Música "Roda Viva": desvendando simbolismos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gitahy, Raquel Rosan Christino
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Fernandez, Artemisa Piai Silva de, Batista, Claudia Karina Ladeia, Prado, Alessandro Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3419
Resumo: The purpose of this paper is to analyze the song “Roda Viva”, considering the historical moment of the Brazilian military dictatorship in 1967 lived by the author, Francisco Buarque de Holanda, using the semiotic bias of the conceptual theory of Charles Sanders Peirce. The central focus of this analysis lies in the symbolisms and metaphors used by the author in order to circumvent the political and dictatorial context of that time, making a parallel between the semiotic meanings in the song mentioned. From the analysis carried out, the analytical vision of an entire generation is perpetuated in the face of the authoritarian regime of the dictatorial era.
id UNIR-3_f199fee0cbdd5bcb36f5f8d324e8df66
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/3419
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling Música "Roda Viva": desvendando simbolismosSong "Roda Viva": unveiling symbolismsMúsica “Roda Viva”: desvendando simbolismosSigno. Semiótica. Simbolismo. Música.Sign. Semiotics. Symbolism. Music.signosemióticasimbolismomúsicaThe purpose of this paper is to analyze the song “Roda Viva”, considering the historical moment of the Brazilian military dictatorship in 1967 lived by the author, Francisco Buarque de Holanda, using the semiotic bias of the conceptual theory of Charles Sanders Peirce. The central focus of this analysis lies in the symbolisms and metaphors used by the author in order to circumvent the political and dictatorial context of that time, making a parallel between the semiotic meanings in the song mentioned. From the analysis carried out, the analytical vision of an entire generation is perpetuated in the face of the authoritarian regime of the dictatorial era.El objetivo del presente artículo es realizarlo en la Música Roda Viva, teniendo en cuenta el momento histórico de la democracia brasileña en 1967. Vivido por el autor Francisco Buarque de Holanda. Utilizando el concepto semiótico de la teoría de Charles Sanders Peirce. El foco central se destacó en el presente y se usó para simbolismos y metáforas utilizadas para el diseño de un archivo de contexto o contexto político y de la época, la transición entre los significados semióticos de la música citada. A partir de una fecha perpetua de entrada a la realidad analítica de toda la vida delante del régimen autoritario de la época ditatorial.O objetivo do presente artigo é realizar uma análise da Música Roda Viva, considerando o momento histórico da ditadura militar brasileira em 1967 vivido pelo autor Francisco Buarque de Holanda, utilizando o viés semiótico da teoria conceitual de Charles Sanders Peirce.  O foco central desta análise está nos simbolismos e metáforas utilizadas pelo autor a fim de driblar o contexto político e ditatorial da época, perfazendo um paralelo entre os significados semióticos na música supracitada. A partir da análise realizada perpetua-se no tempo a visão analítica de toda uma geração diante do regime autoritário da época ditatorial.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2019-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/341910.26568/2359-2087.2019.3419EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 6 n. 14 (2019); 164-1772359-20872359-208710.26568/educa.v6i14reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3419/2777Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGitahy, Raquel Rosan ChristinoFernandez, Artemisa Piai Silva deBatista, Claudia Karina LadeiaPrado, Alessandro Martins2019-08-13T16:44:40Zoai:periodicos.unir.br:article/3419Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2019-08-13T16:44:40Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv Música "Roda Viva": desvendando simbolismos
Song "Roda Viva": unveiling symbolisms
Música “Roda Viva”: desvendando simbolismos
title Música "Roda Viva": desvendando simbolismos
spellingShingle Música "Roda Viva": desvendando simbolismos
Gitahy, Raquel Rosan Christino
Signo. Semiótica. Simbolismo. Música.
Sign. Semiotics. Symbolism. Music.
signo
semiótica
simbolismo
música
title_short Música "Roda Viva": desvendando simbolismos
title_full Música "Roda Viva": desvendando simbolismos
title_fullStr Música "Roda Viva": desvendando simbolismos
title_full_unstemmed Música "Roda Viva": desvendando simbolismos
title_sort Música "Roda Viva": desvendando simbolismos
author Gitahy, Raquel Rosan Christino
author_facet Gitahy, Raquel Rosan Christino
Fernandez, Artemisa Piai Silva de
Batista, Claudia Karina Ladeia
Prado, Alessandro Martins
author_role author
author2 Fernandez, Artemisa Piai Silva de
Batista, Claudia Karina Ladeia
Prado, Alessandro Martins
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gitahy, Raquel Rosan Christino
Fernandez, Artemisa Piai Silva de
Batista, Claudia Karina Ladeia
Prado, Alessandro Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Signo. Semiótica. Simbolismo. Música.
Sign. Semiotics. Symbolism. Music.
signo
semiótica
simbolismo
música
topic Signo. Semiótica. Simbolismo. Música.
Sign. Semiotics. Symbolism. Music.
signo
semiótica
simbolismo
música
description The purpose of this paper is to analyze the song “Roda Viva”, considering the historical moment of the Brazilian military dictatorship in 1967 lived by the author, Francisco Buarque de Holanda, using the semiotic bias of the conceptual theory of Charles Sanders Peirce. The central focus of this analysis lies in the symbolisms and metaphors used by the author in order to circumvent the political and dictatorial context of that time, making a parallel between the semiotic meanings in the song mentioned. From the analysis carried out, the analytical vision of an entire generation is perpetuated in the face of the authoritarian regime of the dictatorial era.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3419
10.26568/2359-2087.2019.3419
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3419
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2019.3419
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3419/2777
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 6 n. 14 (2019); 164-177
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v6i14
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174542586609664