Narrativas de professoras paulistas: contribuições para a formação e a prática de ensino no meio rural

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Serra, Áurea Esteves
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Leite, Kamila Cristina Evaristo, Garcia, Noely Costa Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5522
Resumo: From the narratives of 13 teachers, it was possible to understand the training and educational practices carried out in primary schools located in the rural areas of three São Paulo municipalities: Birigui, Rio Claro and São José do Rio Preto. The oral sources consisted of interviews with four teachers from the municipality of Birigui, five teachers from Rio Claro and four teachers from São José do Rio Preto. The time frame for this study covers the decades from 1940 to 1990, a period in which the teachers interviewed taught in rural primary schools in the three highlighted municipalities. The theoretical-methodological framework used for the research are presuppositions of Oral History, based on studies by Albertini (1990), allowing, through semi-structured interviews with the mentioned teachers, a dialogue, recalling the time lived by them in the respective primary schools. rural areas. The final results confirm that the initial training, as well as the educational practices carried out in this context, are close to urban schools and, with the exception of the vegetable garden, as a differentiated practice, there was no training directly related to the teaching practice of teachers for the environment rural.
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The time frame for this study covers the decades from 1940 to 1990, a period in which the teachers interviewed taught in rural primary schools in the three highlighted municipalities. The theoretical-methodological framework used for the research are presuppositions of Oral History, based on studies by Albertini (1990), allowing, through semi-structured interviews with the mentioned teachers, a dialogue, recalling the time lived by them in the respective primary schools. rural areas. The final results confirm that the initial training, as well as the educational practices carried out in this context, are close to urban schools and, with the exception of the vegetable garden, as a differentiated practice, there was no training directly related to the teaching practice of teachers for the environment rural.A partir de narrativas de 13 professoras, foi possível a compreensão da formação e das práticas educativas exercidas em escolas primárias localizadas nas zonas rurais de três municípios paulistas: Birigui, Rio Claro e São José do Rio Preto. As fontes orais foram compostas por entrevistas com quatro professoras do município de Birigui, cinco professoras de Rio Claro e quatro professoras de São José do Rio Preto. O recorte temporal para este estudo abrange as décadas de 1940 a 1990, período em que as professoras entrevistadas lecionaram nas escolas primárias rurais nos três municípios destacados.O referencial teórico-metodológico utilizado para a pesquisa são pressupostos da História Oral, a partir de estudos de Albertini (1990), permitindo, por meio de entrevistas semiestruturadas com as referidas professoras, um diálogo, rememorando o tempo vivido por elas nas respectivas escolas primárias rurais. Os resultados finais confirmam que a formação inicial, bem como as práticas educativas realizadas nesse âmbito, aproxima-se das escolas urbanas e, com exceção da horta, como prática diferenciada, não havia uma formação diretamente relacionada à prática de ensino dos professores para o ambiente rural.A partir de las narraciones de 13 docentes, fue posible comprender las prácticas de capacitación y educación llevadas a cabo en las escuelas primarias ubicadas en las zonas rurales de tres municipios de São Paulo: Birigui, Rio Claro y São José do Rio Preto. Las fuentes orales consistieron en entrevistas con cuatro docentes del municipio de Birigui, cinco docentes de Río Claro y cuatro docentes de São José do Rio Preto. El marco de tiempo para este estudio cubre las décadas de 1940 a 1990, un período en el cual los maestros entrevistados enseñaron en escuelas primarias rurales en los tres municipios destacados. El marco teórico-metodológico utilizado para la investigación son presuposiciones de Historia Oral, basadas en estudios de Albertini (1990), que permiten, a través de entrevistas semiestructuradas con los maestros mencionados, un diálogo, recordando el tiempo que vivieron en las respectivas escuelas primarias. zonas rurales. Los resultados finales confirman que la capacitación inicial, así como las prácticas educativas llevadas a cabo en este contexto, están cerca de las escuelas urbanas y, con la excepción del huerto, como práctica diferenciada, no hubo capacitación directamente relacionada con la práctica docente de los docentes para el medio ambiente. rural.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/552210.26568/2359-2087.2020.5522EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1133-11562359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5522/3727Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSerra, Áurea EstevesLeite, Kamila Cristina EvaristoGarcia, Noely Costa Dias2021-01-07T02:10:22Zoai:periodicos.unir.br:article/5522Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:22Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
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