PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coffani, Márcia Cristina Rodrigues da Silva
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Grunennvaldt, Ana Carrilho Romero, Gomes, Cleomar Ferreira, Moreira, Evando Carlos, Grunennvaldt, José Tarcísio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7466
Resumo: This text is a theoretical essay that has been devoted to discussing curricular and pedagogical considerations valued in studies and academic productions, which have in common, the search of the dialogue about the problematization for an innovative pedagogical practice, in particular, that can contribute to the qualification of the teaching of Physical Education in High School in Brazil. We conclude that the principles presented tangentiate the proposition of an innovative pedagogical practice for Physical Education in High School, without being reduced to an explanatory model of the action, are mainly, seized interfaces of pedagogical practices contextualized to the singularity of the context and the plurality of the group of students and teachers that materialize in the different and contradictory educational realities of High School and potentiate meaningful learning.
id UFMS-4_2ea98363a2cc6d8f27a70b372edfadba
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/7466
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOLPROBLEMATIZACIONES PARA UNA PRÁCTICA PEDAGÓGICA INNOVADORA DE LA EDUCACIÓN FÍSICA EN LA ENSEÑANZA MEDIOPROBLEMATIZAÇÕES PARA UMA PRÁTICA PEDAGÓGICA INOVADORA DA EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIOInnovative Pedagogical PracticePhysical EducationHigh SchoolPráctica pedagógica innovadoraEducación FísicaEnseñanza MediaPrática Pedagógica InovadoraEducação FísicaEnsino MédioThis text is a theoretical essay that has been devoted to discussing curricular and pedagogical considerations valued in studies and academic productions, which have in common, the search of the dialogue about the problematization for an innovative pedagogical practice, in particular, that can contribute to the qualification of the teaching of Physical Education in High School in Brazil. We conclude that the principles presented tangentiate the proposition of an innovative pedagogical practice for Physical Education in High School, without being reduced to an explanatory model of the action, are mainly, seized interfaces of pedagogical practices contextualized to the singularity of the context and the plurality of the group of students and teachers that materialize in the different and contradictory educational realities of High School and potentiate meaningful learning.Este texto es un ensayo teórico que se dedicó a debatir ponderaciones curriculares y pedagógicas valoradas en estudios y producciones académicas, que tienen en común, la búsqueda del diálogo sobre la problematización para una práctica pedagógica innovadora, en particular, que pueden contribuir con la cualificación del proceso, en la enseñanza de la Educación Física en la Enseñanza Media en Brasil. Concluimos que los principios presentados tangencian la proposición de una práctica pedagógica innovadora para Educación Física en la Enseñanza Media, sin que se reduzca a un modelo explicativo de la acción, son sobre todo, interfaces aprehendidas de prácticas pedagógicas contextualizadas a la singularidad del contexto ya la pluralidad del grupo de alumnos y profesores, que se materializan en las diferentes y contradictorias realidades educativas de la Enseñanza Media y potencian aprendizajes significativos.Este texto é um ensaio teórico que se dedicou a debater ponderações curriculares e pedagógicas valorizadas em estudos e produções acadêmicas, que têm em comum, a busca do diálogo sobre a problematização para uma prática pedagógica inovadora, em especial, que podem contribuir com a qualificação do ensino da Educação Física no Ensino Médio no Brasil. Concluímos que os princípios apresentados tangenciam a proposição de uma prática pedagógica inovadora para Educação Física no Ensino Médio, sem que se reduza a um modelo explicativo da ação, são sobretudo, interfaces apreendidas de práticas pedagógicas contextualizadas à singularidade do contexto e à pluralidade do grupo de alunos e professores, que se materializam nas diferentes e contraditórias realidades educativas do Ensino Médio e potencializam aprendizagens significativasFaculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2018-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7466Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 22, nº3, set./dez., 2018; 101-1142178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7466/5241Copyright (c) 2018 Revista Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessCoffani, Márcia Cristina Rodrigues da SilvaGrunennvaldt, Ana Carrilho RomeroGomes, Cleomar FerreiraMoreira, Evando CarlosGrunennvaldt, José Tarcísio2019-01-06T15:45:11Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/7466Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2019-01-06T15:45:11Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL
PROBLEMATIZACIONES PARA UNA PRÁCTICA PEDAGÓGICA INNOVADORA DE LA EDUCACIÓN FÍSICA EN LA ENSEÑANZA MEDIO
PROBLEMATIZAÇÕES PARA UMA PRÁTICA PEDAGÓGICA INOVADORA DA EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO
title PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL
spellingShingle PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL
Coffani, Márcia Cristina Rodrigues da Silva
Innovative Pedagogical Practice
Physical Education
High School
Práctica pedagógica innovadora
Educación Física
Enseñanza Media
Prática Pedagógica Inovadora
Educação Física
Ensino Médio
title_short PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL
title_full PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL
title_fullStr PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL
title_full_unstemmed PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL
title_sort PROBLEMATIZATIONS FOR AN INNOVATIVE PEDAGOGIC PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL
author Coffani, Márcia Cristina Rodrigues da Silva
author_facet Coffani, Márcia Cristina Rodrigues da Silva
Grunennvaldt, Ana Carrilho Romero
Gomes, Cleomar Ferreira
Moreira, Evando Carlos
Grunennvaldt, José Tarcísio
author_role author
author2 Grunennvaldt, Ana Carrilho Romero
Gomes, Cleomar Ferreira
Moreira, Evando Carlos
Grunennvaldt, José Tarcísio
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coffani, Márcia Cristina Rodrigues da Silva
Grunennvaldt, Ana Carrilho Romero
Gomes, Cleomar Ferreira
Moreira, Evando Carlos
Grunennvaldt, José Tarcísio
dc.subject.por.fl_str_mv Innovative Pedagogical Practice
Physical Education
High School
Práctica pedagógica innovadora
Educación Física
Enseñanza Media
Prática Pedagógica Inovadora
Educação Física
Ensino Médio
topic Innovative Pedagogical Practice
Physical Education
High School
Práctica pedagógica innovadora
Educación Física
Enseñanza Media
Prática Pedagógica Inovadora
Educação Física
Ensino Médio
description This text is a theoretical essay that has been devoted to discussing curricular and pedagogical considerations valued in studies and academic productions, which have in common, the search of the dialogue about the problematization for an innovative pedagogical practice, in particular, that can contribute to the qualification of the teaching of Physical Education in High School in Brazil. We conclude that the principles presented tangentiate the proposition of an innovative pedagogical practice for Physical Education in High School, without being reduced to an explanatory model of the action, are mainly, seized interfaces of pedagogical practices contextualized to the singularity of the context and the plurality of the group of students and teachers that materialize in the different and contradictory educational realities of High School and potentiate meaningful learning.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7466
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7466
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7466/5241
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 22, nº3, set./dez., 2018; 101-114
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460028882944