ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Gabriela Baranowski
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Miguel, Rebeca Signorelli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
Texto Completo: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/13441
Resumo: In this experience report of academic internship supervisors, the remote supervised curricular internship held in a Physical Education Major Course in 2020 and 2021, during the COVID-19 pandemic and remote education, is focused. The main question was: Is it possible to train qualified teachers to deal with school issues through remote internships? Reflections on the implementation and results of this curricular component are developed in order to discuss limits and possibilities for teacher education in this context. Finally, it is considered that as the implementation carried out, the remote supervised internships acted positively in the training of teachers, exceeding expectations. This implementation model brought significant learning to those under the training process, mainly due to the bond of the theory-practice Physical Education unit in relation to the discipline objects of study and the school objectives in general. This teaching model also made it possible to verify a work overload attributed to the academic and field internship supervisors.
id UNIFESP-3_78cc172b3d179557e150213a03f1f4b5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13441
network_acronym_str UNIFESP-3
network_name_str Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
repository_id_str
spelling ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/asSCHOOL PHYSICAL EDUCATION REMOTE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP: challenges for teacher trainingFormação de ProfessoresEnsino RemotoLicenciaturaSupervisão AcadêmicaTeacher TrainingRemote TeachingTeaching CertificationAcademic SupervisionIn this experience report of academic internship supervisors, the remote supervised curricular internship held in a Physical Education Major Course in 2020 and 2021, during the COVID-19 pandemic and remote education, is focused. The main question was: Is it possible to train qualified teachers to deal with school issues through remote internships? Reflections on the implementation and results of this curricular component are developed in order to discuss limits and possibilities for teacher education in this context. Finally, it is considered that as the implementation carried out, the remote supervised internships acted positively in the training of teachers, exceeding expectations. This implementation model brought significant learning to those under the training process, mainly due to the bond of the theory-practice Physical Education unit in relation to the discipline objects of study and the school objectives in general. This teaching model also made it possible to verify a work overload attributed to the academic and field internship supervisors.Neste relato de experiência de supervisoras acadêmicas de estágio, o estágio curricular supervisionado remoto realizado em um curso de licenciatura em educação física nos anos de 2020 e 2021, durante a pandemia do COVID-19 e o ensino remoto, é focalizado. O principal questionamento foi: É possível formar professores/as habilitados a lidar com as questões da escola através de estágios remotos? Reflexões sobre a implementação e resultados deste componente curricular são desenvolvidos a fim de discutir limites e possibilidades para a formação de professores/as neste contexto. Considera-se finalmente que por meio da implementação realizada, os estágios supervisionados remotos atuaram positivamente na formação das/os professoras/es, superando as expectativas. Esse modelo de implementação trouxe aprendizagens significativas àqueles em processo de formação, principalmente, com relação ao vínculo da unidade teoria-prática da educação física em relação aos seus objetos de estudos e objetivos na escola. Contudo, esse modelo de ensino também possibilitou verificar uma sobrecarga de trabalho atribuído às/aos supervisoras/es de campo e acadêmicas/os.Universidade Federal de São Paulo2022-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/1344110.34024/olhares.2022.v10.13441Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 10 n. 1 (2022): Revista Olhares - UNIFESP - Publicação contínua (continuous publishing)2317-7853reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/13441/9896Copyright (c) 2022 Gabriela Baranowski Pinto, Rebeca Signorelli Miguelhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Gabriela Baranowski Miguel, Rebeca Signorelli2023-01-14T23:48:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13441Revistahttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/indexPUBhttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/oai||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com2317-78532317-7853opendoar:2023-01-14T23:48:13Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION REMOTE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP: challenges for teacher training
title ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as
spellingShingle ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as
Pinto, Gabriela Baranowski
Formação de Professores
Ensino Remoto
Licenciatura
Supervisão Acadêmica
Teacher Training
Remote Teaching
Teaching Certification
Academic Supervision
title_short ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as
title_full ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as
title_fullStr ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as
title_full_unstemmed ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as
title_sort ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as
author Pinto, Gabriela Baranowski
author_facet Pinto, Gabriela Baranowski
Miguel, Rebeca Signorelli
author_role author
author2 Miguel, Rebeca Signorelli
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Gabriela Baranowski
Miguel, Rebeca Signorelli
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Ensino Remoto
Licenciatura
Supervisão Acadêmica
Teacher Training
Remote Teaching
Teaching Certification
Academic Supervision
topic Formação de Professores
Ensino Remoto
Licenciatura
Supervisão Acadêmica
Teacher Training
Remote Teaching
Teaching Certification
Academic Supervision
description In this experience report of academic internship supervisors, the remote supervised curricular internship held in a Physical Education Major Course in 2020 and 2021, during the COVID-19 pandemic and remote education, is focused. The main question was: Is it possible to train qualified teachers to deal with school issues through remote internships? Reflections on the implementation and results of this curricular component are developed in order to discuss limits and possibilities for teacher education in this context. Finally, it is considered that as the implementation carried out, the remote supervised internships acted positively in the training of teachers, exceeding expectations. This implementation model brought significant learning to those under the training process, mainly due to the bond of the theory-practice Physical Education unit in relation to the discipline objects of study and the school objectives in general. This teaching model also made it possible to verify a work overload attributed to the academic and field internship supervisors.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/13441
10.34024/olhares.2022.v10.13441
url https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/13441
identifier_str_mv 10.34024/olhares.2022.v10.13441
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/13441/9896
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Gabriela Baranowski Pinto, Rebeca Signorelli Miguel
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Gabriela Baranowski Pinto, Rebeca Signorelli Miguel
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 10 n. 1 (2022): Revista Olhares - UNIFESP - Publicação contínua (continuous publishing)
2317-7853
reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
collection Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com
_version_ 1809463235141697536