Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, José Edimar
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/761
Resumo: This study has as aim to unfold facts around the path of a teacher whose teaching took place in the rural area of Novo Hamburgo – RS, in 1965-1995. It intends, therefore, to analyze how the trajectory interweaves with the teaching practice in multi-serial classes makes it possible to understand a fragment of the rural teaching in this municipality. The survey, of qualitative nature, uses the methodology of oral history through semi-structured interviews. The theoretical reference is based in the perspective of the cultural history, having the memories as document. The memories of this teacher allowed knowing a bit about the development of the public school in Lomba Grande emphasizing the importance that the literacy represented for the teachers of rural areas.
id UNILASALLE-2_3aadf59453bf7ba3f4ebf96436ccbad5
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/761
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995)Notas sobre a trajetória docente do professor Paulo Plentz: memórias de práticas em classes multisseriadas em Novo Hamburgo/RS (1965-1995)Teacher Training; Memory; Pedagogical PracticeEducação; História da Educação; Memória; Trajetória DocenteFormação de Professor; Mémoria; Prática Pedagógica.This study has as aim to unfold facts around the path of a teacher whose teaching took place in the rural area of Novo Hamburgo – RS, in 1965-1995. It intends, therefore, to analyze how the trajectory interweaves with the teaching practice in multi-serial classes makes it possible to understand a fragment of the rural teaching in this municipality. The survey, of qualitative nature, uses the methodology of oral history through semi-structured interviews. The theoretical reference is based in the perspective of the cultural history, having the memories as document. The memories of this teacher allowed knowing a bit about the development of the public school in Lomba Grande emphasizing the importance that the literacy represented for the teachers of rural areas.O presente estudo tem por objetivo desdobrar fatos em torno da trajetória de um professor cuja docência acorreu na área rural de Novo Hamburgo - RS, entre 1965-1995. Pretende, pois, analisar como a trajetória se entrelaça à prática docente em classes multisseriadas e possibilita compreender fragmento do ensino rural neste município. A pesquisa, de natureza qualitativa, utiliza metodologia da história oral valendo-se de entrevistas semi-estruturadas. O referencial teórico fundamenta-se na perspectiva da história cultural, tendo as memórias como documento. As memórias deste professor permitiram conhecer um pouco sobre o desenvolvimento da escola pública em lomba grande enfatizando a importância que a alfabetização representou para os docentes dos espaços rurais.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasCAPES/PROEXSouza, José Edimar2013-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/76110.18316/761Educação, Ciência e Cultura; v. 18, n. 1 (2013); p. 11-212236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/761/864info:eu-repo/semantics/openAccess2017-08-04T19:26:28Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/761Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2017-08-04T19:26:28Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995)
Notas sobre a trajetória docente do professor Paulo Plentz: memórias de práticas em classes multisseriadas em Novo Hamburgo/RS (1965-1995)
title Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995)
spellingShingle Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995)
Souza, José Edimar
Teacher Training; Memory; Pedagogical Practice
Educação; História da Educação; Memória; Trajetória Docente
Formação de Professor; Mémoria; Prática Pedagógica.
title_short Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995)
title_full Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995)
title_fullStr Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995)
title_full_unstemmed Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995)
title_sort Notes on the teaching trajectory of professor Paulo Plentz: memories of practice in multigrade classes in Novo Hamburgo /RS (1965-1995)
author Souza, José Edimar
author_facet Souza, José Edimar
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
CAPES/PROEX
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, José Edimar
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Training; Memory; Pedagogical Practice
Educação; História da Educação; Memória; Trajetória Docente
Formação de Professor; Mémoria; Prática Pedagógica.
topic Teacher Training; Memory; Pedagogical Practice
Educação; História da Educação; Memória; Trajetória Docente
Formação de Professor; Mémoria; Prática Pedagógica.
description This study has as aim to unfold facts around the path of a teacher whose teaching took place in the rural area of Novo Hamburgo – RS, in 1965-1995. It intends, therefore, to analyze how the trajectory interweaves with the teaching practice in multi-serial classes makes it possible to understand a fragment of the rural teaching in this municipality. The survey, of qualitative nature, uses the methodology of oral history through semi-structured interviews. The theoretical reference is based in the perspective of the cultural history, having the memories as document. The memories of this teacher allowed knowing a bit about the development of the public school in Lomba Grande emphasizing the importance that the literacy represented for the teachers of rural areas.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-02
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/761
10.18316/761
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/761
identifier_str_mv 10.18316/761
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/761/864
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 18, n. 1 (2013); p. 11-21
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165870813446144