Mathematics teaching through contextualization and research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática Debate |
Texto Completo: | https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3114 |
Resumo: | This work aimed to describe and analyze the potential of a contextualized didactic activity for the teaching of Mathematics with students of the first year of High School. For that, we used the action research methodology to investigate an activity on the use of cell phones in the classroom in the teaching of Mathematics. In the analysis of the results, two categories emerged: students' understandings in Mathematics from everyday questions, and research as a potential for teaching and learning in Mathematics. From the discussion held in these categories, we argue that by carrying out a contextualized and investigative practice in the teaching of mathematical concepts, we enhance the process of forming conscious and critical subjects. |
id |
UNIMONTES1_8f9d01ff616d5cc99761cf95c4fda8b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/3114 |
network_acronym_str |
UNIMONTES1 |
network_name_str |
Educação Matemática Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematics teaching through contextualization and researchEnseñanza de las Matemáticas a través de la contextualización y la investigaciónO ensino de Matemática por meio da contextualização e da pesquisaContextualizaçãoEnsino de MatemáticaPesquisaContextualizationMath TeachingResearchContextualizaciónEnseñanza de las MatemáticasInvestigaciónThis work aimed to describe and analyze the potential of a contextualized didactic activity for the teaching of Mathematics with students of the first year of High School. For that, we used the action research methodology to investigate an activity on the use of cell phones in the classroom in the teaching of Mathematics. In the analysis of the results, two categories emerged: students' understandings in Mathematics from everyday questions, and research as a potential for teaching and learning in Mathematics. From the discussion held in these categories, we argue that by carrying out a contextualized and investigative practice in the teaching of mathematical concepts, we enhance the process of forming conscious and critical subjects.Este trabajo tuvo como objetivo describir y analizar el potencial de una actividad didáctica contextualizada para la enseñanza de las Matemáticas con alumnos de primer año de Bachillerato. Para ello, utilizamos la metodología de investigación-acción para investigar una actividad sobre el uso de teléfonos móviles en el aula de la enseñanza de las Matemáticas. En el análisis de los resultados, surgieron dos categorías: la comprensión de los estudiantes en matemáticas a partir de preguntas cotidianas, y la investigación como potencial para la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas.O presente artigo teve por objetivo descrever e analisar a potencialidade de uma atividade didática contextualizada para o ensino de Matemática com estudantes do primeiro ano do Ensino Médio. Para isso, utilizamos a metodologia da pesquisa-ação para realizar a investigação sobre o uso de celular em sala de aula no ensino de Matemática. Na análise dos resultados emergiram duas categorias: compreensões dos estudantes em Matemática a partir de questões cotidianas, e a pesquisa como potencializadora do ensino e da aprendizagem em Matemática. A partir da discussão realizada nessas categorias, argumentamos que, ao realizar uma prática contextualizada e investigativa no ensino de conceitos matemáticos, potencializamos o processo de formação de sujeitos conscientes e críticos.Editora Unimontes2020-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/311410.46551/emd.e202054Educação Matemática Debate; v. 4 n. 10 (2020): jan./dez.; 1-162526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3114/4362https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3114/3345https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessTiesen, Sandryne Maria de CamposAraujo, Rafaele Rodrigues de2021-06-30T17:35:20Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/3114Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2021-06-30T17:35:20Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematics teaching through contextualization and research Enseñanza de las Matemáticas a través de la contextualización y la investigación O ensino de Matemática por meio da contextualização e da pesquisa |
title |
Mathematics teaching through contextualization and research |
spellingShingle |
Mathematics teaching through contextualization and research Tiesen, Sandryne Maria de Campos Contextualização Ensino de Matemática Pesquisa Contextualization Math Teaching Research Contextualización Enseñanza de las Matemáticas Investigación |
title_short |
Mathematics teaching through contextualization and research |
title_full |
Mathematics teaching through contextualization and research |
title_fullStr |
Mathematics teaching through contextualization and research |
title_full_unstemmed |
Mathematics teaching through contextualization and research |
title_sort |
Mathematics teaching through contextualization and research |
author |
Tiesen, Sandryne Maria de Campos |
author_facet |
Tiesen, Sandryne Maria de Campos Araujo, Rafaele Rodrigues de |
author_role |
author |
author2 |
Araujo, Rafaele Rodrigues de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tiesen, Sandryne Maria de Campos Araujo, Rafaele Rodrigues de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Contextualização Ensino de Matemática Pesquisa Contextualization Math Teaching Research Contextualización Enseñanza de las Matemáticas Investigación |
topic |
Contextualização Ensino de Matemática Pesquisa Contextualization Math Teaching Research Contextualización Enseñanza de las Matemáticas Investigación |
description |
This work aimed to describe and analyze the potential of a contextualized didactic activity for the teaching of Mathematics with students of the first year of High School. For that, we used the action research methodology to investigate an activity on the use of cell phones in the classroom in the teaching of Mathematics. In the analysis of the results, two categories emerged: students' understandings in Mathematics from everyday questions, and research as a potential for teaching and learning in Mathematics. From the discussion held in these categories, we argue that by carrying out a contextualized and investigative practice in the teaching of mathematical concepts, we enhance the process of forming conscious and critical subjects. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3114 10.46551/emd.e202054 |
url |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3114 |
identifier_str_mv |
10.46551/emd.e202054 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3114/4362 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3114/3345 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unimontes |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unimontes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática Debate; v. 4 n. 10 (2020): jan./dez.; 1-16 2526-6136 reponame:Educação Matemática Debate instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) instacron:UNIMONTES |
instname_str |
Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) |
instacron_str |
UNIMONTES |
institution |
UNIMONTES |
reponame_str |
Educação Matemática Debate |
collection |
Educação Matemática Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.emd@unimontes.br|| |
_version_ |
1797174835515752448 |