Teoria das representações sociais: a emergência epistemológica para a educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Jefferson da Silva
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Miranda, Eduardo Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3562
Resumo: The objective of this essay is to present, from a foray into literature, the historical, theoretical and epistemological foundations that culminated in the creation of Theory of Social Representations (TRS) in the mid-1960s in France by Romanian psychologist Serge Moscovici , seeking to establish relations of this theoretical postulate with the field of Education. We base ourselves theoretically on the productions of Moscovici (2007); Jodelet (2001); Abric (2002); Farr (2004); Arruda (2005); Doise (2002), among other researchers, who brought important contributions to the theoretical reflections woven throughout this text. We conclude the reflections betting on the important contribution of the notion of social representations as a subsidy for the configuration of a new educational paradigm that destabilizes the hierarchizations between the knowledge historically conceived as scientific and the knowledge of common sense, between popular knowledge and scholarly knowledge. In this sense, we bet on the emergence of the design of a new epistemological and paradigmatic principle for the field of Education, which encompasses different knowledge from the perspective of the ecology of knowledge.
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spelling Teoria das representações sociais: a emergência epistemológica para a educaçãoTheory of social representations: the epistemological emergency for educationTeoría de las representaciones sociales: la emergencia epistemológica para la educaciónRepresentações Sociais. Epistemologia. Educação.Social Representations. Epistemology. Education.Representaciones Sociales. Epistemología. Educación.The objective of this essay is to present, from a foray into literature, the historical, theoretical and epistemological foundations that culminated in the creation of Theory of Social Representations (TRS) in the mid-1960s in France by Romanian psychologist Serge Moscovici , seeking to establish relations of this theoretical postulate with the field of Education. We base ourselves theoretically on the productions of Moscovici (2007); Jodelet (2001); Abric (2002); Farr (2004); Arruda (2005); Doise (2002), among other researchers, who brought important contributions to the theoretical reflections woven throughout this text. We conclude the reflections betting on the important contribution of the notion of social representations as a subsidy for the configuration of a new educational paradigm that destabilizes the hierarchizations between the knowledge historically conceived as scientific and the knowledge of common sense, between popular knowledge and scholarly knowledge. In this sense, we bet on the emergence of the design of a new epistemological and paradigmatic principle for the field of Education, which encompasses different knowledge from the perspective of the ecology of knowledge.El objetivo de este ensayo es presentar, a partir de una incursión en la literatura, los fundamentos históricos, teóricos y epistemológicos que culminaron en la creación de la Teoría de las Representaciones Sociales (TRS), a mediados de la década de 1960, en Francia, por el psicólogo rumano Serge Moscovici, buscando establecer relaciones del referido postulado teórico con el campo de la Educación. Se fundamenta teóricamente en las producciones de Moscovici (2007); Jodelet (2011); Abric (2002); Farr (2013); Arruda (2005); Doise (2002), entre otros investigadores, que trajeron importantes contribuciones a las reflexiones teóricas tejidas a lo largo de este texto. Concluimos las reflexiones apostando en la importante contribución de la noción de representaciones sociales como subsidio para la configuración de un nuevo paradigma educativo que desestabilice las jerarquizaciones entre el conocimiento históricamente concebido como científico y el conocimiento del sentido común entre el saber popular y el saber erudito. En ese sentido, apostamos en la emergencia del delineamiento de un nuevo principio epistemológico y paradigmático para el campo de la Educación, que englobe los diferentes conocimientos en la perspectiva de la ecología de saberes.O objetivo deste ensaio é apresentar, a partir de uma incursão na literatura, os fundamentos históricos, teóricos e epistemológicos que culminaram na criação da Teoria das Representações Sociais (TRS), em meados da década de 1960, na França, pelo psicólogo romeno Serge Moscovici, buscando estabelecer relações do referido postulado teórico com o campo da Educação. Fundamentamo-nos teoricamente nas produções de Moscovici (2007); Jodelet (2011); Abric (2002); Farr (2013); Arruda (2005); Doise (2002), entre outros pesquisadores, que trouxeram importantes contribuições para as reflexões teóricas tecidas ao longo deste texto. Concluímos as reflexões apostando na importante contribuição da noção de representações sociais como subsídio para a configuração de um novo paradigma educacional que desestabilize as hierarquizações entre o conhecimento historicamente concebido como científico e o conhecimento do senso comum, entre saber popular e o saber erudito. Nesse sentido, apostamos na emergência do delineamento de um novo princípio epistemológico e paradigmático para o campo da Educação, que englobe os diferentes conhecimentos na perspectiva da ecologia de saberes.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2019-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/356210.26568/2359-2087.2019.3562EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 6 n. 15 (2019); 98-1132359-20872359-208710.26568/educa.v6i15reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3562/2921Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Jefferson da SilvaMiranda, Eduardo Oliveira2019-09-15T18:28:17Zoai:periodicos.unir.br:article/3562Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2019-09-15T18:28:17Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
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