The constitution of teaching identity and mathematics internship
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5071 |
Resumo: | The purpose of this study was to detect the marks of identity formation and identify the elements that most contributed to the construction of pedagogical practices of prospective mathematics teachers. For this qualitative study, we analysed a corpus of Supervised Internship narratives. As a reference, we used teacher identity theories, linked with discussions on teacher knowledge and pedagogical practices. The analysis demonstrated that the experiences lead to the construction of a practice guided by the reflection on personal and collective constitution of teacher identity. A practice that highlights curriculum, respect for culture and interpersonal relationships. The prospective teachers sought, above all, to constitute a practice characterized by the ability to engender pedagogically adapted and effective ways to promote learning. |
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The constitution of teaching identity and mathematics internshipA constituição da identidade docente e o estágio em matemáticaLa constitución de la identidad docente y la práctica de matemáticasFormação de professores. Ação docente. Licenciatura em Matemática370 – EducaçãoFormación del profesorado. Acción docente. Licenciado en Matemáticas.Teacher training. Teacher action. Prospective mathematics teachers.The purpose of this study was to detect the marks of identity formation and identify the elements that most contributed to the construction of pedagogical practices of prospective mathematics teachers. For this qualitative study, we analysed a corpus of Supervised Internship narratives. As a reference, we used teacher identity theories, linked with discussions on teacher knowledge and pedagogical practices. The analysis demonstrated that the experiences lead to the construction of a practice guided by the reflection on personal and collective constitution of teacher identity. A practice that highlights curriculum, respect for culture and interpersonal relationships. The prospective teachers sought, above all, to constitute a practice characterized by the ability to engender pedagogically adapted and effective ways to promote learning.El estudio tuvo como objetivo detectar las marcas de constitución de identidad y identificar los elementos que más han contribuido a la construcción de las prácticas pedagógicas de los estudiantes de pregrado en matemáticas. La constitución del corpus de esta investigación cualitativa se dio a través de narrativas generadas en contextos de Pasantía Supervisada. Como referencia, utilizamos teorizaciones sobre la enseñanza de la identidad, vinculadas a debates sobre los conocimientos docentes y las prácticas pedagógicas. Los análisis mostraron que las experiencias se refieren a la construcción de una práctica basada en la reflexión sobre la constitución personal y colectiva de la identidad docente. Práctica que resalta el currículo, el respeto a la cultura,las relaciones interpersonales. Los estudiantes de pregrado buscaron, sobre todo, constituir una práctica marcada por la capacidad de generar formas pedagógicamente adaptadas y efectivas para promover el aprendizaje.O estudo teve como objetivo detectar as marcas de constituição de identidade e identificar os elementos que mais contribuíram para a construção das práticas pedagógicas de licenciandos em matemática. A constituição do corpus dessa pesquisa qualitativa ocorreu por meio de narrativas geradas em contextos do Estágio Supervisionado. Como referência, utilizamos teorizações sobre identidade docente, articuladas a discussões sobre saberes docentes e práticas pedagógicas. As análises evidenciaram que as experiências remetem à construção de uma prática pautada na reflexão sobre a constituição pessoal e coletiva da identidade docente. Prática que evidencia o currículo, o respeito à cultura, os relacionamentos interpessoais. Os licenciandos buscaram, sobretudo, constituir uma prática marcada pela capacidade de engendrar formas pedagogicamente adaptadas e eficazes para a promoção da aprendizagem.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa Documentalapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/507110.26568/2359-2087.2020.5071EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 579-5982359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5071/3534Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Wanderleya Nara Gonçalves2021-01-07T02:10:07Zoai:periodicos.unir.br:article/5071Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:07Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
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