The right of resistance and the myth of the democratic management of education: the case of occupations of schools in the state of São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Gabriela Perissinotto
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Nojiri, Sérgio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Direito e Sociedade - REDES
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/redes/article/view/3176
Resumo: The recent occupations of state schools of São Paulo proved to be an energetic way of protest in opposition to the “School Reorganization Program”. This kind of actions shows a clear connection with political acts of resistance. In this sense, the article aims to study, in the light of the program, the exercise of the right of resistance. For this purpose, it starts with a brief exposition of the program, followed by a presentation of the reactions against it, with focus on schools occupation. In this context, it investigates the law enforcement duty and the right of resistance. Then it evaluates, from a systemic interpretation of Brazilian law, the constitutionality and fairness of the program, considering the principle of democratic management of education. Finally, the article analyzes the effectiveness of such measures as a way of encouraging the development of the democratic state.
id UNILASALLE-4_e474e89165acdaa970343088019c70f9
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3176
network_acronym_str UNILASALLE-4
network_name_str Revista Eletrônica Direito e Sociedade - REDES
repository_id_str
spelling The right of resistance and the myth of the democratic management of education: the case of occupations of schools in the state of São PauloO direito de resistência e o mito da gestão democrática da educação: o caso das ocupações das escolas do estado de São PauloSchool Reorganization; Occupation; Right of Resistance.Direito; Estado Democrático de Direito.Reorganização Escolar; Ocupação; Direito de Resistência.The recent occupations of state schools of São Paulo proved to be an energetic way of protest in opposition to the “School Reorganization Program”. This kind of actions shows a clear connection with political acts of resistance. In this sense, the article aims to study, in the light of the program, the exercise of the right of resistance. For this purpose, it starts with a brief exposition of the program, followed by a presentation of the reactions against it, with focus on schools occupation. In this context, it investigates the law enforcement duty and the right of resistance. Then it evaluates, from a systemic interpretation of Brazilian law, the constitutionality and fairness of the program, considering the principle of democratic management of education. Finally, the article analyzes the effectiveness of such measures as a way of encouraging the development of the democratic state.As recentes ocupações de escolas do estado de São Paulo revelaram-se uma enérgica forma de protesto em face do “Programa de Reorganização Escolar”. Ações desta natureza apresentam nítida correspondência com atos políticos de resistência, razão pela qual este artigo tem como objetivo analisar, à luz do referido programa, o exercício do direito de resistência. Para tanto, parte-se de uma breve exposição sobre a medida, seguida das reações contrárias ao programa, com foco na ocupação das escolas. Apresenta-se a questão da obrigatoriedade de cumprimento da lei e do direito de resistência, para então avaliar, a partir de uma interpretação sistêmica do ordenamento jurídico brasileiro, a constitucionalidade e a justiça do referido projeto, tendo em vista o princípio da gestão democrática da educação. O artigo aborda, por fim, a efetividade de medidas desta natureza como estímulo ao desenvolvimento do Estado Democrático de Direito.LaSalle University - Unilasalle CanoasAlmeida, Gabriela PerissinottoNojiri, Sérgio2017-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/redes/article/view/317610.18316/redes.v5i2.3176Revista Eletrônica Direito e Sociedade; v. 5, n. 2 (2017); p. 75-91Revista Eletrônica Direito e Sociedade - REDES; v. 5, n. 2 (2017); p. 75-912318-8081reponame:Revista Eletrônica Direito e Sociedade - REDESinstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/redes/article/view/3176/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-11-22T16:26:25Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3176Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/redes/indexhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/redes/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.redes@unilasalle.edu.br2318-80812318-8081opendoar:2017-11-22T16:26:25Revista Eletrônica Direito e Sociedade - REDES - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv The right of resistance and the myth of the democratic management of education: the case of occupations of schools in the state of São Paulo
O direito de resistência e o mito da gestão democrática da educação: o caso das ocupações das escolas do estado de São Paulo
title The right of resistance and the myth of the democratic management of education: the case of occupations of schools in the state of São Paulo
spellingShingle The right of resistance and the myth of the democratic management of education: the case of occupations of schools in the state of São Paulo
Almeida, Gabriela Perissinotto
School Reorganization; Occupation; Right of Resistance.
Direito; Estado Democrático de Direito.
Reorganização Escolar; Ocupação; Direito de Resistência.
title_short The right of resistance and the myth of the democratic management of education: the case of occupations of schools in the state of São Paulo
title_full The right of resistance and the myth of the democratic management of education: the case of occupations of schools in the state of São Paulo
title_fullStr The right of resistance and the myth of the democratic management of education: the case of occupations of schools in the state of São Paulo
title_full_unstemmed The right of resistance and the myth of the democratic management of education: the case of occupations of schools in the state of São Paulo
title_sort The right of resistance and the myth of the democratic management of education: the case of occupations of schools in the state of São Paulo
author Almeida, Gabriela Perissinotto
author_facet Almeida, Gabriela Perissinotto
Nojiri, Sérgio
author_role author
author2 Nojiri, Sérgio
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Gabriela Perissinotto
Nojiri, Sérgio
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv School Reorganization; Occupation; Right of Resistance.
Direito; Estado Democrático de Direito.
Reorganização Escolar; Ocupação; Direito de Resistência.
topic School Reorganization; Occupation; Right of Resistance.
Direito; Estado Democrático de Direito.
Reorganização Escolar; Ocupação; Direito de Resistência.
description The recent occupations of state schools of São Paulo proved to be an energetic way of protest in opposition to the “School Reorganization Program”. This kind of actions shows a clear connection with political acts of resistance. In this sense, the article aims to study, in the light of the program, the exercise of the right of resistance. For this purpose, it starts with a brief exposition of the program, followed by a presentation of the reactions against it, with focus on schools occupation. In this context, it investigates the law enforcement duty and the right of resistance. Then it evaluates, from a systemic interpretation of Brazilian law, the constitutionality and fairness of the program, considering the principle of democratic management of education. Finally, the article analyzes the effectiveness of such measures as a way of encouraging the development of the democratic state.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-14
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/redes/article/view/3176
10.18316/redes.v5i2.3176
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/redes/article/view/3176
identifier_str_mv 10.18316/redes.v5i2.3176
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/redes/article/view/3176/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv LaSalle University - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv LaSalle University - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Direito e Sociedade; v. 5, n. 2 (2017); p. 75-91
Revista Eletrônica Direito e Sociedade - REDES; v. 5, n. 2 (2017); p. 75-91
2318-8081
reponame:Revista Eletrônica Direito e Sociedade - REDES
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Eletrônica Direito e Sociedade - REDES
collection Revista Eletrônica Direito e Sociedade - REDES
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Direito e Sociedade - REDES - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.redes@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165954142732288