Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yunes, Mariana Mattar
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Rosa, Gabriel Celestino, Taschetto, Leonidas Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5553
Resumo: This article aims to present a critical reflection on the social impact of the production of social representations and aesthetic and ideological patterns by different digital influencers in Brazil. For this purpose, a sample of highly visible Internet influencers with a significant number of followers were selected, in order to base this analysis. The results indicate two broad categories, “conservative” and “transgressive”, built on the ideas and representations produced by digital influencers in their social networks. In conclusion, it was sought to develop considerations about the impact of these active examples in the current moment of the Brazilian society.
id UNILASALLE-2_9fed4cb64e13af52e946588a1a45565e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/5553
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian societyRepresentações sociais e os novos padrões estéticos e ideológicos das influenciadoras digitais: Uma análise de impacto na sociedade brasileiraSocial Representation; Influence; Digital; Network; Aesthetics; Stereotype.Ciências Sociais; Educação; Ciências HumanasRepresentação Social; Influência; Digital; Rede; Estética; EstereótipoThis article aims to present a critical reflection on the social impact of the production of social representations and aesthetic and ideological patterns by different digital influencers in Brazil. For this purpose, a sample of highly visible Internet influencers with a significant number of followers were selected, in order to base this analysis. The results indicate two broad categories, “conservative” and “transgressive”, built on the ideas and representations produced by digital influencers in their social networks. In conclusion, it was sought to develop considerations about the impact of these active examples in the current moment of the Brazilian society.Este artigo tem por objetivo apresentar uma reflexão crítica acerca do impacto social da produção de representações sociais e padrões estéticos e ideológicos por diferentes influenciadoras digitais no Brasil. Para tanto, foi eleita uma amostra de influenciadoras de grande visibilidade na internet com número significativo de seguidores, com objetivo de embasar a análise. Os resultados indicam duas grandes categorias, “conservadoras” e “transgressoras”, criadas com base nas ideias e representações produzidas pelas influenciadoras digitais em suas redes sociais. Em conclusão, buscou-se desenvolver considerações acerca do impacto desses exemplos ativos no momento atual da sociedade brasileira.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasYunes, Mariana MattarRosa, Gabriel CelestinoTaschetto, Leonidas Roberto2019-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/555310.18316/recc.v24i3.5553Educação, Ciência e Cultura; v. 24, n. 3 (2019); p. 273-2842236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5553/pdfDireitos autorais 2019 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-26T20:03:57Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/5553Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-08-26T20:03:57Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society
Representações sociais e os novos padrões estéticos e ideológicos das influenciadoras digitais: Uma análise de impacto na sociedade brasileira
title Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society
spellingShingle Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society
Yunes, Mariana Mattar
Social Representation; Influence; Digital; Network; Aesthetics; Stereotype.
Ciências Sociais; Educação; Ciências Humanas
Representação Social; Influência; Digital; Rede; Estética; Estereótipo
title_short Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society
title_full Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society
title_fullStr Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society
title_full_unstemmed Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society
title_sort Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society
author Yunes, Mariana Mattar
author_facet Yunes, Mariana Mattar
Rosa, Gabriel Celestino
Taschetto, Leonidas Roberto
author_role author
author2 Rosa, Gabriel Celestino
Taschetto, Leonidas Roberto
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Yunes, Mariana Mattar
Rosa, Gabriel Celestino
Taschetto, Leonidas Roberto
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Social Representation; Influence; Digital; Network; Aesthetics; Stereotype.
Ciências Sociais; Educação; Ciências Humanas
Representação Social; Influência; Digital; Rede; Estética; Estereótipo
topic Social Representation; Influence; Digital; Network; Aesthetics; Stereotype.
Ciências Sociais; Educação; Ciências Humanas
Representação Social; Influência; Digital; Rede; Estética; Estereótipo
description This article aims to present a critical reflection on the social impact of the production of social representations and aesthetic and ideological patterns by different digital influencers in Brazil. For this purpose, a sample of highly visible Internet influencers with a significant number of followers were selected, in order to base this analysis. The results indicate two broad categories, “conservative” and “transgressive”, built on the ideas and representations produced by digital influencers in their social networks. In conclusion, it was sought to develop considerations about the impact of these active examples in the current moment of the Brazilian society.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-29
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5553
10.18316/recc.v24i3.5553
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5553
identifier_str_mv 10.18316/recc.v24i3.5553
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5553/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 24, n. 3 (2019); p. 273-284
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165870326906880