PPP na educação em prisões: estratégias para a Educação de Jovens e Adultos privados de liberdade
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4658 |
Resumo: | This text results from stricto sensu research that had as its locus a school unit located in a prison complex and contributed to the reorganization of the EJA-specific Pedagogical Political Project in prisons. It had as methodological strategies semi-structured interviews; Document analysis as the School’s PPP (2011-2013); legal devices; and Student records. Sentenced students from the Lemos Brito Penitentiary who work during the day and study at night in the form of EJA. In addition to these, have also participated the Prison Unit Manager, Pedagogical Coordinator and Teachers. The main result of the research is that the current PPP has gaps, but allows reformulations through dialogues with the interlocutors of the process of education and criminal execution, in particular by enabling the College to advance through public policies in the perspective of educating with the gaze of knowledge, providing students deprived of freedom, autonomy and meaning to their own existence, overcoming conditions of imprisonment. |
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PPP na educação em prisões: estratégias para a Educação de Jovens e Adultos privados de liberdadePPP in prision educacion: strategies for the Education OF Young People and Adults deprived of freedomPPP en educación en prisiones: estrategias para la Educación de Jóvenes y Adultos privado de libertadEducação em Prisões. Projeto Político Pedagógico. Educação de Jovens e Adultos.370Prison Education. Pedagogical Political Project. Young and Adult Education.Educación Penitenciaria. Proyecto Político Pedagógico. Educación de Jóvenes y Adultos.This text results from stricto sensu research that had as its locus a school unit located in a prison complex and contributed to the reorganization of the EJA-specific Pedagogical Political Project in prisons. It had as methodological strategies semi-structured interviews; Document analysis as the School’s PPP (2011-2013); legal devices; and Student records. Sentenced students from the Lemos Brito Penitentiary who work during the day and study at night in the form of EJA. In addition to these, have also participated the Prison Unit Manager, Pedagogical Coordinator and Teachers. The main result of the research is that the current PPP has gaps, but allows reformulations through dialogues with the interlocutors of the process of education and criminal execution, in particular by enabling the College to advance through public policies in the perspective of educating with the gaze of knowledge, providing students deprived of freedom, autonomy and meaning to their own existence, overcoming conditions of imprisonment.Este texto es el resultado de una investigación stricto sensu que tenía como locus una unidad escolar ubicada en un complejo penitenciario y contribuyó a la reorganización del Proyecto Político Pedagógico específico de EJA en las cárceles. Tenía como estrategias metodológicas entrevistas semiestructuradas; Análisis de documentos como el Proyecto Político Pedagógico de la escuela (2011-2013) y disposiciones legales; Expediente del alumno. Participaron de la investigación los estudiantes condenados de la Penitenciaría Lemos Brito que trabajan durante el día y estudian por la noche en forma de EJA. Además de estos, Gerente de la Unidad de Prisión, Coordinador Pedagógico y Maestros. El principal resultado de la investigación es que el PPP actual tiene lagunas, pero permite reformulaciones a través de diálogos con los interlocutores del proceso de educación y ejecución criminal, en particular al permitir que el Colegio avance a través de políticas públicas. desde la perspectiva de educar con la mirada del conocimiento, proporcionando a los estudiantes privados de libertad autonomía y significado a su propia existencia, superando las condiciones de encarcelamiento.Esse texto resulta de Pesquisa stricto sensu que teve como lócus uma unidade de ensino em um Complexo Prisional e contribuiu para reorganizar o Projeto Político Pedagógico específico da EJA em prisões. Teve como estratégias metodológicas entrevistas semiestruturadas; análise de Documentos como PPP da escola (2011-2013) e dispositivos legais; Prontuário dos estudantes. Participaram da pesquisa estudantes sentenciados da Penitenciária Lemos Brito que trabalham durante o dia e estudam à noite na modalidade EJA. Além destes, Gestor da Unidade Prisional, Coordenador Pedagógico e Professores. Como resultado principal da pesquisa, tem-se que o PPP vigente possui lacunas, mas permite reformulações através de diálogos com interlocutores do processo da educação e execução penal, em especial, ao possibilitar que, por meio de políticas públicas, o Colégio avance na perspectiva de educar com o olhar do conhecimento, proporcionando aos estudantes privados de liberdade autonomia e sentido à própria existência, superando condições de aprisionamento.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2019-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/465810.26568/2359-2087.2019.4658EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 6 n. 16 (2019); 403-4232359-20872359-208710.26568/educa.v6i16reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4658/3111Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSales, Márcea AndradeBarreto, Maria das Graças Reis2020-06-24T21:20:41Zoai:periodicos.unir.br:article/4658Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2020-06-24T21:20:41Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
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