Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
Texto Completo: | https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/383 |
Resumo: | Objective: to present an outline of a dissertation that aimed to analyze the social representations of nursing students about sexuality, to identify how we present the issues of sexuality during the course and to investigate how students identify and tout these issues. This article will focus on the experience of issues related to sexuality. Methods: an exploratory study with qualitative approach. An interview with semi-structured with students of the 7th period, license and first year of residency in nursing. The interviews were analyzed taking in consideration the content analysis. Results: aspects related to sexuality during vocational training were experienced with a lot of strangeness and embarrassment and expressions of anxiety and insecurity when dealing with the body of another. Conclusion: students have become professionalized, but do not know how to deal professionally with these issues, causing them great conflicts. And these moments are lived almost in solitude, because little is said about it, not with teachers or with friends and classmates. It is very important that the discussion of this topic is made also between the teachers. Descriptors: Nursing Care, Nursing Students, Sexuality. |
id |
UNIRIO-2_48d7ba91049d1d8f6b7c73259839542d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.unirio.br:article/383 |
network_acronym_str |
UNIRIO-2 |
network_name_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository_id_str |
|
spelling |
Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing studentsA SEXUALIDADE NO CUIDAR: EXPERIÊNCIAS CONFLITANTES DE DISCENTES DE ENFERMAGEMSexualidadecuidados de enfermagemObjective: to present an outline of a dissertation that aimed to analyze the social representations of nursing students about sexuality, to identify how we present the issues of sexuality during the course and to investigate how students identify and tout these issues. This article will focus on the experience of issues related to sexuality. Methods: an exploratory study with qualitative approach. An interview with semi-structured with students of the 7th period, license and first year of residency in nursing. The interviews were analyzed taking in consideration the content analysis. Results: aspects related to sexuality during vocational training were experienced with a lot of strangeness and embarrassment and expressions of anxiety and insecurity when dealing with the body of another. Conclusion: students have become professionalized, but do not know how to deal professionally with these issues, causing them great conflicts. And these moments are lived almost in solitude, because little is said about it, not with teachers or with friends and classmates. It is very important that the discussion of this topic is made also between the teachers. Descriptors: Nursing Care, Nursing Students, Sexuality.Objetivo: apresentar um recorte de uma dissertação de mestrado que teve por objetivos analisar as representações sociais de graduandos de enfermagem sobre sexualidade, visando identificar como são apresentadas as questões relativas à sexualidade durante o curso e investigar como os alunos identificam e agenciam estas questões. Enfocaremos neste artigo a vivência de questões relacionadas à sexualidade. Metodologia: pesquisa do tipo exploratório com enfoque qualitativo. Foi realizada entrevista com roteiro semi-estruturado com alunas/os cursantes do 7º período de habilitação em saúde pública e primeiro ano de residência em enfermagem. As entrevistas foram analisadas tendo como referencial a análise de conteúdo. Resultados: aspectos relacionados à sexualidade durante a formação profissional foram vivenciadas com muita estranheza, embaraço, com manifestações de ansiedade e insegurança diante do contato com o corpo do outro. Conclusão: os estudantes estão se profissionalizando, mas não sabem como lidar profissionalmente com tais questões, causando-lhes grandes conflitos. E estes momentos são vividos quase que solitariamente, pois pouco se fala a respeito, nem com os docentes e nem com amigos de turma. É de grande importância que a discussão desse tema se faça também entre os docentes. Descritores: Cuidados de Enfermagem, Estudantes de Enfermagem, Sexualidade.Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2009-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresQualitativaapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/38310.9789/2175-5361.2009.v1i2.%pRevista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 No. 2 (2009)Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 Núm. 2 (2009)Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 1 n. 2 (2009)2175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/383/375Copyright (c) 2009 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessLemos, Adriana2024-01-12T14:08:07Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/383Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2024-01-12T14:08:07Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students A SEXUALIDADE NO CUIDAR: EXPERIÊNCIAS CONFLITANTES DE DISCENTES DE ENFERMAGEM |
title |
Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students |
spellingShingle |
Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students Lemos, Adriana Sexualidade cuidados de enfermagem |
title_short |
Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students |
title_full |
Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students |
title_fullStr |
Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students |
title_full_unstemmed |
Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students |
title_sort |
Sexuality in care: Conflicting experiences of nursing students |
author |
Lemos, Adriana |
author_facet |
Lemos, Adriana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lemos, Adriana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sexualidade cuidados de enfermagem |
topic |
Sexualidade cuidados de enfermagem |
description |
Objective: to present an outline of a dissertation that aimed to analyze the social representations of nursing students about sexuality, to identify how we present the issues of sexuality during the course and to investigate how students identify and tout these issues. This article will focus on the experience of issues related to sexuality. Methods: an exploratory study with qualitative approach. An interview with semi-structured with students of the 7th period, license and first year of residency in nursing. The interviews were analyzed taking in consideration the content analysis. Results: aspects related to sexuality during vocational training were experienced with a lot of strangeness and embarrassment and expressions of anxiety and insecurity when dealing with the body of another. Conclusion: students have become professionalized, but do not know how to deal professionally with these issues, causing them great conflicts. And these moments are lived almost in solitude, because little is said about it, not with teachers or with friends and classmates. It is very important that the discussion of this topic is made also between the teachers. Descriptors: Nursing Care, Nursing Students, Sexuality. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-11-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/383 10.9789/2175-5361.2009.v1i2.%p |
url |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/383 |
identifier_str_mv |
10.9789/2175-5361.2009.v1i2.%p |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/383/375 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2009 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2009 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 No. 2 (2009) Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 Núm. 2 (2009) Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 1 n. 2 (2009) 2175-5361 1809-6107 reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) instacron:UNIRIO |
instname_str |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
instacron_str |
UNIRIO |
institution |
UNIRIO |
reponame_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
collection |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
repository.mail.fl_str_mv |
profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com |
_version_ |
1800218872778850304 |