La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes dos Santos, Cremilde
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Fischer da Silveira Kroeff, Renata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2776
Resumo: The most recent studies about formative evaluation show that the use of effective feedback in this evaluative modality functions as an efficient strategy of motivation and regulation of learning, leading to autonomy and the development of competences on the part of the student. The purpose of this work is to investigate the importance of feedback in the evaluation in general and also its application in the field of Continuing Education in Health. For this, a Narrative Review of Literature was used as methodological strategy, searching for publications that deal with the theme Feedback in the context of formative evaluation. Eight studies pertinent to the chosen theme were selected. We present an analysis of the definitions and strategies of evaluation feedback found and discuss their possible contributions to the Continuing Education in Health.
id UNIR-3_863fbbaf076335d233551ca4847e2356
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/2776
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativaThe feedback contribution in the training evaluation processA contribuição do feedback no processo de avaliação formativaAvaliação Formativa. Educação Continuada na Saúde.370Feedback. Evaluación Formativa. Educación Continua en Salud.Feedback. Formative Evaluation. Continuing Education in Health.370The most recent studies about formative evaluation show that the use of effective feedback in this evaluative modality functions as an efficient strategy of motivation and regulation of learning, leading to autonomy and the development of competences on the part of the student. The purpose of this work is to investigate the importance of feedback in the evaluation in general and also its application in the field of Continuing Education in Health. For this, a Narrative Review of Literature was used as methodological strategy, searching for publications that deal with the theme Feedback in the context of formative evaluation. Eight studies pertinent to the chosen theme were selected. We present an analysis of the definitions and strategies of evaluation feedback found and discuss their possible contributions to the Continuing Education in Health.Os mais recentes estudos sobre avaliação formativa mostram que o uso do feedback efetivo nesta modalidade avaliativa funciona como uma estratégia eficiente de motivação e regulação da aprendizagem, conduzindo à autonomia e ao desenvolvimento de competências por parte do aluno. A proposta deste trabalho é investigar a importância do feedback na avaliação de um modo geral e também a sua aplicação no âmbito da Educação Continuada em Saúde. Para isso, foi utilizada como estratégia metodológica uma Revisão Narrativa da Literatura, buscando por publicações que abordassem o tema feedback no contexto da avaliação formativa. Foram selecionados, oito estudos pertinentes à temática escolhida. Apresentamos uma análise das definições e estratégias de feedback avaliativo encontrados e discutimos suas possíveis contribuições para a Educação Continuada na Saúde.Los más recientes estudios sobre evaluación formativa muestran que el uso de la retroalimentación efectiva en esta modalidad de evaluación funciona como una estrategia eficiente de motivación y regulación del aprendizaje, conduciendo a la autonomía y al desarrollo de competencias por parte del alumno. La propuesta de este trabajo es investigar la importancia del feedback en la evaluación de un modo general y también su aplicación en el ámbito de la Educación Continua en la Salud. Para ello, se utilizó como estrategia metodológica una Revisión Narrativa de la Literatura, buscando por publicaciones que abordasen el tema retroalimentación en el contexto de la evaluación formativa. Se seleccionaron ocho estudios pertinentes a la temática elegida. Presentamos un análisis de las definiciones y estrategias de feedback evaluativo encontradas y discutimos sus posibles contribuciones para la Educación Continua en la Salud.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2018-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/277610.26568/2359-2087.2018.2776EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 11 (2018); 20-392359-20872359-208710.26568/educa.v5i11reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2776/2359Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendes dos Santos, CremildeFischer da Silveira Kroeff, Renata2018-09-04T04:18:10Zoai:periodicos.unir.br:article/2776Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2018-09-04T04:18:10Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa
The feedback contribution in the training evaluation process
A contribuição do feedback no processo de avaliação formativa
title La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa
spellingShingle La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa
Mendes dos Santos, Cremilde
Avaliação Formativa. Educação Continuada na Saúde.
370
Feedback. Evaluación Formativa. Educación Continua en Salud.
Feedback. Formative Evaluation. Continuing Education in Health.
370
title_short La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa
title_full La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa
title_fullStr La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa
title_full_unstemmed La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa
title_sort La contribución del feedback en el proceso de evaluación formativa
author Mendes dos Santos, Cremilde
author_facet Mendes dos Santos, Cremilde
Fischer da Silveira Kroeff, Renata
author_role author
author2 Fischer da Silveira Kroeff, Renata
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes dos Santos, Cremilde
Fischer da Silveira Kroeff, Renata
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação Formativa. Educação Continuada na Saúde.
370
Feedback. Evaluación Formativa. Educación Continua en Salud.
Feedback. Formative Evaluation. Continuing Education in Health.
370
topic Avaliação Formativa. Educação Continuada na Saúde.
370
Feedback. Evaluación Formativa. Educación Continua en Salud.
Feedback. Formative Evaluation. Continuing Education in Health.
370
description The most recent studies about formative evaluation show that the use of effective feedback in this evaluative modality functions as an efficient strategy of motivation and regulation of learning, leading to autonomy and the development of competences on the part of the student. The purpose of this work is to investigate the importance of feedback in the evaluation in general and also its application in the field of Continuing Education in Health. For this, a Narrative Review of Literature was used as methodological strategy, searching for publications that deal with the theme Feedback in the context of formative evaluation. Eight studies pertinent to the chosen theme were selected. We present an analysis of the definitions and strategies of evaluation feedback found and discuss their possible contributions to the Continuing Education in Health.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2776
10.26568/2359-2087.2018.2776
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2776
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2018.2776
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2776/2359
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 11 (2018); 20-39
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v5i11
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174542126284800