The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
Texto Completo: | https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9721 |
Resumo: | In this paper we present a discussion about the discipline Drawing in the formation of primary teachers of São Paulo through an analysis of the production of Cimbelino de Freitas. The main theoretical references come from Hosftetter, Schneuwly and Freymond (2017) on the constitution of professional knowledge of teaching via experts and Valente (2019) for the specific treatment of professional knowledge of teachers who teach mathematics. The results indicate that the Drawing of the natural appears as a mathematics to teach, one of the necessary tools for the teaching of drawing, configuring itself as a methodological indication imbued with the method and conceptions of teaching and learning. This characterizes the objectification of a new knowledge for the professional formation of these teachers. |
id |
UNIFESP-3_5ca35e9b000ef72a886aa1ce55e727eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9721 |
network_acronym_str |
UNIFESP-3 |
network_name_str |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century)El Dibujo en la formación de profesores:: la producción de un conocimiento profesional por Cimbelino de Freitas (São Paulo, siglo XX)O Desenho na formação de professores:: A produção de um saber profissional via Cimbelino de Freitas (São Paulo, século XX)DesenhoSaber profissionalExpertsIn this paper we present a discussion about the discipline Drawing in the formation of primary teachers of São Paulo through an analysis of the production of Cimbelino de Freitas. The main theoretical references come from Hosftetter, Schneuwly and Freymond (2017) on the constitution of professional knowledge of teaching via experts and Valente (2019) for the specific treatment of professional knowledge of teachers who teach mathematics. The results indicate that the Drawing of the natural appears as a mathematics to teach, one of the necessary tools for the teaching of drawing, configuring itself as a methodological indication imbued with the method and conceptions of teaching and learning. This characterizes the objectification of a new knowledge for the professional formation of these teachers.En este texto presentamos una discusión sobre la disciplina Dibujo en la formación de profesore primarios de São Paulo a través de un examen de la producción de Cimbelino de Freitas. Utiliza como referencia teórica principal los estudios de Hosftetter, Schneuwly y Freymond (2017) sobre la constitución del conocimiento profesional de la enseñanza a través de expertos y Valente (2019) para el tratamiento específico del conocimiento profesional de los profesores que enseñan matemáticas. Los resultados indican que el dibujo de lo natural aparece como una matemática para enseñar, una de las herramientas necesarias para la enseñanza del dibujo, configurándose como una indicación metodológica imbuida del método y las concepciones de la enseñanza y el aprendizaje. Esto caracteriza la objetivación de un nuevo conocimiento para la formación profesional de estos profesores. Neste texto é apresentada uma discussão a respeito da disciplina Desenho posta na formação de professores primários paulistas por meio de um exame da produção de Cimbelino de Freitas. Usa como principal referencial teórico os estudos de Hosftetter, Schneuwly e Freymond (2017) sobre a constituição de saberes profissionais da docência via experts e de Valente (2019) para o tratamento específico dos saberes profissionais dos professores que ensinam matemática. Os resultados apontam que o desenho do natural aparece como uma matemática para ensinar, um saber necessário para o ensino do Desenho. O que caracteriza assim a objetivação de um novo saber para a formação profissional destes professores. Universidade Federal de São Paulo2019-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/972110.34024/olhares.2019.v7.9721Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 7 n. 3 (2019): Número temático "História da Educação: intelectuais, instituições e práticas"; 178-1882317-7853reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9721/7211Guimarães, Marcos DenilsonMorais, Rosilda dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-09T19:28:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9721Revistahttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/indexPUBhttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/oai||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com2317-78532317-7853opendoar:2020-08-09T19:28:17Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century) El Dibujo en la formación de profesores:: la producción de un conocimiento profesional por Cimbelino de Freitas (São Paulo, siglo XX) O Desenho na formação de professores:: A produção de um saber profissional via Cimbelino de Freitas (São Paulo, século XX) |
title |
The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century) |
spellingShingle |
The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century) Guimarães, Marcos Denilson Desenho Saber profissional Experts |
title_short |
The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century) |
title_full |
The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century) |
title_fullStr |
The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century) |
title_full_unstemmed |
The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century) |
title_sort |
The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century) |
author |
Guimarães, Marcos Denilson |
author_facet |
Guimarães, Marcos Denilson Morais, Rosilda dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Morais, Rosilda dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Marcos Denilson Morais, Rosilda dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenho Saber profissional Experts |
topic |
Desenho Saber profissional Experts |
description |
In this paper we present a discussion about the discipline Drawing in the formation of primary teachers of São Paulo through an analysis of the production of Cimbelino de Freitas. The main theoretical references come from Hosftetter, Schneuwly and Freymond (2017) on the constitution of professional knowledge of teaching via experts and Valente (2019) for the specific treatment of professional knowledge of teachers who teach mathematics. The results indicate that the Drawing of the natural appears as a mathematics to teach, one of the necessary tools for the teaching of drawing, configuring itself as a methodological indication imbued with the method and conceptions of teaching and learning. This characterizes the objectification of a new knowledge for the professional formation of these teachers. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9721 10.34024/olhares.2019.v7.9721 |
url |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9721 |
identifier_str_mv |
10.34024/olhares.2019.v7.9721 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9721/7211 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 7 n. 3 (2019): Número temático "História da Educação: intelectuais, instituições e práticas"; 178-188 2317-7853 reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
collection |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com |
_version_ |
1809463234482143232 |