alunos em contextos de não jogos tem sido muito utilizada e pesquisada nos últimos anos. No entanto, para que um projeto de gamificação seja implementado com sucesso, é necessário compreender, da melhor forma possível, a utilização da mecânica de jogos em Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVA), de cursos de Educação à Distância. Este artigo é resultado de uma Revisão Sistemática da Literatura, a partir da qual foram analisados 14 estudos que apresentam a correlação entre a utilização da mecânica de jogos e o engajamento de alunos do Ensino Fundamental, Médio e Superior. Conclui-se que a utilização da mecânica de jogos, pelo uso da gamificação, tem proporcionado um maior envolvimento dos alunos que utilizam os sistemas de aprendizagem gamificados.Research, Society and Development2023-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4021310.33448/rsd-v12i2.40213Research, Society and Development; Vol. 12 No. 2; e26412240213Research, Society and Development; Vol. 12 Núm. 2; e26412240213Research, Society and Development; v. 12 n. 2; e264122402132525-3409reponame:Research, Society and Developmentinstname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)instacron:UNIFEIporhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/40213/32941Copyright (c) 2023 Fernando da Silva Pontes; Luís Carlos Costa Fonseca; Wildemarkes de Almeida da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPontes, Fernando da Silva Fonseca, Luís Carlos Costa Silva, Wildemarkes de Almeida da 2023-02-14T20:07:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40213Revistahttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/indexPUBhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/oairsd.articles@gmail.com2525-34092525-3409opendoar:2023-02-14T20:07:52Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)false
dc.title.none.fl_str_mv Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura
Incorporation of games mechanics as engagement tools for students in distance teaching system: a systematic review of the literature
Incorporación de mecánicas de juegos como herramienta de participación de los estudiantes en sistemas de educación a distancia: una revisión sistemática de la literatura
title Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura
spellingShingle Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura
Pontes, Fernando da Silva
Game Mechanics
Gamification
Distance education
Engagement
Teaching.
Mecánica del juego
Gamificación
Educación a distancia
Compromiso
Enseñanza.
Mecânica de Jogos
Gamificação
Educação à Distância
Engajamento
Ensino.
title_short Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura
title_full Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura
title_fullStr Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura
title_full_unstemmed Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura
title_sort Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura
author Pontes, Fernando da Silva
author_facet Pontes, Fernando da Silva
Fonseca, Luís Carlos Costa
Silva, Wildemarkes de Almeida da
author_role author
author2 Fonseca, Luís Carlos Costa
Silva, Wildemarkes de Almeida da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pontes, Fernando da Silva
Fonseca, Luís Carlos Costa
Silva, Wildemarkes de Almeida da
dc.subject.por.fl_str_mv Game Mechanics
Gamification
Distance education
Engagement
Teaching.
Mecánica del juego
Gamificación
Educación a distancia
Compromiso
Enseñanza.
Mecânica de Jogos
Gamificação
Educação à Distância
Engajamento
Ensino.
topic Game Mechanics
Gamification
Distance education
Engagement
Teaching.
Mecánica del juego
Gamificación
Educación a distancia
Compromiso
Enseñanza.
Mecânica de Jogos
Gamificação
Educação à Distância
Engajamento
Ensino.
description The use of gamification as methodology for the engagement of students in non-games context has been widely used and researched in recent years. However, in order for a gamification project to be successfully implemented, it is necessary to understand, in the best possible way, the use of game mechanics in Learning Management System (LMS), of Distance Education courses. This article is the result of a Systematic Literature Review, from which 14 studies were analyzed presenting the correlation between the use of game mechanics and the engagement of elementary, secondary and higher education students. It is concluded that the use of games mechanic, by the use of gamification, has provided a greater involvement of students who use the gamified learning systems.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/40213
10.33448/rsd-v12i2.40213
url https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/40213
identifier_str_mv 10.33448/rsd-v12i2.40213
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/40213/32941
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Research, Society and Development
publisher.none.fl_str_mv Research, Society and Development
dc.source.none.fl_str_mv Research, Society and Development; Vol. 12 No. 2; e26412240213
Research, Society and Development; Vol. 12 Núm. 2; e26412240213
Research, Society and Development; v. 12 n. 2; e26412240213
2525-3409
reponame:Research, Society and Development
instname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
instacron:UNIFEI
instname_str Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
instacron_str UNIFEI
institution UNIFEI
reponame_str Research, Society and Development
collection Research, Society and Development
repository.name.fl_str_mv Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
repository.mail.fl_str_mv rsd.articles@gmail.com
_version_ 1797052618236755968