Mathematics teaching through contextualization and research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tiesen, Sandryne Maria de Campos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Araujo, Rafaele Rodrigues de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática Debate
Texto Completo: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3114
Resumo: This work aimed to describe and analyze the potential of a contextualized didactic activity for the teaching of Mathematics with students of the first year of High School. For that, we used the action research methodology to investigate an activity on the use of cell phones in the classroom in the teaching of Mathematics. In the analysis of the results, two categories emerged: students' understandings in Mathematics from everyday questions, and research as a potential for teaching and learning in Mathematics. From the discussion held in these categories, we argue that by carrying out a contextualized and investigative practice in the teaching of mathematical concepts, we enhance the process of forming conscious and critical subjects.
id UNIMONTES1_8f9d01ff616d5cc99761cf95c4fda8b5
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/3114
network_acronym_str UNIMONTES1
network_name_str Educação Matemática Debate
repository_id_str
spelling Mathematics teaching through contextualization and researchEnseñanza de las Matemáticas a través de la contextualización y la investigaciónO ensino de Matemática por meio da contextualização e da pesquisaContextualizaçãoEnsino de MatemáticaPesquisaContextualizationMath TeachingResearchContextualizaciónEnseñanza de las MatemáticasInvestigaciónThis work aimed to describe and analyze the potential of a contextualized didactic activity for the teaching of Mathematics with students of the first year of High School. For that, we used the action research methodology to investigate an activity on the use of cell phones in the classroom in the teaching of Mathematics. In the analysis of the results, two categories emerged: students' understandings in Mathematics from everyday questions, and research as a potential for teaching and learning in Mathematics. From the discussion held in these categories, we argue that by carrying out a contextualized and investigative practice in the teaching of mathematical concepts, we enhance the process of forming conscious and critical subjects.Este trabajo tuvo como objetivo describir y analizar el potencial de una actividad didáctica contextualizada para la enseñanza de las Matemáticas con alumnos de primer año de Bachillerato. Para ello, utilizamos la metodología de investigación-acción para investigar una actividad sobre el uso de teléfonos móviles en el aula de la enseñanza de las Matemáticas. En el análisis de los resultados, surgieron dos categorías: la comprensión de los estudiantes en matemáticas a partir de preguntas cotidianas, y la investigación como potencial para la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas.O presente artigo teve por objetivo descrever e analisar a potencialidade de uma atividade didática contextualizada para o ensino de Matemática com estudantes do primeiro ano do Ensino Médio. Para isso, utilizamos a metodologia da pesquisa-ação para realizar a investigação sobre o uso de celular em sala de aula no ensino de Matemática. Na análise dos resultados emergiram duas categorias: compreensões dos estudantes em Matemática a partir de questões cotidianas, e a pesquisa como potencializadora do ensino e da aprendizagem em Matemática. A partir da discussão realizada nessas categorias, argumentamos que, ao realizar uma prática contextualizada e investigativa no ensino de conceitos matemáticos, potencializamos o processo de formação de sujeitos conscientes e críticos.Editora Unimontes2020-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/311410.46551/emd.e202054Educação Matemática Debate; v. 4 n. 10 (2020): jan./dez.; 1-162526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3114/4362https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3114/3345https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessTiesen, Sandryne Maria de CamposAraujo, Rafaele Rodrigues de2021-06-30T17:35:20Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/3114Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2021-06-30T17:35:20Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematics teaching through contextualization and research
Enseñanza de las Matemáticas a través de la contextualización y la investigación
O ensino de Matemática por meio da contextualização e da pesquisa
title Mathematics teaching through contextualization and research
spellingShingle Mathematics teaching through contextualization and research
Tiesen, Sandryne Maria de Campos
Contextualização
Ensino de Matemática
Pesquisa
Contextualization
Math Teaching
Research
Contextualización
Enseñanza de las Matemáticas
Investigación
title_short Mathematics teaching through contextualization and research
title_full Mathematics teaching through contextualization and research
title_fullStr Mathematics teaching through contextualization and research
title_full_unstemmed Mathematics teaching through contextualization and research
title_sort Mathematics teaching through contextualization and research
author Tiesen, Sandryne Maria de Campos
author_facet Tiesen, Sandryne Maria de Campos
Araujo, Rafaele Rodrigues de
author_role author
author2 Araujo, Rafaele Rodrigues de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tiesen, Sandryne Maria de Campos
Araujo, Rafaele Rodrigues de
dc.subject.por.fl_str_mv Contextualização
Ensino de Matemática
Pesquisa
Contextualization
Math Teaching
Research
Contextualización
Enseñanza de las Matemáticas
Investigación
topic Contextualização
Ensino de Matemática
Pesquisa
Contextualization
Math Teaching
Research
Contextualización
Enseñanza de las Matemáticas
Investigación
description This work aimed to describe and analyze the potential of a contextualized didactic activity for the teaching of Mathematics with students of the first year of High School. For that, we used the action research methodology to investigate an activity on the use of cell phones in the classroom in the teaching of Mathematics. In the analysis of the results, two categories emerged: students' understandings in Mathematics from everyday questions, and research as a potential for teaching and learning in Mathematics. From the discussion held in these categories, we argue that by carrying out a contextualized and investigative practice in the teaching of mathematical concepts, we enhance the process of forming conscious and critical subjects.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3114
10.46551/emd.e202054
url https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3114
identifier_str_mv 10.46551/emd.e202054
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3114/4362
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3114/3345
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática Debate; v. 4 n. 10 (2020): jan./dez.; 1-16
2526-6136
reponame:Educação Matemática Debate
instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron:UNIMONTES
instname_str Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron_str UNIMONTES
institution UNIMONTES
reponame_str Educação Matemática Debate
collection Educação Matemática Debate
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
repository.mail.fl_str_mv revista.emd@unimontes.br||
_version_ 1797174835515752448