Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3864 |
Resumo: | The professional identity constituted by the individual is not reduced to the act of working; Reveals itself from the socialization’s processes. Based on Dubar, Berger and Luckmann, Carlos Marcelo,and others, the professors’ discourses in Mathematics are analyzed, aiming to understand the socialization’s aspects that engender the identity of these professors. It is verified that the mathematical rigor, the demonstrations, the exercises’ lists, and the traditional approach of teaching, are categories present in the professors’ socialization processes. Besides that, it is inferred that the socialization’s processes structure the teaching identity. |
id |
UNILASALLE-2_d15ddf4d4cf15c9247bef01f38052018 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3864 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identitySocialização do professor formador na licenciatura em Matemática: um contributo a identidade docenteTeacher Identity; Socialization Processes; Mathematics; Teaching.Educação; Educação Matemática; Licenciatura em Matemática; Identidade Docente; Desenvolvimento Profissional; Formação de Professores; Professor FormadorIdentidade Docente; Processos de Socialização; Licenciatura em Matemática; Professor Formador.The professional identity constituted by the individual is not reduced to the act of working; Reveals itself from the socialization’s processes. Based on Dubar, Berger and Luckmann, Carlos Marcelo,and others, the professors’ discourses in Mathematics are analyzed, aiming to understand the socialization’s aspects that engender the identity of these professors. It is verified that the mathematical rigor, the demonstrations, the exercises’ lists, and the traditional approach of teaching, are categories present in the professors’ socialization processes. Besides that, it is inferred that the socialization’s processes structure the teaching identity.A identidade profissional constituída pelo indivíduo não se reduz ao ato de trabalhar; revela-se a partir dos processos de socialização. Com base em Dubar, Berger e Luckmann, Carlos Marcelo, entre outros, analisam-se os discursos de professores do Curso de Licenciatura em Matemática, com o objetivo de compreender aspectos da socialização que engendram a identidade desses docentes. Verifica-se que, o rigor matemático, as demonstrações, as listas de exercícios, juntamente com a abordagem tradicional de ensino, são categorias presentes nos processos de socialização dos professores formadores na Licenciatura em Matemática; além disso, infere-se que os processos de socialização estruturam a identidade docente.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasCAPESFAPEMIGCunha Neto, Júlio Henriqueda Costa, Váldina Gonçalves2018-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/386410.18316/recc.v23i3.3864Educação, Ciência e Cultura; v. 23, n. 3 (2018); p. 81-962236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3864/pdfDireitos autorais 2018 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-26T19:52:36Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3864Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-08-26T19:52:36Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity Socialização do professor formador na licenciatura em Matemática: um contributo a identidade docente |
title |
Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity |
spellingShingle |
Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity Cunha Neto, Júlio Henrique Teacher Identity; Socialization Processes; Mathematics; Teaching. Educação; Educação Matemática; Licenciatura em Matemática; Identidade Docente; Desenvolvimento Profissional; Formação de Professores; Professor Formador Identidade Docente; Processos de Socialização; Licenciatura em Matemática; Professor Formador. |
title_short |
Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity |
title_full |
Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity |
title_fullStr |
Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity |
title_full_unstemmed |
Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity |
title_sort |
Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity |
author |
Cunha Neto, Júlio Henrique |
author_facet |
Cunha Neto, Júlio Henrique da Costa, Váldina Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
da Costa, Váldina Gonçalves |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES FAPEMIG |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha Neto, Júlio Henrique da Costa, Váldina Gonçalves |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher Identity; Socialization Processes; Mathematics; Teaching. Educação; Educação Matemática; Licenciatura em Matemática; Identidade Docente; Desenvolvimento Profissional; Formação de Professores; Professor Formador Identidade Docente; Processos de Socialização; Licenciatura em Matemática; Professor Formador. |
topic |
Teacher Identity; Socialization Processes; Mathematics; Teaching. Educação; Educação Matemática; Licenciatura em Matemática; Identidade Docente; Desenvolvimento Profissional; Formação de Professores; Professor Formador Identidade Docente; Processos de Socialização; Licenciatura em Matemática; Professor Formador. |
description |
The professional identity constituted by the individual is not reduced to the act of working; Reveals itself from the socialization’s processes. Based on Dubar, Berger and Luckmann, Carlos Marcelo,and others, the professors’ discourses in Mathematics are analyzed, aiming to understand the socialization’s aspects that engender the identity of these professors. It is verified that the mathematical rigor, the demonstrations, the exercises’ lists, and the traditional approach of teaching, are categories present in the professors’ socialization processes. Besides that, it is inferred that the socialization’s processes structure the teaching identity. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-17 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3864 10.18316/recc.v23i3.3864 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3864 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v23i3.3864 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3864/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 23, n. 3 (2018); p. 81-96 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165869845610496 |