A teoria pós-colonial e a (re)construção da relação língua e cultura na sala de aula de inglês
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
Texto Completo: | https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9426 |
Resumo: | This study addressed the perceptions that the students of two classes of the Letras - Inglês from UFOPA held about the relationship between language and culture in the English language class and in their training as future teachers. More specifically, the reflections (re)constructed and shared in the Anglophone Cultures discipline. The activities of this discipline were planned following the intercultural approach, which according to Corbett (2003), treats all cultural values as open to debate and individuals open to the critical examination and negotiation. The results of this study showed that when working with this relationship between language and culture, in light of the post-colonial theory and intercultural pedagogy, empowerment discourses, agency of speakers, possibilities of resistance and locally situated cultural identities were identified in the participants discourses. |
id |
UNIFESP-3_f36220bfb76b983045b440f10c323d39 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9426 |
network_acronym_str |
UNIFESP-3 |
network_name_str |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
A teoria pós-colonial e a (re)construção da relação língua e cultura na sala de aula de inglêsInterculturalidade, Cultura e Lingua Inglesa, Formação crítica de professoresThis study addressed the perceptions that the students of two classes of the Letras - Inglês from UFOPA held about the relationship between language and culture in the English language class and in their training as future teachers. More specifically, the reflections (re)constructed and shared in the Anglophone Cultures discipline. The activities of this discipline were planned following the intercultural approach, which according to Corbett (2003), treats all cultural values as open to debate and individuals open to the critical examination and negotiation. The results of this study showed that when working with this relationship between language and culture, in light of the post-colonial theory and intercultural pedagogy, empowerment discourses, agency of speakers, possibilities of resistance and locally situated cultural identities were identified in the participants discourses.Este trabalho buscou verificar as percepções que os alunos de duas turmas de Letras- Inglês da UFOPA tinham acerca da relação entre língua e cultura na sala de aula de língua inglesa e em sua formação de futuros professores, mais especificamente, as reflexões (re)construídas e partilhadas na disciplina de Culturas Anglófonas. As atividades dessa disciplina foram planejadas seguindo um viés intercultural, que, de acordo com Corbett (2003), trata todos os valores culturais como abertos ao debate e sujeitos a examinação crítica e negociação. Os resultados do estudo mostraram que, ao se trabalhar a relação cultura e língua à luz da teoria pós-colonial e da pedagogia intercultural, discursos de empoderamento, agência de falantes, possibilidades de resistência e identidades culturais localmente situadas foram identificados nas falas dos participantesUniversidade Federal de São Paulo2020-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/942610.34024/olhares.2020.v8.9426Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 8 n. 1 (2020): Revista Olhares - REVISTA DO DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO - UNIFESP; 66-802317-7853reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9426/7715Copyright (c) 2020 Silvia Cristina Barros de Souza Hallinfo:eu-repo/semantics/openAccessCristina Barros de Souza Hall, Silvia 2020-08-09T19:28:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9426Revistahttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/indexPUBhttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/oai||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com2317-78532317-7853opendoar:2020-08-09T19:28:34Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A teoria pós-colonial e a (re)construção da relação língua e cultura na sala de aula de inglês |
title |
A teoria pós-colonial e a (re)construção da relação língua e cultura na sala de aula de inglês |
spellingShingle |
A teoria pós-colonial e a (re)construção da relação língua e cultura na sala de aula de inglês Cristina Barros de Souza Hall, Silvia Interculturalidade, Cultura e Lingua Inglesa, Formação crítica de professores |
title_short |
A teoria pós-colonial e a (re)construção da relação língua e cultura na sala de aula de inglês |
title_full |
A teoria pós-colonial e a (re)construção da relação língua e cultura na sala de aula de inglês |
title_fullStr |
A teoria pós-colonial e a (re)construção da relação língua e cultura na sala de aula de inglês |
title_full_unstemmed |
A teoria pós-colonial e a (re)construção da relação língua e cultura na sala de aula de inglês |
title_sort |
A teoria pós-colonial e a (re)construção da relação língua e cultura na sala de aula de inglês |
author |
Cristina Barros de Souza Hall, Silvia |
author_facet |
Cristina Barros de Souza Hall, Silvia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cristina Barros de Souza Hall, Silvia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interculturalidade, Cultura e Lingua Inglesa, Formação crítica de professores |
topic |
Interculturalidade, Cultura e Lingua Inglesa, Formação crítica de professores |
description |
This study addressed the perceptions that the students of two classes of the Letras - Inglês from UFOPA held about the relationship between language and culture in the English language class and in their training as future teachers. More specifically, the reflections (re)constructed and shared in the Anglophone Cultures discipline. The activities of this discipline were planned following the intercultural approach, which according to Corbett (2003), treats all cultural values as open to debate and individuals open to the critical examination and negotiation. The results of this study showed that when working with this relationship between language and culture, in light of the post-colonial theory and intercultural pedagogy, empowerment discourses, agency of speakers, possibilities of resistance and locally situated cultural identities were identified in the participants discourses. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9426 10.34024/olhares.2020.v8.9426 |
url |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9426 |
identifier_str_mv |
10.34024/olhares.2020.v8.9426 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9426/7715 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Silvia Cristina Barros de Souza Hall info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Silvia Cristina Barros de Souza Hall |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 8 n. 1 (2020): Revista Olhares - REVISTA DO DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO - UNIFESP; 66-80 2317-7853 reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
collection |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com |
_version_ |
1809463234453831680 |