La obra de Clarice Lispector como medio de subjetivizacion en clases de Lengua Portuguesa
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4127 |
Resumo: | The article highlights the subjectivation present in Clarice Lispector texts as an instrument that enables the reader / reader-student / student to enter into the text deepest layers and thereby achieve the humanizing character derived from literary art. From the studies of the works "Passion according to G.H." and "Living Water" were produced reviews that aimed, through the construction of the characters, to present reflections that make possible the work in the classroom considering the student / student-subject in their own existential, spiritual and intimate dimensions. The text shows that Lispector 's literature is for the male or female Portuguese teacher a transformation tool for the he or she student, since it enables human edification through an approach that joins knowledge of art, philosophy, sociology and psychology. |
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La obra de Clarice Lispector como medio de subjetivizacion en clases de Lengua PortuguesaThe literature of Clarice Lispector as an instrument of subjectivation in Portuguese Language lessonsA literatura de Clarice Lispector como instrumento de subjetivação em aulas de Língua PortuguesaLiterature. Clarice Lispector. Subjectivity.Literatura. Clarice Lispector. Subjetividade.028Literatura. Clarice Lispector. Subjetividad.The article highlights the subjectivation present in Clarice Lispector texts as an instrument that enables the reader / reader-student / student to enter into the text deepest layers and thereby achieve the humanizing character derived from literary art. From the studies of the works "Passion according to G.H." and "Living Water" were produced reviews that aimed, through the construction of the characters, to present reflections that make possible the work in the classroom considering the student / student-subject in their own existential, spiritual and intimate dimensions. The text shows that Lispector 's literature is for the male or female Portuguese teacher a transformation tool for the he or she student, since it enables human edification through an approach that joins knowledge of art, philosophy, sociology and psychology.O artigo destaca a subjetivação presente nos textos de Clarice Lispector como instrumento que possibilita o leitor/leitora-aluno/aluna adentrar-se nas camadas mais profundas do texto e com isso alcançar o caráter humanizador proveniente da arte literária. A partir dos estudos das obras “A paixão segundo G.H” e “Água Viva” foram produzidas análises que buscaram, por meio da construção das personagens, apresentar reflexões que possibilitem o trabalho em sala de aula considerando o aluno/aluna-sujeito em sua dimensão existencial, espiritual e intimista. O texto evidencia que a literatura de Lispector é para o professor e professora de língua portuguesa uma ferramenta de transformação do aluno e aluna, pois possibilita a formação humana, por meio de uma abordagem que une os conhecimentos de arte, filosofia, sociologia e psicologia. El artículo destaca la subjetividad presente enblos textos de Clarice Lispector como instrumento que posibilita al lector adentrarse en las capas más profundas del texto y con ello alcanzar el carácter humanizador proveniente del arte literario. A partir de los estudios de las obras "la pasión según G.H" y "Aguas Vivas",fueron hechos análisis que buscaron por medio de la construcción de los personajes, presentar reflexiones que posibiliten el trabajo en el aula,considerando al alumno/ alumna sujeto en su dimensión existencial,espiritual e íntimo. El texto muestra que la obra de Linspector es para el profesor y profesora de lengua portuguesa una herramienta de transformación del alumno y alumna, pues posibilita la formación humana a través de un enfoque que une los conocimientos de arte, sociología y psicología.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2019-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesRevisão da literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/412710.26568/2359-2087.2019.4127EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 6 n. 13 (2019); 114-1272359-20872359-208710.26568/educa.v6i13reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4127/2721Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Leandro AparecidoPacífico, Juracy MachadoNichio, Elaine RodriguesSouza, Ana Maria de Lima2019-03-30T22:05:06Zoai:periodicos.unir.br:article/4127Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2019-03-30T22:05:06Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
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