Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6476 |
Resumo: | Located in the municipality of Carnaubeira da Penha, in a semi-arid region of Pernambuco state, the “quilombo-indígena” of Tiririca dos Crioulos articulates its memories around the narratives that conform its identity. In this place, between 2014 to 2018, the action of Heritage Education “Do Buraco ao Mundo” (“From the Hole to the World”), a process of “self-research”, the references that form and the way the same tiririqueiros and tiririqueiras, acting as local researchers, introduce themselves to the world. The considerations presented here demonstrate the possibility of different forms for the contextualization of teaching-learning processes, indicating the potentiality of Heritage Education strategies, associated to an ethnoecological approach in the mediation of knowledge, to combat discriminatory practices and delegitimizing knowledge in search of an education in which it takes the territory as a condition of possibility of relationships and (re) discoveries. |
id |
UNILASALLE-2_998191be7bfe9f291978122284430bf8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/6476 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teachingTraçando relações entre etnoecologia e educação patrimonial para o ensino de ciênciasCulture and Education; Participatory Inventory; Interculturality; Native People; Quilombos.EducaçãoEducação e Cultura; Inventário Participativo; Interculturalidade; Povos Indígenas; Quilombos.Located in the municipality of Carnaubeira da Penha, in a semi-arid region of Pernambuco state, the “quilombo-indígena” of Tiririca dos Crioulos articulates its memories around the narratives that conform its identity. In this place, between 2014 to 2018, the action of Heritage Education “Do Buraco ao Mundo” (“From the Hole to the World”), a process of “self-research”, the references that form and the way the same tiririqueiros and tiririqueiras, acting as local researchers, introduce themselves to the world. The considerations presented here demonstrate the possibility of different forms for the contextualization of teaching-learning processes, indicating the potentiality of Heritage Education strategies, associated to an ethnoecological approach in the mediation of knowledge, to combat discriminatory practices and delegitimizing knowledge in search of an education in which it takes the territory as a condition of possibility of relationships and (re) discoveries.Localizada no município de Carnaubeira da Penha, em uma região semiárida de Pernambuco, o quilombo-indígena da Tiririca dos Crioulos articula as suas memórias em torno das narrativas que conformam a sua identidade. Nesse local, entre os anos de 2014 a 2018, ocorreu a ação de Educação Patrimonial “Do Buraco ao Mundo”, um processo de “pesquisa de si”, das referências que formam e da maneira como os próprios tiririqueiros e tiririqueiras, atuando como pesquisadores locais, querem se apresentar ao mundo. As considerações aqui efetuadas nos demonstram a possibilidade de diferentes formas para a contextualização dos processos de ensino-aprendizagem, indicando a potencialidade das estratégias de Educação Patrimonial, associadas a uma abordagem etnoecológica na mediação de conhecimentos, para o combate às práticas discriminatórias e deslegitimadoras de saberes em busca de uma educação na qual toma o território como condição de possibilidade de relacionamentos e (re)descobertas.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasLéo Neto, Nivaldo AurelianoTavares, Maurício Antunes2020-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/647610.18316/recc.v25i2.6476Educação, Ciência e Cultura; v. 25, n. 2 (2020); p. 273-2872236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6476/pdfDireitos autorais 2020 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-26T20:09:11Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/6476Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-08-26T20:09:11Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching Traçando relações entre etnoecologia e educação patrimonial para o ensino de ciências |
title |
Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching |
spellingShingle |
Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching Léo Neto, Nivaldo Aureliano Culture and Education; Participatory Inventory; Interculturality; Native People; Quilombos. Educação Educação e Cultura; Inventário Participativo; Interculturalidade; Povos Indígenas; Quilombos. |
title_short |
Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching |
title_full |
Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching |
title_fullStr |
Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching |
title_full_unstemmed |
Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching |
title_sort |
Outlining relations between ethnoecology and heritage education for science teaching |
author |
Léo Neto, Nivaldo Aureliano |
author_facet |
Léo Neto, Nivaldo Aureliano Tavares, Maurício Antunes |
author_role |
author |
author2 |
Tavares, Maurício Antunes |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Léo Neto, Nivaldo Aureliano Tavares, Maurício Antunes |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Culture and Education; Participatory Inventory; Interculturality; Native People; Quilombos. Educação Educação e Cultura; Inventário Participativo; Interculturalidade; Povos Indígenas; Quilombos. |
topic |
Culture and Education; Participatory Inventory; Interculturality; Native People; Quilombos. Educação Educação e Cultura; Inventário Participativo; Interculturalidade; Povos Indígenas; Quilombos. |
description |
Located in the municipality of Carnaubeira da Penha, in a semi-arid region of Pernambuco state, the “quilombo-indígena” of Tiririca dos Crioulos articulates its memories around the narratives that conform its identity. In this place, between 2014 to 2018, the action of Heritage Education “Do Buraco ao Mundo” (“From the Hole to the World”), a process of “self-research”, the references that form and the way the same tiririqueiros and tiririqueiras, acting as local researchers, introduce themselves to the world. The considerations presented here demonstrate the possibility of different forms for the contextualization of teaching-learning processes, indicating the potentiality of Heritage Education strategies, associated to an ethnoecological approach in the mediation of knowledge, to combat discriminatory practices and delegitimizing knowledge in search of an education in which it takes the territory as a condition of possibility of relationships and (re) discoveries. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6476 10.18316/recc.v25i2.6476 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6476 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v25i2.6476 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6476/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 25, n. 2 (2020); p. 273-287 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165869843513344 |