Motor development of children 7 to 10 years: a literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Wilson Geraldo Martins
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Martins, Leonardo Tavares, Tertuliano, Ivan Wallan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno de Educação Física e Esporte
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/21774
Resumo: OBJECTIVE: The objective of the present study was to organize articles that used the Motor Development Scale (MDS) for motor evaluation in children from 7 to 10 years old, in order to understand the motor development levels of these children. METHODS: For this, we used a literature review study, seeking theoretical references via electronic search engines: Google academic, Capes and Scielo journals. The theoretical references used comprised the period from 2012 to 2018. RESULTS: In the organization of the contents (theoretical frameworks), it can be observed that the practice of physical activity and sports promote better motor development; children from public and private schools show no differences in motor development levels; There are no differences in motor development between urban and rural children; children with low motor development present poor performance in school; Physical activity can positively influence the motor development of children aged 7 to 10 years, provided it is performed in an organized and systematic manner. CONCLUSION: Given the notes, it can be assumed that there is relevance in the practice of physical activity for motor development of children aged 7 to 10 years and that most children between 7 and 10 years have normal rates of motor development.
id UNIOESTE-3_05542f4ac863bc36d01cfe9b8ae17347
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/21774
network_acronym_str UNIOESTE-3
network_name_str Caderno de Educação Física e Esporte
repository_id_str
spelling Motor development of children 7 to 10 years: a literature reviewDesenvolvimento motor de crianças de 7 a 10 anos de idade: uma revisão de literaturaDesenvolvimento motorcriançaEDMDesenvolvimento humanoMotor developmentChildMDSHuman developmentOBJECTIVE: The objective of the present study was to organize articles that used the Motor Development Scale (MDS) for motor evaluation in children from 7 to 10 years old, in order to understand the motor development levels of these children. METHODS: For this, we used a literature review study, seeking theoretical references via electronic search engines: Google academic, Capes and Scielo journals. The theoretical references used comprised the period from 2012 to 2018. RESULTS: In the organization of the contents (theoretical frameworks), it can be observed that the practice of physical activity and sports promote better motor development; children from public and private schools show no differences in motor development levels; There are no differences in motor development between urban and rural children; children with low motor development present poor performance in school; Physical activity can positively influence the motor development of children aged 7 to 10 years, provided it is performed in an organized and systematic manner. CONCLUSION: Given the notes, it can be assumed that there is relevance in the practice of physical activity for motor development of children aged 7 to 10 years and that most children between 7 and 10 years have normal rates of motor development.OBJETIVO: O objetivo do presente estudo foi organizar artigos que utilizaram da Escala de Desenvolvimento Motor (EDM) para avaliação motora em crianças de 7 a 10 anos de idade, com o intuito de compreender os níveis de desenvolvimento motor dessas crianças. MÉTODOS: Para isso, utilizou-se de um estudo de revisão bibliográfica, buscando-se referenciais teóricos via buscadores eletrônicos: Google acadêmico, Periódicos Capes e Scielo. Os referenciais teóricos utilizados compreenderam o período de 2012 a 2018. RESULTADOS: Na organização dos conteúdos (referenciais teóricos), pode-se observar que a prática de atividades físicas estruturadas promovem um melhor desenvolvimento motor; crianças de escolas públicas e privadas não apresentam diferenças de níveis de desenvolvimento motor; não existem diferenças de desenvolvimento motor entre crianças de área urbana e área rural; crianças com baixo desenvolvimento motor apresentam baixo desempenho na escola; a atividade física pode influenciar, de forma positiva, o desenvolvimento motor das crianças com idade entre 07 e 10 anos, desde que seja realizada de forma organizada e sistematizada. CONCLUSÃO: Diante dos apontamentos, pode-se assumir que existe relevância na prática da atividade física para o desenvolvimento motor das crianças com idade entre 07 e 10 anos e que a maior parte das crianças entre 07 e 10 anos apresentam índices normais de desenvolvimento motor. Universidade Estadual do Oeste do Paraná2020-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2177410.36453/2318-5104.2020.v18.n1.p29Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 18 No. 1 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 29-34Caderno de Educação Física e Esporte; v. 18 n. 1 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 29-342318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/21774/pdfCopyright (c) 2019 Direitor Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Wilson Geraldo MartinsMartins, Leonardo TavaresTertuliano, Ivan Wallan2023-07-31T18:27:05Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/21774Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2023-07-31T18:27:05Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Motor development of children 7 to 10 years: a literature review
Desenvolvimento motor de crianças de 7 a 10 anos de idade: uma revisão de literatura
title Motor development of children 7 to 10 years: a literature review
spellingShingle Motor development of children 7 to 10 years: a literature review
Costa, Wilson Geraldo Martins
Desenvolvimento motor
criança
EDM
Desenvolvimento humano
Motor development
Child
MDS
Human development
title_short Motor development of children 7 to 10 years: a literature review
title_full Motor development of children 7 to 10 years: a literature review
title_fullStr Motor development of children 7 to 10 years: a literature review
title_full_unstemmed Motor development of children 7 to 10 years: a literature review
title_sort Motor development of children 7 to 10 years: a literature review
author Costa, Wilson Geraldo Martins
author_facet Costa, Wilson Geraldo Martins
Martins, Leonardo Tavares
Tertuliano, Ivan Wallan
author_role author
author2 Martins, Leonardo Tavares
Tertuliano, Ivan Wallan
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Wilson Geraldo Martins
Martins, Leonardo Tavares
Tertuliano, Ivan Wallan
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento motor
criança
EDM
Desenvolvimento humano
Motor development
Child
MDS
Human development
topic Desenvolvimento motor
criança
EDM
Desenvolvimento humano
Motor development
Child
MDS
Human development
description OBJECTIVE: The objective of the present study was to organize articles that used the Motor Development Scale (MDS) for motor evaluation in children from 7 to 10 years old, in order to understand the motor development levels of these children. METHODS: For this, we used a literature review study, seeking theoretical references via electronic search engines: Google academic, Capes and Scielo journals. The theoretical references used comprised the period from 2012 to 2018. RESULTS: In the organization of the contents (theoretical frameworks), it can be observed that the practice of physical activity and sports promote better motor development; children from public and private schools show no differences in motor development levels; There are no differences in motor development between urban and rural children; children with low motor development present poor performance in school; Physical activity can positively influence the motor development of children aged 7 to 10 years, provided it is performed in an organized and systematic manner. CONCLUSION: Given the notes, it can be assumed that there is relevance in the practice of physical activity for motor development of children aged 7 to 10 years and that most children between 7 and 10 years have normal rates of motor development.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/21774
10.36453/2318-5104.2020.v18.n1.p29
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/21774
identifier_str_mv 10.36453/2318-5104.2020.v18.n1.p29
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/21774/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Direitor Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Direitor Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 18 No. 1 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 29-34
Caderno de Educação Física e Esporte; v. 18 n. 1 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 29-34
2318-5090
2318-5104
reponame:Caderno de Educação Física e Esporte
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron:UNIOESTE
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron_str UNIOESTE
institution UNIOESTE
reponame_str Caderno de Educação Física e Esporte
collection Caderno de Educação Física e Esporte
repository.name.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
repository.mail.fl_str_mv revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br
_version_ 1798313411049684992