THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno de Educação Física e Esporte |
Texto Completo: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939 |
Resumo: | We start the analysis of two reference works of Public Health, “The disease” by Giovanni Berlinguer (1988) and “What is health?” by Naomar de Almeida-Filho (2011), trying to show the differentiated con¬tribution that such works develop with respect to interpretations and con¬textualization that ‘health’ and ‘disease’ can be offer – in addittion to the biomedical paradigm. Featured categories are addressed in these works, which allow further dialogue with relevant issues of everyday life. In this sense, the incorporation of conceptual problematization can bring impor¬tant contributions related to Physical Education, especially in terms of their integration in the spheres of public health services. |
id |
UNIOESTE-3_2c938a05fa818c5d500adb732b98d004 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/6939 |
network_acronym_str |
UNIOESTE-3 |
network_name_str |
Caderno de Educação Física e Esporte |
repository_id_str |
|
spelling |
THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATIONO DEBATE CONCEITUAL SOBRE SAÚDE E DOENÇA: CONTRIBUIÇÕES PARA A EDUCAÇÃO FÍSICASaúdeDoençaAspectos conceituaisProdução de conhecimento.We start the analysis of two reference works of Public Health, “The disease” by Giovanni Berlinguer (1988) and “What is health?” by Naomar de Almeida-Filho (2011), trying to show the differentiated con¬tribution that such works develop with respect to interpretations and con¬textualization that ‘health’ and ‘disease’ can be offer – in addittion to the biomedical paradigm. Featured categories are addressed in these works, which allow further dialogue with relevant issues of everyday life. In this sense, the incorporation of conceptual problematization can bring impor¬tant contributions related to Physical Education, especially in terms of their integration in the spheres of public health services. Partimos da análise de duas obras de referência da Saúde Co¬letiva, “A doença” de Giovanni Berlinguer (1988) e “O que é saúde?” de Naomar de Almeida-Filho (2011), para tentar mostrar a contribuição diferenciada que tais trabalhos desenvolvem em relação à riqueza de inter-pretações que ‘saúde’ e ‘doença’ podem comportar – para além do olhar biomédico. Foram abordadas categorias explicativas em destaque nessas obras, que permitem dialogar mais contextualmente com questões da vida cotidiana. Nesse sentido, a incorporação de problematizações conceituais afins pode trazer aportes relevantes à Educação Física, sobretudo, em ter¬mos de sua inserção nas esferas dos serviços públicos de saúde. Universidade Estadual do Oeste do Paraná2012-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939Caderno de Educação Física e Esporte; V. 10, N. 18, 2011 | Caderno de Educação Física; 23-282318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939/5721https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939/17994Bagrichevsky, MarcosTeixeira, BrunaEstevão, Adrianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-03-03T22:49:32Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/6939Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2013-03-03T22:49:32Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION O DEBATE CONCEITUAL SOBRE SAÚDE E DOENÇA: CONTRIBUIÇÕES PARA A EDUCAÇÃO FÍSICA |
title |
THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION |
spellingShingle |
THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION Bagrichevsky, Marcos Saúde Doença Aspectos conceituais Produção de conhecimento. |
title_short |
THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION |
title_full |
THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION |
title_fullStr |
THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION |
title_full_unstemmed |
THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION |
title_sort |
THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION |
author |
Bagrichevsky, Marcos |
author_facet |
Bagrichevsky, Marcos Teixeira, Bruna Estevão, Adriana |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Bruna Estevão, Adriana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bagrichevsky, Marcos Teixeira, Bruna Estevão, Adriana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saúde Doença Aspectos conceituais Produção de conhecimento. |
topic |
Saúde Doença Aspectos conceituais Produção de conhecimento. |
description |
We start the analysis of two reference works of Public Health, “The disease” by Giovanni Berlinguer (1988) and “What is health?” by Naomar de Almeida-Filho (2011), trying to show the differentiated con¬tribution that such works develop with respect to interpretations and con¬textualization that ‘health’ and ‘disease’ can be offer – in addittion to the biomedical paradigm. Featured categories are addressed in these works, which allow further dialogue with relevant issues of everyday life. In this sense, the incorporation of conceptual problematization can bring impor¬tant contributions related to Physical Education, especially in terms of their integration in the spheres of public health services. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939 |
url |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939/5721 https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939/17994 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno de Educação Física e Esporte; V. 10, N. 18, 2011 | Caderno de Educação Física; 23-28 2318-5090 2318-5104 reponame:Caderno de Educação Física e Esporte instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) instacron:UNIOESTE |
instname_str |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
instacron_str |
UNIOESTE |
institution |
UNIOESTE |
reponame_str |
Caderno de Educação Física e Esporte |
collection |
Caderno de Educação Física e Esporte |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br |
_version_ |
1798313413157322752 |