La obra de Clarice Lispector como medio de subjetivizacion en clases de Lengua Portuguesa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Leandro Aparecido
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pacífico, Juracy Machado, Nichio, Elaine Rodrigues, Souza, Ana Maria de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4127
Resumo: The article highlights the subjectivation present in Clarice Lispector texts as an instrument that enables the reader / reader-student / student to enter into the text deepest layers and thereby achieve the humanizing character derived from literary art. From the studies of the works "Passion according to G.H." and "Living Water" were produced reviews that aimed, through the construction of the characters, to present reflections that make possible the work in the classroom considering the student / student-subject in their own existential, spiritual and intimate dimensions. The text shows that Lispector 's literature is for the male or female Portuguese teacher a transformation tool for the he or she student, since it enables human edification through an approach that joins knowledge of art, philosophy, sociology and psychology.
id UNIR-3_3f46287a4dd5abdb5dcd23148c72066f
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/4127
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling La obra de Clarice Lispector como medio de subjetivizacion en clases de Lengua PortuguesaThe literature of Clarice Lispector as an instrument of subjectivation in Portuguese Language lessonsA literatura de Clarice Lispector como instrumento de subjetivação em aulas de Língua PortuguesaLiterature. Clarice Lispector. Subjectivity.Literatura. Clarice Lispector. Subjetividade.028Literatura. Clarice Lispector. Subjetividad.The article highlights the subjectivation present in Clarice Lispector texts as an instrument that enables the reader / reader-student / student to enter into the text deepest layers and thereby achieve the humanizing character derived from literary art. From the studies of the works "Passion according to G.H." and "Living Water" were produced reviews that aimed, through the construction of the characters, to present reflections that make possible the work in the classroom considering the student / student-subject in their own existential, spiritual and intimate dimensions. The text shows that Lispector 's literature is for the male or female Portuguese teacher a transformation tool for the he or she student, since it enables human edification through an approach that joins knowledge of art, philosophy, sociology and psychology.O artigo destaca a subjetivação presente nos textos de Clarice Lispector como instrumento que possibilita o leitor/leitora-aluno/aluna adentrar-se nas camadas mais profundas do texto e com isso alcançar o caráter humanizador proveniente da arte literária. A partir dos estudos das obras “A paixão segundo G.H” e “Água Viva” foram produzidas análises que buscaram, por meio da construção das personagens, apresentar reflexões que possibilitem o trabalho em sala de aula considerando o aluno/aluna-sujeito em sua dimensão existencial, espiritual e intimista. O texto evidencia que a literatura de Lispector é para o professor e professora de língua portuguesa uma ferramenta de transformação do aluno e aluna, pois possibilita a formação humana, por meio de uma abordagem que une os conhecimentos de  arte,  filosofia, sociologia e  psicologia.  El artículo destaca la subjetividad presente enblos textos de Clarice Lispector  como instrumento que posibilita al lector adentrarse en  las capas más profundas del texto y con ello alcanzar el carácter humanizador  proveniente del arte literario. A partir de los estudios de las obras "la pasión según G.H" y "Aguas Vivas",fueron hechos análisis que buscaron por medio de la construcción de los personajes, presentar reflexiones que posibiliten el trabajo en el aula,considerando al alumno/ alumna sujeto en su dimensión existencial,espiritual e íntimo. El texto muestra que la obra de Linspector es para el profesor y profesora de lengua portuguesa una herramienta de transformación del alumno y alumna, pues posibilita la formación humana a través de un enfoque que une los conocimientos de arte, sociología y psicología.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2019-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesRevisão da literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/412710.26568/2359-2087.2019.4127EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 6 n. 13 (2019); 114-1272359-20872359-208710.26568/educa.v6i13reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4127/2721Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Leandro AparecidoPacífico, Juracy MachadoNichio, Elaine RodriguesSouza, Ana Maria de Lima2019-03-30T22:05:06Zoai:periodicos.unir.br:article/4127Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2019-03-30T22:05:06Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv La obra de Clarice Lispector como medio de subjetivizacion en clases de Lengua Portuguesa
The literature of Clarice Lispector as an instrument of subjectivation in Portuguese Language lessons
A literatura de Clarice Lispector como instrumento de subjetivação em aulas de Língua Portuguesa
title La obra de Clarice Lispector como medio de subjetivizacion en clases de Lengua Portuguesa
spellingShingle La obra de Clarice Lispector como medio de subjetivizacion en clases de Lengua Portuguesa
Fonseca, Leandro Aparecido
Literature. Clarice Lispector. Subjectivity.
Literatura. Clarice Lispector. Subjetividade.
028
Literatura. Clarice Lispector. Subjetividad.
title_short La obra de Clarice Lispector como medio de subjetivizacion en clases de Lengua Portuguesa
title_full La obra de Clarice Lispector como medio de subjetivizacion en clases de Lengua Portuguesa
title_fullStr La obra de Clarice Lispector como medio de subjetivizacion en clases de Lengua Portuguesa
title_full_unstemmed La obra de Clarice Lispector como medio de subjetivizacion en clases de Lengua Portuguesa
title_sort La obra de Clarice Lispector como medio de subjetivizacion en clases de Lengua Portuguesa
author Fonseca, Leandro Aparecido
author_facet Fonseca, Leandro Aparecido
Pacífico, Juracy Machado
Nichio, Elaine Rodrigues
Souza, Ana Maria de Lima
author_role author
author2 Pacífico, Juracy Machado
Nichio, Elaine Rodrigues
Souza, Ana Maria de Lima
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Leandro Aparecido
Pacífico, Juracy Machado
Nichio, Elaine Rodrigues
Souza, Ana Maria de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Literature. Clarice Lispector. Subjectivity.
Literatura. Clarice Lispector. Subjetividade.
028
Literatura. Clarice Lispector. Subjetividad.
topic Literature. Clarice Lispector. Subjectivity.
Literatura. Clarice Lispector. Subjetividade.
028
Literatura. Clarice Lispector. Subjetividad.
description The article highlights the subjectivation present in Clarice Lispector texts as an instrument that enables the reader / reader-student / student to enter into the text deepest layers and thereby achieve the humanizing character derived from literary art. From the studies of the works "Passion according to G.H." and "Living Water" were produced reviews that aimed, through the construction of the characters, to present reflections that make possible the work in the classroom considering the student / student-subject in their own existential, spiritual and intimate dimensions. The text shows that Lispector 's literature is for the male or female Portuguese teacher a transformation tool for the he or she student, since it enables human edification through an approach that joins knowledge of art, philosophy, sociology and psychology.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Revisão da literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4127
10.26568/2359-2087.2019.4127
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4127
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2019.4127
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4127/2721
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 6 n. 13 (2019); 114-127
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v6i13
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174542764867584