Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5553 |
Resumo: | This article aims to present a critical reflection on the social impact of the production of social representations and aesthetic and ideological patterns by different digital influencers in Brazil. For this purpose, a sample of highly visible Internet influencers with a significant number of followers were selected, in order to base this analysis. The results indicate two broad categories, “conservative” and “transgressive”, built on the ideas and representations produced by digital influencers in their social networks. In conclusion, it was sought to develop considerations about the impact of these active examples in the current moment of the Brazilian society. |
id |
UNILASALLE-2_9fed4cb64e13af52e946588a1a45565e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/5553 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian societyRepresentações sociais e os novos padrões estéticos e ideológicos das influenciadoras digitais: Uma análise de impacto na sociedade brasileiraSocial Representation; Influence; Digital; Network; Aesthetics; Stereotype.Ciências Sociais; Educação; Ciências HumanasRepresentação Social; Influência; Digital; Rede; Estética; EstereótipoThis article aims to present a critical reflection on the social impact of the production of social representations and aesthetic and ideological patterns by different digital influencers in Brazil. For this purpose, a sample of highly visible Internet influencers with a significant number of followers were selected, in order to base this analysis. The results indicate two broad categories, “conservative” and “transgressive”, built on the ideas and representations produced by digital influencers in their social networks. In conclusion, it was sought to develop considerations about the impact of these active examples in the current moment of the Brazilian society.Este artigo tem por objetivo apresentar uma reflexão crítica acerca do impacto social da produção de representações sociais e padrões estéticos e ideológicos por diferentes influenciadoras digitais no Brasil. Para tanto, foi eleita uma amostra de influenciadoras de grande visibilidade na internet com número significativo de seguidores, com objetivo de embasar a análise. Os resultados indicam duas grandes categorias, “conservadoras” e “transgressoras”, criadas com base nas ideias e representações produzidas pelas influenciadoras digitais em suas redes sociais. Em conclusão, buscou-se desenvolver considerações acerca do impacto desses exemplos ativos no momento atual da sociedade brasileira.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasYunes, Mariana MattarRosa, Gabriel CelestinoTaschetto, Leonidas Roberto2019-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/555310.18316/recc.v24i3.5553Educação, Ciência e Cultura; v. 24, n. 3 (2019); p. 273-2842236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5553/pdfDireitos autorais 2019 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-26T20:03:57Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/5553Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-08-26T20:03:57Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society Representações sociais e os novos padrões estéticos e ideológicos das influenciadoras digitais: Uma análise de impacto na sociedade brasileira |
title |
Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society |
spellingShingle |
Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society Yunes, Mariana Mattar Social Representation; Influence; Digital; Network; Aesthetics; Stereotype. Ciências Sociais; Educação; Ciências Humanas Representação Social; Influência; Digital; Rede; Estética; Estereótipo |
title_short |
Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society |
title_full |
Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society |
title_fullStr |
Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society |
title_full_unstemmed |
Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society |
title_sort |
Social representations and the new aesthetic and ideological patterns of digital influencers: An impact analysis in Brazilian society |
author |
Yunes, Mariana Mattar |
author_facet |
Yunes, Mariana Mattar Rosa, Gabriel Celestino Taschetto, Leonidas Roberto |
author_role |
author |
author2 |
Rosa, Gabriel Celestino Taschetto, Leonidas Roberto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Yunes, Mariana Mattar Rosa, Gabriel Celestino Taschetto, Leonidas Roberto |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Social Representation; Influence; Digital; Network; Aesthetics; Stereotype. Ciências Sociais; Educação; Ciências Humanas Representação Social; Influência; Digital; Rede; Estética; Estereótipo |
topic |
Social Representation; Influence; Digital; Network; Aesthetics; Stereotype. Ciências Sociais; Educação; Ciências Humanas Representação Social; Influência; Digital; Rede; Estética; Estereótipo |
description |
This article aims to present a critical reflection on the social impact of the production of social representations and aesthetic and ideological patterns by different digital influencers in Brazil. For this purpose, a sample of highly visible Internet influencers with a significant number of followers were selected, in order to base this analysis. The results indicate two broad categories, “conservative” and “transgressive”, built on the ideas and representations produced by digital influencers in their social networks. In conclusion, it was sought to develop considerations about the impact of these active examples in the current moment of the Brazilian society. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5553 10.18316/recc.v24i3.5553 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5553 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v24i3.5553 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5553/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2019 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2019 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 24, n. 3 (2019); p. 273-284 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165870326906880 |