Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Lima, Norma Silvia Trindade
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Mendes, Jackeline Rodrigues, Fernandes, Renata Sieiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5499
Resumo: This article discusses issues around educational and inclusive potential of intangible cultural heritage, especially in the capoeira and academic communities. It aims to stress colonizing, hierarchical, exclusionary and Eurocentric epistemic references. This article aims to discuss meanings and knowledges which have been mobilized in the relations between body, thought and language, related to ways in which educational processes are carried out in the capoeira practices. Methodologically, part of a training course based on reflections and conversation wheels from films and triggers, offered to general educators and capoeiristas. The data point to the possibilities of favoring exchanges, dialogues and promoting displacements from mutual learning between distinct cultures, academic and non-academic.
id UNILASALLE-2_6cd96e39b2d1d1a6cf2457aa44cb8cb4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/5499
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experienceCapoeira e Educação: pelo movimento, pelas narrativas e pela experiênciaCulture; Education; Capoeira; Educator Training; Inclusion.Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais; CulturaCultura; Educação; Capoeira; Formação de Educadores; Inclusão.This article discusses issues around educational and inclusive potential of intangible cultural heritage, especially in the capoeira and academic communities. It aims to stress colonizing, hierarchical, exclusionary and Eurocentric epistemic references. This article aims to discuss meanings and knowledges which have been mobilized in the relations between body, thought and language, related to ways in which educational processes are carried out in the capoeira practices. Methodologically, part of a training course based on reflections and conversation wheels from films and triggers, offered to general educators and capoeiristas. The data point to the possibilities of favoring exchanges, dialogues and promoting displacements from mutual learning between distinct cultures, academic and non-academic.O artigo toma como problemática o potencial educativo e inclusivo dos patrimônios culturais imateriais nas comunidades, tensionando as referências epistêmicas colonizadoras, hierarquizadas, excludentes e eurocentradas. O objetivo é discorrer sobre os sentidos e os saberes mobilizados nas relações entre corpo, pensamento e linguagem, relativos aos modos como se realizam os processos educativos nas práticas da capoeira. Parte de um curso de formação baseado em reflexões e rodas de conversa, com filmes e temas disparadores, para educadores e capoeiristas. Os dados apontam para o favorecimento de intercâmbios e a promoção de deslocamentos por aprendizagens entre culturas acadêmicas e não acadêmicas.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasFaculdade de Educação da UnicampEscola de Extensão da UnicampInstituto Brasileiro de Esporte, Cultura e Arte (IBECA)de Lima, Norma Silvia TrindadeMendes, Jackeline RodriguesFernandes, Renata Sieiro2020-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/549910.18316/recc.v25i2.5499Educação, Ciência e Cultura; v. 25, n. 2 (2020); p. 319-3342236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5499/pdfDireitos autorais 2020 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-26T20:09:11Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/5499Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-08-26T20:09:11Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience
Capoeira e Educação: pelo movimento, pelas narrativas e pela experiência
title Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience
spellingShingle Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience
de Lima, Norma Silvia Trindade
Culture; Education; Capoeira; Educator Training; Inclusion.
Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais; Cultura
Cultura; Educação; Capoeira; Formação de Educadores; Inclusão.
title_short Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience
title_full Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience
title_fullStr Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience
title_full_unstemmed Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience
title_sort Capoeira and Education: by movement, by narratives and by experience
author de Lima, Norma Silvia Trindade
author_facet de Lima, Norma Silvia Trindade
Mendes, Jackeline Rodrigues
Fernandes, Renata Sieiro
author_role author
author2 Mendes, Jackeline Rodrigues
Fernandes, Renata Sieiro
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Faculdade de Educação da Unicamp
Escola de Extensão da Unicamp
Instituto Brasileiro de Esporte, Cultura e Arte (IBECA)
dc.contributor.author.fl_str_mv de Lima, Norma Silvia Trindade
Mendes, Jackeline Rodrigues
Fernandes, Renata Sieiro
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Culture; Education; Capoeira; Educator Training; Inclusion.
Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais; Cultura
Cultura; Educação; Capoeira; Formação de Educadores; Inclusão.
topic Culture; Education; Capoeira; Educator Training; Inclusion.
Educação; Ciências Humanas; Ciências Sociais; Cultura
Cultura; Educação; Capoeira; Formação de Educadores; Inclusão.
description This article discusses issues around educational and inclusive potential of intangible cultural heritage, especially in the capoeira and academic communities. It aims to stress colonizing, hierarchical, exclusionary and Eurocentric epistemic references. This article aims to discuss meanings and knowledges which have been mobilized in the relations between body, thought and language, related to ways in which educational processes are carried out in the capoeira practices. Methodologically, part of a training course based on reflections and conversation wheels from films and triggers, offered to general educators and capoeiristas. The data point to the possibilities of favoring exchanges, dialogues and promoting displacements from mutual learning between distinct cultures, academic and non-academic.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-05
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5499
10.18316/recc.v25i2.5499
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5499
identifier_str_mv 10.18316/recc.v25i2.5499
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5499/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 25, n. 2 (2020); p. 319-334
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165870858534912