Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha Neto, Júlio Henrique
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: da Costa, Váldina Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3864
Resumo: The professional identity constituted by the individual is not reduced to the act of working; Reveals itself from the socialization’s processes. Based on Dubar, Berger and Luckmann, Carlos Marcelo,and others, the professors’ discourses in Mathematics are analyzed, aiming to understand the socialization’s aspects that engender the identity of these professors. It is verified that the mathematical rigor, the demonstrations, the exercises’ lists, and the traditional approach of teaching, are categories present in the professors’ socialization processes. Besides that, it is inferred that the socialization’s processes structure the teaching identity.
id UNILASALLE-2_d15ddf4d4cf15c9247bef01f38052018
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3864
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identitySocialização do professor formador na licenciatura em Matemática: um contributo a identidade docenteTeacher Identity; Socialization Processes; Mathematics; Teaching.Educação; Educação Matemática; Licenciatura em Matemática; Identidade Docente; Desenvolvimento Profissional; Formação de Professores; Professor FormadorIdentidade Docente; Processos de Socialização; Licenciatura em Matemática; Professor Formador.The professional identity constituted by the individual is not reduced to the act of working; Reveals itself from the socialization’s processes. Based on Dubar, Berger and Luckmann, Carlos Marcelo,and others, the professors’ discourses in Mathematics are analyzed, aiming to understand the socialization’s aspects that engender the identity of these professors. It is verified that the mathematical rigor, the demonstrations, the exercises’ lists, and the traditional approach of teaching, are categories present in the professors’ socialization processes. Besides that, it is inferred that the socialization’s processes structure the teaching identity.A identidade profissional constituída pelo indivíduo não se reduz ao ato de trabalhar; revela-se a partir dos processos de socialização. Com base em Dubar, Berger e Luckmann, Carlos Marcelo, entre outros, analisam-se os discursos de professores do Curso de Licenciatura em Matemática, com o objetivo de compreender aspectos da socialização que engendram a identidade desses docentes. Verifica-se que, o rigor matemático, as demonstrações, as listas de exercícios, juntamente com a abordagem tradicional de ensino, são categorias presentes nos processos de socialização dos professores formadores na Licenciatura em Matemática; além disso, infere-se que os processos de socialização estruturam a identidade docente.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasCAPESFAPEMIGCunha Neto, Júlio Henriqueda Costa, Váldina Gonçalves2018-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/386410.18316/recc.v23i3.3864Educação, Ciência e Cultura; v. 23, n. 3 (2018); p. 81-962236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3864/pdfDireitos autorais 2018 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-26T19:52:36Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3864Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-08-26T19:52:36Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity
Socialização do professor formador na licenciatura em Matemática: um contributo a identidade docente
title Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity
spellingShingle Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity
Cunha Neto, Júlio Henrique
Teacher Identity; Socialization Processes; Mathematics; Teaching.
Educação; Educação Matemática; Licenciatura em Matemática; Identidade Docente; Desenvolvimento Profissional; Formação de Professores; Professor Formador
Identidade Docente; Processos de Socialização; Licenciatura em Matemática; Professor Formador.
title_short Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity
title_full Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity
title_fullStr Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity
title_full_unstemmed Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity
title_sort Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity
author Cunha Neto, Júlio Henrique
author_facet Cunha Neto, Júlio Henrique
da Costa, Váldina Gonçalves
author_role author
author2 da Costa, Váldina Gonçalves
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
CAPES
FAPEMIG
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha Neto, Júlio Henrique
da Costa, Váldina Gonçalves
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Identity; Socialization Processes; Mathematics; Teaching.
Educação; Educação Matemática; Licenciatura em Matemática; Identidade Docente; Desenvolvimento Profissional; Formação de Professores; Professor Formador
Identidade Docente; Processos de Socialização; Licenciatura em Matemática; Professor Formador.
topic Teacher Identity; Socialization Processes; Mathematics; Teaching.
Educação; Educação Matemática; Licenciatura em Matemática; Identidade Docente; Desenvolvimento Profissional; Formação de Professores; Professor Formador
Identidade Docente; Processos de Socialização; Licenciatura em Matemática; Professor Formador.
description The professional identity constituted by the individual is not reduced to the act of working; Reveals itself from the socialization’s processes. Based on Dubar, Berger and Luckmann, Carlos Marcelo,and others, the professors’ discourses in Mathematics are analyzed, aiming to understand the socialization’s aspects that engender the identity of these professors. It is verified that the mathematical rigor, the demonstrations, the exercises’ lists, and the traditional approach of teaching, are categories present in the professors’ socialization processes. Besides that, it is inferred that the socialization’s processes structure the teaching identity.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-17
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3864
10.18316/recc.v23i3.3864
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3864
identifier_str_mv 10.18316/recc.v23i3.3864
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3864/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 23, n. 3 (2018); p. 81-96
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165869845610496