Música "Roda Viva": desvendando simbolismos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3419 |
Resumo: | The purpose of this paper is to analyze the song “Roda Viva”, considering the historical moment of the Brazilian military dictatorship in 1967 lived by the author, Francisco Buarque de Holanda, using the semiotic bias of the conceptual theory of Charles Sanders Peirce. The central focus of this analysis lies in the symbolisms and metaphors used by the author in order to circumvent the political and dictatorial context of that time, making a parallel between the semiotic meanings in the song mentioned. From the analysis carried out, the analytical vision of an entire generation is perpetuated in the face of the authoritarian regime of the dictatorial era. |
id |
UNIR-3_f199fee0cbdd5bcb36f5f8d324e8df66 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/3419 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
Música "Roda Viva": desvendando simbolismosSong "Roda Viva": unveiling symbolismsMúsica “Roda Viva”: desvendando simbolismosSigno. Semiótica. Simbolismo. Música.Sign. Semiotics. Symbolism. Music.signosemióticasimbolismomúsicaThe purpose of this paper is to analyze the song “Roda Viva”, considering the historical moment of the Brazilian military dictatorship in 1967 lived by the author, Francisco Buarque de Holanda, using the semiotic bias of the conceptual theory of Charles Sanders Peirce. The central focus of this analysis lies in the symbolisms and metaphors used by the author in order to circumvent the political and dictatorial context of that time, making a parallel between the semiotic meanings in the song mentioned. From the analysis carried out, the analytical vision of an entire generation is perpetuated in the face of the authoritarian regime of the dictatorial era.El objetivo del presente artículo es realizarlo en la Música Roda Viva, teniendo en cuenta el momento histórico de la democracia brasileña en 1967. Vivido por el autor Francisco Buarque de Holanda. Utilizando el concepto semiótico de la teoría de Charles Sanders Peirce. El foco central se destacó en el presente y se usó para simbolismos y metáforas utilizadas para el diseño de un archivo de contexto o contexto político y de la época, la transición entre los significados semióticos de la música citada. A partir de una fecha perpetua de entrada a la realidad analítica de toda la vida delante del régimen autoritario de la época ditatorial.O objetivo do presente artigo é realizar uma análise da Música Roda Viva, considerando o momento histórico da ditadura militar brasileira em 1967 vivido pelo autor Francisco Buarque de Holanda, utilizando o viés semiótico da teoria conceitual de Charles Sanders Peirce. O foco central desta análise está nos simbolismos e metáforas utilizadas pelo autor a fim de driblar o contexto político e ditatorial da época, perfazendo um paralelo entre os significados semióticos na música supracitada. A partir da análise realizada perpetua-se no tempo a visão analítica de toda uma geração diante do regime autoritário da época ditatorial.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2019-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/341910.26568/2359-2087.2019.3419EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 6 n. 14 (2019); 164-1772359-20872359-208710.26568/educa.v6i14reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3419/2777Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGitahy, Raquel Rosan ChristinoFernandez, Artemisa Piai Silva deBatista, Claudia Karina LadeiaPrado, Alessandro Martins2019-08-13T16:44:40Zoai:periodicos.unir.br:article/3419Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2019-08-13T16:44:40Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Música "Roda Viva": desvendando simbolismos Song "Roda Viva": unveiling symbolisms Música “Roda Viva”: desvendando simbolismos |
title |
Música "Roda Viva": desvendando simbolismos |
spellingShingle |
Música "Roda Viva": desvendando simbolismos Gitahy, Raquel Rosan Christino Signo. Semiótica. Simbolismo. Música. Sign. Semiotics. Symbolism. Music. signo semiótica simbolismo música |
title_short |
Música "Roda Viva": desvendando simbolismos |
title_full |
Música "Roda Viva": desvendando simbolismos |
title_fullStr |
Música "Roda Viva": desvendando simbolismos |
title_full_unstemmed |
Música "Roda Viva": desvendando simbolismos |
title_sort |
Música "Roda Viva": desvendando simbolismos |
author |
Gitahy, Raquel Rosan Christino |
author_facet |
Gitahy, Raquel Rosan Christino Fernandez, Artemisa Piai Silva de Batista, Claudia Karina Ladeia Prado, Alessandro Martins |
author_role |
author |
author2 |
Fernandez, Artemisa Piai Silva de Batista, Claudia Karina Ladeia Prado, Alessandro Martins |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gitahy, Raquel Rosan Christino Fernandez, Artemisa Piai Silva de Batista, Claudia Karina Ladeia Prado, Alessandro Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Signo. Semiótica. Simbolismo. Música. Sign. Semiotics. Symbolism. Music. signo semiótica simbolismo música |
topic |
Signo. Semiótica. Simbolismo. Música. Sign. Semiotics. Symbolism. Music. signo semiótica simbolismo música |
description |
The purpose of this paper is to analyze the song “Roda Viva”, considering the historical moment of the Brazilian military dictatorship in 1967 lived by the author, Francisco Buarque de Holanda, using the semiotic bias of the conceptual theory of Charles Sanders Peirce. The central focus of this analysis lies in the symbolisms and metaphors used by the author in order to circumvent the political and dictatorial context of that time, making a parallel between the semiotic meanings in the song mentioned. From the analysis carried out, the analytical vision of an entire generation is perpetuated in the face of the authoritarian regime of the dictatorial era. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3419 10.26568/2359-2087.2019.3419 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3419 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2019.3419 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3419/2777 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 6 n. 14 (2019); 164-177 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v6i14 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174542586609664 |