The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Marcos Denilson
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Morais, Rosilda dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
Texto Completo: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9721
Resumo: In this paper we present a discussion about the discipline Drawing in the formation of primary teachers of São Paulo through an analysis of the production of Cimbelino de Freitas. The main theoretical references come from Hosftetter, Schneuwly and Freymond (2017) on the constitution of professional knowledge of teaching via experts and Valente (2019) for the specific treatment of professional knowledge of teachers who teach mathematics. The results indicate that the Drawing of the natural appears as a mathematics to teach, one of the necessary tools for the teaching of drawing, configuring itself as a methodological indication imbued with the method and conceptions of teaching and learning. This characterizes the objectification of a new knowledge for the professional formation of these teachers.
id UNIFESP-3_5ca35e9b000ef72a886aa1ce55e727eb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9721
network_acronym_str UNIFESP-3
network_name_str Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
repository_id_str
spelling The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century)El Dibujo en la formación de profesores:: la producción de un conocimiento profesional por Cimbelino de Freitas (São Paulo, siglo XX)O Desenho na formação de professores:: A produção de um saber profissional via Cimbelino de Freitas (São Paulo, século XX)DesenhoSaber profissionalExpertsIn this paper we present a discussion about the discipline Drawing in the formation of primary teachers of São Paulo through an analysis of the production of Cimbelino de Freitas. The main theoretical references come from Hosftetter, Schneuwly and Freymond (2017) on the constitution of professional knowledge of teaching via experts and Valente (2019) for the specific treatment of professional knowledge of teachers who teach mathematics. The results indicate that the Drawing of the natural appears as a mathematics to teach, one of the necessary tools for the teaching of drawing, configuring itself as a methodological indication imbued with the method and conceptions of teaching and learning. This characterizes the objectification of a new knowledge for the professional formation of these teachers.En este texto presentamos una discusión sobre la disciplina Dibujo en la formación de profesore primarios de São Paulo a través de un examen de la producción de Cimbelino de Freitas. Utiliza como referencia teórica principal los estudios de Hosftetter, Schneuwly y Freymond (2017) sobre la constitución del conocimiento profesional de la enseñanza a través de expertos y Valente (2019) para el tratamiento específico del conocimiento profesional de los profesores que enseñan matemáticas. Los resultados indican que el dibujo de lo natural aparece como una matemática para enseñar, una de las herramientas necesarias para la enseñanza del dibujo, configurándose como una indicación metodológica imbuida del método y las concepciones de la enseñanza y el aprendizaje. Esto caracteriza la objetivación de un nuevo conocimiento para la formación profesional de estos profesores. Neste texto é apresentada uma discussão a respeito da disciplina Desenho posta na formação de professores primários paulistas por meio de um exame da produção de Cimbelino de Freitas. Usa como principal referencial teórico os estudos de Hosftetter, Schneuwly e Freymond (2017) sobre a constituição de saberes profissionais da docência via experts e de Valente (2019) para o tratamento específico dos saberes profissionais dos professores que ensinam matemática. Os resultados apontam que o desenho do natural aparece como uma matemática para ensinar, um saber necessário para o ensino do Desenho. O que caracteriza assim a objetivação de um novo saber para a formação profissional destes professores. Universidade Federal de São Paulo2019-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/972110.34024/olhares.2019.v7.9721Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 7 n. 3 (2019): Número temático "História da Educação: intelectuais, instituições e práticas"; 178-1882317-7853reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9721/7211Guimarães, Marcos DenilsonMorais, Rosilda dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-09T19:28:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9721Revistahttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/indexPUBhttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/oai||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com2317-78532317-7853opendoar:2020-08-09T19:28:17Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century)
El Dibujo en la formación de profesores:: la producción de un conocimiento profesional por Cimbelino de Freitas (São Paulo, siglo XX)
O Desenho na formação de professores:: A produção de um saber profissional via Cimbelino de Freitas (São Paulo, século XX)
title The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century)
spellingShingle The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century)
Guimarães, Marcos Denilson
Desenho
Saber profissional
Experts
title_short The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century)
title_full The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century)
title_fullStr The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century)
title_full_unstemmed The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century)
title_sort The Drawing in the formation of teachers:: the production of a professional knowledge by Cimbelino de Freitas (São Paulo, 20th century)
author Guimarães, Marcos Denilson
author_facet Guimarães, Marcos Denilson
Morais, Rosilda dos Santos
author_role author
author2 Morais, Rosilda dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Marcos Denilson
Morais, Rosilda dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Desenho
Saber profissional
Experts
topic Desenho
Saber profissional
Experts
description In this paper we present a discussion about the discipline Drawing in the formation of primary teachers of São Paulo through an analysis of the production of Cimbelino de Freitas. The main theoretical references come from Hosftetter, Schneuwly and Freymond (2017) on the constitution of professional knowledge of teaching via experts and Valente (2019) for the specific treatment of professional knowledge of teachers who teach mathematics. The results indicate that the Drawing of the natural appears as a mathematics to teach, one of the necessary tools for the teaching of drawing, configuring itself as a methodological indication imbued with the method and conceptions of teaching and learning. This characterizes the objectification of a new knowledge for the professional formation of these teachers.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9721
10.34024/olhares.2019.v7.9721
url https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9721
identifier_str_mv 10.34024/olhares.2019.v7.9721
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9721/7211
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 7 n. 3 (2019): Número temático "História da Educação: intelectuais, instituições e práticas"; 178-188
2317-7853
reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
collection Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com
_version_ 1809463234482143232