Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Mario Donizete Rodrigues de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vilas Bôas, Sandra Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática Debate
Texto Completo: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7381
Resumo: This article, we present the Oral Hygiene Research Context, where we address the Thematic Units: Algebra, Numbers, Probability, and Statistics, working within the students' daily routine. Our overall objective is to investigate possibilities to promote the teaching of mathematics as a natural and spontaneous practice that can stimulate personal and collective development, aiming for the fulfillment of individuals and the community as a whole. We conducted a qualitative research and established four stages: Bibliographic study; Construction of tasks/pedagogical materials; Data production/Task development; Data analysis. The tasks, based on the Autonomous Living Activity — AVA, allowed all students to effectively participate due to their integration into their daily lives, regardless of their level of difficulty.
id UNIMONTES1_1e04c140d099d95c16c54d11de69116c
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/7381
network_acronym_str UNIMONTES1
network_name_str Educação Matemática Debate
repository_id_str
spelling Teaching and learning Mathematics through Independent Living ActivitiesEnseñar y aprender Matemáticas a través de Actividades de Vida AutónomaEnsinar e aprender Matemática por meio de Atividades de Vida AutônomaEducação Especial e InclusivaAtividade de Vida AutônomaMatemáticaSpecial and Inclusive EducationIndependent Living ActivityMathematicsEducación Especial e InclusivaActividad de Vida AutónomaMatemáticasThis article, we present the Oral Hygiene Research Context, where we address the Thematic Units: Algebra, Numbers, Probability, and Statistics, working within the students' daily routine. Our overall objective is to investigate possibilities to promote the teaching of mathematics as a natural and spontaneous practice that can stimulate personal and collective development, aiming for the fulfillment of individuals and the community as a whole. We conducted a qualitative research and established four stages: Bibliographic study; Construction of tasks/pedagogical materials; Data production/Task development; Data analysis. The tasks, based on the Autonomous Living Activity — AVA, allowed all students to effectively participate due to their integration into their daily lives, regardless of their level of difficulty.En este artículo presentamos el Contexto de Investigación en Higiene Oral, abordando las Unidades Temáticas de Álgebra, Números y Probabilidad y Estadística, trabajando la rutina diaria de los estudiantes. Como objetivo general, delimitamos investigar posibilidades para promover la enseñanza de matemáticas como una práctica natural y espontánea, que pueda estimular el desarrollo personal y colectivo, buscando la realización del individuo y de la comunidad en su conjunto. Realizamos una investigación cualitativa e instituimos cuatro etapas: Estudio bibliográfico; Construcción de tareas/materiales pedagógicos; Producción de datos/Desarrollo de tareas; Análisis de datos. Las tareas realizadas basadas en la Actividad de Vida Autónoma — AVA, permitieron a todos los estudiantes una participación efectiva, ya que forman parte de su día a día, independientemente de su grado de dificultad.Apresentamos, neste artigo, o Contexto de Investigação Higiene Oral, no qual abordamos as unidades temáticas: Álgebra, Números e Probabilidade e Estatística, a partir da rotina diária dos alunos. Como objetivo geral, delimitamos investigar possibilidades de promover o ensino de matemática como uma prática natural e espontânea, que possam estimular o desenvolvimento pessoal e coletivo, visando à realização do indivíduo e da comunidade como um todo. Para isso, realizamos uma pesquisa qualitativa e instituímos quatro etapas: Estudo bibliográfico; Construção de tarefas/materiais pedagógicos; Produção de dados/Desenvolvimento das tarefas e Análise dos dados. Ainda, as tarefas realizadas baseadas na Atividade de Vida Autônoma — AVA permitiram a todos os alunos uma efetiva participação pelo fato de fazerem parte de seu dia a dia, independentemente do seu grau de dificuldade.Editora Unimontes2023-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/738110.46551/emd.v7n13a29Educação Matemática Debate; v. 7 n. 13 (2023): jan./dez.; 1-222526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7381/7156https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Mario Donizete Rodrigues de Vilas Bôas, Sandra Gonçalves2024-03-28T19:36:54Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/7381Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2024-03-28T19:36:54Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities
Enseñar y aprender Matemáticas a través de Actividades de Vida Autónoma
Ensinar e aprender Matemática por meio de Atividades de Vida Autônoma
title Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities
spellingShingle Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities
Oliveira, Mario Donizete Rodrigues de
Educação Especial e Inclusiva
Atividade de Vida Autônoma
Matemática
Special and Inclusive Education
Independent Living Activity
Mathematics
Educación Especial e Inclusiva
Actividad de Vida Autónoma
Matemáticas
title_short Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities
title_full Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities
title_fullStr Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities
title_full_unstemmed Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities
title_sort Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities
author Oliveira, Mario Donizete Rodrigues de
author_facet Oliveira, Mario Donizete Rodrigues de
Vilas Bôas, Sandra Gonçalves
author_role author
author2 Vilas Bôas, Sandra Gonçalves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Mario Donizete Rodrigues de
Vilas Bôas, Sandra Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial e Inclusiva
Atividade de Vida Autônoma
Matemática
Special and Inclusive Education
Independent Living Activity
Mathematics
Educación Especial e Inclusiva
Actividad de Vida Autónoma
Matemáticas
topic Educação Especial e Inclusiva
Atividade de Vida Autônoma
Matemática
Special and Inclusive Education
Independent Living Activity
Mathematics
Educación Especial e Inclusiva
Actividad de Vida Autónoma
Matemáticas
description This article, we present the Oral Hygiene Research Context, where we address the Thematic Units: Algebra, Numbers, Probability, and Statistics, working within the students' daily routine. Our overall objective is to investigate possibilities to promote the teaching of mathematics as a natural and spontaneous practice that can stimulate personal and collective development, aiming for the fulfillment of individuals and the community as a whole. We conducted a qualitative research and established four stages: Bibliographic study; Construction of tasks/pedagogical materials; Data production/Task development; Data analysis. The tasks, based on the Autonomous Living Activity — AVA, allowed all students to effectively participate due to their integration into their daily lives, regardless of their level of difficulty.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7381
10.46551/emd.v7n13a29
url https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7381
identifier_str_mv 10.46551/emd.v7n13a29
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7381/7156
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática Debate; v. 7 n. 13 (2023): jan./dez.; 1-22
2526-6136
reponame:Educação Matemática Debate
instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron:UNIMONTES
instname_str Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron_str UNIMONTES
institution UNIMONTES
reponame_str Educação Matemática Debate
collection Educação Matemática Debate
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
repository.mail.fl_str_mv revista.emd@unimontes.br||
_version_ 1797174835111002112