Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/761 |
Resumo: | This study has as aim to unfold facts around the path of a teacher whose teaching took place in the rural area of Novo Hamburgo – RS, in 1965-1995. It intends, therefore, to analyze how the trajectory interweaves with the teaching practice in multi-serial classes makes it possible to understand a fragment of the rural teaching in this municipality. The survey, of qualitative nature, uses the methodology of oral history through semi-structured interviews. The theoretical reference is based in the perspective of the cultural history, having the memories as document. The memories of this teacher allowed knowing a bit about the development of the public school in Lomba Grande emphasizing the importance that the literacy represented for the teachers of rural areas. |
id |
UNILASALLE-2_3aadf59453bf7ba3f4ebf96436ccbad5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/761 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995)Notas sobre a trajetória docente do professor Paulo Plentz: memórias de práticas em classes multisseriadas em Novo Hamburgo/RS (1965-1995)Teacher Training; Memory; Pedagogical PracticeEducação; História da Educação; Memória; Trajetória DocenteFormação de Professor; Mémoria; Prática Pedagógica.This study has as aim to unfold facts around the path of a teacher whose teaching took place in the rural area of Novo Hamburgo – RS, in 1965-1995. It intends, therefore, to analyze how the trajectory interweaves with the teaching practice in multi-serial classes makes it possible to understand a fragment of the rural teaching in this municipality. The survey, of qualitative nature, uses the methodology of oral history through semi-structured interviews. The theoretical reference is based in the perspective of the cultural history, having the memories as document. The memories of this teacher allowed knowing a bit about the development of the public school in Lomba Grande emphasizing the importance that the literacy represented for the teachers of rural areas.O presente estudo tem por objetivo desdobrar fatos em torno da trajetória de um professor cuja docência acorreu na área rural de Novo Hamburgo - RS, entre 1965-1995. Pretende, pois, analisar como a trajetória se entrelaça à prática docente em classes multisseriadas e possibilita compreender fragmento do ensino rural neste município. A pesquisa, de natureza qualitativa, utiliza metodologia da história oral valendo-se de entrevistas semi-estruturadas. O referencial teórico fundamenta-se na perspectiva da história cultural, tendo as memórias como documento. As memórias deste professor permitiram conhecer um pouco sobre o desenvolvimento da escola pública em lomba grande enfatizando a importância que a alfabetização representou para os docentes dos espaços rurais.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasCAPES/PROEXSouza, José Edimar2013-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/76110.18316/761Educação, Ciência e Cultura; v. 18, n. 1 (2013); p. 11-212236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/761/864info:eu-repo/semantics/openAccess2017-08-04T19:26:28Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/761Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2017-08-04T19:26:28Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995) Notas sobre a trajetória docente do professor Paulo Plentz: memórias de práticas em classes multisseriadas em Novo Hamburgo/RS (1965-1995) |
title |
Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995) |
spellingShingle |
Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995) Souza, José Edimar Teacher Training; Memory; Pedagogical Practice Educação; História da Educação; Memória; Trajetória Docente Formação de Professor; Mémoria; Prática Pedagógica. |
title_short |
Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995) |
title_full |
Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995) |
title_fullStr |
Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995) |
title_full_unstemmed |
Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995) |
title_sort |
Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995) |
author |
Souza, José Edimar |
author_facet |
Souza, José Edimar |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES/PROEX |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, José Edimar |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher Training; Memory; Pedagogical Practice Educação; História da Educação; Memória; Trajetória Docente Formação de Professor; Mémoria; Prática Pedagógica. |
topic |
Teacher Training; Memory; Pedagogical Practice Educação; História da Educação; Memória; Trajetória Docente Formação de Professor; Mémoria; Prática Pedagógica. |
description |
This study has as aim to unfold facts around the path of a teacher whose teaching took place in the rural area of Novo Hamburgo – RS, in 1965-1995. It intends, therefore, to analyze how the trajectory interweaves with the teaching practice in multi-serial classes makes it possible to understand a fragment of the rural teaching in this municipality. The survey, of qualitative nature, uses the methodology of oral history through semi-structured interviews. The theoretical reference is based in the perspective of the cultural history, having the memories as document. The memories of this teacher allowed knowing a bit about the development of the public school in Lomba Grande emphasizing the importance that the literacy represented for the teachers of rural areas. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/761 10.18316/761 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/761 |
identifier_str_mv |
10.18316/761 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/761/864 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 18, n. 1 (2013); p. 11-21 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165870813446144 |