Alfabetizadoras e leitura: reflexões sobre suas concepções e práticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Lais Fernanda Espósito
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Hernandes, Elianeth Dias Kanthack
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4038
Resumo: This article presents a brief qualitative reflection on the importance of reading in the first years of literacy of children from 6 to 8 years of age. Taking as reference authors such as Mortatti (2000); Freire (1994); Smith (2003); and data from the Ministry of Education concerning the situation of literacy in Brazil, we dialogued with the scholars Gatti (2009); Giroux (1999); Libâneo (2012); among others, with the main objective of understanding the teachers' conceptions about reading, as well as their practice in the classroom, guided by the hypothesis: literacy teachers have practiced reading as a simple act of codification and decoding, limiting textual meaning. We start from the understanding that the practice of reading is indispensable to any citizen for expanding the worldview by inserting a competent reader in our society. In this context, we reflect on the conceptions and practices of reading of three literacy teachers, from the 1st and 2nd year of elementary school, of a municipal public school in the interior of the state of São Paulo, and we conclude that, unfortunately, in the school context, thus preventing the formation of readers with analytical and critical capacity
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spelling Alfabetizadoras e leitura: reflexões sobre suas concepções e práticasAlfabetizadoras y lectura: reflexiones sobre sus concepciones y prácticasLiteracy and reading: reflections on their conceptions and practicesAlfabetizadoras. Concepções e práticas. Leitura370 - EducaçãoLiteracy. Conceptions and practices. Reading.Alfabetizadores. Conceptos y prácticas. LecturaThis article presents a brief qualitative reflection on the importance of reading in the first years of literacy of children from 6 to 8 years of age. Taking as reference authors such as Mortatti (2000); Freire (1994); Smith (2003); and data from the Ministry of Education concerning the situation of literacy in Brazil, we dialogued with the scholars Gatti (2009); Giroux (1999); Libâneo (2012); among others, with the main objective of understanding the teachers' conceptions about reading, as well as their practice in the classroom, guided by the hypothesis: literacy teachers have practiced reading as a simple act of codification and decoding, limiting textual meaning. We start from the understanding that the practice of reading is indispensable to any citizen for expanding the worldview by inserting a competent reader in our society. In this context, we reflect on the conceptions and practices of reading of three literacy teachers, from the 1st and 2nd year of elementary school, of a municipal public school in the interior of the state of São Paulo, and we conclude that, unfortunately, in the school context, thus preventing the formation of readers with analytical and critical capacityEste artículo presenta una breve reflexión cualitativa sobre la importancia de la lectura en los primeros años de alfabetización del niño de 6 a 8 años de edad. Tomando como referencia autores como Mortatti (2000); Freire (1994); Smith (2003); y datos del Ministerio de Educación referentes a la situación de la alfabetización en Brasil, dialogamos con los estudiosos Gatti (2009); Giroux (1999); Libâneo (2012); y en el sentido de que las alfabetizadoras han practicado la lectura como simple acto de codificación y decodificación, limitando la significación textual. Partimos de la comprensión de que la práctica de la lectura es imprescindible a cualquier ciudadano por ampliar la visión de mundo al insertar un lector competente en nuestra sociedad. En este contexto, reflexionamos sobre las concepciones y prácticas de lectura de tres alfabetizadoras, de 1º y 2º año de la Enseñanza Fundamental, de una escuela pública municipal del interior del estado de São Paulo y concluimos que, lamentablemente, encontramos prácticas de lectura del siglo XIX presentes en el contexto escolar, impidiendo así la formación de lectores con capacidad de análisis y crítica.Este artigo apresenta uma breve reflexão qualitativa sobre a importância da leitura nos primeiros anos de alfabetização da criança de 6 a 8 anos de idade. Tomando como referência autores como Mortatti (2000); Freire (1994); Smith (2003); e dados do Ministério da Educação referentes a situação da alfabetização no Brasil, dialogamos com os estudiosos Gatti (2009); Giroux (1999); Libâneo (2012); dentre outros, com o objetivo principal de compreender as concepções das docentes sobre leitura, bem como sua prática em sala de aula, norteados pela hipótese: as alfabetizadoras têm praticado a leitura como simples ato de codificação e decodificação, limitando a significação textual. Partimos da compreensão de que a prática da leitura é imprescindível a qualquer cidadão por ampliar a visão de mundo ao inserir um leitor competente em nossa sociedade. Neste contexto, refletimos sobre as concepções e práticas de leitura de três alfabetizadoras, de 1º e 2º ano do Ensino Fundamental, de uma escola pública municipal do interior do estado de São Paulo e concluímos que, infelizmente, encontramos práticas de leitura do século XIX presentes no contexto escolar, impedindo assim a formação de leitores com capacidade de análise e crítica.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2019-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/403810.26568/2359-2087.2019.4038EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 6 n. 15 (2019); 114-1332359-20872359-208710.26568/educa.v6i15reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4038/2922Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Lais Fernanda EspósitoHernandes, Elianeth Dias Kanthack2019-09-15T18:28:17Zoai:periodicos.unir.br:article/4038Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2019-09-15T18:28:17Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
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