Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Danilo Fernandes da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Queiroga, Marcos Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno de Educação Física e Esporte
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23772
Resumo: OBJECTIVE: To contextualize the use of methodological tools and report the experiences with the course “Assessment and Prescription of Physical Activity for Health and Disease” ministered for professionals/residents in Physical Education (PE). METHODS: The article presents the descriptions of activities developed for two professionals of the first class from the multidisciplinary residence of the Midwestern Parana State University (Unicentro-PR). We aimed to innovate in teaching aspects, using methodological references such as evidence-based physical activity and program-based learning. RESULTS: There are some highlighted experiences such as the importance of searching for the theoretical reference and the timing to apply the topics, optimizing the application of science in the residences’ practice and the pragmatic trials stimulating evidences that reflects practices.CONCLUSION: We hope this report provides the continuous discussion on multidisciplinary residence courses about the optimization of science applied into practice by PE professionals in the primary health care context.  
id UNIOESTE-3_b91c6b3f7cc63801cd1503b4a793ff14
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/23772
network_acronym_str UNIOESTE-3
network_name_str Caderno de Educação Física e Esporte
repository_id_str
spelling Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residenceVamos falar sobre ciência: aproximação da ciência na prática do profissional de educação física na residência multiprofissionalAtenção primária à saúdeExercícioSaúde PúblicaInternato não MédicoCentros de Saúde.Primary Health CareExercisePublic HealthNon-medical InternshipHealth CentersOBJECTIVE: To contextualize the use of methodological tools and report the experiences with the course “Assessment and Prescription of Physical Activity for Health and Disease” ministered for professionals/residents in Physical Education (PE). METHODS: The article presents the descriptions of activities developed for two professionals of the first class from the multidisciplinary residence of the Midwestern Parana State University (Unicentro-PR). We aimed to innovate in teaching aspects, using methodological references such as evidence-based physical activity and program-based learning. RESULTS: There are some highlighted experiences such as the importance of searching for the theoretical reference and the timing to apply the topics, optimizing the application of science in the residences’ practice and the pragmatic trials stimulating evidences that reflects practices.CONCLUSION: We hope this report provides the continuous discussion on multidisciplinary residence courses about the optimization of science applied into practice by PE professionals in the primary health care context.  OBJETIVO: Contextualizar o uso das ferramentas metodológicas e relatar as experiências com a disciplina de “Avaliação e Prescrição de Atividade Física para a Saúde e Doença” ministrada para profissionais/residentes de Educação Física (EF). MÉTODOS: O artigo apresenta as descrições de atividades desenvolvidas para dois profissionais da primeira turma de residência multiprofissional da Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro-PR). Buscou-se inovar em aspectos do ensino, utilizando como referência metodológica a atividade física baseada em evidências e aprendizagem baseada em problemas.RESULTADOS: Entre as experiências destacadas estão a importância da busca por referencial teórico e os momentos de aplicação dos conteúdos na prática, e a contextualização dos ensaios pragmáticos fomentando reflexões sobre a prática no âmbito da atenção primária à saúde (APS).CONCLUSÃO: Espera-se que esse relato propicie a discussão continuada nos cursos de residência multiprofissional sobre a otimização da aplicação da ciência na prática dos profissionais de EF no contexto da APS.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2020-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2377210.36453/2318-5104.2020.v18.n3.p133Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 18 No. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 133-138Caderno de Educação Física e Esporte; v. 18 n. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 133-1382318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23772/16222Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Danilo Fernandes daQueiroga, Marcos Roberto2023-11-06T17:08:25Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/23772Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2023-11-06T17:08:25Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence
Vamos falar sobre ciência: aproximação da ciência na prática do profissional de educação física na residência multiprofissional
title Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence
spellingShingle Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence
Silva, Danilo Fernandes da
Atenção primária à saúde
Exercício
Saúde Pública
Internato não Médico
Centros de Saúde.
Primary Health Care
Exercise
Public Health
Non-medical Internship
Health Centers
title_short Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence
title_full Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence
title_fullStr Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence
title_full_unstemmed Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence
title_sort Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence
author Silva, Danilo Fernandes da
author_facet Silva, Danilo Fernandes da
Queiroga, Marcos Roberto
author_role author
author2 Queiroga, Marcos Roberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Danilo Fernandes da
Queiroga, Marcos Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Atenção primária à saúde
Exercício
Saúde Pública
Internato não Médico
Centros de Saúde.
Primary Health Care
Exercise
Public Health
Non-medical Internship
Health Centers
topic Atenção primária à saúde
Exercício
Saúde Pública
Internato não Médico
Centros de Saúde.
Primary Health Care
Exercise
Public Health
Non-medical Internship
Health Centers
description OBJECTIVE: To contextualize the use of methodological tools and report the experiences with the course “Assessment and Prescription of Physical Activity for Health and Disease” ministered for professionals/residents in Physical Education (PE). METHODS: The article presents the descriptions of activities developed for two professionals of the first class from the multidisciplinary residence of the Midwestern Parana State University (Unicentro-PR). We aimed to innovate in teaching aspects, using methodological references such as evidence-based physical activity and program-based learning. RESULTS: There are some highlighted experiences such as the importance of searching for the theoretical reference and the timing to apply the topics, optimizing the application of science in the residences’ practice and the pragmatic trials stimulating evidences that reflects practices.CONCLUSION: We hope this report provides the continuous discussion on multidisciplinary residence courses about the optimization of science applied into practice by PE professionals in the primary health care context.  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23772
10.36453/2318-5104.2020.v18.n3.p133
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23772
identifier_str_mv 10.36453/2318-5104.2020.v18.n3.p133
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23772/16222
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 18 No. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 133-138
Caderno de Educação Física e Esporte; v. 18 n. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 133-138
2318-5090
2318-5104
reponame:Caderno de Educação Física e Esporte
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron:UNIOESTE
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron_str UNIOESTE
institution UNIOESTE
reponame_str Caderno de Educação Física e Esporte
collection Caderno de Educação Física e Esporte
repository.name.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
repository.mail.fl_str_mv revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br
_version_ 1798313411481698304