Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática Debate |
Texto Completo: | https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7381 |
Resumo: | This article, we present the Oral Hygiene Research Context, where we address the Thematic Units: Algebra, Numbers, Probability, and Statistics, working within the students' daily routine. Our overall objective is to investigate possibilities to promote the teaching of mathematics as a natural and spontaneous practice that can stimulate personal and collective development, aiming for the fulfillment of individuals and the community as a whole. We conducted a qualitative research and established four stages: Bibliographic study; Construction of tasks/pedagogical materials; Data production/Task development; Data analysis. The tasks, based on the Autonomous Living Activity — AVA, allowed all students to effectively participate due to their integration into their daily lives, regardless of their level of difficulty. |
id |
UNIMONTES1_1e04c140d099d95c16c54d11de69116c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/7381 |
network_acronym_str |
UNIMONTES1 |
network_name_str |
Educação Matemática Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching and learning Mathematics through Independent Living ActivitiesEnseñar y aprender Matemáticas a través de Actividades de Vida AutónomaEnsinar e aprender Matemática por meio de Atividades de Vida AutônomaEducação Especial e InclusivaAtividade de Vida AutônomaMatemáticaSpecial and Inclusive EducationIndependent Living ActivityMathematicsEducación Especial e InclusivaActividad de Vida AutónomaMatemáticasThis article, we present the Oral Hygiene Research Context, where we address the Thematic Units: Algebra, Numbers, Probability, and Statistics, working within the students' daily routine. Our overall objective is to investigate possibilities to promote the teaching of mathematics as a natural and spontaneous practice that can stimulate personal and collective development, aiming for the fulfillment of individuals and the community as a whole. We conducted a qualitative research and established four stages: Bibliographic study; Construction of tasks/pedagogical materials; Data production/Task development; Data analysis. The tasks, based on the Autonomous Living Activity — AVA, allowed all students to effectively participate due to their integration into their daily lives, regardless of their level of difficulty.En este artículo presentamos el Contexto de Investigación en Higiene Oral, abordando las Unidades Temáticas de Álgebra, Números y Probabilidad y Estadística, trabajando la rutina diaria de los estudiantes. Como objetivo general, delimitamos investigar posibilidades para promover la enseñanza de matemáticas como una práctica natural y espontánea, que pueda estimular el desarrollo personal y colectivo, buscando la realización del individuo y de la comunidad en su conjunto. Realizamos una investigación cualitativa e instituimos cuatro etapas: Estudio bibliográfico; Construcción de tareas/materiales pedagógicos; Producción de datos/Desarrollo de tareas; Análisis de datos. Las tareas realizadas basadas en la Actividad de Vida Autónoma — AVA, permitieron a todos los estudiantes una participación efectiva, ya que forman parte de su día a día, independientemente de su grado de dificultad.Apresentamos, neste artigo, o Contexto de Investigação Higiene Oral, no qual abordamos as unidades temáticas: Álgebra, Números e Probabilidade e Estatística, a partir da rotina diária dos alunos. Como objetivo geral, delimitamos investigar possibilidades de promover o ensino de matemática como uma prática natural e espontânea, que possam estimular o desenvolvimento pessoal e coletivo, visando à realização do indivíduo e da comunidade como um todo. Para isso, realizamos uma pesquisa qualitativa e instituímos quatro etapas: Estudo bibliográfico; Construção de tarefas/materiais pedagógicos; Produção de dados/Desenvolvimento das tarefas e Análise dos dados. Ainda, as tarefas realizadas baseadas na Atividade de Vida Autônoma — AVA permitiram a todos os alunos uma efetiva participação pelo fato de fazerem parte de seu dia a dia, independentemente do seu grau de dificuldade.Editora Unimontes2023-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/738110.46551/emd.v7n13a29Educação Matemática Debate; v. 7 n. 13 (2023): jan./dez.; 1-222526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7381/7156https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Mario Donizete Rodrigues de Vilas Bôas, Sandra Gonçalves2024-03-28T19:36:54Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/7381Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2024-03-28T19:36:54Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities Enseñar y aprender Matemáticas a través de Actividades de Vida Autónoma Ensinar e aprender Matemática por meio de Atividades de Vida Autônoma |
title |
Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities |
spellingShingle |
Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities Oliveira, Mario Donizete Rodrigues de Educação Especial e Inclusiva Atividade de Vida Autônoma Matemática Special and Inclusive Education Independent Living Activity Mathematics Educación Especial e Inclusiva Actividad de Vida Autónoma Matemáticas |
title_short |
Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities |
title_full |
Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities |
title_fullStr |
Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities |
title_full_unstemmed |
Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities |
title_sort |
Teaching and learning Mathematics through Independent Living Activities |
author |
Oliveira, Mario Donizete Rodrigues de |
author_facet |
Oliveira, Mario Donizete Rodrigues de Vilas Bôas, Sandra Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
Vilas Bôas, Sandra Gonçalves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Mario Donizete Rodrigues de Vilas Bôas, Sandra Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Especial e Inclusiva Atividade de Vida Autônoma Matemática Special and Inclusive Education Independent Living Activity Mathematics Educación Especial e Inclusiva Actividad de Vida Autónoma Matemáticas |
topic |
Educação Especial e Inclusiva Atividade de Vida Autônoma Matemática Special and Inclusive Education Independent Living Activity Mathematics Educación Especial e Inclusiva Actividad de Vida Autónoma Matemáticas |
description |
This article, we present the Oral Hygiene Research Context, where we address the Thematic Units: Algebra, Numbers, Probability, and Statistics, working within the students' daily routine. Our overall objective is to investigate possibilities to promote the teaching of mathematics as a natural and spontaneous practice that can stimulate personal and collective development, aiming for the fulfillment of individuals and the community as a whole. We conducted a qualitative research and established four stages: Bibliographic study; Construction of tasks/pedagogical materials; Data production/Task development; Data analysis. The tasks, based on the Autonomous Living Activity — AVA, allowed all students to effectively participate due to their integration into their daily lives, regardless of their level of difficulty. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7381 10.46551/emd.v7n13a29 |
url |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7381 |
identifier_str_mv |
10.46551/emd.v7n13a29 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7381/7156 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unimontes |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unimontes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática Debate; v. 7 n. 13 (2023): jan./dez.; 1-22 2526-6136 reponame:Educação Matemática Debate instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) instacron:UNIMONTES |
instname_str |
Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) |
instacron_str |
UNIMONTES |
institution |
UNIMONTES |
reponame_str |
Educação Matemática Debate |
collection |
Educação Matemática Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.emd@unimontes.br|| |
_version_ |
1797174835111002112 |