The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Mário Luiz Ferrari
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Boscariol, Marina Contarini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658618
Resumo: This article aims to open wide teaching regulation’s technologies in order to potentialize solutions for an understanding (by the subject himself) of the teaching place produced by neoliberal political rationality. It uses as a methodological tool the discussion group, carried out with four Physical Education teachers working in Basic Education and educated by the same institution. This text takes the notion of self-care and technologies of self as conceptual analysis formulated by Michel Foucault. The analyzes indicate the strength of pedagogical discourses of Education and Physical Education in the constitution of teacher subjectivity and responsible for making teachers produce narratives about themselves at working act oriented by neoliberalism. From that debate, this article also takes some steps towards thinking about other ways to produces others narratives about being a teacher.
id UNICAMP-19_1376d222d206cc7cd930e8f2a8eff319
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658618
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questionsLa producción de narrativas sobre la enseñanza em educaci´n física: la construcci´ón de verdades y algunos temaA produção de narrativas sobre a docência em educação física: a construção de verdades e algumas problematizaçõesPhysical EducationEducationTeaching professionNeoliberalism and educationEducação FísicaEnsinoDocênciaNeoliberalismo e educaçãoEducación FísicaEnseñanzaDocenciaNeolberalismo y educacíonThis article aims to open wide teaching regulation’s technologies in order to potentialize solutions for an understanding (by the subject himself) of the teaching place produced by neoliberal political rationality. It uses as a methodological tool the discussion group, carried out with four Physical Education teachers working in Basic Education and educated by the same institution. This text takes the notion of self-care and technologies of self as conceptual analysis formulated by Michel Foucault. The analyzes indicate the strength of pedagogical discourses of Education and Physical Education in the constitution of teacher subjectivity and responsible for making teachers produce narratives about themselves at working act oriented by neoliberalism. From that debate, this article also takes some steps towards thinking about other ways to produces others narratives about being a teacher.Este texto tiene como objetivo abrir las tecnologías de la regulación de la enseñanza, a fin de potencializar soluciones para una comprensión (por el sujeto mismo) del lugar de la enseñanza producido por la racionalidad política neoliberal. Utiliza el grupo de discusión como una herramienta metodológica, realizada com cuatro maestros de Educación Física que trabajan em Educación Básica y capacitados por la misma institución. Toma como operador de análisis conceptual las nociones de tecnologias del yo y cuidado del si formuladas por Michel Foucault. Los análisis realizados indican la fuerza de los discursos pedagógicos de Educación y Educación Física em la constitución de la subjetividad docente y responsables de hacer que los maestros produzan narrativas sobre el los mismos en el campo de la actividad orientada principalmente por el neoliberalismo. A partir de ese debate, este artículo también da algunos pasos para pensar em otras formas de narrar la docência em elejercicio de la profesión.Este texto objetiva escancarar as tecnologias de regulação docente, a fim de potencializar saídas para uma compreensão (pelo próprio sujeito) do lugar da docência produzida pela racionalidade política neoliberal. Utiliza como instrumento metodológico o grupo de discussão, realizado com quatro professores de Educação Física em atuação na Educação Básica e formados pela mesma instituição. Toma como operador conceitual de análise as noções de técnicas de si e cuidado de si formuladas por Michel Foucault. As análises efetuadas indicam a força de discursos pedagógicos da Educação e da Educação Física na constituição da subjetividade docente e responsáveis por fazer com que os professores produzam narrativas sobre si mesmos no campo de atuação orientadas principalmente pelo neoliberalismo. A partir desse debate, este artigo também dá alguns passos no sentido de pensar outras formas de constituir-se docente no exercício da profissão.Universidade Estadual de Campinas2021-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865861810.20396/etd.v23i4.8658618ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 945-962ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 945-962ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 945-9621676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658618/27541Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Mário Luiz Ferrari Boscariol, Marina Contarini2021-11-23T17:00:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658618Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:35.185536ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions
La producción de narrativas sobre la enseñanza em educaci´n física: la construcci´ón de verdades y algunos tema
A produção de narrativas sobre a docência em educação física: a construção de verdades e algumas problematizações
title The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions
spellingShingle The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions
Nunes, Mário Luiz Ferrari
Physical Education
Education
Teaching profession
Neoliberalism and education
Educação Física
Ensino
Docência
Neoliberalismo e educação
Educación Física
Enseñanza
Docencia
Neolberalismo y educacíon
title_short The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions
title_full The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions
title_fullStr The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions
title_full_unstemmed The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions
title_sort The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions
author Nunes, Mário Luiz Ferrari
author_facet Nunes, Mário Luiz Ferrari
Boscariol, Marina Contarini
author_role author
author2 Boscariol, Marina Contarini
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Mário Luiz Ferrari
Boscariol, Marina Contarini
dc.subject.por.fl_str_mv Physical Education
Education
Teaching profession
Neoliberalism and education
Educação Física
Ensino
Docência
Neoliberalismo e educação
Educación Física
Enseñanza
Docencia
Neolberalismo y educacíon
topic Physical Education
Education
Teaching profession
Neoliberalism and education
Educação Física
Ensino
Docência
Neoliberalismo e educação
Educación Física
Enseñanza
Docencia
Neolberalismo y educacíon
description This article aims to open wide teaching regulation’s technologies in order to potentialize solutions for an understanding (by the subject himself) of the teaching place produced by neoliberal political rationality. It uses as a methodological tool the discussion group, carried out with four Physical Education teachers working in Basic Education and educated by the same institution. This text takes the notion of self-care and technologies of self as conceptual analysis formulated by Michel Foucault. The analyzes indicate the strength of pedagogical discourses of Education and Physical Education in the constitution of teacher subjectivity and responsible for making teachers produce narratives about themselves at working act oriented by neoliberalism. From that debate, this article also takes some steps towards thinking about other ways to produces others narratives about being a teacher.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658618
10.20396/etd.v23i4.8658618
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658618
identifier_str_mv 10.20396/etd.v23i4.8658618
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658618/27541
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 945-962
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 945-962
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 945-962
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654946238464