Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno de Educação Física e Esporte |
Texto Completo: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23772 |
Resumo: | OBJECTIVE: To contextualize the use of methodological tools and report the experiences with the course “Assessment and Prescription of Physical Activity for Health and Disease” ministered for professionals/residents in Physical Education (PE). METHODS: The article presents the descriptions of activities developed for two professionals of the first class from the multidisciplinary residence of the Midwestern Parana State University (Unicentro-PR). We aimed to innovate in teaching aspects, using methodological references such as evidence-based physical activity and program-based learning. RESULTS: There are some highlighted experiences such as the importance of searching for the theoretical reference and the timing to apply the topics, optimizing the application of science in the residences’ practice and the pragmatic trials stimulating evidences that reflects practices.CONCLUSION: We hope this report provides the continuous discussion on multidisciplinary residence courses about the optimization of science applied into practice by PE professionals in the primary health care context. |
id |
UNIOESTE-3_b91c6b3f7cc63801cd1503b4a793ff14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/23772 |
network_acronym_str |
UNIOESTE-3 |
network_name_str |
Caderno de Educação Física e Esporte |
repository_id_str |
|
spelling |
Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residenceVamos falar sobre ciência: aproximação da ciência na prática do profissional de educação física na residência multiprofissionalAtenção primária à saúdeExercícioSaúde PúblicaInternato não MédicoCentros de Saúde.Primary Health CareExercisePublic HealthNon-medical InternshipHealth CentersOBJECTIVE: To contextualize the use of methodological tools and report the experiences with the course “Assessment and Prescription of Physical Activity for Health and Disease” ministered for professionals/residents in Physical Education (PE). METHODS: The article presents the descriptions of activities developed for two professionals of the first class from the multidisciplinary residence of the Midwestern Parana State University (Unicentro-PR). We aimed to innovate in teaching aspects, using methodological references such as evidence-based physical activity and program-based learning. RESULTS: There are some highlighted experiences such as the importance of searching for the theoretical reference and the timing to apply the topics, optimizing the application of science in the residences’ practice and the pragmatic trials stimulating evidences that reflects practices.CONCLUSION: We hope this report provides the continuous discussion on multidisciplinary residence courses about the optimization of science applied into practice by PE professionals in the primary health care context. OBJETIVO: Contextualizar o uso das ferramentas metodológicas e relatar as experiências com a disciplina de “Avaliação e Prescrição de Atividade Física para a Saúde e Doença” ministrada para profissionais/residentes de Educação Física (EF). MÉTODOS: O artigo apresenta as descrições de atividades desenvolvidas para dois profissionais da primeira turma de residência multiprofissional da Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro-PR). Buscou-se inovar em aspectos do ensino, utilizando como referência metodológica a atividade física baseada em evidências e aprendizagem baseada em problemas.RESULTADOS: Entre as experiências destacadas estão a importância da busca por referencial teórico e os momentos de aplicação dos conteúdos na prática, e a contextualização dos ensaios pragmáticos fomentando reflexões sobre a prática no âmbito da atenção primária à saúde (APS).CONCLUSÃO: Espera-se que esse relato propicie a discussão continuada nos cursos de residência multiprofissional sobre a otimização da aplicação da ciência na prática dos profissionais de EF no contexto da APS.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2020-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2377210.36453/2318-5104.2020.v18.n3.p133Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 18 No. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 133-138Caderno de Educação Física e Esporte; v. 18 n. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 133-1382318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23772/16222Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Danilo Fernandes daQueiroga, Marcos Roberto2023-11-06T17:08:25Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/23772Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2023-11-06T17:08:25Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence Vamos falar sobre ciência: aproximação da ciência na prática do profissional de educação física na residência multiprofissional |
title |
Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence |
spellingShingle |
Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence Silva, Danilo Fernandes da Atenção primária à saúde Exercício Saúde Pública Internato não Médico Centros de Saúde. Primary Health Care Exercise Public Health Non-medical Internship Health Centers |
title_short |
Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence |
title_full |
Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence |
title_fullStr |
Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence |
title_full_unstemmed |
Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence |
title_sort |
Let’s talk about science: approximating science and practice of exercise professionals in the multidisciplinary residence |
author |
Silva, Danilo Fernandes da |
author_facet |
Silva, Danilo Fernandes da Queiroga, Marcos Roberto |
author_role |
author |
author2 |
Queiroga, Marcos Roberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Danilo Fernandes da Queiroga, Marcos Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atenção primária à saúde Exercício Saúde Pública Internato não Médico Centros de Saúde. Primary Health Care Exercise Public Health Non-medical Internship Health Centers |
topic |
Atenção primária à saúde Exercício Saúde Pública Internato não Médico Centros de Saúde. Primary Health Care Exercise Public Health Non-medical Internship Health Centers |
description |
OBJECTIVE: To contextualize the use of methodological tools and report the experiences with the course “Assessment and Prescription of Physical Activity for Health and Disease” ministered for professionals/residents in Physical Education (PE). METHODS: The article presents the descriptions of activities developed for two professionals of the first class from the multidisciplinary residence of the Midwestern Parana State University (Unicentro-PR). We aimed to innovate in teaching aspects, using methodological references such as evidence-based physical activity and program-based learning. RESULTS: There are some highlighted experiences such as the importance of searching for the theoretical reference and the timing to apply the topics, optimizing the application of science in the residences’ practice and the pragmatic trials stimulating evidences that reflects practices.CONCLUSION: We hope this report provides the continuous discussion on multidisciplinary residence courses about the optimization of science applied into practice by PE professionals in the primary health care context. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23772 10.36453/2318-5104.2020.v18.n3.p133 |
url |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23772 |
identifier_str_mv |
10.36453/2318-5104.2020.v18.n3.p133 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23772/16222 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 18 No. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 133-138 Caderno de Educação Física e Esporte; v. 18 n. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 133-138 2318-5090 2318-5104 reponame:Caderno de Educação Física e Esporte instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) instacron:UNIOESTE |
instname_str |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
instacron_str |
UNIOESTE |
institution |
UNIOESTE |
reponame_str |
Caderno de Educação Física e Esporte |
collection |
Caderno de Educação Física e Esporte |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br |
_version_ |
1798313411481698304 |