Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemos, Adriana
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
Texto Completo: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/383
Resumo: Objective: to present an outline of a dissertation that aimed to analyze the social representations of nursing students about sexuality, to identify how we present the issues of sexuality during the course and to investigate how students identify and tout these issues. This article will focus on the experience of issues related to sexuality. Methods: an exploratory study with qualitative approach. An interview with semi-structured with students of the 7th period, license and first year of residency in nursing. The interviews were analyzed taking in consideration the content analysis. Results: aspects related to sexuality during vocational training were experienced with a lot of strangeness and embarrassment and expressions of anxiety and insecurity when dealing with the body of another. Conclusion: students have become professionalized, but do not know how to deal professionally with these issues, causing them great conflicts. And these moments are lived almost in solitude, because little is said about it, not with teachers or with friends and classmates. It is very important that the discussion of this topic is made also between the teachers. Descriptors: Nursing Care, Nursing Students, Sexuality.
id UNIRIO-2_48d7ba91049d1d8f6b7c73259839542d
oai_identifier_str oai:ojs.seer.unirio.br:article/383
network_acronym_str UNIRIO-2
network_name_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository_id_str
spelling Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing studentsA SEXUALIDADE NO CUIDAR: EXPERIÊNCIAS CONFLITANTES DE DISCENTES DE ENFERMAGEMSexualidadecuidados de enfermagemObjective: to present an outline of a dissertation that aimed to analyze the social representations of nursing students about sexuality, to identify how we present the issues of sexuality during the course and to investigate how students identify and tout these issues. This article will focus on the experience of issues related to sexuality. Methods: an exploratory study with qualitative approach. An interview with semi-structured with students of the 7th period, license and first year of residency in nursing. The interviews were analyzed taking in consideration the content analysis. Results: aspects related to sexuality during vocational training were experienced with a lot of strangeness and embarrassment and expressions of anxiety and insecurity when dealing with the body of another. Conclusion: students have become professionalized, but do not know how to deal professionally with these issues, causing them great conflicts. And these moments are lived almost in solitude, because little is said about it, not with teachers or with friends and classmates. It is very important that the discussion of this topic is made also between the teachers. Descriptors: Nursing Care, Nursing Students, Sexuality.Objetivo: apresentar um recorte de uma dissertação de mestrado que teve por objetivos analisar as representações sociais de graduandos de enfermagem sobre sexualidade, visando identificar como são apresentadas as questões relativas à sexualidade durante o curso e investigar como os alunos identificam e agenciam estas questões. Enfocaremos neste artigo a vivência de questões relacionadas à sexualidade. Metodologia: pesquisa do tipo exploratório com enfoque qualitativo. Foi realizada entrevista com roteiro semi-estruturado com alunas/os cursantes do 7º período de habilitação em saúde pública e primeiro ano de residência em enfermagem. As entrevistas foram analisadas tendo como referencial a análise de conteúdo. Resultados: aspectos relacionados à sexualidade durante a formação profissional foram vivenciadas com muita estranheza, embaraço, com manifestações de ansiedade e insegurança diante do contato com o corpo do outro. Conclusão: os estudantes estão se profissionalizando, mas não sabem como lidar profissionalmente com tais questões, causando-lhes grandes conflitos. E estes momentos são vividos quase que solitariamente, pois pouco se fala a respeito, nem com os docentes e nem com amigos de turma. É de grande importância que a discussão desse tema se faça também entre os docentes. Descritores: Cuidados de Enfermagem, Estudantes de Enfermagem, Sexualidade.Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2009-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresQualitativaapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/38310.9789/2175-5361.2009.v1i2.%pRevista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 No. 2 (2009)Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 Núm. 2 (2009)Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 1 n. 2 (2009)2175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/383/375Copyright (c) 2009 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessLemos, Adriana2024-01-12T14:08:07Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/383Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2024-01-12T14:08:07Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false
dc.title.none.fl_str_mv Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students
A SEXUALIDADE NO CUIDAR: EXPERIÊNCIAS CONFLITANTES DE DISCENTES DE ENFERMAGEM
title Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students
spellingShingle Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students
Lemos, Adriana
Sexualidade
cuidados de enfermagem
title_short Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students
title_full Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students
title_fullStr Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students
title_full_unstemmed Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students
title_sort Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students
author Lemos, Adriana
author_facet Lemos, Adriana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lemos, Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Sexualidade
cuidados de enfermagem
topic Sexualidade
cuidados de enfermagem
description Objective: to present an outline of a dissertation that aimed to analyze the social representations of nursing students about sexuality, to identify how we present the issues of sexuality during the course and to investigate how students identify and tout these issues. This article will focus on the experience of issues related to sexuality. Methods: an exploratory study with qualitative approach. An interview with semi-structured with students of the 7th period, license and first year of residency in nursing. The interviews were analyzed taking in consideration the content analysis. Results: aspects related to sexuality during vocational training were experienced with a lot of strangeness and embarrassment and expressions of anxiety and insecurity when dealing with the body of another. Conclusion: students have become professionalized, but do not know how to deal professionally with these issues, causing them great conflicts. And these moments are lived almost in solitude, because little is said about it, not with teachers or with friends and classmates. It is very important that the discussion of this topic is made also between the teachers. Descriptors: Nursing Care, Nursing Students, Sexuality.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/383
10.9789/2175-5361.2009.v1i2.%p
url https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/383
identifier_str_mv 10.9789/2175-5361.2009.v1i2.%p
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/383/375
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2009 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2009 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 No. 2 (2009)
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 Núm. 2 (2009)
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 1 n. 2 (2009)
2175-5361
1809-6107
reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron:UNIRIO
instname_str Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron_str UNIRIO
institution UNIRIO
reponame_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
collection Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository.name.fl_str_mv Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
repository.mail.fl_str_mv profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com
_version_ 1800218872778850304