AS INFLUÊNCIAS DO NEOLIBERALISMO NO TRABALHO DO PROFESSOR BRASILEIRO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stoffels, Fabio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: CARVALHAES, Wesley Luis, Machado, Daniella Lopes de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7357
Resumo: This article analyzes the neoliberal influences in the Brazilian State and its educational policies through recent decades and the changes caused by these policies in the professional performance of teachers. From bibliographical research that describes the neoliberal economic model and rescues its arrival in Brazil in the 1990s, we sought to understand the transformations that this model brought to the Brazilian State and to schools in recent years in order to make a critical reading regarding how the mischaracterization of the teacher's work has been happening in contemporary times. It can be seen that the evaluation proposal of the Basic Education Assessment System (Saeb), which responds to the neoliberal need to control public services, and Brazil’s National Common Core Curriculum (BNCC), among other government proposals, transform both school activities and teacher practices daily, controlling what and how they teach, aligning their work with neoliberal premises.
id UNIR-3_116e25a2ad89a889f75707068aad5f32
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/7357
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling AS INFLUÊNCIAS DO NEOLIBERALISMO NO TRABALHO DO PROFESSOR BRASILEIROTHE INFLUENCES OF NEOLIBERALISM ON BRAZILIAN TEACHER’S WORKLAS INFLUENCIAS DEL NEOLIBERALISMO EN EL TRABAJO DEL PROFESSOR BRASILEÑONeoliberalismEducationTeachingInstructionNeoliberalismo EducaciónDocenciaInstrucciónNeoliberalismoEducaçãoDocência InstruçãoThis article analyzes the neoliberal influences in the Brazilian State and its educational policies through recent decades and the changes caused by these policies in the professional performance of teachers. From bibliographical research that describes the neoliberal economic model and rescues its arrival in Brazil in the 1990s, we sought to understand the transformations that this model brought to the Brazilian State and to schools in recent years in order to make a critical reading regarding how the mischaracterization of the teacher's work has been happening in contemporary times. It can be seen that the evaluation proposal of the Basic Education Assessment System (Saeb), which responds to the neoliberal need to control public services, and Brazil’s National Common Core Curriculum (BNCC), among other government proposals, transform both school activities and teacher practices daily, controlling what and how they teach, aligning their work with neoliberal premises.Este artigo analisa as influências neoliberais no Estado e nas políticas educacionais brasileiras das últimas décadas e as mudanças ocasionadas por essas políticas na atuação profissional do professor. A partir de uma pesquisa bibliográfica que descreve o modelo econômico neoliberal e resgata a sua chegada ao Brasil dos anos 1990, buscou-se compreender as transformações que esse modelo trouxe ao Estado brasileiro e às escolas nos últimos anos a fim de se fazer uma leitura crítica sobre como a descaracterização do trabalho do professor vem acontecendo na contemporaneidade. Percebe-se que a proposta avaliativa do Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb), que responde à necessidade neoliberal de controle dos serviços públicos, e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC), entre outras propostas governamentais, transformam cotidianamente as atividades da escola e as práticas do professor, controlando o que e como ele ensina e alinhando o seu trabalho às premissas neoliberais.Este artículo analiza las influencias neoliberales en el Estado y en las políticas educativas brasileñas de las últimas décadas y los cambios provocados por esas políticas en el desempeño profesional del docente. A partir de una investigación bibliográfica que describe el modelo económico neoliberal y rescata su llegada a Brasil en la década de 1990, se buscó las transformaciones que ese modelo trajo al Estado brasileño y a las escuelas en los últimos años para hacer una lectura crítica sobre cómo la descaracterización del trabajo del profesor viene ocurriendo en la contemporaneidad. Se percibe que la propuesta valorativa del Sistema de Evaluación de la Educación Básica (Saeb), que responde a la necesidad neoliberal de control de los servicios públicos, y la Base Curricular Común Nacional (BNCC), entre otras propuestas gubernamentales, transforman las actividades de la escuela y las prácticas del profesor, controlando qué y cómo enseña y alineando su trabajo con premisas neoliberales.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/735710.26568/2359-2087.2023.7357EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-252359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7357/1355https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStoffels, FabioCARVALHAES, Wesley Luis Machado, Daniella Lopes de Souza2024-02-28T00:30:05Zoai:periodicos.unir.br:article/7357Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:05Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv AS INFLUÊNCIAS DO NEOLIBERALISMO NO TRABALHO DO PROFESSOR BRASILEIRO
THE INFLUENCES OF NEOLIBERALISM ON BRAZILIAN TEACHER’S WORK
LAS INFLUENCIAS DEL NEOLIBERALISMO EN EL TRABAJO DEL PROFESSOR BRASILEÑO
title AS INFLUÊNCIAS DO NEOLIBERALISMO NO TRABALHO DO PROFESSOR BRASILEIRO
spellingShingle AS INFLUÊNCIAS DO NEOLIBERALISMO NO TRABALHO DO PROFESSOR BRASILEIRO
Stoffels, Fabio
Neoliberalism
Education
Teaching
Instruction
Neoliberalismo
Educación
Docencia
Instrucción
Neoliberalismo
Educação
Docência
Instrução
title_short AS INFLUÊNCIAS DO NEOLIBERALISMO NO TRABALHO DO PROFESSOR BRASILEIRO
title_full AS INFLUÊNCIAS DO NEOLIBERALISMO NO TRABALHO DO PROFESSOR BRASILEIRO
title_fullStr AS INFLUÊNCIAS DO NEOLIBERALISMO NO TRABALHO DO PROFESSOR BRASILEIRO
title_full_unstemmed AS INFLUÊNCIAS DO NEOLIBERALISMO NO TRABALHO DO PROFESSOR BRASILEIRO
title_sort AS INFLUÊNCIAS DO NEOLIBERALISMO NO TRABALHO DO PROFESSOR BRASILEIRO
author Stoffels, Fabio
author_facet Stoffels, Fabio
CARVALHAES, Wesley Luis
Machado, Daniella Lopes de Souza
author_role author
author2 CARVALHAES, Wesley Luis
Machado, Daniella Lopes de Souza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Stoffels, Fabio
CARVALHAES, Wesley Luis
Machado, Daniella Lopes de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Neoliberalism
Education
Teaching
Instruction
Neoliberalismo
Educación
Docencia
Instrucción
Neoliberalismo
Educação
Docência
Instrução
topic Neoliberalism
Education
Teaching
Instruction
Neoliberalismo
Educación
Docencia
Instrucción
Neoliberalismo
Educação
Docência
Instrução
description This article analyzes the neoliberal influences in the Brazilian State and its educational policies through recent decades and the changes caused by these policies in the professional performance of teachers. From bibliographical research that describes the neoliberal economic model and rescues its arrival in Brazil in the 1990s, we sought to understand the transformations that this model brought to the Brazilian State and to schools in recent years in order to make a critical reading regarding how the mischaracterization of the teacher's work has been happening in contemporary times. It can be seen that the evaluation proposal of the Basic Education Assessment System (Saeb), which responds to the neoliberal need to control public services, and Brazil’s National Common Core Curriculum (BNCC), among other government proposals, transform both school activities and teacher practices daily, controlling what and how they teach, aligning their work with neoliberal premises.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7357
10.26568/2359-2087.2023.7357
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7357
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2023.7357
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7357/1355
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-25
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v10i
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174541501333504