ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5807 |
Resumo: | This research aimed to investigate the cognitions of the team of educators/caregivers about playful activities and the development of social skills of foster children. Specifically, it was intended to: a) know the cognitions of the team of educators/caregivers regarding social skills; and b) verify the existence of a relationship between playful activities and the development of social skills. The data were collected through semi-structured interviews, with open questions. The collective subject discourse technique was used for the analysis, in order to take advantage of all the verbalizations of the participants (LEFÈVRE; LEFÈVRE, 2005). The results indicated that the educators/caregivers still have many challenges to work in the foster home. However, they have cognitions about the importance of developing social skills within the foster home, requiring training to develop such skills |
id |
UNIR-3_90c45109f461c20ed004da1dd15c3ee9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/5807 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTOPLAYFUL ACTIVITIES AND SOCIAL SKILLS: THE POSSIBILITIES FOR CHILD DEVELOPMENT IN THE HOST HOMEACTIVIDADES LÚDICAS Y HABILIDADES SOCIALES: LAS POSIBILIDADES DE DESARROLLO DEL NIÑO EN EL HOGAR INTERNADOCasa de acolhimento Habilidades sociaisEducador/cuidadorAtividade lúdicaFoster careSocial skillsEducator/caregiverPlayful activityAcogimiento familiarHabilidades socialesEducador/cuidadorActividad lúdicaThis research aimed to investigate the cognitions of the team of educators/caregivers about playful activities and the development of social skills of foster children. Specifically, it was intended to: a) know the cognitions of the team of educators/caregivers regarding social skills; and b) verify the existence of a relationship between playful activities and the development of social skills. The data were collected through semi-structured interviews, with open questions. The collective subject discourse technique was used for the analysis, in order to take advantage of all the verbalizations of the participants (LEFÈVRE; LEFÈVRE, 2005). The results indicated that the educators/caregivers still have many challenges to work in the foster home. However, they have cognitions about the importance of developing social skills within the foster home, requiring training to develop such skillsA pesquisa teve como lócus uma casa de acolhimento em Santarém. O objetivo foi investigar as cognições da equipe de educadores/cuidadores sobre atividades lúdicas e o desenvolvimento das habilidades sociais das crianças acolhidas. Especificamente, a) levantar o perfil sociodemográfico dos educadores/cuidadores da casa de acolhimento; b) conhecer as cognições da equipe de educadores/cuidadores sobre atividades lúdicas e habilidades sociais; e d) verificar a existência da relação entre atividades lúdicas e o desenvolvimento de habilidades sociais. Os dados foram coletados mediante entrevistas semiestruturadas, com perguntas abertas. Para análise foi utilizada a técnica do discurso do sujeito coletivo, com o intuito de aproveitar todas as verbalizações dos participantes. Os resultados apontaram que os educadores/cuidadores ainda possuem muitos desafios para a atuação dentro da casa de acolhimento. Entretanto, possuem cognições voltadas para a importância do desenvolvimento de habilidades sociais dentro da casa de acolhimento, necessitando de capacitação para o desenvolvimento de tais habilidades.Esta investigación busca investigar las cogniciones del equipo de educadores/cuidadores sobre las actividades lúdicas y el desarrollo de las habilidades sociales de los niños en acogida. En concreto, se pretendía: a) conocer las cogniciones del equipo de educadores/cuidadores respecto a las habilidades sociales; y b) comprobar la existencia de una relación entre las actividades lúdicas y el desarrollo de las habilidades sociales. Los datos se recogieron mediante entrevistas semiestructuradas, con preguntas abiertas. Para el análisis se utilizó la técnica del discurso del sujeto colectivo, con el fin de aprovechar todas las verbalizaciones de los participantes (LEFÈVRE; LEFÈVRE, 2005). Los resultados indicaron que los educadores/cuidadores siguen teniendo muchos retos para la actuación dentro del hogar de acogida. Sin embargo, tienen cogniciones centradas en la importancia de desarrollar habilidades sociales dentro del hogar de acogida, lo que requiere formación para desarrollar dichas habilidades.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa de campoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/580710.26568/2359-2087.2023.5807EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023)2359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5807/465Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Andréa ImbiribaLallis, Irani Lauer2024-02-28T00:30:02Zoai:periodicos.unir.br:article/5807Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:02Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO PLAYFUL ACTIVITIES AND SOCIAL SKILLS: THE POSSIBILITIES FOR CHILD DEVELOPMENT IN THE HOST HOME ACTIVIDADES LÚDICAS Y HABILIDADES SOCIALES: LAS POSIBILIDADES DE DESARROLLO DEL NIÑO EN EL HOGAR INTERNADO |
title |
ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO |
spellingShingle |
ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO da Silva, Andréa Imbiriba Casa de acolhimento Habilidades sociais Educador/cuidador Atividade lúdica Foster care Social skills Educator/caregiver Playful activity Acogimiento familiar Habilidades sociales Educador/cuidador Actividad lúdica |
title_short |
ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO |
title_full |
ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO |
title_fullStr |
ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO |
title_full_unstemmed |
ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO |
title_sort |
ATIVIDADES LÚDICAS E HABILIDADES SOCIAIS: AS POSSIBILIDADES PARA O DESENVOLVIMENTO INFANTIL DENTRO DE CASA DE ACOLHIMENTO |
author |
da Silva, Andréa Imbiriba |
author_facet |
da Silva, Andréa Imbiriba Lallis, Irani Lauer |
author_role |
author |
author2 |
Lallis, Irani Lauer |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Andréa Imbiriba Lallis, Irani Lauer |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Casa de acolhimento Habilidades sociais Educador/cuidador Atividade lúdica Foster care Social skills Educator/caregiver Playful activity Acogimiento familiar Habilidades sociales Educador/cuidador Actividad lúdica |
topic |
Casa de acolhimento Habilidades sociais Educador/cuidador Atividade lúdica Foster care Social skills Educator/caregiver Playful activity Acogimiento familiar Habilidades sociales Educador/cuidador Actividad lúdica |
description |
This research aimed to investigate the cognitions of the team of educators/caregivers about playful activities and the development of social skills of foster children. Specifically, it was intended to: a) know the cognitions of the team of educators/caregivers regarding social skills; and b) verify the existence of a relationship between playful activities and the development of social skills. The data were collected through semi-structured interviews, with open questions. The collective subject discourse technique was used for the analysis, in order to take advantage of all the verbalizations of the participants (LEFÈVRE; LEFÈVRE, 2005). The results indicated that the educators/caregivers still have many challenges to work in the foster home. However, they have cognitions about the importance of developing social skills within the foster home, requiring training to develop such skills |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Pesquisa de campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5807 10.26568/2359-2087.2023.5807 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5807 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2023.5807 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5807/465 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023) 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v10i reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174541411155968 |