Tutor role in combating evasion in the EAD: professional perceptions of a higher education institution
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/2236-6377.15.5 |
Resumo: | The study aims to analyze the role of mentoring in fighting evasion in distance education in perceptions of professionals of a higher educational institution of Ceará. For the field study, the methodological approach used was the case study, supported in data obtained through eight semi-structured interviews, research and consultations in organizational documents. The interpretation of the data was carried out based on the elaboration of the following categories: Attendance Tutor, Tutor Profile; Turnover Tutor; Importance of the Tutor; Strategies; Professor versus Tutor; Assiduity of Tutors; Building Links. The tutor emerges as the most professional impact on students’ permanence assurance, by virtue of their position in the distance education system, which ensures greater direct contact with the student. |
id |
UNILASALLE-2_6e757e5a0e60c8cd425d91b91397f38b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/1616 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
Tutor role in combating evasion in the EAD: professional perceptions of a higher education institutionPapel do tutor no combate à evasão na EAD: percepções de profissionais de uma instituição de ensino superiorTutor; Perceptions; Student permanenceTutor; Percepções; Permanência DiscenteThe study aims to analyze the role of mentoring in fighting evasion in distance education in perceptions of professionals of a higher educational institution of Ceará. For the field study, the methodological approach used was the case study, supported in data obtained through eight semi-structured interviews, research and consultations in organizational documents. The interpretation of the data was carried out based on the elaboration of the following categories: Attendance Tutor, Tutor Profile; Turnover Tutor; Importance of the Tutor; Strategies; Professor versus Tutor; Assiduity of Tutors; Building Links. The tutor emerges as the most professional impact on students’ permanence assurance, by virtue of their position in the distance education system, which ensures greater direct contact with the student.O estudo objetiva analisar percepções sobre o papel da tutoria no enfrentamento da evasão na EaD em percepções de profissionais de uma instituição de ensino superior do Ceará. Para o estudo de campo, a abordagem metodológica utilizada foi o estudo de caso, com suporte em dados obtidos por meio de oito entrevistas semiestruturadas, pesquisa e consultas a documentos organizacionais. A interpretação dos dados foi efetuada com base na elaboração das seguintes categorias: Tutor Presencial, Perfil de Tutor; Rotatividade de Tutor; Importância do Tutor; Estratégias; Professor versus Tutor; Assiduidade de Tutores; Construção de Vínculos. O tutor emerge como o profissional de maior impacto para a garantia de permanência do aluno, em virtude da sua posição no sistema de EaD que garante maior contato direto com o estudante.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasFundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico - FUNCAPBizarria, Fabiana Pinto de AlmeidaSilva, Maria Aparecida daTassigny, Mônica MotaCarneiro, Teresa Cristina Janes2015-08-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/2236-6377.15.510.18316/2236-6377.15.5Educação, Ciência e Cultura; v. 20, n. 1 (2015); p. 85-1022236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/2236-6377.15.5/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-08-04T19:27:31Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/1616Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2017-08-04T19:27:31Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tutor role in combating evasion in the EAD: professional perceptions of a higher education institution Papel do tutor no combate à evasão na EAD: percepções de profissionais de uma instituição de ensino superior |
title |
Tutor role in combating evasion in the EAD: professional perceptions of a higher education institution |
spellingShingle |
Tutor role in combating evasion in the EAD: professional perceptions of a higher education institution Bizarria, Fabiana Pinto de Almeida Tutor; Perceptions; Student permanence Tutor; Percepções; Permanência Discente |
title_short |
Tutor role in combating evasion in the EAD: professional perceptions of a higher education institution |
title_full |
Tutor role in combating evasion in the EAD: professional perceptions of a higher education institution |
title_fullStr |
Tutor role in combating evasion in the EAD: professional perceptions of a higher education institution |
title_full_unstemmed |
Tutor role in combating evasion in the EAD: professional perceptions of a higher education institution |
title_sort |
Tutor role in combating evasion in the EAD: professional perceptions of a higher education institution |
author |
Bizarria, Fabiana Pinto de Almeida |
author_facet |
Bizarria, Fabiana Pinto de Almeida Silva, Maria Aparecida da Tassigny, Mônica Mota Carneiro, Teresa Cristina Janes |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Maria Aparecida da Tassigny, Mônica Mota Carneiro, Teresa Cristina Janes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico - FUNCAP |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bizarria, Fabiana Pinto de Almeida Silva, Maria Aparecida da Tassigny, Mônica Mota Carneiro, Teresa Cristina Janes |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tutor; Perceptions; Student permanence Tutor; Percepções; Permanência Discente |
topic |
Tutor; Perceptions; Student permanence Tutor; Percepções; Permanência Discente |
description |
The study aims to analyze the role of mentoring in fighting evasion in distance education in perceptions of professionals of a higher educational institution of Ceará. For the field study, the methodological approach used was the case study, supported in data obtained through eight semi-structured interviews, research and consultations in organizational documents. The interpretation of the data was carried out based on the elaboration of the following categories: Attendance Tutor, Tutor Profile; Turnover Tutor; Importance of the Tutor; Strategies; Professor versus Tutor; Assiduity of Tutors; Building Links. The tutor emerges as the most professional impact on students’ permanence assurance, by virtue of their position in the distance education system, which ensures greater direct contact with the student. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-06 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/2236-6377.15.5 10.18316/2236-6377.15.5 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/2236-6377.15.5 |
identifier_str_mv |
10.18316/2236-6377.15.5 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/2236-6377.15.5/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 20, n. 1 (2015); p. 85-102 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165870339489792 |