Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Belli, Giselli
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Magalhães, Thuane Santos Valverde, Amorim, Vitor, Izidoro, Emerson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7483
Resumo: Scientific literacy is a process that promotes dialogues and approximations between the scientific culture and the experimental culture of individuals. This process can, and should, be present in the daily lives of young children and the use of ludicity becomes possible, as it is necessary to think about its suitability for children. Thus, this work aims to present the process of elaboration, development and results of a playful-didactic intervention planned in the context of a discipline in the Pedagogy course at Unifesp. The adopted methodology allowed us to discuss the use of non-formal educational elements in the school environment through a didactic intervention, using a sequence of activities on the theme Day and Night: cartoon, conversation wheel, artistic production and game. As a result, we verified, through the children’s activities and speeches, that each moment contributed to expand their experiences and knowledge about the astronomical phenomenon.
id UNILASALLE-2_bd9b3445de46887584caa776c2da1ad8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7483
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and nightAlfabetização científica e astronomia na educação infantil: uma exploração lúdica dos conceitos de dia e noiteScience Outreach; Astronomy Education; Scientific Literacy; Ludic; Art-Science.Educação; Educação em AstronomiaDivulgação; Científica; Educação; Astronomia; Alfabetização; Científica; Lúdico; Arte-CiênciaScientific literacy is a process that promotes dialogues and approximations between the scientific culture and the experimental culture of individuals. This process can, and should, be present in the daily lives of young children and the use of ludicity becomes possible, as it is necessary to think about its suitability for children. Thus, this work aims to present the process of elaboration, development and results of a playful-didactic intervention planned in the context of a discipline in the Pedagogy course at Unifesp. The adopted methodology allowed us to discuss the use of non-formal educational elements in the school environment through a didactic intervention, using a sequence of activities on the theme Day and Night: cartoon, conversation wheel, artistic production and game. As a result, we verified, through the children’s activities and speeches, that each moment contributed to expand their experiences and knowledge about the astronomical phenomenon.A alfabetização científica é um processo que promove diálogos e aproximações entre a cultura científica e a cultura experiencial dos indivíduos. Esse processo pode, e deve, estar presente no cotidiano das crianças pequenas e o uso da ludicidade torna-o possível, pois, é necessário pensar sua adequação ao público infantil. Assim, o presente trabalho objetiva apresentar o processo de elaboração, desenvolvimento e resultados de uma intervenção lúdico-didática planejada no contexto de uma disciplina do curso de Pedagogia da Unifesp, oferecida nos primeiros semestres. A metodologia adotada permitiu-nos discutir o uso de elementos educacionais não formais em âmbito escolar por meio de uma intervenção didática baseada em uma sequência de atividades sobre a temática Dia e Noite a saber: desenho animado, roda de conversa, produção artística e brincadeira. Como resultados verificamos, por meio das atividades e falas das crianças, que cada momento contribuiu para ampliar suas experiências e conhecimentos sobre o fenômeno astronômico.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasBelli, GiselliMagalhães, Thuane Santos ValverdeAmorim, VitorIzidoro, Emerson2021-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/748310.18316/recc.v26i2.7483Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 2 (2021); p. 01-172236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7483/pdfDireitos autorais 2021 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-09T15:17:12Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7483Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-09-09T15:17:12Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night
Alfabetização científica e astronomia na educação infantil: uma exploração lúdica dos conceitos de dia e noite
title Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night
spellingShingle Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night
Belli, Giselli
Science Outreach; Astronomy Education; Scientific Literacy; Ludic; Art-Science.
Educação; Educação em Astronomia
Divulgação; Científica; Educação; Astronomia; Alfabetização; Científica; Lúdico; Arte-Ciência
title_short Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night
title_full Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night
title_fullStr Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night
title_full_unstemmed Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night
title_sort Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night
author Belli, Giselli
author_facet Belli, Giselli
Magalhães, Thuane Santos Valverde
Amorim, Vitor
Izidoro, Emerson
author_role author
author2 Magalhães, Thuane Santos Valverde
Amorim, Vitor
Izidoro, Emerson
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Belli, Giselli
Magalhães, Thuane Santos Valverde
Amorim, Vitor
Izidoro, Emerson
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Science Outreach; Astronomy Education; Scientific Literacy; Ludic; Art-Science.
Educação; Educação em Astronomia
Divulgação; Científica; Educação; Astronomia; Alfabetização; Científica; Lúdico; Arte-Ciência
topic Science Outreach; Astronomy Education; Scientific Literacy; Ludic; Art-Science.
Educação; Educação em Astronomia
Divulgação; Científica; Educação; Astronomia; Alfabetização; Científica; Lúdico; Arte-Ciência
description Scientific literacy is a process that promotes dialogues and approximations between the scientific culture and the experimental culture of individuals. This process can, and should, be present in the daily lives of young children and the use of ludicity becomes possible, as it is necessary to think about its suitability for children. Thus, this work aims to present the process of elaboration, development and results of a playful-didactic intervention planned in the context of a discipline in the Pedagogy course at Unifesp. The adopted methodology allowed us to discuss the use of non-formal educational elements in the school environment through a didactic intervention, using a sequence of activities on the theme Day and Night: cartoon, conversation wheel, artistic production and game. As a result, we verified, through the children’s activities and speeches, that each moment contributed to expand their experiences and knowledge about the astronomical phenomenon.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-14
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7483
10.18316/recc.v26i2.7483
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7483
identifier_str_mv 10.18316/recc.v26i2.7483
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7483/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 2 (2021); p. 01-17
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165869814153216