Representations of nursing students about sexuality: between stereotypes and taboos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Trycia Ryane de Freitas
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Fernandes, Sabrina Emylle Torres, Alves, Nemório Rodrigues, Farias , Andreza Josiany Aires de, Júnior, José Antonio da Silva, Santos, Sheila Milena Pessoa dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/900
Resumo: Considering sexuality as a fundamental part of human life, the present study had the goal of understanding how Nursing students represent sexuality.We chose to make a qualitative research based on the Social Representation theory. The study sample was composed of undergraduate Nursing students enrolled in a public institution. The data collection was performed with the aid of the IRaMuTeQ software, version 0.7 alpha 2, and it was based on Content Analysis. Sexuality was represented as something that should remain hidden both in the context of school and within the family. Even though their training was a factor that contributed to their change in conception about sexuality, feelings such as shame and shyness were present during the practices of the students, which verified that the representations are based on stereotypes and taboos. Thus, there is a visible need for more spaces for discussions within the university and within society, but discussions that understand the practice, and are not limited to theory.
id FIOCRUZ-2_2ccc05b69d9007a1e66cce28d5cd0a0c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/900
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling Representations of nursing students about sexuality: between stereotypes and taboosRepresentaciones de los estudiantes de enfermería sobre la sexualidad: entre estereotipos y tabúesRepresentações dos estudantes de enfermagem sobre sexualidade: entre estereótipos e tabusSexualidadeEducação em enfermagemSaúde sexualRepresentações sociaissexualityeducation in nursingsexual healthsocial representationssexualidadeducación en enfermeríasalud sexualrepresentaciones socialesConsidering sexuality as a fundamental part of human life, the present study had the goal of understanding how Nursing students represent sexuality.We chose to make a qualitative research based on the Social Representation theory. The study sample was composed of undergraduate Nursing students enrolled in a public institution. The data collection was performed with the aid of the IRaMuTeQ software, version 0.7 alpha 2, and it was based on Content Analysis. Sexuality was represented as something that should remain hidden both in the context of school and within the family. Even though their training was a factor that contributed to their change in conception about sexuality, feelings such as shame and shyness were present during the practices of the students, which verified that the representations are based on stereotypes and taboos. Thus, there is a visible need for more spaces for discussions within the university and within society, but discussions that understand the practice, and are not limited to theory.Considerando la sexualidad como parte fundamental de la vida humana, este estudio buscó comprender la representación que tienen al respecto los estudiantes de enfermería. Se optó por un estudio con delineamiento cualitativo, basado en la teoría de las Representaciones Sociales. La población del estudio se compuso por estudiantes de la carrera de grado de una institución pública. La recolección de datos se realizó por medio de la técnica de grupo focal, orientada por un guión. El análisis se realizó con la ayuda del IRaMuTeQ versión 0.7 alpha 2 y se basó en el Análisis de Contenido. La sexualidad se representa como un tema a mantener oculto en el ámbito familiar y escolar. Más allá que la formación se manifiesta como un factor que contribuye en el cambio de la concepción sobre la sexualidad, durante las prácticas de los estudiantes se hicieron presentes sentimientos como vergüenza y timidez, constatando que sus representaciones se aferran a estereotipos y tabúes. En este sentido, es visible la necesidad de más espacios de discusión en el medio académico y la sociedad, de manera que no se limite sólo a la teoría, sino que comprenda también la práctica.Considerando a sexualidade como parte fundamental da vida humana, esse estudo buscou compreender como os estudantes de enfermagem representama sexualidade. Optou-se por estudo com delineamento qualitativo, ancorado na teoria das Representações Sociais. A população do estudo foi composta por acadêmicos do curso de graduação em uma instituição pública. A coleta de dados foi realizada por meio da técnica de grupo focal, orientado por um roteiro. A análise foi realizada como auxílio do IRaMuTeQ versão 0.7 alpha 2 e embasada na Análise de Conteúdo. A sexualidade foi representada como algo a ser velado no âmbito familiar e escolar. Apesar da formação ter se revelado como um fator que contribuiu na mudança de concepção sobre a sexualidade, sentimentos como vergonha e timidez se fizeram presentes durante as práticas dos estudantes, constatando que as representações se ancoram emestereótipos e tabus. Assim, é visível a necessidade de mais espaços de discussão no meio acadêmico e na sociedade, de forma que não se limite à teoria, mas que compreenda também a prática.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-06-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/90010.1590/1981-7746-sol00202Trabalho, Educação e Saúde; v. 17 n. 2 (2019); 181981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/900/202Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Trycia Ryane de Freitas Fernandes, Sabrina Emylle Torres Alves, Nemório Rodrigues Farias , Andreza Josiany Aires de Júnior, José Antonio da Silva Santos, Sheila Milena Pessoa dos 2022-06-24T18:57:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/900Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:00:58.791012Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Representations of nursing students about sexuality: between stereotypes and taboos
Representaciones de los estudiantes de enfermería sobre la sexualidad: entre estereotipos y tabúes
Representações dos estudantes de enfermagem sobre sexualidade: entre estereótipos e tabus
title Representations of nursing students about sexuality: between stereotypes and taboos
spellingShingle Representations of nursing students about sexuality: between stereotypes and taboos
Silva, Trycia Ryane de Freitas
Sexualidade
Educação em enfermagem
Saúde sexual
Representações sociais
sexuality
education in nursing
sexual health
social representations
sexualidad
educación en enfermería
salud sexual
representaciones sociales
title_short Representations of nursing students about sexuality: between stereotypes and taboos
title_full Representations of nursing students about sexuality: between stereotypes and taboos
title_fullStr Representations of nursing students about sexuality: between stereotypes and taboos
title_full_unstemmed Representations of nursing students about sexuality: between stereotypes and taboos
title_sort Representations of nursing students about sexuality: between stereotypes and taboos
author Silva, Trycia Ryane de Freitas
author_facet Silva, Trycia Ryane de Freitas
Fernandes, Sabrina Emylle Torres
Alves, Nemório Rodrigues
Farias , Andreza Josiany Aires de
Júnior, José Antonio da Silva
Santos, Sheila Milena Pessoa dos
author_role author
author2 Fernandes, Sabrina Emylle Torres
Alves, Nemório Rodrigues
Farias , Andreza Josiany Aires de
Júnior, José Antonio da Silva
Santos, Sheila Milena Pessoa dos
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Trycia Ryane de Freitas
Fernandes, Sabrina Emylle Torres
Alves, Nemório Rodrigues
Farias , Andreza Josiany Aires de
Júnior, José Antonio da Silva
Santos, Sheila Milena Pessoa dos
dc.subject.por.fl_str_mv Sexualidade
Educação em enfermagem
Saúde sexual
Representações sociais
sexuality
education in nursing
sexual health
social representations
sexualidad
educación en enfermería
salud sexual
representaciones sociales
topic Sexualidade
Educação em enfermagem
Saúde sexual
Representações sociais
sexuality
education in nursing
sexual health
social representations
sexualidad
educación en enfermería
salud sexual
representaciones sociales
description Considering sexuality as a fundamental part of human life, the present study had the goal of understanding how Nursing students represent sexuality.We chose to make a qualitative research based on the Social Representation theory. The study sample was composed of undergraduate Nursing students enrolled in a public institution. The data collection was performed with the aid of the IRaMuTeQ software, version 0.7 alpha 2, and it was based on Content Analysis. Sexuality was represented as something that should remain hidden both in the context of school and within the family. Even though their training was a factor that contributed to their change in conception about sexuality, feelings such as shame and shyness were present during the practices of the students, which verified that the representations are based on stereotypes and taboos. Thus, there is a visible need for more spaces for discussions within the university and within society, but discussions that understand the practice, and are not limited to theory.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/900
10.1590/1981-7746-sol00202
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/900
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-sol00202
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/900/202
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 17 n. 2 (2019); 18
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943469285146624