ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Andréa Imbiriba
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lallis, Irani Lauer
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5807
Resumo: This research aimed to investigate the cognitions of the team of educators/caregivers about playful activities and the development of social skills of foster children. Specifically, it was intended to: a) know the cognitions of the team of educators/caregivers regarding social skills; and b) verify the existence of a relationship between playful activities and the development of social skills. The data were collected through semi-structured interviews, with open questions. The collective subject discourse technique was used for the analysis, in order to take advantage of all the verbalizations of the participants (LEFÈVRE; LEFÈVRE, 2005). The results indicated that the educators/caregivers still have many challenges to work in the foster home. However, they have cognitions about the importance of developing social skills within the foster home, requiring training to develop such skills
id UNIR-3_90c45109f461c20ed004da1dd15c3ee9
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/5807
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTOPLAYFUL ACTIVITIES AND SOCIAL SKILLS: THE POSSIBILITIES FOR CHILD DEVELOPMENT IN THE HOST HOMEACTIVIDADES LÚDICAS Y HABILIDADES SOCIALES: LAS POSIBILIDADES DE DESARROLLO DEL NIÑO EN EL HOGAR INTERNADOCasa de acolhimento Habilidades sociaisEducador/cuidadorAtividade lúdicaFoster careSocial skillsEducator/caregiverPlayful activityAcogimiento familiarHabilidades socialesEducador/cuidadorActividad lúdicaThis research aimed to investigate the cognitions of the team of educators/caregivers about playful activities and the development of social skills of foster children. Specifically, it was intended to: a) know the cognitions of the team of educators/caregivers regarding social skills; and b) verify the existence of a relationship between playful activities and the development of social skills. The data were collected through semi-structured interviews, with open questions. The collective subject discourse technique was used for the analysis, in order to take advantage of all the verbalizations of the participants (LEFÈVRE; LEFÈVRE, 2005). The results indicated that the educators/caregivers still have many challenges to work in the foster home. However, they have cognitions about the importance of developing social skills within the foster home, requiring training to develop such skillsA pesquisa teve como lócus uma casa de acolhimento em Santarém. O objetivo foi investigar as cognições da equipe de educadores/cuidadores sobre atividades lúdicas e o desenvolvimento das habilidades sociais das crianças acolhidas. Especificamente, a) levantar o perfil sociodemográfico dos educadores/cuidadores da casa de acolhimento; b) conhecer as cognições da equipe de educadores/cuidadores sobre atividades lúdicas e habilidades sociais; e d) verificar a existência da relação entre atividades lúdicas e o desenvolvimento de habilidades sociais. Os dados foram coletados mediante entrevistas semiestruturadas, com perguntas abertas. Para análise foi utilizada a técnica do discurso do sujeito coletivo, com o intuito de aproveitar todas as verbalizações dos participantes. Os resultados apontaram que os educadores/cuidadores ainda possuem muitos desafios para a atuação dentro da casa de acolhimento. Entretanto, possuem cognições voltadas para a importância do desenvolvimento de habilidades sociais dentro da casa de acolhimento, necessitando de capacitação para o desenvolvimento de tais habilidades.Esta investigación busca investigar las cogniciones del equipo de educadores/cuidadores sobre las actividades lúdicas y el desarrollo de las habilidades sociales de los niños en acogida. En concreto, se pretendía: a) conocer las cogniciones del equipo de educadores/cuidadores respecto a las habilidades sociales; y b) comprobar la existencia de una relación entre las actividades lúdicas y el desarrollo de las habilidades sociales. Los datos se recogieron mediante entrevistas semiestructuradas, con preguntas abiertas. Para el análisis se utilizó la técnica del discurso del sujeto colectivo, con el fin de aprovechar todas las verbalizaciones de los participantes (LEFÈVRE; LEFÈVRE, 2005). Los resultados indicaron que los educadores/cuidadores siguen teniendo muchos retos para la actuación dentro del hogar de acogida. Sin embargo, tienen cogniciones centradas en la importancia de desarrollar habilidades sociales dentro del hogar de acogida, lo que requiere formación para desarrollar dichas habilidades.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa de campoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/580710.26568/2359-2087.2023.5807EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023)2359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5807/465Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Andréa ImbiribaLallis, Irani Lauer2024-02-28T00:30:02Zoai:periodicos.unir.br:article/5807Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:02Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO
PLAYFUL ACTIVITIES AND SOCIAL SKILLS: THE POSSIBILITIES FOR CHILD DEVELOPMENT IN THE HOST HOME
ACTIVIDADES LÚDICAS Y HABILIDADES SOCIALES: LAS POSIBILIDADES DE DESARROLLO DEL NIÑO EN EL HOGAR INTERNADO
title ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO
spellingShingle ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO
da Silva, Andréa Imbiriba
Casa de acolhimento
Habilidades sociais
Educador/cuidador
Atividade lúdica
Foster care
Social skills
Educator/caregiver
Playful activity
Acogimiento familiar
Habilidades sociales
Educador/cuidador
Actividad lúdica
title_short ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO
title_full ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO
title_fullStr ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO
title_full_unstemmed ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO
title_sort ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO
author da Silva, Andréa Imbiriba
author_facet da Silva, Andréa Imbiriba
Lallis, Irani Lauer
author_role author
author2 Lallis, Irani Lauer
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Andréa Imbiriba
Lallis, Irani Lauer
dc.subject.por.fl_str_mv Casa de acolhimento
Habilidades sociais
Educador/cuidador
Atividade lúdica
Foster care
Social skills
Educator/caregiver
Playful activity
Acogimiento familiar
Habilidades sociales
Educador/cuidador
Actividad lúdica
topic Casa de acolhimento
Habilidades sociais
Educador/cuidador
Atividade lúdica
Foster care
Social skills
Educator/caregiver
Playful activity
Acogimiento familiar
Habilidades sociales
Educador/cuidador
Actividad lúdica
description This research aimed to investigate the cognitions of the team of educators/caregivers about playful activities and the development of social skills of foster children. Specifically, it was intended to: a) know the cognitions of the team of educators/caregivers regarding social skills; and b) verify the existence of a relationship between playful activities and the development of social skills. The data were collected through semi-structured interviews, with open questions. The collective subject discourse technique was used for the analysis, in order to take advantage of all the verbalizations of the participants (LEFÈVRE; LEFÈVRE, 2005). The results indicated that the educators/caregivers still have many challenges to work in the foster home. However, they have cognitions about the importance of developing social skills within the foster home, requiring training to develop such skills
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Pesquisa de campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5807
10.26568/2359-2087.2023.5807
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5807
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2023.5807
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5807/465
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023)
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v10i
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174541411155968