Between exhausted worlds, enchanted territories and other-than-human beings: approaching different learning experiences with the Pataxó people
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Argumentos (Montes Claros. Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/article/view/7536 |
Resumo: | Having as a backdrop the critique of Western humanism, especially from its notion of human exceptionality, this work succinctly presents an outline of the Pataxó ontology, constituted by a myriad of other-than-human beings and enchanted places, with the objective of highlighting that the indigenous reflection represents a divergent landmark from the conceptions that form an idea of the Western world as a culmination of historical evolution, with the notion of progress as a trump card to affirm the superiority of the West compared to so many other civilizations. Based on a set of interviews originating from ethnographic incursions, theoretical reflections and Pataxó conceptualizations are intertwined. The analysis points out that the Pataxó ontology constitutes a set of indigenous freedom practices, as well as a strong resource to legitimize belonging to their territories. |
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Between exhausted worlds, enchanted territories and other-than-human beings: approaching different learning experiences with the Pataxó people Entre mundos agotados, territorios encantados y seres que no son humanos: acercamiento a diferentes experiencias de aprendizaje con los Pataxó Entre mundos esgotados, territórios encantados e seres outros-que-humanos: abordando diferentes aprendizados com os Pataxó Povo Pataxó; Excepcionalidade humana; Ontologias.Pataxó People; Human exceptionality; Ontologies.Pueblo Pataxó; Excepcionalidad humana; Ontologías.Having as a backdrop the critique of Western humanism, especially from its notion of human exceptionality, this work succinctly presents an outline of the Pataxó ontology, constituted by a myriad of other-than-human beings and enchanted places, with the objective of highlighting that the indigenous reflection represents a divergent landmark from the conceptions that form an idea of the Western world as a culmination of historical evolution, with the notion of progress as a trump card to affirm the superiority of the West compared to so many other civilizations. Based on a set of interviews originating from ethnographic incursions, theoretical reflections and Pataxó conceptualizations are intertwined. The analysis points out that the Pataxó ontology constitutes a set of indigenous freedom practices, as well as a strong resource to legitimize belonging to their territories.Teniendo como telón de fondo la crítica al humanismo occidental, especialmente desde su noción de excepcionalidad humana, este trabajo presenta de manera sucinta un esbozo de la ontología Pataxó, constituida por una miríada de seres no humanos y lugares encantados, con el objetivo de resaltar que La reflexión indígena representa un hito divergente de las concepciones que configuran una idea del mundo occidental como culminación de la evolución histórica, con la noción de progreso como baza para afirmar la superioridad de Occidente frente a tantas otras civilizaciones. A partir de un conjunto de entrevistas provenientes de incursiones etnográficas, se entrelazan reflexiones teóricas y conceptualizaciones de Pataxó. El análisis señala que la ontología Pataxó constituye un conjunto de prácticas de libertad indígena, así como un fuerte recurso para legitimar la pertenencia a sus territorios.Tendo como pano de fundo a crítica ao humanismo ocidental, sobretudo a partir da sua noção de excepcionalidade humana, este artigo apresenta de forma sucinta um esboço da ontologia Pataxó, constituída por uma miríade de seres outros-que-humanos e lugares encantados, com o objetivo de evidenciar que a reflexão indígena representa um marco divergente das concepções que formam uma ideia do mundo ocidental como uma culminância da evolução histórica, tendo a noção de progresso como um trunfo para afirmar a superioridade do ocidente frente a tantas outras civilizações. A partir de um conjunto de entrevistas oriundas de incursões etnográficas, entrelaçam-se reflexões teóricas e conceitualizações Pataxó. A análise sugere que a ontologia Pataxó constitui-se como em um conjunto de práticas de liberdade indígena, bem como um forte recurso para legitimar o pertencimento aos seus territórios.Editora Unimontes2024-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/article/view/753610.46551/issn.2527-2551v21n1p.61-80Argumentos - Revista do Departamento de Ciências Sociais da Unimontes; v. 21 n. 1 (2024); 61-802527-25511806-5627reponame:Argumentos (Montes Claros. Online)instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/article/view/7536/7229Copyright (c) 2024 Argumentos - Revista do Departamento de Ciências Sociais da Unimontesinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves de Souza, Fabiano José2024-03-27T16:41:28Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/7536Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentosPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/argumentos/oairevista.argumentos@unimontes.br|| portal.periodicos@unimontes.br||2527-25511806-5627opendoar:2024-03-27T16:41:28Argumentos (Montes Claros. Online) - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false |
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