Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3982 |
Resumo: | The present study aims to identify the social representations of the school community in the State of Mato Grosso do Sul, regarding female and male gender relations. The qualitative research was carried out through a script of semi-structured interviews, which were recorded in municipal schools in Campo Grande, Corumbá, Itaquiraí and Tacuru, with a total of 13 participants: 5 family members, 1 child, 3 teachers and 4 school managers. The results suggest that female and male representations are guided by the values and experiences acquired in the social context in which the participants are inserted. These are reproduced and passed on to the next generations, without even analyzing whether their way of acting and thinking is correct. However, such representations can be relaxed by new views of opinion makers, such as education professionals. |
id |
UNIR-3_cba5eb47fccac64ff37d8945cb149037 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/3982 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolarInter-relations between the female and male genders: social representations that expose the school evironmentInter-relações entre os gêneros feminino e masculino: representações sociais que perpassam o âmbito escolarRepresentações Sociais. Gênero. Escola.370 - EducaçãoSocial Representations. Gender. School.Representaciones Sociales. Genero. Escuela.The present study aims to identify the social representations of the school community in the State of Mato Grosso do Sul, regarding female and male gender relations. The qualitative research was carried out through a script of semi-structured interviews, which were recorded in municipal schools in Campo Grande, Corumbá, Itaquiraí and Tacuru, with a total of 13 participants: 5 family members, 1 child, 3 teachers and 4 school managers. The results suggest that female and male representations are guided by the values and experiences acquired in the social context in which the participants are inserted. These are reproduced and passed on to the next generations, without even analyzing whether their way of acting and thinking is correct. However, such representations can be relaxed by new views of opinion makers, such as education professionals.El presente estudio tiene como objetivo identificar las representaciones sociales de la comunidad escolar en el estado de Mato Grosso do Sul, sobre las relaciones de género femenino y masculino. La investigación cualitativa se realizó mediante un guión de entrevistas semiestructuradas, las cuales fueron grabadas en escuelas municipales de Campo Grande, Corumbá, Itaquiraí y Tacuru, con un total de 13 participantes: 5 familiares, 1 niño, 3 docentes y 4 directores de escuela. Los resultados sugieren que las representaciones femeninas y masculinas están guiadas por los valores y experiencias adquiridas en el contexto social en el que se insertan los participantes. Estos se reproducen y transmiten a las próximas generaciones, sin siquiera analizar si su forma de actuar y pensar es la correcta. Sin embargo, tales representaciones pueden ser relajadas por nuevas opiniones de los formadores de opinión, como los profesionales de la educación.O presente estudo tem o propósito de identificar as representações sociais da comunidade escolar do Estado de Mato Grosso do Sul, sobre as relações de gênero feminino e masculino. A pesquisa de natureza qualitativa foi realizada por meio de um roteiro de entrevistas semiestruturadas, que foram gravadas em escolas municipais de Campo Grande, Corumbá, Itaquiraí e Tacuru, com um total de 13 participantes sendo: 5 familiares, 1 criança, 3 professores e 4 gestores escolares. Os resultados sugerem que as representações de gênero feminino e masculino são norteadas pelos valores e experiências adquiridas no contexto social em que os participantes estão inseridos. Essas são reproduzidas e repassadas às próximas gerações, sem ao menos analisar se sua maneira de agir e pensar estão corretas. Contudo, tais representações podem ser descontruídas mediante novos olhares de formadores de opinião, como os profissionais da educação.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/398210.26568/2359-2087.2020.3982EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1429-14462359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3982/3781Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Josiane PeresFerreira, Marta Claudiane2021-01-07T02:10:15Zoai:periodicos.unir.br:article/3982Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:15Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar Inter-relations between the female and male genders: social representations that expose the school evironment Inter-relações entre os gêneros feminino e masculino: representações sociais que perpassam o âmbito escolar |
title |
Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar |
spellingShingle |
Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar Gonçalves, Josiane Peres Representações Sociais. Gênero. Escola. 370 - Educação Social Representations. Gender. School. Representaciones Sociales. Genero. Escuela. |
title_short |
Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar |
title_full |
Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar |
title_fullStr |
Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar |
title_full_unstemmed |
Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar |
title_sort |
Inter-relaciones entre los génesos femenino y masculino: representaciones sociales que exponen el entorno escolar |
author |
Gonçalves, Josiane Peres |
author_facet |
Gonçalves, Josiane Peres Ferreira, Marta Claudiane |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Marta Claudiane |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Josiane Peres Ferreira, Marta Claudiane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Representações Sociais. Gênero. Escola. 370 - Educação Social Representations. Gender. School. Representaciones Sociales. Genero. Escuela. |
topic |
Representações Sociais. Gênero. Escola. 370 - Educação Social Representations. Gender. School. Representaciones Sociales. Genero. Escuela. |
description |
The present study aims to identify the social representations of the school community in the State of Mato Grosso do Sul, regarding female and male gender relations. The qualitative research was carried out through a script of semi-structured interviews, which were recorded in municipal schools in Campo Grande, Corumbá, Itaquiraí and Tacuru, with a total of 13 participants: 5 family members, 1 child, 3 teachers and 4 school managers. The results suggest that female and male representations are guided by the values and experiences acquired in the social context in which the participants are inserted. These are reproduced and passed on to the next generations, without even analyzing whether their way of acting and thinking is correct. However, such representations can be relaxed by new views of opinion makers, such as education professionals. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3982 10.26568/2359-2087.2020.3982 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3982 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2020.3982 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3982/3781 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1429-1446 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v7i17 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174542737604608 |