As transformações políticas e econômicas da Província do Grão-Pará e a Escola Normal como instituição destinada a formar professores alinhados aos ideais modernos de ordenamento, progresso e civilização (1840 a 1871)
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Almanack (Guarulhos) |
Texto Completo: | https://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/article/view/13289 |
Resumo: | This article discusses the process of political and economic transformations thatoccurred in the Province of Grão-Pará, in the period 1840-1871. In the text, wediscuss the issue of the Normal School and therefore public education in teachertraining, in the midst of these changes, which was chosen by the political andwealthy class of the Province of Grão - Pará as a propagation mechanism ofmodern planning, progress and civilization ideals among citizens who circulatedthrough the center of the capital of that province, the town of Bethlehem. Inthis sense, we also opted to situate these changes in relation to the politicalmeasures of the imperial government, as openness of the Amazon River tointernational navigation, the creation of the province of Amazonas and theintroduction of steam navigation as a way of integration with the rest of thecountry and regional development. In the methodology, we adopt documentarystudy, consulting reports and other historical sources of the period within themicrofilms of the electronic site (http://www.crl.edu/area-studies/lamp), as wellas the use of references to authors who talk about that period. |
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As transformações políticas e econômicas da Província do Grão-Pará e a Escola Normal como instituição destinada a formar professores alinhados aos ideais modernos de ordenamento, progresso e civilização (1840 a 1871)instrução públicamodernidadeProvíncia do Grão-Parápublic educationmodernityProvince of Grand ParáThis article discusses the process of political and economic transformations thatoccurred in the Province of Grão-Pará, in the period 1840-1871. In the text, wediscuss the issue of the Normal School and therefore public education in teachertraining, in the midst of these changes, which was chosen by the political andwealthy class of the Province of Grão - Pará as a propagation mechanism ofmodern planning, progress and civilization ideals among citizens who circulatedthrough the center of the capital of that province, the town of Bethlehem. Inthis sense, we also opted to situate these changes in relation to the politicalmeasures of the imperial government, as openness of the Amazon River tointernational navigation, the creation of the province of Amazonas and theintroduction of steam navigation as a way of integration with the rest of thecountry and regional development. In the methodology, we adopt documentarystudy, consulting reports and other historical sources of the period within themicrofilms of the electronic site (http://www.crl.edu/area-studies/lamp), as wellas the use of references to authors who talk about that period.Este artigo aborda o processo de transformações políticas e econômicasocorrido na Província do Grão-Pará, no período de 1840 a 1871. No texto,discutimos a questão da Escola Normal e, por conseguinte, da instrução públicana formação de professores, em meio a essas transformações, que foi escolhidapela classe política e abastada da Província do Grão-Pará como um mecanismode propagação dos ideais modernos de ordenamento, progresso e civilizaçãoentre os cidadãos que circulavam pelo centro da capital da referida província,a cidade de Belém. Nesse sentido, também optamos por situar estas mudançasem relação às medidas políticas do governo imperial, como a abertura ànavegação internacional do Rio Amazonas, a criação da Província do Amazonase a introdução da navegação a vapor como forma de integração ao restantedo país e de desenvolvimento regional. Na metodologia, adotamos estudodocumental, com consulta aos relatórios e outras fontes históricas do período,constantes de microfilme em sítio eletrônico (http://www.crl.edu/area-studies/lamp), bem como o uso de referências bibliográficas de autores que discorremacerca do referido período.Universidade Federal de São Paulo2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/article/view/1328910.1590/2236-463320140707Almanack; No. 7 (2014)Almanack; Núm. 7 (2014)Almanack; n. 7 (2014)2236-4633reponame:Almanack (Guarulhos)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/article/view/13289/9325Copyright (c) 2022 Rogério Guimarães Malheiroshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMalheiros, Rogério Guimarães 2022-01-03T16:45:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13289Revistahttps://periodicos.unifesp.br/index.php/almPUBhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/oaialmanack@unifesp.br||andremachados@yahoo.com.br2236-46332236-4633opendoar:2022-01-03T16:45:32Almanack (Guarulhos) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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