Xakriabá indigenous art: among jaguars, fish, clay joãos and other-than-humans
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Argumentos (Montes Claros. Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/article/view/7552 |
Resumo: | The Xakriabá people live in the municipality of São João das Missões, north of the state of Minas Gerais, with a population of approximately 14 thousand people, distributed across 40 villages. The main challenges faced by the people are the lack of water, the resumption of ancestral and territorial practices to have access to natural resources important for their subsistence and, as in the past, to once again access the São Francisco River. Currently, Xakriabá indigenous art represents a fighting tool and has contributed to denouncing the centuries-old violence suffered by the entire people. The Xakriabá artists are inspired by the multispecies relationships of their people and the cerrado biome of northern Minas Gerais, to express their experience with the land, water, animals, trees and their enchantments. This photo essay presents images of utensils made from wood and clay, such as moringas with lids of different animals, as well as lids with enchanted beings, such as the moringa jaguar cabocla and the moringa bicho-man. |
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Xakriabá indigenous art: among jaguars, fish, clay joãos and other-than-humansArte indígena Xakriabá: entre-jaguares, peces, joãos de barro y no humanosEnsaio Fotográfico Arte indígena Xakriabá: entre-onças, peixes, joãos-de barro e outros-que-humanosArte Indígena. Xakriabá. Relações multiespécies.Indigenous Art. Xakriabá. Multispecies relationships.Arte Indígena; Xakriabá; Relaciones multiespécies.The Xakriabá people live in the municipality of São João das Missões, north of the state of Minas Gerais, with a population of approximately 14 thousand people, distributed across 40 villages. The main challenges faced by the people are the lack of water, the resumption of ancestral and territorial practices to have access to natural resources important for their subsistence and, as in the past, to once again access the São Francisco River. Currently, Xakriabá indigenous art represents a fighting tool and has contributed to denouncing the centuries-old violence suffered by the entire people. The Xakriabá artists are inspired by the multispecies relationships of their people and the cerrado biome of northern Minas Gerais, to express their experience with the land, water, animals, trees and their enchantments. This photo essay presents images of utensils made from wood and clay, such as moringas with lids of different animals, as well as lids with enchanted beings, such as the moringa jaguar cabocla and the moringa bicho-man.El pueblo Xakriabá vive en el municipio de São João das Missões, al norte del estado de Minas Gerais, con una población de aproximadamente 14 mil personas, distribuidas en 40 aldeas. Los principales desafíos que enfrenta el pueblo son la falta de agua, la reanudación de prácticas ancestrales y territoriales para tener acceso a recursos naturales importantes para su subsistencia y, como en el pasado, volver a acceder al río São Francisco. Actualmente, el arte indígena Xakriabá representa una herramienta de lucha y ha contribuido a denunciar la violencia centenaria que sufre todo el pueblo. Los artistas de Xakriabá se inspiran en las relaciones multiespecies de su pueblo y el bioma del cerrado del norte de Minas Gerais, para expresar su experiencia con la tierra, el agua, los animales, los árboles y sus encantamientos. Este ensayo fotográfico presenta imágenes de utensilios elaborados en madera y barro, como moringas con tapas de diferentes animales, así como tapas con seres encantados, como la moringa jaguar cabocla y la moringa bicho-hombre.O povo Xakriabá vive no município de São João das Missões, norte do estado de Minas Gerais, tendo uma população de aproximadamente 14 mil pessoas, distribuídas por 40 aldeias. Os principais desafios enfrentados pelo povo são a falta de água, as retomadas de práticas ancestrais e territoriais para ter acesso a recursos naturais importantes para a sua subsistência e para, assim como no passado, novamente acessar o rio São Francisco. Atualmente, a arte indígena Xakriabá representa uma ferramenta de luta e tem contribuído para denunciar as violências seculares sofridas por todo o povo. Os artistas Xakriabá se inspiram nas relações multiespécies do seu povo e no bioma do cerrado do norte de Minas Gerais, para expressar a experiência com a terra, a água, os animais, as árvores e seus encantados. O presente ensaio fotográfico apresenta imagens de utensílios feitos de madeiras e argilas, como as moringas com tampas de distintos animais, bem como de tampas com seres encantados, como a moringa onça cabocla e a moringa bicho-homem.Editora Unimontes2024-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/article/view/755210.46551/issn.2527-2551v21n1p.301-323Argumentos - Revista do Departamento de Ciências Sociais da Unimontes; v. 21 n. 1 (2024); 301-3232527-25511806-5627reponame:Argumentos (Montes Claros. Online)instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/article/view/7552/7238Copyright (c) 2024 Argumentos - Revista do Departamento de Ciências Sociais da Unimontesinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Vanginei Leite2024-03-27T16:41:28Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/7552Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentosPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/oairevista.argumentos@unimontes.br|| portal.periodicos@unimontes.br||2527-25511806-5627opendoar:2024-03-27T16:41:28Argumentos (Montes Claros. Online) - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false |
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