La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2776 |
Resumo: | The most recent studies about formative evaluation show that the use of effective feedback in this evaluative modality functions as an efficient strategy of motivation and regulation of learning, leading to autonomy and the development of competences on the part of the student. The purpose of this work is to investigate the importance of feedback in the evaluation in general and also its application in the field of Continuing Education in Health. For this, a Narrative Review of Literature was used as methodological strategy, searching for publications that deal with the theme Feedback in the context of formative evaluation. Eight studies pertinent to the chosen theme were selected. We present an analysis of the definitions and strategies of evaluation feedback found and discuss their possible contributions to the Continuing Education in Health. |
id |
UNIR-3_863fbbaf076335d233551ca4847e2356 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/2776 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativaThe feedback contribution in the training evaluation processA contribuição do feedback no processo de avaliação formativaAvaliação Formativa. Educação Continuada na Saúde.370Feedback. Evaluación Formativa. Educación Continua en Salud.Feedback. Formative Evaluation. Continuing Education in Health.370The most recent studies about formative evaluation show that the use of effective feedback in this evaluative modality functions as an efficient strategy of motivation and regulation of learning, leading to autonomy and the development of competences on the part of the student. The purpose of this work is to investigate the importance of feedback in the evaluation in general and also its application in the field of Continuing Education in Health. For this, a Narrative Review of Literature was used as methodological strategy, searching for publications that deal with the theme Feedback in the context of formative evaluation. Eight studies pertinent to the chosen theme were selected. We present an analysis of the definitions and strategies of evaluation feedback found and discuss their possible contributions to the Continuing Education in Health.Os mais recentes estudos sobre avaliação formativa mostram que o uso do feedback efetivo nesta modalidade avaliativa funciona como uma estratégia eficiente de motivação e regulação da aprendizagem, conduzindo à autonomia e ao desenvolvimento de competências por parte do aluno. A proposta deste trabalho é investigar a importância do feedback na avaliação de um modo geral e também a sua aplicação no âmbito da Educação Continuada em Saúde. Para isso, foi utilizada como estratégia metodológica uma Revisão Narrativa da Literatura, buscando por publicações que abordassem o tema feedback no contexto da avaliação formativa. Foram selecionados, oito estudos pertinentes à temática escolhida. Apresentamos uma análise das definições e estratégias de feedback avaliativo encontrados e discutimos suas possíveis contribuições para a Educação Continuada na Saúde.Los más recientes estudios sobre evaluación formativa muestran que el uso de la retroalimentación efectiva en esta modalidad de evaluación funciona como una estrategia eficiente de motivación y regulación del aprendizaje, conduciendo a la autonomía y al desarrollo de competencias por parte del alumno. La propuesta de este trabajo es investigar la importancia del feedback en la evaluación de un modo general y también su aplicación en el ámbito de la Educación Continua en la Salud. Para ello, se utilizó como estrategia metodológica una Revisión Narrativa de la Literatura, buscando por publicaciones que abordasen el tema retroalimentación en el contexto de la evaluación formativa. Se seleccionaron ocho estudios pertinentes a la temática elegida. Presentamos un análisis de las definiciones y estrategias de feedback evaluativo encontradas y discutimos sus posibles contribuciones para la Educación Continua en la Salud.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2018-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/277610.26568/2359-2087.2018.2776EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 11 (2018); 20-392359-20872359-208710.26568/educa.v5i11reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2776/2359Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendes dos Santos, CremildeFischer da Silveira Kroeff, Renata2018-09-04T04:18:10Zoai:periodicos.unir.br:article/2776Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2018-09-04T04:18:10Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa The feedback contribution in the training evaluation process A contribuição do feedback no processo de avaliação formativa |
title |
La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa |
spellingShingle |
La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa Mendes dos Santos, Cremilde Avaliação Formativa. Educação Continuada na Saúde. 370 Feedback. Evaluación Formativa. Educación Continua en Salud. Feedback. Formative Evaluation. Continuing Education in Health. 370 |
title_short |
La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa |
title_full |
La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa |
title_fullStr |
La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa |
title_full_unstemmed |
La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa |
title_sort |
La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa |
author |
Mendes dos Santos, Cremilde |
author_facet |
Mendes dos Santos, Cremilde Fischer da Silveira Kroeff, Renata |
author_role |
author |
author2 |
Fischer da Silveira Kroeff, Renata |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes dos Santos, Cremilde Fischer da Silveira Kroeff, Renata |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Formativa. Educação Continuada na Saúde. 370 Feedback. Evaluación Formativa. Educación Continua en Salud. Feedback. Formative Evaluation. Continuing Education in Health. 370 |
topic |
Avaliação Formativa. Educação Continuada na Saúde. 370 Feedback. Evaluación Formativa. Educación Continua en Salud. Feedback. Formative Evaluation. Continuing Education in Health. 370 |
description |
The most recent studies about formative evaluation show that the use of effective feedback in this evaluative modality functions as an efficient strategy of motivation and regulation of learning, leading to autonomy and the development of competences on the part of the student. The purpose of this work is to investigate the importance of feedback in the evaluation in general and also its application in the field of Continuing Education in Health. For this, a Narrative Review of Literature was used as methodological strategy, searching for publications that deal with the theme Feedback in the context of formative evaluation. Eight studies pertinent to the chosen theme were selected. We present an analysis of the definitions and strategies of evaluation feedback found and discuss their possible contributions to the Continuing Education in Health. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Revisão de Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2776 10.26568/2359-2087.2018.2776 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2776 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2018.2776 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2776/2359 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 11 (2018); 20-39 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v5i11 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174542126284800 |