História e profissão docente: A trajetória de uma professora do interior de Mato Grosso do Sul (1982-2012)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares de Souza Rodrigues, Giseli
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: da Silva, Luciene Clea, Sarat, Magda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
Texto Completo: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9678
Resumo: This paper aims to discuss historical aspects of the teaching profession in the interior of Mato Grosso do Sul, through the story of a retired teacher who had worked with childhood for 30 years. The text had the methodological contributions of Thematic Oral History, with the use of interview as a method of approach. The theoretical discussion dialogues with Norbert Elias, based on the concepts of figurations and networks of interdependencies, besides being anchored in other authors. The data listed in the study contribute to the writing of the History of Education, the profession and teacher training in early childhood education in the south of the state, considering that research in this locality is recent, so the need to broaden the discussions on the subject. They also allowed us to realize that the way each teacher conducts his work is unique and happens through personal and social relationships in the professional space as well as outside it.
id UNIFESP-3_a3747148fbcd3c21d5b8a0725dc196a6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9678
network_acronym_str UNIFESP-3
network_name_str Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
repository_id_str
spelling História e profissão docente: A trajetória de uma professora do interior de Mato Grosso do Sul (1982-2012)História da EducaçãoEducação infantilTrajetória docenteThis paper aims to discuss historical aspects of the teaching profession in the interior of Mato Grosso do Sul, through the story of a retired teacher who had worked with childhood for 30 years. The text had the methodological contributions of Thematic Oral History, with the use of interview as a method of approach. The theoretical discussion dialogues with Norbert Elias, based on the concepts of figurations and networks of interdependencies, besides being anchored in other authors. The data listed in the study contribute to the writing of the History of Education, the profession and teacher training in early childhood education in the south of the state, considering that research in this locality is recent, so the need to broaden the discussions on the subject. They also allowed us to realize that the way each teacher conducts his work is unique and happens through personal and social relationships in the professional space as well as outside it.Este artículo tiene como objetivo discutir aspectos históricos de la profesión docente en el interior de Mato Grosso do Sul, a través de la historia de una maestra jubilada que tuvo su carrera con su infancia durante 30 años. El texto tuvo las contribuciones metodológicas de la Historia oral temática, con el uso de la entrevista como método de aproximación. La discusión teórica dialoga con Norbert Elias, basada en los conceptos de figuraciones y redes de interdependencias, además de estar anclada en otros autores. Los datos enumerados en el estudio contribuyen a la redacción de la Historia de la educación, la profesión y la formación docente en educación infantil en el sur del estado, teniendo en cuenta que la investigación en esta localidad es reciente, por lo que es necesario ampliar las discusiones sobre el tema. También nos permitieron darnos cuenta de que la forma en que cada maestro realiza su trabajo es única y ocurre a través de las relaciones personales y sociales en el espacio profesional, así como fuera de él.   Este trabalho objetiva discutir aspectos históricos da profissão docente no interior de Mato Gros- so do Sul, por meio da história de uma professora aposentada que exerceu sua trajetória com a infância por 30 anos. O texto contou com as contribuições metodológicas da História Oral Temáti- ca, com a utilização de entrevista como método de abordagem. A discussão teórica dialoga com Norbert Elias, a partir dos conceitos de figurações e redes de interdependências, além de anco- rar-se em outros autores. Os dados elencados no estudo colaboram com a escrita da História da Educação, da profissão e formação docente na Educação Infantil no sul do estado, considerando que pesquisas nessa localidade são recentes, por isso a necessidade de ampliar as discussões sobre a temática. Ainda permitiram perceber que a forma como cada docente conduz sua atuação é única e acontece por meio das relações pessoais e sociais no espaço profissional como também fora dele. ora dele.Universidade Federal de São Paulo2019-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/967810.34024/olhares.2019.v7.9678Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 7 n. 3 (2019): Número temático "História da Educação: intelectuais, instituições e práticas"; 103-1182317-7853reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9678/7194Tavares de Souza Rodrigues, Giselida Silva, Luciene CleaSarat, Magdainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-09T16:28:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9678Revistahttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/indexPUBhttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/oai||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com2317-78532317-7853opendoar:2020-08-09T16:28:17Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv História e profissão docente: A trajetória de uma professora do interior de Mato Grosso do Sul (1982-2012)
title História e profissão docente: A trajetória de uma professora do interior de Mato Grosso do Sul (1982-2012)
spellingShingle História e profissão docente: A trajetória de uma professora do interior de Mato Grosso do Sul (1982-2012)
Tavares de Souza Rodrigues, Giseli
História da Educação
Educação infantil
Trajetória docente
title_short História e profissão docente: A trajetória de uma professora do interior de Mato Grosso do Sul (1982-2012)
title_full História e profissão docente: A trajetória de uma professora do interior de Mato Grosso do Sul (1982-2012)
title_fullStr História e profissão docente: A trajetória de uma professora do interior de Mato Grosso do Sul (1982-2012)
title_full_unstemmed História e profissão docente: A trajetória de uma professora do interior de Mato Grosso do Sul (1982-2012)
title_sort História e profissão docente: A trajetória de uma professora do interior de Mato Grosso do Sul (1982-2012)
author Tavares de Souza Rodrigues, Giseli
author_facet Tavares de Souza Rodrigues, Giseli
da Silva, Luciene Clea
Sarat, Magda
author_role author
author2 da Silva, Luciene Clea
Sarat, Magda
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares de Souza Rodrigues, Giseli
da Silva, Luciene Clea
Sarat, Magda
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação
Educação infantil
Trajetória docente
topic História da Educação
Educação infantil
Trajetória docente
description This paper aims to discuss historical aspects of the teaching profession in the interior of Mato Grosso do Sul, through the story of a retired teacher who had worked with childhood for 30 years. The text had the methodological contributions of Thematic Oral History, with the use of interview as a method of approach. The theoretical discussion dialogues with Norbert Elias, based on the concepts of figurations and networks of interdependencies, besides being anchored in other authors. The data listed in the study contribute to the writing of the History of Education, the profession and teacher training in early childhood education in the south of the state, considering that research in this locality is recent, so the need to broaden the discussions on the subject. They also allowed us to realize that the way each teacher conducts his work is unique and happens through personal and social relationships in the professional space as well as outside it.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9678
10.34024/olhares.2019.v7.9678
url https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9678
identifier_str_mv 10.34024/olhares.2019.v7.9678
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9678/7194
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 7 n. 3 (2019): Número temático "História da Educação: intelectuais, instituições e práticas"; 103-118
2317-7853
reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
collection Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com
_version_ 1788165828305223680