ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
Texto Completo: | https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/13441 |
Resumo: | In this experience report of academic internship supervisors, the remote supervised curricular internship held in a Physical Education Major Course in 2020 and 2021, during the COVID-19 pandemic and remote education, is focused. The main question was: Is it possible to train qualified teachers to deal with school issues through remote internships? Reflections on the implementation and results of this curricular component are developed in order to discuss limits and possibilities for teacher education in this context. Finally, it is considered that as the implementation carried out, the remote supervised internships acted positively in the training of teachers, exceeding expectations. This implementation model brought significant learning to those under the training process, mainly due to the bond of the theory-practice Physical Education unit in relation to the discipline objects of study and the school objectives in general. This teaching model also made it possible to verify a work overload attributed to the academic and field internship supervisors. |
id |
UNIFESP-3_78cc172b3d179557e150213a03f1f4b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13441 |
network_acronym_str |
UNIFESP-3 |
network_name_str |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/asSCHOOL PHYSICAL EDUCATION REMOTE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP: challenges for teacher trainingFormação de ProfessoresEnsino RemotoLicenciaturaSupervisão AcadêmicaTeacher TrainingRemote TeachingTeaching CertificationAcademic SupervisionIn this experience report of academic internship supervisors, the remote supervised curricular internship held in a Physical Education Major Course in 2020 and 2021, during the COVID-19 pandemic and remote education, is focused. The main question was: Is it possible to train qualified teachers to deal with school issues through remote internships? Reflections on the implementation and results of this curricular component are developed in order to discuss limits and possibilities for teacher education in this context. Finally, it is considered that as the implementation carried out, the remote supervised internships acted positively in the training of teachers, exceeding expectations. This implementation model brought significant learning to those under the training process, mainly due to the bond of the theory-practice Physical Education unit in relation to the discipline objects of study and the school objectives in general. This teaching model also made it possible to verify a work overload attributed to the academic and field internship supervisors.Neste relato de experiência de supervisoras acadêmicas de estágio, o estágio curricular supervisionado remoto realizado em um curso de licenciatura em educação física nos anos de 2020 e 2021, durante a pandemia do COVID-19 e o ensino remoto, é focalizado. O principal questionamento foi: É possível formar professores/as habilitados a lidar com as questões da escola através de estágios remotos? Reflexões sobre a implementação e resultados deste componente curricular são desenvolvidos a fim de discutir limites e possibilidades para a formação de professores/as neste contexto. Considera-se finalmente que por meio da implementação realizada, os estágios supervisionados remotos atuaram positivamente na formação das/os professoras/es, superando as expectativas. Esse modelo de implementação trouxe aprendizagens significativas àqueles em processo de formação, principalmente, com relação ao vínculo da unidade teoria-prática da educação física em relação aos seus objetos de estudos e objetivos na escola. Contudo, esse modelo de ensino também possibilitou verificar uma sobrecarga de trabalho atribuído às/aos supervisoras/es de campo e acadêmicas/os.Universidade Federal de São Paulo2022-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/1344110.34024/olhares.2022.v10.13441Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 10 n. 1 (2022): Revista Olhares - UNIFESP - Publicação contínua (continuous publishing)2317-7853reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/13441/9896Copyright (c) 2022 Gabriela Baranowski Pinto, Rebeca Signorelli Miguelhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Gabriela Baranowski Miguel, Rebeca Signorelli2023-01-14T23:48:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13441Revistahttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/indexPUBhttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/oai||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com2317-78532317-7853opendoar:2023-01-14T23:48:13Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as SCHOOL PHYSICAL EDUCATION REMOTE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP: challenges for teacher training |
title |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as |
spellingShingle |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as Pinto, Gabriela Baranowski Formação de Professores Ensino Remoto Licenciatura Supervisão Acadêmica Teacher Training Remote Teaching Teaching Certification Academic Supervision |
title_short |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as |
title_full |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as |
title_fullStr |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as |
title_full_unstemmed |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as |
title_sort |
ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO REMOTO EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: desafios para a formação de professores/as |
author |
Pinto, Gabriela Baranowski |
author_facet |
Pinto, Gabriela Baranowski Miguel, Rebeca Signorelli |
author_role |
author |
author2 |
Miguel, Rebeca Signorelli |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Gabriela Baranowski Miguel, Rebeca Signorelli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Ensino Remoto Licenciatura Supervisão Acadêmica Teacher Training Remote Teaching Teaching Certification Academic Supervision |
topic |
Formação de Professores Ensino Remoto Licenciatura Supervisão Acadêmica Teacher Training Remote Teaching Teaching Certification Academic Supervision |
description |
In this experience report of academic internship supervisors, the remote supervised curricular internship held in a Physical Education Major Course in 2020 and 2021, during the COVID-19 pandemic and remote education, is focused. The main question was: Is it possible to train qualified teachers to deal with school issues through remote internships? Reflections on the implementation and results of this curricular component are developed in order to discuss limits and possibilities for teacher education in this context. Finally, it is considered that as the implementation carried out, the remote supervised internships acted positively in the training of teachers, exceeding expectations. This implementation model brought significant learning to those under the training process, mainly due to the bond of the theory-practice Physical Education unit in relation to the discipline objects of study and the school objectives in general. This teaching model also made it possible to verify a work overload attributed to the academic and field internship supervisors. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/13441 10.34024/olhares.2022.v10.13441 |
url |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/13441 |
identifier_str_mv |
10.34024/olhares.2022.v10.13441 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/13441/9896 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Gabriela Baranowski Pinto, Rebeca Signorelli Miguel https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Gabriela Baranowski Pinto, Rebeca Signorelli Miguel https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 10 n. 1 (2022): Revista Olhares - UNIFESP - Publicação contínua (continuous publishing) 2317-7853 reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
collection |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com |
_version_ |
1809463235141697536 |