Social engagement and innovative pedagogical practices in teaching action

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baruffi, Helder
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Baruffi, Ana Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Direito & Paz
Texto Completo: https://revista.unisal.br/lo/index.php/direitoepaz/article/view/1703
Resumo: The article, in the light of the fundamental social right to education, presents reflections on the erosion of formal education and citizenship and the contemporary challenges in teaching action to confront inequalities and low learning. While acknowledging the importance of information technologies (IT) in the teaching-learning process, it is evident in formal education the deepening of inequalities in access to and appropriation of knowledge via information technologies, reproducing and deepening existing social inequalities and the importance of the (re)invention of teaching action to act in this new technological environment and social engagement as a way of overcoming learning deficits is highlighted.
id UNISAL-2_f3dba107daeb636afae8941e22c95882
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1703
network_acronym_str UNISAL-2
network_name_str Revista Direito & Paz
repository_id_str
spelling Social engagement and innovative pedagogical practices in teaching action Engajamento social e práticas pedagógicas inovadoras na ação docenteTeaching actionsocial engagementinnovative pedagogical practicesAção docenteEngajamento socialpráticas pedagógicas inovadorasThe article, in the light of the fundamental social right to education, presents reflections on the erosion of formal education and citizenship and the contemporary challenges in teaching action to confront inequalities and low learning. While acknowledging the importance of information technologies (IT) in the teaching-learning process, it is evident in formal education the deepening of inequalities in access to and appropriation of knowledge via information technologies, reproducing and deepening existing social inequalities and the importance of the (re)invention of teaching action to act in this new technological environment and social engagement as a way of overcoming learning deficits is highlighted.O artigo, à luz do direito fundamental social à educação, apresenta reflexões em torno da erosão da educação formal e cidadania e dos desafios contemporâneos na ação docente para enfrentamentos às desigualdades e ao baixo aprendizado. Embora reconhecendo a importância das tecnologias de informação (TI) no processo ensino-aprendizagem, fica evidente, na educação formal, o aprofundamento das desigualdades no acesso e apropriação do conhecimento via tecnologias de informação, reproduzindo e aprofundando as desigualdades sociais já existentes e assume relevo a importância da (re)invenção da ação docente para atuação neste novo ambiente tecnológico e do engajamento social como forma de superação dos déficits de aprendizagem.Centro Universitário Salesiano de São Paulo - U.E. Lorena2023-10-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.unisal.br/lo/index.php/direitoepaz/article/view/1703Revista Direito & Paz; v. 1 n. 48 (2023): Revista Direito & Paz; 328-3452359-5035reponame:Revista Direito & Pazinstname:Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL)instacron:UNISALporhttps://revista.unisal.br/lo/index.php/direitoepaz/article/view/1703/697Copyright (c) 2023 Revista Direito & Pazinfo:eu-repo/semantics/openAccessBaruffi, HelderBaruffi, Ana Cristina2023-10-24T02:28:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1703Revistahttps://revista.unisal.br/lo/index.php/direitoepaz/ONGhttps://revista.unisal.br/lo/index.php/direitoepaz/oaimestrado.direito.lorena@unisal.br||metodologo2001@yahoo.com.br2359-50351518-7047opendoar:2023-10-24T02:28:51Revista Direito & Paz - Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Social engagement and innovative pedagogical practices in teaching action
Engajamento social e práticas pedagógicas inovadoras na ação docente
title Social engagement and innovative pedagogical practices in teaching action
spellingShingle Social engagement and innovative pedagogical practices in teaching action
Baruffi, Helder
Teaching action
social engagement
innovative pedagogical practices
Ação docente
Engajamento social
práticas pedagógicas inovadoras
title_short Social engagement and innovative pedagogical practices in teaching action
title_full Social engagement and innovative pedagogical practices in teaching action
title_fullStr Social engagement and innovative pedagogical practices in teaching action
title_full_unstemmed Social engagement and innovative pedagogical practices in teaching action
title_sort Social engagement and innovative pedagogical practices in teaching action
author Baruffi, Helder
author_facet Baruffi, Helder
Baruffi, Ana Cristina
author_role author
author2 Baruffi, Ana Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baruffi, Helder
Baruffi, Ana Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching action
social engagement
innovative pedagogical practices
Ação docente
Engajamento social
práticas pedagógicas inovadoras
topic Teaching action
social engagement
innovative pedagogical practices
Ação docente
Engajamento social
práticas pedagógicas inovadoras
description The article, in the light of the fundamental social right to education, presents reflections on the erosion of formal education and citizenship and the contemporary challenges in teaching action to confront inequalities and low learning. While acknowledging the importance of information technologies (IT) in the teaching-learning process, it is evident in formal education the deepening of inequalities in access to and appropriation of knowledge via information technologies, reproducing and deepening existing social inequalities and the importance of the (re)invention of teaching action to act in this new technological environment and social engagement as a way of overcoming learning deficits is highlighted.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.unisal.br/lo/index.php/direitoepaz/article/view/1703
url https://revista.unisal.br/lo/index.php/direitoepaz/article/view/1703
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.unisal.br/lo/index.php/direitoepaz/article/view/1703/697
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Direito & Paz
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Direito & Paz
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro Universitário Salesiano de São Paulo - U.E. Lorena
publisher.none.fl_str_mv Centro Universitário Salesiano de São Paulo - U.E. Lorena
dc.source.none.fl_str_mv Revista Direito & Paz; v. 1 n. 48 (2023): Revista Direito & Paz; 328-345
2359-5035
reponame:Revista Direito & Paz
instname:Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL)
instacron:UNISAL
instname_str Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL)
instacron_str UNISAL
institution UNISAL
reponame_str Revista Direito & Paz
collection Revista Direito & Paz
repository.name.fl_str_mv Revista Direito & Paz - Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL)
repository.mail.fl_str_mv mestrado.direito.lorena@unisal.br||metodologo2001@yahoo.com.br
_version_ 1798042364033368064