Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7483 |
Resumo: | Scientific literacy is a process that promotes dialogues and approximations between the scientific culture and the experimental culture of individuals. This process can, and should, be present in the daily lives of young children and the use of ludicity becomes possible, as it is necessary to think about its suitability for children. Thus, this work aims to present the process of elaboration, development and results of a playful-didactic intervention planned in the context of a discipline in the Pedagogy course at Unifesp. The adopted methodology allowed us to discuss the use of non-formal educational elements in the school environment through a didactic intervention, using a sequence of activities on the theme Day and Night: cartoon, conversation wheel, artistic production and game. As a result, we verified, through the children’s activities and speeches, that each moment contributed to expand their experiences and knowledge about the astronomical phenomenon. |
id |
UNILASALLE-2_bd9b3445de46887584caa776c2da1ad8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7483 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and nightAlfabetização científica e astronomia na educação infantil: uma exploração lúdica dos conceitos de dia e noiteScience Outreach; Astronomy Education; Scientific Literacy; Ludic; Art-Science.Educação; Educação em AstronomiaDivulgação; Científica; Educação; Astronomia; Alfabetização; Científica; Lúdico; Arte-CiênciaScientific literacy is a process that promotes dialogues and approximations between the scientific culture and the experimental culture of individuals. This process can, and should, be present in the daily lives of young children and the use of ludicity becomes possible, as it is necessary to think about its suitability for children. Thus, this work aims to present the process of elaboration, development and results of a playful-didactic intervention planned in the context of a discipline in the Pedagogy course at Unifesp. The adopted methodology allowed us to discuss the use of non-formal educational elements in the school environment through a didactic intervention, using a sequence of activities on the theme Day and Night: cartoon, conversation wheel, artistic production and game. As a result, we verified, through the children’s activities and speeches, that each moment contributed to expand their experiences and knowledge about the astronomical phenomenon.A alfabetização científica é um processo que promove diálogos e aproximações entre a cultura científica e a cultura experiencial dos indivíduos. Esse processo pode, e deve, estar presente no cotidiano das crianças pequenas e o uso da ludicidade torna-o possível, pois, é necessário pensar sua adequação ao público infantil. Assim, o presente trabalho objetiva apresentar o processo de elaboração, desenvolvimento e resultados de uma intervenção lúdico-didática planejada no contexto de uma disciplina do curso de Pedagogia da Unifesp, oferecida nos primeiros semestres. A metodologia adotada permitiu-nos discutir o uso de elementos educacionais não formais em âmbito escolar por meio de uma intervenção didática baseada em uma sequência de atividades sobre a temática Dia e Noite a saber: desenho animado, roda de conversa, produção artística e brincadeira. Como resultados verificamos, por meio das atividades e falas das crianças, que cada momento contribuiu para ampliar suas experiências e conhecimentos sobre o fenômeno astronômico.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasBelli, GiselliMagalhães, Thuane Santos ValverdeAmorim, VitorIzidoro, Emerson2021-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/748310.18316/recc.v26i2.7483Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 2 (2021); p. 01-172236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7483/pdfDireitos autorais 2021 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-09T15:17:12Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7483Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-09-09T15:17:12Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night Alfabetização científica e astronomia na educação infantil: uma exploração lúdica dos conceitos de dia e noite |
title |
Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night |
spellingShingle |
Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night Belli, Giselli Science Outreach; Astronomy Education; Scientific Literacy; Ludic; Art-Science. Educação; Educação em Astronomia Divulgação; Científica; Educação; Astronomia; Alfabetização; Científica; Lúdico; Arte-Ciência |
title_short |
Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night |
title_full |
Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night |
title_fullStr |
Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night |
title_full_unstemmed |
Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night |
title_sort |
Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night |
author |
Belli, Giselli |
author_facet |
Belli, Giselli Magalhães, Thuane Santos Valverde Amorim, Vitor Izidoro, Emerson |
author_role |
author |
author2 |
Magalhães, Thuane Santos Valverde Amorim, Vitor Izidoro, Emerson |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Belli, Giselli Magalhães, Thuane Santos Valverde Amorim, Vitor Izidoro, Emerson |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Science Outreach; Astronomy Education; Scientific Literacy; Ludic; Art-Science. Educação; Educação em Astronomia Divulgação; Científica; Educação; Astronomia; Alfabetização; Científica; Lúdico; Arte-Ciência |
topic |
Science Outreach; Astronomy Education; Scientific Literacy; Ludic; Art-Science. Educação; Educação em Astronomia Divulgação; Científica; Educação; Astronomia; Alfabetização; Científica; Lúdico; Arte-Ciência |
description |
Scientific literacy is a process that promotes dialogues and approximations between the scientific culture and the experimental culture of individuals. This process can, and should, be present in the daily lives of young children and the use of ludicity becomes possible, as it is necessary to think about its suitability for children. Thus, this work aims to present the process of elaboration, development and results of a playful-didactic intervention planned in the context of a discipline in the Pedagogy course at Unifesp. The adopted methodology allowed us to discuss the use of non-formal educational elements in the school environment through a didactic intervention, using a sequence of activities on the theme Day and Night: cartoon, conversation wheel, artistic production and game. As a result, we verified, through the children’s activities and speeches, that each moment contributed to expand their experiences and knowledge about the astronomical phenomenon. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-14 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7483 10.18316/recc.v26i2.7483 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7483 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v26i2.7483 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7483/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 2 (2021); p. 01-17 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165869814153216 |