EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéi@ |
Texto Completo: | https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/159 |
Resumo: | We live in a post-industrial society which brings its own characteristics, for example, give added value to intellectual work, creativity and the dispossession of physical space, since with digital technologies, we can perform an activity while in several different physical spaces. To characterize learning in these new contexts and spaces for building and knowledge sharing environments mediated by technology, there were a number of new concepts, descriptions and theoretical frameworks that define and systematize it. This will be the aim of this text where we discuss, in very broad terms, the concepts of Informal Learning, Collaborative Learning, Connectivity and Connectivism and, finally, the Communal Constructivism |
id |
UNIMES-1_08fd7447e06f92cab88b98ae015bb6fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/159 |
network_acronym_str |
UNIMES-1 |
network_name_str |
Paidéi@ |
repository_id_str |
|
spelling |
EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTIONCONCEITOS EMERGENTES NO CONTEXTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO: UM CONTRIBUTO TEÓRICOEducação; Teorias da Aprendizagem; Tecnologia EducativaTecnologias, aprendizagem, colaboração, conectividadeWe live in a post-industrial society which brings its own characteristics, for example, give added value to intellectual work, creativity and the dispossession of physical space, since with digital technologies, we can perform an activity while in several different physical spaces. To characterize learning in these new contexts and spaces for building and knowledge sharing environments mediated by technology, there were a number of new concepts, descriptions and theoretical frameworks that define and systematize it. This will be the aim of this text where we discuss, in very broad terms, the concepts of Informal Learning, Collaborative Learning, Connectivity and Connectivism and, finally, the Communal ConstructivismVivemos numa sociedade pós-industrial que traz consigo características próprias como, por exemplo, o atribuir valor acrescido ao trabalho intelectual, à criatividade e à desterritorialização do espaço físico, visto que, com as tecnologias digitais, pode-se realizar uma actividade ao mesmo tempo em vários espaços físicos diferenciados. Para caracterizar a aprendizagem nestes novos contextos e espaços para a construção e partilha do conhecimento em ambientes mediatizados pelas tecnologias, surgiram uma série de novos conceitos, designações e referenciais teóricos que importa definir e sistematizar. Esse será o objectivo do presente texto onde abordaremos, em linhas muito gerais, os conceitos de Aprendizagem Informal, Aprendizagem Colaborativa, Conectividade e Conectivismo e, por fim, o Construtivismo Comunal.Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância2010-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"application/pdfhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/159Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 2, n. 3 (2010)19826109reponame:Paidéi@instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)instacron:UNIMESporhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/159/116Lisbôa, Eliana SantanaBottentuit Junior, João BatistaCoutinho, Clara Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-08-15T21:08:46Zoai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/159Revistahttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/PRIhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/oairevistapaideia@unimesvirtual.com.br ||1982-61091982-6109opendoar:2010-08-15T21:08:46Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION CONCEITOS EMERGENTES NO CONTEXTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO: UM CONTRIBUTO TEÓRICO |
title |
EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION |
spellingShingle |
EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION Lisbôa, Eliana Santana Educação; Teorias da Aprendizagem; Tecnologia Educativa Tecnologias, aprendizagem, colaboração, conectividade |
title_short |
EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION |
title_full |
EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION |
title_fullStr |
EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION |
title_full_unstemmed |
EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION |
title_sort |
EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION |
author |
Lisbôa, Eliana Santana |
author_facet |
Lisbôa, Eliana Santana Bottentuit Junior, João Batista Coutinho, Clara Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Bottentuit Junior, João Batista Coutinho, Clara Pereira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lisbôa, Eliana Santana Bottentuit Junior, João Batista Coutinho, Clara Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Teorias da Aprendizagem; Tecnologia Educativa Tecnologias, aprendizagem, colaboração, conectividade |
topic |
Educação; Teorias da Aprendizagem; Tecnologia Educativa Tecnologias, aprendizagem, colaboração, conectividade |
description |
We live in a post-industrial society which brings its own characteristics, for example, give added value to intellectual work, creativity and the dispossession of physical space, since with digital technologies, we can perform an activity while in several different physical spaces. To characterize learning in these new contexts and spaces for building and knowledge sharing environments mediated by technology, there were a number of new concepts, descriptions and theoretical frameworks that define and systematize it. This will be the aim of this text where we discuss, in very broad terms, the concepts of Informal Learning, Collaborative Learning, Connectivity and Connectivism and, finally, the Communal Constructivism |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-08-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Avaliado por Pares" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/159 |
url |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/159/116 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 2, n. 3 (2010) 19826109 reponame:Paidéi@ instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) instacron:UNIMES |
instname_str |
Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) |
instacron_str |
UNIMES |
institution |
UNIMES |
reponame_str |
Paidéi@ |
collection |
Paidéi@ |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapaideia@unimesvirtual.com.br || |
_version_ |
1798313275262238720 |