Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Josiane Peres
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ferreira, Marta Claudiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3982
Resumo: The present study aims to identify the social representations of the school community in the State of Mato Grosso do Sul, regarding female and male gender relations. The qualitative research was carried out through a script of semi-structured interviews, which were recorded in municipal schools in Campo Grande, Corumbá, Itaquiraí and Tacuru, with a total of 13 participants: 5 family members, 1 child, 3 teachers and 4 school managers. The results suggest that female and male representations are guided by the values and experiences acquired in the social context in which the participants are inserted. These are reproduced and passed on to the next generations, without even analyzing whether their way of acting and thinking is correct. However, such representations can be relaxed by new views of opinion makers, such as education professionals.
id UNIR-3_cba5eb47fccac64ff37d8945cb149037
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/3982
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolarInter-relations between the female and male genders: social representations that expose the school evironmentInter-relações entre os gêneros feminino e masculino: representações sociais que perpassam o âmbito escolarRepresentações Sociais. Gênero. Escola.370 - EducaçãoSocial Representations. Gender. School.Representaciones Sociales. Genero. Escuela.The present study aims to identify the social representations of the school community in the State of Mato Grosso do Sul, regarding female and male gender relations. The qualitative research was carried out through a script of semi-structured interviews, which were recorded in municipal schools in Campo Grande, Corumbá, Itaquiraí and Tacuru, with a total of 13 participants: 5 family members, 1 child, 3 teachers and 4 school managers. The results suggest that female and male representations are guided by the values and experiences acquired in the social context in which the participants are inserted. These are reproduced and passed on to the next generations, without even analyzing whether their way of acting and thinking is correct. However, such representations can be relaxed by new views of opinion makers, such as education professionals.El presente estudio tiene como objetivo identificar las representaciones sociales de la comunidad escolar en el estado de Mato Grosso do Sul, sobre las relaciones de género femenino y masculino. La investigación cualitativa se realizó mediante un guión de entrevistas semiestructuradas, las cuales fueron grabadas en escuelas municipales de Campo Grande, Corumbá, Itaquiraí y Tacuru, con un total de 13 participantes: 5 familiares, 1 niño, 3 docentes y 4 directores de escuela. Los resultados sugieren que las representaciones femeninas y masculinas están guiadas por los valores y experiencias adquiridas en el contexto social en el que se insertan los participantes. Estos se reproducen y transmiten a las próximas generaciones, sin siquiera analizar si su forma de actuar y pensar es la correcta. Sin embargo, tales representaciones pueden ser relajadas por nuevas opiniones de los formadores de opinión, como los profesionales de la educación.O presente estudo tem o propósito de identificar as representações sociais da comunidade escolar do Estado de Mato Grosso do Sul, sobre as relações de gênero feminino e masculino. A pesquisa de natureza qualitativa foi realizada por meio de um roteiro de entrevistas semiestruturadas, que foram gravadas em escolas municipais de Campo Grande, Corumbá, Itaquiraí e Tacuru, com um total de 13 participantes sendo: 5 familiares, 1 criança, 3 professores e 4 gestores escolares. Os resultados sugerem que as representações de gênero feminino e masculino são norteadas pelos valores e experiências adquiridas no contexto social em que os participantes estão inseridos. Essas são reproduzidas e repassadas às próximas gerações, sem ao menos analisar se sua maneira de agir e pensar estão corretas. Contudo, tais representações podem ser descontruídas mediante novos olhares de formadores de opinião, como os profissionais da educação.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/398210.26568/2359-2087.2020.3982EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1429-14462359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3982/3781Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Josiane PeresFerreira, Marta Claudiane2021-01-07T02:10:15Zoai:periodicos.unir.br:article/3982Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:15Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar
Inter-relations between the female and male genders: social representations that expose the school evironment
Inter-relações entre os gêneros feminino e masculino: representações sociais que perpassam o âmbito escolar
title Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar
spellingShingle Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar
Gonçalves, Josiane Peres
Representações Sociais. Gênero. Escola.
370 - Educação
Social Representations. Gender. School.
Representaciones Sociales. Genero. Escuela.
title_short Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar
title_full Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar
title_fullStr Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar
title_full_unstemmed Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar
title_sort Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar
author Gonçalves, Josiane Peres
author_facet Gonçalves, Josiane Peres
Ferreira, Marta Claudiane
author_role author
author2 Ferreira, Marta Claudiane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Josiane Peres
Ferreira, Marta Claudiane
dc.subject.por.fl_str_mv Representações Sociais. Gênero. Escola.
370 - Educação
Social Representations. Gender. School.
Representaciones Sociales. Genero. Escuela.
topic Representações Sociais. Gênero. Escola.
370 - Educação
Social Representations. Gender. School.
Representaciones Sociales. Genero. Escuela.
description The present study aims to identify the social representations of the school community in the State of Mato Grosso do Sul, regarding female and male gender relations. The qualitative research was carried out through a script of semi-structured interviews, which were recorded in municipal schools in Campo Grande, Corumbá, Itaquiraí and Tacuru, with a total of 13 participants: 5 family members, 1 child, 3 teachers and 4 school managers. The results suggest that female and male representations are guided by the values and experiences acquired in the social context in which the participants are inserted. These are reproduced and passed on to the next generations, without even analyzing whether their way of acting and thinking is correct. However, such representations can be relaxed by new views of opinion makers, such as education professionals.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3982
10.26568/2359-2087.2020.3982
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3982
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2020.3982
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3982/3781
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1429-1446
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v7i17
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174542737604608