Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Research, Society and Development |
Texto Completo: | https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/40213 |
Resumo: | The use of gamification as methodology for the engagement of students in non-games context has been widely used and researched in recent years. However, in order for a gamification project to be successfully implemented, it is necessary to understand, in the best possible way, the use of game mechanics in Learning Management System (LMS), of Distance Education courses. This article is the result of a Systematic Literature Review, from which 14 studies were analyzed presenting the correlation between the use of game mechanics and the engagement of elementary, secondary and higher education students. It is concluded that the use of games mechanic, by the use of gamification, has provided a greater involvement of students who use the gamified learning systems. |
id |
UNIFEI_a41b8a906343c9cdedd54a372a623c82 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40213 |
network_acronym_str |
UNIFEI |
network_name_str |
Research, Society and Development |
repository_id_str |
|
spelling |
Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literaturaIncorporation of games mechanics as engagement tools for students in distance teaching system: a systematic review of the literatureIncorporación de mecánicas de juegos como herramienta de participación de los estudiantes en sistemas de educación a distancia: una revisión sistemática de la literaturaGame MechanicsGamificationDistance educationEngagementTeaching.Mecánica del juegoGamificaciónEducación a distanciaCompromisoEnseñanza.Mecânica de JogosGamificaçãoEducação à DistânciaEngajamentoEnsino.The use of gamification as methodology for the engagement of students in non-games context has been widely used and researched in recent years. However, in order for a gamification project to be successfully implemented, it is necessary to understand, in the best possible way, the use of game mechanics in Learning Management System (LMS), of Distance Education courses. This article is the result of a Systematic Literature Review, from which 14 studies were analyzed presenting the correlation between the use of game mechanics and the engagement of elementary, secondary and higher education students. It is concluded that the use of games mechanic, by the use of gamification, has provided a greater involvement of students who use the gamified learning systems.El uso de la gamificación como metodología para la participación de los estudiantes en contextos que no son juegos ha sido ampliamente utilizado e investigado en los últimos años. Sin embargo, para que un proyecto de gamificación sea implementado con éxito, es necesario comprender, lo mejor posible, el uso de las mecánicas de juego en los Entornos Virtuales de Aprendizaje (EVA) en los cursos de Educación a Distancia. Este artículo es resultado de una Revisión Sistemática de la Literatura, a partir de la cual fueron analizados 14 estudios que presentan la correlación entre el uso de mecánicas de juego y el engagement de estudiantes de Educación Básica, Media y Superior. Se concluye que el uso de mecánicas de juego, mediante el uso de la gamificación, ha proporcionado una mayor implicación de los estudiantes que utilizan sistemas de aprendizaje gamificados.O uso da gamificação como metodologia para engajamento de alunos em contextos de não jogos tem sido muito utilizada e pesquisada nos últimos anos. No entanto, para que um projeto de gamificação seja implementado com sucesso, é necessário compreender, da melhor forma possível, a utilização da mecânica de jogos em Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVA), de cursos de Educação à Distância. Este artigo é resultado de uma Revisão Sistemática da Literatura, a partir da qual foram analisados 14 estudos que apresentam a correlação entre a utilização da mecânica de jogos e o engajamento de alunos do Ensino Fundamental, Médio e Superior. Conclui-se que a utilização da mecânica de jogos, pelo uso da gamificação, tem proporcionado um maior envolvimento dos alunos que utilizam os sistemas de aprendizagem gamificados.Research, Society and Development2023-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4021310.33448/rsd-v12i2.40213Research, Society and Development; Vol. 12 No. 2; e26412240213Research, Society and Development; Vol. 12 Núm. 2; e26412240213Research, Society and Development; v. 12 n. 2; e264122402132525-3409reponame:Research, Society and Developmentinstname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)instacron:UNIFEIporhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/40213/32941Copyright (c) 2023 Fernando da Silva Pontes; Luís Carlos Costa Fonseca; Wildemarkes de Almeida da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPontes, Fernando da Silva Fonseca, Luís Carlos Costa Silva, Wildemarkes de Almeida da 2023-02-14T20:07:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40213Revistahttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/indexPUBhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/oairsd.articles@gmail.com2525-34092525-3409opendoar:2023-02-14T20:07:52Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura Incorporation of games mechanics as engagement tools for students in distance teaching system: a systematic review of the literature Incorporación de mecánicas de juegos como herramienta de participación de los estudiantes en sistemas de educación a distancia: una revisión sistemática de la literatura |
title |
Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura |
spellingShingle |
Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura Pontes, Fernando da Silva Game Mechanics Gamification Distance education Engagement Teaching. Mecánica del juego Gamificación Educación a distancia Compromiso Enseñanza. Mecânica de Jogos Gamificação Educação à Distância Engajamento Ensino. |
title_short |
Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura |
title_full |
Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura |
title_fullStr |
Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura |
title_full_unstemmed |
Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura |
title_sort |
Incorporação das mecânicas de jogos como ferramenta de engajamento de alunos em sistemas de ensino à distância: uma revisão sistemática da literatura |
author |
Pontes, Fernando da Silva |
author_facet |
Pontes, Fernando da Silva Fonseca, Luís Carlos Costa Silva, Wildemarkes de Almeida da |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca, Luís Carlos Costa Silva, Wildemarkes de Almeida da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pontes, Fernando da Silva Fonseca, Luís Carlos Costa Silva, Wildemarkes de Almeida da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Game Mechanics Gamification Distance education Engagement Teaching. Mecánica del juego Gamificación Educación a distancia Compromiso Enseñanza. Mecânica de Jogos Gamificação Educação à Distância Engajamento Ensino. |
topic |
Game Mechanics Gamification Distance education Engagement Teaching. Mecánica del juego Gamificación Educación a distancia Compromiso Enseñanza. Mecânica de Jogos Gamificação Educação à Distância Engajamento Ensino. |
description |
The use of gamification as methodology for the engagement of students in non-games context has been widely used and researched in recent years. However, in order for a gamification project to be successfully implemented, it is necessary to understand, in the best possible way, the use of game mechanics in Learning Management System (LMS), of Distance Education courses. This article is the result of a Systematic Literature Review, from which 14 studies were analyzed presenting the correlation between the use of game mechanics and the engagement of elementary, secondary and higher education students. It is concluded that the use of games mechanic, by the use of gamification, has provided a greater involvement of students who use the gamified learning systems. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/40213 10.33448/rsd-v12i2.40213 |
url |
https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/40213 |
identifier_str_mv |
10.33448/rsd-v12i2.40213 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/40213/32941 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Research, Society and Development |
publisher.none.fl_str_mv |
Research, Society and Development |
dc.source.none.fl_str_mv |
Research, Society and Development; Vol. 12 No. 2; e26412240213 Research, Society and Development; Vol. 12 Núm. 2; e26412240213 Research, Society and Development; v. 12 n. 2; e26412240213 2525-3409 reponame:Research, Society and Development instname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) instacron:UNIFEI |
instname_str |
Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) |
instacron_str |
UNIFEI |
institution |
UNIFEI |
reponame_str |
Research, Society and Development |
collection |
Research, Society and Development |
repository.name.fl_str_mv |
Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) |
repository.mail.fl_str_mv |
rsd.articles@gmail.com |
_version_ |
1797052618236755968 |