Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Léo Neto, Nivaldo Aureliano
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Tavares, Maurício Antunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6476
Resumo: Located in the municipality of Carnaubeira da Penha, in a semi-arid region of Pernambuco state, the “quilombo-indígena” of Tiririca dos Crioulos articulates its memories around the narratives that conform its identity. In this place, between 2014 to 2018, the action of Heritage Education “Do Buraco ao Mundo” (“From the Hole to the World”), a process of “self-research”, the references that form and the way the same tiririqueiros and tiririqueiras, acting as local researchers, introduce themselves to the world. The considerations presented here demonstrate the possibility of different forms for the contextualization of teaching-learning processes, indicating the potentiality of Heritage Education strategies, associated to an ethnoecological approach in the mediation of knowledge, to combat discriminatory practices and delegitimizing knowledge in search of an education in which it takes the territory as a condition of possibility of relationships and (re) discoveries.
id UNILASALLE-2_998191be7bfe9f291978122284430bf8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/6476
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teachingTraçando relações entre etnoecologia e educação patrimonial para o ensino de ciênciasCulture and Education; Participatory Inventory; Interculturality; Native People; Quilombos.EducaçãoEducação e Cultura; Inventário Participativo; Interculturalidade; Povos Indígenas; Quilombos.Located in the municipality of Carnaubeira da Penha, in a semi-arid region of Pernambuco state, the “quilombo-indígena” of Tiririca dos Crioulos articulates its memories around the narratives that conform its identity. In this place, between 2014 to 2018, the action of Heritage Education “Do Buraco ao Mundo” (“From the Hole to the World”), a process of “self-research”, the references that form and the way the same tiririqueiros and tiririqueiras, acting as local researchers, introduce themselves to the world. The considerations presented here demonstrate the possibility of different forms for the contextualization of teaching-learning processes, indicating the potentiality of Heritage Education strategies, associated to an ethnoecological approach in the mediation of knowledge, to combat discriminatory practices and delegitimizing knowledge in search of an education in which it takes the territory as a condition of possibility of relationships and (re) discoveries.Localizada no município de Carnaubeira da Penha, em uma região semiárida de Pernambuco, o quilombo-indígena da Tiririca dos Crioulos articula as suas memórias em torno das narrativas que conformam a sua identidade. Nesse local, entre os anos de 2014 a 2018, ocorreu a ação de Educação Patrimonial “Do Buraco ao Mundo”, um processo de “pesquisa de si”, das referências que formam e da maneira como os próprios tiririqueiros e tiririqueiras, atuando como pesquisadores locais, querem se apresentar ao mundo. As considerações aqui efetuadas nos demonstram a possibilidade de diferentes formas para a contextualização dos processos de ensino-aprendizagem, indicando a potencialidade das estratégias de Educação Patrimonial, associadas a uma abordagem etnoecológica na mediação de conhecimentos, para o combate às práticas discriminatórias e deslegitimadoras de saberes em busca de uma educação na qual toma o território como condição de possibilidade de relacionamentos e (re)descobertas.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasLéo Neto, Nivaldo AurelianoTavares, Maurício Antunes2020-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/647610.18316/recc.v25i2.6476Educação, Ciência e Cultura; v. 25, n. 2 (2020); p. 273-2872236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6476/pdfDireitos autorais 2020 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-26T20:09:11Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/6476Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-08-26T20:09:11Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching
Traçando relações entre etnoecologia e educação patrimonial para o ensino de ciências
title Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching
spellingShingle Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching
Léo Neto, Nivaldo Aureliano
Culture and Education; Participatory Inventory; Interculturality; Native People; Quilombos.
Educação
Educação e Cultura; Inventário Participativo; Interculturalidade; Povos Indígenas; Quilombos.
title_short Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching
title_full Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching
title_fullStr Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching
title_full_unstemmed Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching
title_sort Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching
author Léo Neto, Nivaldo Aureliano
author_facet Léo Neto, Nivaldo Aureliano
Tavares, Maurício Antunes
author_role author
author2 Tavares, Maurício Antunes
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Léo Neto, Nivaldo Aureliano
Tavares, Maurício Antunes
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Culture and Education; Participatory Inventory; Interculturality; Native People; Quilombos.
Educação
Educação e Cultura; Inventário Participativo; Interculturalidade; Povos Indígenas; Quilombos.
topic Culture and Education; Participatory Inventory; Interculturality; Native People; Quilombos.
Educação
Educação e Cultura; Inventário Participativo; Interculturalidade; Povos Indígenas; Quilombos.
description Located in the municipality of Carnaubeira da Penha, in a semi-arid region of Pernambuco state, the “quilombo-indígena” of Tiririca dos Crioulos articulates its memories around the narratives that conform its identity. In this place, between 2014 to 2018, the action of Heritage Education “Do Buraco ao Mundo” (“From the Hole to the World”), a process of “self-research”, the references that form and the way the same tiririqueiros and tiririqueiras, acting as local researchers, introduce themselves to the world. The considerations presented here demonstrate the possibility of different forms for the contextualization of teaching-learning processes, indicating the potentiality of Heritage Education strategies, associated to an ethnoecological approach in the mediation of knowledge, to combat discriminatory practices and delegitimizing knowledge in search of an education in which it takes the territory as a condition of possibility of relationships and (re) discoveries.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-05
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6476
10.18316/recc.v25i2.6476
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6476
identifier_str_mv 10.18316/recc.v25i2.6476
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6476/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 25, n. 2 (2020); p. 273-287
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165869843513344