EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lisbôa, Eliana Santana
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Bottentuit Junior, João Batista, Coutinho, Clara Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéi@
Texto Completo: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/159
Resumo: We live in a post-industrial society which brings its own characteristics, for example, give added value to intellectual work, creativity and the dispossession of physical space, since with digital technologies, we can perform an activity while in several different physical spaces. To characterize learning in these new contexts and spaces for building and knowledge sharing environments mediated by technology, there were a number of new concepts, descriptions and theoretical frameworks that define and systematize it. This will be the aim of this text where we discuss, in very broad terms, the concepts of Informal Learning, Collaborative Learning, Connectivity and Connectivism and, finally, the Communal Constructivism
id UNIMES-1_08fd7447e06f92cab88b98ae015bb6fb
oai_identifier_str oai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/159
network_acronym_str UNIMES-1
network_name_str Paidéi@
repository_id_str
spelling EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTIONCONCEITOS EMERGENTES NO CONTEXTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO: UM CONTRIBUTO TEÓRICOEducação; Teorias da Aprendizagem; Tecnologia EducativaTecnologias, aprendizagem, colaboração, conectividadeWe live in a post-industrial society which brings its own characteristics, for example, give added value to intellectual work, creativity and the dispossession of physical space, since with digital technologies, we can perform an activity while in several different physical spaces. To characterize learning in these new contexts and spaces for building and knowledge sharing environments mediated by technology, there were a number of new concepts, descriptions and theoretical frameworks that define and systematize it. This will be the aim of this text where we discuss, in very broad terms, the concepts of Informal Learning, Collaborative Learning, Connectivity and Connectivism and, finally, the Communal ConstructivismVivemos numa sociedade pós-industrial que traz consigo características próprias como, por exemplo, o atribuir valor acrescido ao trabalho intelectual, à criatividade e à desterritorialização do espaço físico, visto que, com as tecnologias digitais, pode-se realizar uma actividade ao mesmo tempo em vários espaços físicos diferenciados. Para caracterizar a aprendizagem nestes novos contextos e espaços para a construção e partilha do conhecimento em ambientes mediatizados pelas tecnologias, surgiram uma série de novos conceitos, designações e referenciais teóricos que importa definir e sistematizar. Esse será o objectivo do presente texto onde abordaremos, em linhas muito gerais, os conceitos de Aprendizagem Informal, Aprendizagem Colaborativa, Conectividade e Conectivismo e, por fim, o Construtivismo Comunal.Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância2010-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"application/pdfhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/159Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 2, n. 3 (2010)19826109reponame:Paidéi@instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)instacron:UNIMESporhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/159/116Lisbôa, Eliana SantanaBottentuit Junior, João BatistaCoutinho, Clara Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-08-15T21:08:46Zoai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/159Revistahttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/PRIhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/oairevistapaideia@unimesvirtual.com.br ||1982-61091982-6109opendoar:2010-08-15T21:08:46Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)false
dc.title.none.fl_str_mv EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION
CONCEITOS EMERGENTES NO CONTEXTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO: UM CONTRIBUTO TEÓRICO
title EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION
spellingShingle EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION
Lisbôa, Eliana Santana
Educação; Teorias da Aprendizagem; Tecnologia Educativa
Tecnologias, aprendizagem, colaboração, conectividade
title_short EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION
title_full EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION
title_fullStr EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION
title_full_unstemmed EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION
title_sort EMERGING CONCEPTS IN THE CONTEXT OF THE INFORMATION SOCIETY: A THEORETICAL CONTRIBUTION
author Lisbôa, Eliana Santana
author_facet Lisbôa, Eliana Santana
Bottentuit Junior, João Batista
Coutinho, Clara Pereira
author_role author
author2 Bottentuit Junior, João Batista
Coutinho, Clara Pereira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lisbôa, Eliana Santana
Bottentuit Junior, João Batista
Coutinho, Clara Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Teorias da Aprendizagem; Tecnologia Educativa
Tecnologias, aprendizagem, colaboração, conectividade
topic Educação; Teorias da Aprendizagem; Tecnologia Educativa
Tecnologias, aprendizagem, colaboração, conectividade
description We live in a post-industrial society which brings its own characteristics, for example, give added value to intellectual work, creativity and the dispossession of physical space, since with digital technologies, we can perform an activity while in several different physical spaces. To characterize learning in these new contexts and spaces for building and knowledge sharing environments mediated by technology, there were a number of new concepts, descriptions and theoretical frameworks that define and systematize it. This will be the aim of this text where we discuss, in very broad terms, the concepts of Informal Learning, Collaborative Learning, Connectivity and Connectivism and, finally, the Communal Constructivism
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado por Pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/159
url https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/159
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/159/116
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância
publisher.none.fl_str_mv Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância
dc.source.none.fl_str_mv Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 2, n. 3 (2010)
19826109
reponame:Paidéi@
instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)
instacron:UNIMES
instname_str Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)
instacron_str UNIMES
institution UNIMES
reponame_str Paidéi@
collection Paidéi@
repository.name.fl_str_mv Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)
repository.mail.fl_str_mv revistapaideia@unimesvirtual.com.br ||
_version_ 1798313275262238720