Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
Texto Completo: | https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12111 |
Resumo: | Objective: to understand how health education proposals can contribute to adolescents' knowledge and attitudes towards depression. Method: this is the conclusion cut of a course of study of a field of work in nursing at the Federal University of Grande, carried out in 2018, based on the research and scientific method through the Collective Subject Discourse. Results: after carrying out the situational diagnosis, it was possible to carry out the planning and execution of three meetings to carry out educational actions using dynamics and methodologies that will provide a participation of dynamics and methodologies that will provide a participation of young people, as well as the group dialogue and the construction of knowledge related to depression. Final considerations: the studies proved to be positive as an opportunity for autonomy to deepen the resolution of these acts, how significant the use of this type of methodology can be for the transformation of reality and the capacity for social problems. |
id |
UNIRIO-2_bfff425e9388069f4d43df7caa8b98c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.unirio.br:article/12111 |
network_acronym_str |
UNIRIO-2 |
network_name_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depressionLas acciones educativas como posibilidad en el empoderamiento de los adolescentes sobre la depresiónEducational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression / Ações educativas como possibilidade no empoderamento de adolescentes acerca da depressãoEducação da populaçãoAdolescentesDepressãoEducação em saúdePopulation educationAdolescentsDepressionHealth educationEducación de la poblaciónAdolescentesDepresiónEducación en saludObjective: to understand how health education proposals can contribute to adolescents' knowledge and attitudes towards depression. Method: this is the conclusion cut of a course of study of a field of work in nursing at the Federal University of Grande, carried out in 2018, based on the research and scientific method through the Collective Subject Discourse. Results: after carrying out the situational diagnosis, it was possible to carry out the planning and execution of three meetings to carry out educational actions using dynamics and methodologies that will provide a participation of dynamics and methodologies that will provide a participation of young people, as well as the group dialogue and the construction of knowledge related to depression. Final considerations: the studies proved to be positive as an opportunity for autonomy to deepen the resolution of these acts, how significant the use of this type of methodology can be for the transformation of reality and the capacity for social problems.Objetivo: comprender cómo las propuestas de educación para la salud pueden contribuir al conocimiento y las actitudes de los adolescentes frente a la depresión. Método: este es el recorte de un trabajo de conclusión de curso de graduación en enfermería de la Universidad Federal de Campina Grande, realizado en 2018, basado en el método de investigación acción y analizado a través del Discurso del Sujeto Colectivo. Resultados: luego de realizar el diagnóstico situacional, se logró planificar y ejecutar tres encuentros para realizar acciones educativas utilizando dinámicas y metodologías que propiciaron la participación de los jóvenes, así como el diálogo grupal y la construcción de saberes relacionados con la depresión. Consideraciones finales: los actos educativos fueron positivos como oportunidad para la autonomía de los adolescentes sobre la depresión, mostrando cuán significativo puede ser el uso de este tipo de metodología para la transformación de la realidad y la resolución de problemas sociales.Objetivo: compreender como propostas de educação em saúde podem contribuir para o conhecimento e atitudes dos adolescentes frente a depressão. Método: trata-se do recorte de um trabalho de conclusão de curso de graduação em enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, realizado no ano de 2018, fundamentado no método da pesquisa-ação e analisado por meio do Discurso do Sujeito Coletivo. Resultados: após realização do diagnóstico situacional foi possível realizar o planejamento e execução de três encontros para realização de ações educativas com uso de dinâmicas e metodologias que proporcionaram a participação dos jovens, bem como o diálogo do grupo e a construção de conhecimentos relacionados a depressão. Considerações finais: os atos educativos apresentaram-se positivos como oportunidade para a autonomia de adolescentes acerca da depressão, mostrando o quão significativo pode ser o uso deste tipo de metodologia para a transformação de realidade e resolubilidade de problemas sociais. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2023-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/1211110.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12111Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12111Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12111Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 15 (2023); e-121112175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12111/11879https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12111/11880Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlinehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, BrunaBarbalho, IsabelaGonçalves Rolim, Alwsca Layane Bezerra, Izabel Patrício Rodrigues de Souza, Joyce WadnaCosta Fernandes, Marcelo2023-01-30T09:25:50Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/12111Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2023-01-30T09:25:50Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression Las acciones educativas como posibilidad en el empoderamiento de los adolescentes sobre la depresión Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression / Ações educativas como possibilidade no empoderamento de adolescentes acerca da depressão |
title |
Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression |
spellingShingle |
Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression Alves, Bruna Educação da população Adolescentes Depressão Educação em saúde Population education Adolescents Depression Health education Educación de la población Adolescentes Depresión Educación en salud |
title_short |
Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression |
title_full |
Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression |
title_fullStr |
Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression |
title_full_unstemmed |
Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression |
title_sort |
Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression |
author |
Alves, Bruna |
author_facet |
Alves, Bruna Barbalho, Isabela Gonçalves Rolim, Alwsca Layane Bezerra, Izabel Patrício Rodrigues de Souza, Joyce Wadna Costa Fernandes, Marcelo |
author_role |
author |
author2 |
Barbalho, Isabela Gonçalves Rolim, Alwsca Layane Bezerra, Izabel Patrício Rodrigues de Souza, Joyce Wadna Costa Fernandes, Marcelo |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Bruna Barbalho, Isabela Gonçalves Rolim, Alwsca Layane Bezerra, Izabel Patrício Rodrigues de Souza, Joyce Wadna Costa Fernandes, Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação da população Adolescentes Depressão Educação em saúde Population education Adolescents Depression Health education Educación de la población Adolescentes Depresión Educación en salud |
topic |
Educação da população Adolescentes Depressão Educação em saúde Population education Adolescents Depression Health education Educación de la población Adolescentes Depresión Educación en salud |
description |
Objective: to understand how health education proposals can contribute to adolescents' knowledge and attitudes towards depression. Method: this is the conclusion cut of a course of study of a field of work in nursing at the Federal University of Grande, carried out in 2018, based on the research and scientific method through the Collective Subject Discourse. Results: after carrying out the situational diagnosis, it was possible to carry out the planning and execution of three meetings to carry out educational actions using dynamics and methodologies that will provide a participation of dynamics and methodologies that will provide a participation of young people, as well as the group dialogue and the construction of knowledge related to depression. Final considerations: the studies proved to be positive as an opportunity for autonomy to deepen the resolution of these acts, how significant the use of this type of methodology can be for the transformation of reality and the capacity for social problems. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12111 10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12111 |
url |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12111 |
identifier_str_mv |
10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12111 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12111/11879 https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12111/11880 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12111 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12111 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 15 (2023); e-12111 2175-5361 1809-6107 reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) instacron:UNIRIO |
instname_str |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
instacron_str |
UNIRIO |
institution |
UNIRIO |
reponame_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
collection |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
repository.mail.fl_str_mv |
profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com |
_version_ |
1800218887028998144 |