Gross motor function in patients with cerebral palsy in rehabilitation process with virtual reality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ide, Francisco Camolesi
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Kühlkamp, Mathias Back, Pimenta, Ricardo Almeida, Rezende, Leonardo Picarro, Rosa Neto, Francisco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Saúde e Desenvolvimento Humano
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/6747
Resumo: Purpose: To verify whether there is a correlation between the variables of the interventions with Virtual Reality (VR) and if there is an influence (positive or negative) on motor function in people with Cerebral Palsy (CP). Methods: A systematic search was completed in PubMed; Web of Science; Scopus; Scielo and, Scholar Google (up to page 25). Applying selection criteria, 17 articles were selected. From the articles found, 145 individuals were analyzed concerning intervention variables. VR tools were classified as specific and non-specific. Statistical analysis determined variables' behavior through tests of multivariate analysis and the coefficient of correlation. Results: Non-specific hardware for rehabilitation programs presented better results and statistical results suggests a significant correlation between session time and improvement of motor function, pointing that sessions between 45 and 50 minutes are more efficient. Conclusions: Type of hardware and intervention time are significant when planning interventions for people with CP.
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spelling Gross motor function in patients with cerebral palsy in rehabilitation process with virtual realityFunção Motora Grossa em Pacientes com Paralisia Cerebral em Processo de Reabilitação com Realidade VirtualCerebral Palsy; Virtual Reality; Rehabilitation; Gross Motor FunctionParalisia Cerebral; realidade virtual; reabilitação; função motora grossaPurpose: To verify whether there is a correlation between the variables of the interventions with Virtual Reality (VR) and if there is an influence (positive or negative) on motor function in people with Cerebral Palsy (CP). Methods: A systematic search was completed in PubMed; Web of Science; Scopus; Scielo and, Scholar Google (up to page 25). Applying selection criteria, 17 articles were selected. From the articles found, 145 individuals were analyzed concerning intervention variables. VR tools were classified as specific and non-specific. Statistical analysis determined variables' behavior through tests of multivariate analysis and the coefficient of correlation. Results: Non-specific hardware for rehabilitation programs presented better results and statistical results suggests a significant correlation between session time and improvement of motor function, pointing that sessions between 45 and 50 minutes are more efficient. Conclusions: Type of hardware and intervention time are significant when planning interventions for people with CP.Objetivo: Este estudo tem como objetivo avaliar os efeitos da correlação entre variáveis de intervenções baseadas na Realidade Virtual (RV) e sua influência (positiva ou negativa) na função motora grossa em pacientes com Paralisia Cerebral (PC).Métodos: Foi realizada uma busca sistemática nas seguintes bases de dados: PubMed; Web of Science; Scopus; Scielo e Google Scholar (até a página 25). Dezessete estudos preencheram os critérios de inclusão aplicados. Um total de 145 pacientes foi avaliado quanto às variáveis de análise. As ferramentas de Realidade Virtual foram classificadas como específicas ou não específicas. A análise estatística, baseada em testes de análise multivariada e coeficientes de correlação, foi realizada para determinar o comportamento das variáveis.Resultados: Testes estatísticos sugerem que hardware não específico para programas de reabilitação tem maior impacto positivo. Além disso, foi observada correlação significativa entre o tempo de sessões utilizado nas intervenções e a melhora da função motora, mostrando que sessões entre 45 e 50 minutos tendem a ser mais eficientes.Conclusões: O tipo de hardware e o tempo das sessões são variáveis significativas a serem consideradas no planejamento de intervenções para crianças e adolescentes com PC.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasIde, Francisco CamolesiKühlkamp, Mathias BackPimenta, Ricardo AlmeidaRezende, Leonardo PicarroRosa Neto, Francisco2021-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/674710.18316/sdh.v9i1.6747Saúde e Desenvolvimento Humano; v. 9, n. 1 (2021)Saúde e Desenvolvimento Humano; v. 9, n. 1 (2021)2317-8582reponame:Saúde e Desenvolvimento Humanoinstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEenghttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/6747/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/downloadSuppFile/6747/1401Direitos autorais 2021 Saúde e Desenvolvimento Humanoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-23T16:56:02Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/6747Revistahttp://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimentohttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/oaisdh@unilasalle.edu.br2317-85822317-8582opendoar:2022-03-23T16:56:02Saúde e Desenvolvimento Humano - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
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