A forma mercadoria: compreensão da mercantilização da educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferro, Karla Érika Ferreira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Almeida, Emanoel Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Research, Society and Development
DOI: 10.33448/rsd-v12i7.42435
Texto Completo: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/42435
Resumo: In the objective conditions of mercantile-capitalist society, the commodity form or interchangeability, becomes the social form of the social relations of production. In this sociability, “wealth [...] appears as an immense collection of goods”. In these circumstances, the central question of this research project is how the education complex, in the objective conditions of mercantile-capitalist society, assumes the form of merchandise. To deal with this issue, we chose as a general objective to explain, from the perspective of Marxian political economy, how the education complex takes the form of a commodity. And as specific objectives, describe the fundamental elements of mercantile-capitalist society: private and isolated producers, concrete and abstract work and the exchange process; demonstrate interchangeability as the social form of the social relations of production in mercantile-capitalist society; make explicit the constitutive elements of merchandise in the education complex: value, use value and exchange value, concrete and abstract work. To carry out our study, we will use the thought of Marx and interpretations. We will use onto-methodological assumptions in the development of bibliographical research from the perspective of historical-dialectical materialism.
id UNIFEI_e2f7ca1f4d7db24a2e9ee84a0c711664
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42435
network_acronym_str UNIFEI
network_name_str Research, Society and Development
spelling A forma mercadoria: compreensão da mercantilização da educação The commodity form: understanding the commodification of educationLa forma mercantil: comprender la mercantilización de la educaciónMercancíaValorTrabajoEnseñanza de la economiaEducación.CommodityValueWorkEconomics teachingEducation.MercadoriaValorTrabalhoEnsino de economiaEducação.In the objective conditions of mercantile-capitalist society, the commodity form or interchangeability, becomes the social form of the social relations of production. In this sociability, “wealth [...] appears as an immense collection of goods”. In these circumstances, the central question of this research project is how the education complex, in the objective conditions of mercantile-capitalist society, assumes the form of merchandise. To deal with this issue, we chose as a general objective to explain, from the perspective of Marxian political economy, how the education complex takes the form of a commodity. And as specific objectives, describe the fundamental elements of mercantile-capitalist society: private and isolated producers, concrete and abstract work and the exchange process; demonstrate interchangeability as the social form of the social relations of production in mercantile-capitalist society; make explicit the constitutive elements of merchandise in the education complex: value, use value and exchange value, concrete and abstract work. To carry out our study, we will use the thought of Marx and interpretations. We will use onto-methodological assumptions in the development of bibliographical research from the perspective of historical-dialectical materialism.Nas condições objetivas da sociedade mercantil-capitalista a forma mercadoria ou a torna-se a forma social das relações sociais de produção. Nesta sociabilidade, “a riqueza [...] aparece como uma imensa coleção de mercadorias”. Nestas circunstâncias, a questão central deste estudo é como o complexo da educação, nas condições objetivas da sociedade mercantil-capitalista, entra no processo de valorização do valor. Para tratar desta questão elegemos como objetivo geral explicitar, perspectivado pela economia política marxiana, como o complexo da educação assume a forma de mercadoria. E como objetivos específicos, descrever os elementos fundamentais da sociedade mercantil-capitalista: produtores privados e isolados, trabalho concreto e abstrato e o processo de troca; demonstrar a intercambialidade como a forma social das relações sociais de produção na sociedade mercantil-capitalista; explicitar os elementos constitutivos da mercadoria no complexo da educação: valor, valor de uso e valor de troca, trabalho concreto e abstrato. Para realização de nosso estudo lançaremos mão do pensamento de Marx e de interpretações feitas por diversos autores. Utilizaremos os pressupostos onto-metodológicos no desenvolvimento da pesquisa bibliográfica perspectivados pelo materialismo histórico-dialético.En las condiciones objetivas de la sociedad mercantil-capitalista, la forma mercancía o intercambiabilidad, se convierte en la forma social de las relaciones sociales de producción. En esta sociabilidad, “la riqueza […] aparece como un inmenso conjunto de bienes” En estas circunstancias, la pregunta central de este proyecto de investigación es cómo el complejo educativo, en las condiciones objetivas de la sociedad capitalista-mercantil, asume la forma de mercancía. Para tratar este tema, escogimos como objetivo general explicar, desde la perspectiva de la economía política marxista, cómo el complejo educativo toma la forma de una mercancía. Y como objetivos específicos, describir los elementos fundamentales de la sociedad mercantil-capitalista: los productores privados y aislados, el trabajo concreto y abstracto y el proceso de intercambio; demostrar la intercambiabilidad como forma social de las relaciones sociales de producción en la sociedad capitalista-mercantil; explicitar los elementos constitutivos de la mercancía en el complejo educativo: valor, valor de uso y valor de cambio, trabajo concreto y abstracto. Para llevar a cabo nuestro estudio, utilizaremos el pensamiento de Marx y las interpretaciones. Utilizaremos supuestos onto-metodológicos en el desarrollo de la investigación bibliográfica desde la perspectiva del materialismo histórico-dialéctico.Research, Society and Development2023-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4243510.33448/rsd-v12i7.42435Research, Society and Development; Vol. 12 No. 7; e2012742435Research, Society and Development; Vol. 12 Núm. 7; e2012742435Research, Society and Development; v. 12 n. 7; e20127424352525-3409reponame:Research, Society and Developmentinstname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)instacron:UNIFEIporhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/42435/34302Copyright (c) 2023 Karla Érika Ferreira Ferro; Emanoel Rodrigues Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerro, Karla Érika Ferreira Almeida, Emanoel Rodrigues 2023-08-03T14:15:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42435Revistahttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/indexPUBhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/oairsd.articles@gmail.com2525-34092525-3409opendoar:2023-08-03T14:15:19Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)false
dc.title.none.fl_str_mv A forma mercadoria: compreensão da mercantilização da educação
The commodity form: understanding the commodification of education
La forma mercantil: comprender la mercantilización de la educación
title A forma mercadoria: compreensão da mercantilização da educação
spellingShingle A forma mercadoria: compreensão da mercantilização da educação
A forma mercadoria: compreensão da mercantilização da educação
Ferro, Karla Érika Ferreira
Mercancía
Valor
Trabajo
Enseñanza de la economia
Educación.
Commodity
Value
Work
Economics teaching
Education.
Mercadoria
Valor
Trabalho
Ensino de economia
Educação.
Ferro, Karla Érika Ferreira
Mercancía
Valor
Trabajo
Enseñanza de la economia
Educación.
Commodity
Value
Work
Economics teaching
Education.
Mercadoria
Valor
Trabalho
Ensino de economia
Educação.
title_short A forma mercadoria: compreensão da mercantilização da educação
title_full A forma mercadoria: compreensão da mercantilização da educação
title_fullStr A forma mercadoria: compreensão da mercantilização da educação
A forma mercadoria: compreensão da mercantilização da educação
title_full_unstemmed A forma mercadoria: compreensão da mercantilização da educação
A forma mercadoria: compreensão da mercantilização da educação
title_sort A forma mercadoria: compreensão da mercantilização da educação
author Ferro, Karla Érika Ferreira
author_facet Ferro, Karla Érika Ferreira
Ferro, Karla Érika Ferreira
Almeida, Emanoel Rodrigues
Almeida, Emanoel Rodrigues
author_role author
author2 Almeida, Emanoel Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferro, Karla Érika Ferreira
Almeida, Emanoel Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Mercancía
Valor
Trabajo
Enseñanza de la economia
Educación.
Commodity
Value
Work
Economics teaching
Education.
Mercadoria
Valor
Trabalho
Ensino de economia
Educação.
topic Mercancía
Valor
Trabajo
Enseñanza de la economia
Educación.
Commodity
Value
Work
Economics teaching
Education.
Mercadoria
Valor
Trabalho
Ensino de economia
Educação.
description In the objective conditions of mercantile-capitalist society, the commodity form or interchangeability, becomes the social form of the social relations of production. In this sociability, “wealth [...] appears as an immense collection of goods”. In these circumstances, the central question of this research project is how the education complex, in the objective conditions of mercantile-capitalist society, assumes the form of merchandise. To deal with this issue, we chose as a general objective to explain, from the perspective of Marxian political economy, how the education complex takes the form of a commodity. And as specific objectives, describe the fundamental elements of mercantile-capitalist society: private and isolated producers, concrete and abstract work and the exchange process; demonstrate interchangeability as the social form of the social relations of production in mercantile-capitalist society; make explicit the constitutive elements of merchandise in the education complex: value, use value and exchange value, concrete and abstract work. To carry out our study, we will use the thought of Marx and interpretations. We will use onto-methodological assumptions in the development of bibliographical research from the perspective of historical-dialectical materialism.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/42435
10.33448/rsd-v12i7.42435
url https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/42435
identifier_str_mv 10.33448/rsd-v12i7.42435
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/42435/34302
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Karla Érika Ferreira Ferro; Emanoel Rodrigues Almeida
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Karla Érika Ferreira Ferro; Emanoel Rodrigues Almeida
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Research, Society and Development
publisher.none.fl_str_mv Research, Society and Development
dc.source.none.fl_str_mv Research, Society and Development; Vol. 12 No. 7; e2012742435
Research, Society and Development; Vol. 12 Núm. 7; e2012742435
Research, Society and Development; v. 12 n. 7; e2012742435
2525-3409
reponame:Research, Society and Development
instname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
instacron:UNIFEI
instname_str Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
instacron_str UNIFEI
institution UNIFEI
reponame_str Research, Society and Development
collection Research, Society and Development
repository.name.fl_str_mv Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
repository.mail.fl_str_mv rsd.articles@gmail.com
_version_ 1822182214945734656
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.33448/rsd-v12i7.42435