Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5499 |
Resumo: | This article discusses issues around educational and inclusive potential of intangible cultural heritage, especially in the capoeira and academic communities. It aims to stress colonizing, hierarchical, exclusionary and Eurocentric epistemic references. This article aims to discuss meanings and knowledges which have been mobilized in the relations between body, thought and language, related to ways in which educational processes are carried out in the capoeira practices. Methodologically, part of a training course based on reflections and conversation wheels from films and triggers, offered to general educators and capoeiristas. The data point to the possibilities of favoring exchanges, dialogues and promoting displacements from mutual learning between distinct cultures, academic and non-academic. |
id |
UNILASALLE-2_6cd96e39b2d1d1a6cf2457aa44cb8cb4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/5499 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experienceCapoeira e Educação: pelo movimento, pelas narrativas e pela experiênciaCulture; Education; Capoeira; Educator Training; Inclusion.Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais; CulturaCultura; Educação; Capoeira; Formação de Educadores; Inclusão.This article discusses issues around educational and inclusive potential of intangible cultural heritage, especially in the capoeira and academic communities. It aims to stress colonizing, hierarchical, exclusionary and Eurocentric epistemic references. This article aims to discuss meanings and knowledges which have been mobilized in the relations between body, thought and language, related to ways in which educational processes are carried out in the capoeira practices. Methodologically, part of a training course based on reflections and conversation wheels from films and triggers, offered to general educators and capoeiristas. The data point to the possibilities of favoring exchanges, dialogues and promoting displacements from mutual learning between distinct cultures, academic and non-academic.O artigo toma como problemática o potencial educativo e inclusivo dos patrimônios culturais imateriais nas comunidades, tensionando as referências epistêmicas colonizadoras, hierarquizadas, excludentes e eurocentradas. O objetivo é discorrer sobre os sentidos e os saberes mobilizados nas relações entre corpo, pensamento e linguagem, relativos aos modos como se realizam os processos educativos nas práticas da capoeira. Parte de um curso de formação baseado em reflexões e rodas de conversa, com filmes e temas disparadores, para educadores e capoeiristas. Os dados apontam para o favorecimento de intercâmbios e a promoção de deslocamentos por aprendizagens entre culturas acadêmicas e não acadêmicas.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasFaculdade de Educação da UnicampEscola de Extensão da UnicampInstituto Brasileiro de Esporte, Cultura e Arte (IBECA)de Lima, Norma Silvia TrindadeMendes, Jackeline RodriguesFernandes, Renata Sieiro2020-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/549910.18316/recc.v25i2.5499Educação, Ciência e Cultura; v. 25, n. 2 (2020); p. 319-3342236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5499/pdfDireitos autorais 2020 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-26T20:09:11Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/5499Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-08-26T20:09:11Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience Capoeira e Educação: pelo movimento, pelas narrativas e pela experiência |
title |
Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience |
spellingShingle |
Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience de Lima, Norma Silvia Trindade Culture; Education; Capoeira; Educator Training; Inclusion. Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais; Cultura Cultura; Educação; Capoeira; Formação de Educadores; Inclusão. |
title_short |
Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience |
title_full |
Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience |
title_fullStr |
Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience |
title_full_unstemmed |
Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience |
title_sort |
Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience |
author |
de Lima, Norma Silvia Trindade |
author_facet |
de Lima, Norma Silvia Trindade Mendes, Jackeline Rodrigues Fernandes, Renata Sieiro |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Jackeline Rodrigues Fernandes, Renata Sieiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Unicamp Escola de Extensão da Unicamp Instituto Brasileiro de Esporte, Cultura e Arte (IBECA) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Lima, Norma Silvia Trindade Mendes, Jackeline Rodrigues Fernandes, Renata Sieiro |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Culture; Education; Capoeira; Educator Training; Inclusion. Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais; Cultura Cultura; Educação; Capoeira; Formação de Educadores; Inclusão. |
topic |
Culture; Education; Capoeira; Educator Training; Inclusion. Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais; Cultura Cultura; Educação; Capoeira; Formação de Educadores; Inclusão. |
description |
This article discusses issues around educational and inclusive potential of intangible cultural heritage, especially in the capoeira and academic communities. It aims to stress colonizing, hierarchical, exclusionary and Eurocentric epistemic references. This article aims to discuss meanings and knowledges which have been mobilized in the relations between body, thought and language, related to ways in which educational processes are carried out in the capoeira practices. Methodologically, part of a training course based on reflections and conversation wheels from films and triggers, offered to general educators and capoeiristas. The data point to the possibilities of favoring exchanges, dialogues and promoting displacements from mutual learning between distinct cultures, academic and non-academic. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5499 10.18316/recc.v25i2.5499 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5499 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v25i2.5499 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5499/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 25, n. 2 (2020); p. 319-334 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165870858534912 |