The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658618 |
Resumo: | This article aims to open wide teaching regulation’s technologies in order to potentialize solutions for an understanding (by the subject himself) of the teaching place produced by neoliberal political rationality. It uses as a methodological tool the discussion group, carried out with four Physical Education teachers working in Basic Education and educated by the same institution. This text takes the notion of self-care and technologies of self as conceptual analysis formulated by Michel Foucault. The analyzes indicate the strength of pedagogical discourses of Education and Physical Education in the constitution of teacher subjectivity and responsible for making teachers produce narratives about themselves at working act oriented by neoliberalism. From that debate, this article also takes some steps towards thinking about other ways to produces others narratives about being a teacher. |
id |
UNICAMP-19_1376d222d206cc7cd930e8f2a8eff319 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658618 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questionsLa producción de narrativas sobre la enseñanza em educaci´n física: la construcci´ón de verdades y algunos temaA produção de narrativas sobre a docência em educação física: a construção de verdades e algumas problematizaçõesPhysical EducationEducationTeaching professionNeoliberalism and educationEducação FísicaEnsinoDocênciaNeoliberalismo e educaçãoEducación FísicaEnseñanzaDocenciaNeolberalismo y educacíonThis article aims to open wide teaching regulation’s technologies in order to potentialize solutions for an understanding (by the subject himself) of the teaching place produced by neoliberal political rationality. It uses as a methodological tool the discussion group, carried out with four Physical Education teachers working in Basic Education and educated by the same institution. This text takes the notion of self-care and technologies of self as conceptual analysis formulated by Michel Foucault. The analyzes indicate the strength of pedagogical discourses of Education and Physical Education in the constitution of teacher subjectivity and responsible for making teachers produce narratives about themselves at working act oriented by neoliberalism. From that debate, this article also takes some steps towards thinking about other ways to produces others narratives about being a teacher.Este texto tiene como objetivo abrir las tecnologías de la regulación de la enseñanza, a fin de potencializar soluciones para una comprensión (por el sujeto mismo) del lugar de la enseñanza producido por la racionalidad política neoliberal. Utiliza el grupo de discusión como una herramienta metodológica, realizada com cuatro maestros de Educación Física que trabajan em Educación Básica y capacitados por la misma institución. Toma como operador de análisis conceptual las nociones de tecnologias del yo y cuidado del si formuladas por Michel Foucault. Los análisis realizados indican la fuerza de los discursos pedagógicos de Educación y Educación Física em la constitución de la subjetividad docente y responsables de hacer que los maestros produzan narrativas sobre el los mismos en el campo de la actividad orientada principalmente por el neoliberalismo. A partir de ese debate, este artículo también da algunos pasos para pensar em otras formas de narrar la docência em elejercicio de la profesión.Este texto objetiva escancarar as tecnologias de regulação docente, a fim de potencializar saídas para uma compreensão (pelo próprio sujeito) do lugar da docência produzida pela racionalidade política neoliberal. Utiliza como instrumento metodológico o grupo de discussão, realizado com quatro professores de Educação Física em atuação na Educação Básica e formados pela mesma instituição. Toma como operador conceitual de análise as noções de técnicas de si e cuidado de si formuladas por Michel Foucault. As análises efetuadas indicam a força de discursos pedagógicos da Educação e da Educação Física na constituição da subjetividade docente e responsáveis por fazer com que os professores produzam narrativas sobre si mesmos no campo de atuação orientadas principalmente pelo neoliberalismo. A partir desse debate, este artigo também dá alguns passos no sentido de pensar outras formas de constituir-se docente no exercício da profissão.Universidade Estadual de Campinas2021-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865861810.20396/etd.v23i4.8658618ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 945-962ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 945-962ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 945-9621676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658618/27541Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Mário Luiz Ferrari Boscariol, Marina Contarini2021-11-23T17:00:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658618Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:35.185536ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions La producción de narrativas sobre la enseñanza em educaci´n física: la construcci´ón de verdades y algunos tema A produção de narrativas sobre a docência em educação física: a construção de verdades e algumas problematizações |
title |
The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions |
spellingShingle |
The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions Nunes, Mário Luiz Ferrari Physical Education Education Teaching profession Neoliberalism and education Educação Física Ensino Docência Neoliberalismo e educação Educación Física Enseñanza Docencia Neolberalismo y educacíon |
title_short |
The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions |
title_full |
The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions |
title_fullStr |
The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions |
title_full_unstemmed |
The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions |
title_sort |
The production of narratibes about teaching in physical education: the truths' construction and some questions |
author |
Nunes, Mário Luiz Ferrari |
author_facet |
Nunes, Mário Luiz Ferrari Boscariol, Marina Contarini |
author_role |
author |
author2 |
Boscariol, Marina Contarini |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nunes, Mário Luiz Ferrari Boscariol, Marina Contarini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physical Education Education Teaching profession Neoliberalism and education Educação Física Ensino Docência Neoliberalismo e educação Educación Física Enseñanza Docencia Neolberalismo y educacíon |
topic |
Physical Education Education Teaching profession Neoliberalism and education Educação Física Ensino Docência Neoliberalismo e educação Educación Física Enseñanza Docencia Neolberalismo y educacíon |
description |
This article aims to open wide teaching regulation’s technologies in order to potentialize solutions for an understanding (by the subject himself) of the teaching place produced by neoliberal political rationality. It uses as a methodological tool the discussion group, carried out with four Physical Education teachers working in Basic Education and educated by the same institution. This text takes the notion of self-care and technologies of self as conceptual analysis formulated by Michel Foucault. The analyzes indicate the strength of pedagogical discourses of Education and Physical Education in the constitution of teacher subjectivity and responsible for making teachers produce narratives about themselves at working act oriented by neoliberalism. From that debate, this article also takes some steps towards thinking about other ways to produces others narratives about being a teacher. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658618 10.20396/etd.v23i4.8658618 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658618 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v23i4.8658618 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658618/27541 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 945-962 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 945-962 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 945-962 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654946238464 |